Annons:
Etikettmusik
Läst 487 ggr
[GIKmio]
6/30/19, 3:39 PM

Van Halen

Van Halen är ett amerikanskt hårdrocksband bildat 1972 i Pasadena utanför Los Angeles. Den klassiska uppsättningen var David Lee Roth (sång), Eddie Van Halen (gitarr), Michael Anthony (bas) och Alex Van Halen (trummor)

I början av 80-talet var Van Halen ett av dom mest framgångsrika banden i USA. Men när plattan 1984 släpptes med hiten Jump så fick bandet det stora internationella genombrottet och blev ett av världerns största band.. 1985 hoppade David Lee Roth av som sångare och ersattes av Sammy Hagar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Van_Halen

Annons:
[GIKmio]
6/30/19, 3:46 PM
#1

Pasadena är mest känt för oss fotbollsälskare. Här hölls VM-finalen i fotboll 1994 och där Sverige tog det klassiska bronset. Från Pasadena är det inte så långt till Panama bokstavligt talat. Härligt 80-tal med Van Halen.

[GIKmio]
6/30/19, 4:37 PM
#2

David Lee Roth och Sammy Hagar är två olika typer av sångare. Hagar med sin kraftfullare sångröst.

[GIKmio]
7/3/19, 2:18 PM
#3

1984 uppträdde Van Halen på Monsters of Rock med AC/DC, Mötley Crüe mfl.. Vem minns inte reportagen i tidningen OKEJ? Då var Sammy Hagar inte sångare, utan satt mest och tänkte- When it´s love.. Detta precis som Bon Jovi är 80-talsnostalgi.. Så kom igen nu alla 80-talsnostalgiker 🙂

[Göstage]
7/5/19, 4:03 PM
#4

OT? Apropå pudelrock.

[GIKmio]
7/5/19, 4:12 PM
#5

#4 Pudelrock vet jag inte. Alla såg ut som pudlar på 80-talet 😃. Inte jag. Men familjen hade en kungspudel. Både Van Halen och Bon Jovi är kända som hårdrocksband. Men dom fick liksom inte komma in i den fina salongen känns det som. Dom var lite för mjuka i jämföresle med  W.A.S.P, Judas Priest och Iron Maiden. Van Halen glömdes bort till skillnad mot Bon Jovi som hittade en annan publik och därmed ändå blev stora.

Annons:
[Hayabusa]
10/7/20, 9:42 AM
#7

En ikon har gått bort 🎸

[GIKmio]
10/7/20, 10:00 AM
#8

En strålande gitarrist

[Hayabusa]
10/7/20, 10:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

"Van Halen II", min enda Van Halen i min vinylsamling. Inköpt i maj 1980 👌

[GIKmio]
10/7/20, 10:55 AM
#10

Jag är med i en grupp för hårdrockare på Facebook, och jag tror praktiskt alla skivomslag publicerats på bild. Förutom alla hyllningar till Eddie van Halen så delar många med sig av alla minnen.

Carmarino
10/7/20, 11:58 AM
#11

Är ingen hårdrockare, men visst har jag hört Van Halen, fast inte så ofta och inte så många låtar. Trist att så många av "de stora" dukar under en efter en.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
10/7/20, 12:03 PM
#12

#11 Kanske har du hört Van Halen utan att veta om det? Han spelar på Michael Jacksons "Beat it" t ex.

Edit:
Rättare sagt - Van Halen bidrog till låten, men har även framfört den live med Jackson.

  • Redigerat 10/7/20, 12:07 PM av [Hayabusa]
[Hayabusa]
10/7/20, 12:10 PM
#13

Lite mer om Van Halen och Michael Jackson:

"Van Halen worked for free, was not credited on the album and didn't appear in the video.

But his touch was undisguisable. After the record's release, Van Halen would remember shopping in a Tower Records while Beat It was playing on the sound system.

"The solo comes on, and I hear these kids in front of me going, 'Listen to this guy trying to sound like Eddie Van Halen,'" he said.

"I tapped him on the shoulder and said, 'That is me!' That was hilarious."

Annons:
Carmarino
10/7/20, 12:23 PM
#14

#12: Det har jag säkert, men jag kan inte namnet på en enda låt mer än Jump. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
10/7/20, 12:58 PM
#15

#14 Lika illa här. Hörde nog Jump i åtskilliga år (med gillande) innan jag tog reda på vilka det var som gjorde den.

[GIKmio]
10/7/20, 2:25 PM
#16

Van Halen har gjort fler bra låtar än Jump som är en i mängden, men kanske den mest kända. Dom har gjort en och annan bra powerballad också. Se #3

[Hayabusa]
10/7/20, 2:55 PM
#17

Varje bands "mest kända låt" är i regel den som jag väljer bort. Typ "Don´t Fear the Reaper" med Blue Öyster Cult.

[Göstage]
10/7/20, 2:59 PM
#18

#17 Ännu en låt som är den enda jag förknippar med ett band…
Vi kan lika gärna ta ett tredje exempel: "Smoke On the Water" med Deep Purple- den enda låt jag känner till med den gruppen. Verkar inte vara mitt bästa ämne…😉

[GIKmio]
10/7/20, 3:02 PM
#19

#17 Precis. "Lady in Black" med Uriah Heep etc. #18 Du får sätta dig ned och fördjupa dig i hårdrockens ädlaste konst haha

Men kul att få veta lite om Van Halen som man inte visste om. Tänkte då på samarbetet med Michael Jackson.

[Hayabusa]
10/7/20, 3:03 PM
#20

#18 Ja, jag förstår hur "fenomenet" uppstår. Saken är väl att låtarna blir sönderspelade samt att övrigt material inte upptäcks av den breda skaran. Om nu den breda skaran är intresserade, vill säga - man lyssnar på det man vill.

PS "Smoke On the Water" är bra, men jag kan bara tänka mig att lyssna på introt från "Made in Japan". Introt är aningen annorlunda jämfört med studioplattan.

Annons:
[Hayabusa]
10/7/20, 3:08 PM
#21

Usel kvalitet, men här är Eddie med Michael:

[GIKmio]
10/7/20, 3:12 PM
#22

#21 Så som man minns den gode Edward i sin glans dagar.

Upp till toppen
Annons: