Annons:
Etikettmusik
Läst 936 ggr
[GIKmio]
7/10/19, 7:43 PM

"The Boss" - Bruce Springsteen

Bruce Springsteen, "The Boss" från New Jersey, USA fyller 70 år i september. Tro det eller ej. Springsteen har varit aktiv sedan 1965. För många ihågkommen för dom magiska spelningarna tillsammans med E Street Band på Ullevi i Göteborg 1985.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bruce_Springsteen

Ändrade rubriken, för alla som inte vet vem "The Boss" är - och för att lättare hitta tråden vid sökning. 😉

  • Redigerat 6/25/23, 8:56 AM av Carmarino
Annons:
Carmarino
7/10/19, 7:49 PM
#1

Och ingen har väl missat att tjejen han tar upp på scenen i slutet av videon är allas vår "Monica Geller" från Vänner, d.v.s. Courtney Cox. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
7/10/19, 7:55 PM
#2

#1 Är ett ganska känt fenomen med personer i gamla musikvideos som sedan blir kända 🙂 Glory days väcker många minnen. En typisk låt som spelades på radio om och om igen.

[GIKmio]
7/10/19, 8:04 PM
#3

The Boss kunde göra lugna låtar också. Den här kom senare än dom två tidigare publicerade..

Lona
7/10/19, 9:24 PM
#4

Han är verkligen THE BOSS! Andra artister har påkostade scenshower med fantastiska effekter - han bara går ut och äger hela scenen. Vilken äkta spelglädje och vilken närvaro!

Sen säger han ju själv att publiken i Göteborg är något alldeles extra (även när vi inte hoppar sönder Ullevi!). Jag var inte på den legendariska konserten -85, däremot när han var här senast och det var helt klart den bästa konsert jag varit på.

Att han dessutom verkar vara en mycket trevlig och engagerad person både privat och mer officiellt ger en extra guldstjärna i kanten!✨


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
7/10/19, 9:30 PM
#5

Jag får tårar i ögonen av den här videon!❤️

https://youtu.be/whq2XZyMT9s


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[GIKmio]
7/11/19, 11:56 AM
#6

#4 Enligt Wikipedia ( inte alltid en trovärdig källa ) så uppträdde han på Scandinavium 3 maj 1981, Ullevi 8 och 9 juni 1985, Ullevi 21 och 22 juni 2003, Scandinavium 23 juni 2005, Ullevi 4 och 5 juli 2008, Ullevi 27 och 28 juli 2012, Ullevi 25 och 27 juni 2016, sedan återkom han tillbaka till Ullevi 23 juli 2016. Så det har blivit 13 spelningar i Göteborg genom åren.

Annons:
[GIKmio]
7/11/19, 4:11 PM
#7

Låten som  fick Ullevi att koka och nästan braka samman 1985. Just den plattan är väl den som jag mest kommer ihåg.

[GIKmio]
7/26/19, 2:52 PM
#8

Springsteens spelning på Ullevi 1985 finns väl dokumenterad i Killinggängets film  Ben&Gunnar-En film om manlig vänskap (1999) med Robert Gustafsson och Johan Rheborg i huvudrollerna, om Ben och Gunnar som blir bekanta genom en bilresa mellan Stockholm och Göteborg. Båda är stora Springsteenfans och ska till Ullevi för att se den amerikanska världsstjärnan…

Tarotstollan
7/27/19, 11:53 PM
#9

Han har gjort några bra låtar som jag gillar men hans musikstil är inte riktigt  min stil.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Hayabusa]
7/28/19, 11:20 AM
#10

"Born to Run" och "Darkness on the Edge of Town" är väl de två plattor jag gillar bäst, tätt följd av "The River". Men annars är det väl ingen artist som får min puls att höjas särskilt mycket. Inte för att det är en dålig artist utan mer för att min musiksmak tog andra riktningar.

Carmarino
7/28/19, 12:25 PM
#11

Tycker han är rätt bra, men sedan jag såg programmet om honom för något (några?) år sedan så har jag lite svårt för hans röst. Märkte nämligen då att den låter väldigt ansträngd, så den blir nästan jobbig att höra på. Fast jag antar att det är så hans röst är. Annars hade han ju knappast klarat av tretimmarskonserter dag efter dag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/23/19, 1:44 PM
#12

Grattis på 70-årsdagen Bruce! 🥳


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
9/23/19, 2:03 PM
#13

Instämmer i gratulationerna! 

En inspelning med Bruce Springsteen som jag inte tror har omnämnts här men som jag gillar är när han medverkade "ett steg bakom" i Roy Orbisons  "Black & White Night" 1987, året innan Orbison gick bort. Tycker Bruce (med flera) visar sin uppskattning av Roy Orbison väldigt fint där, och programmet var fyllt av spelglädje.

Annons:
Dioramabyggare
9/25/19, 6:38 PM
#14

#5: ja, den är verkligen rörande.

En annan låt Bruce Springsteen lägger in mycket kännsla i är "Fire".

[Göstage]
3/19/20, 4:05 PM
#15

Den här får åtminstone mig uppspelt!

Carmarino
2/13/21, 2:07 PM
#16

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Artisten Bruce Springsteen, 71, åkte fast för rattfylleri i november.
Lona
2/13/21, 6:21 PM
#17

#16: Trist!
Ja, ryktet får sig en rejäl törn där. 😖


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Carmarino
8/30/21, 4:25 PM
#18

SVT Play visar programmet "Dream Baby Dream - Ett möte med Bruce Springsteen" till den 25 februari 2022.

Hösten 1975 släppte Bruce Springsteen "Born to run" och hamnade på både Time Magazines och Newsweeks omslag samtidigt. Skivan blev helt avgörande för hans karriär. Samma höst spelade han på Konserthusets scen i Stockholm. Här möter Per Sinding-Larsen Bruce Springsteen som minns sitt första möte med den svenska publiken. Springsteen uppträder live i programmet från såväl Hovet i Stockholm 2005 samt Hammersmith Odeon i London 1975.

https://www.svtplay.se/video/32262515/dream-baby-dream-ett-mote-med-bruce-springsteen


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Hösten 1975 släppte Bruce Springsteen "Born to run" och hamnade på både Time Magazines och Newsweeks omslag samtidigt. Skivan blev helt avgörande för hans karriär. Samma höst spelade han på Konserthusets scen i Stockholm. Här möter Per Sinding-Larsen Bruce Springsteen som minns sitt första möte med den svenska publiken. Springsteen uppträder live i programmet från såväl Hovet i Stockholm 2005 samt Hammersmith Odeon i London 1975.
[GIKmio]
9/24/21, 3:27 PM
#19

Senast jag såg Springsteen var härom veckan när han uppträdde i New York på SVT:s sändning från minnesstunden av 11 september. Såg ut som han gått ned i vikt. Men han är 72 år och åldern börjar ta ut sin rätt.

Carmarino
9/24/21, 3:34 PM
#20

Har inte sett honom på länge. Är väl en av de få som inte är något jättefan av honom direkt. Han har gjort en del bra låtar, men tycker att han är tröttsam att lyssna på i längden.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[GIKmio]
9/24/21, 10:22 PM
#21

Bruce Springsteen 11 september 2021..

  • Redigerat 9/24/21, 10:25 PM av [GIKmio]
[GIKmio]
5/30/22, 10:13 PM
#22

Det var sedan tidigare klart att the Boss återvänder till Ullevi i Göteborg nästa sommar. Men eftersom konserterna 24 och 26 juli såldes slut snabbt så blir det även en konsert 28 juli.

Ett perfekt tillfälle för dom som var med sommaren 1985. Och även senare besök.

https://www.expressen.se/noje/extraspelning-med-bruce--springsteen-pa-ullevi/

Det tog bara 10 minuter efter att biljetterna släppts – sedan var ståplatsbiljetterna slutsålda. Nu meddelas att Bruce Springsteen och E Street Band gör ytterligare en spelning på Ullevi, den 28 juni 2023.
Fornöga
6/20/23, 9:09 PM
#23

#22 Dags så! Storevenemangen avlöser varandra på Ullevi denna sommar, likt alla andra (bortsett från pandemiåren). Knappt har Metallica packar och åkt hem förrän Bruce Springsteen och E-Street band dimper ner i Göteborg- det är första gången på sju år de besöker Sverige.

Det blir alltså hela tre föreställningar - 24, 26 och 28 juni, och det ryktas att det kan vankas midsommarfirande för Bruce och bandet i Göteborg. Många amatörpaparazzis lär vara ute på spaning…😏


Re:tired.

GikMio
6/22/23, 4:46 PM
#24

#23 Dom mesta kända spelningarna på Ullevi i Göteborg var 1985. Farbrorn som idag är 74 år och utmanar Metallica är respekt. Håkan Hellström är en gåta. 🙂👍

  • Redigerat 6/22/23, 4:47 PM av GikMio
kamera0710
6/22/23, 4:57 PM
#25

#20 Jag är inte heller något jättefan av Springsteen, även om jag gillar vissa låtar.

Fornöga
6/25/23, 7:38 AM
#26

Re:tired.

Faktum är att Bruce Springsteen under första kvällen på Ullevi först i slutet visar vilken gudabenådad liveartist han kan vara.
Fornöga
6/26/23, 12:24 PM
#27

Kvällens konsert kan nog drabbas av vädrets makter.


Re:tired.

Ska du se Bruce Springsteen på Ullevi ikväll? Då får du ta på dig regnstället! SMHI varnar nämligen för kraftigt regn u
Annons:
Carmarino
6/26/23, 3:10 PM
#28

#27: Det verkar vara på gång här nere nu, så det drar sig väl så sakta uppåt under eftermiddagen och kvällen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
6/27/23, 6:57 AM
#29

#26 "Andra kvällen på Ullevi är alltid dubbelt så bra som den första", skriver Aftonbladets nöjesreporter Markus Larsson angående Bruce Springsteens andra konsert av tre. Det får en att fundera över två saker 1: varför köper folk fortfarande biljetter till den första föreställningen om den andra alltid är bättre? Och 2: hur bra skall då inte den tredje bli? 😉


Re:tired.

KONSERT På ett sätt är Bruce Springsteen som ljusets hastighet. En sak är konstant. Andra kvällen på Ullevi är alltid du
  • Redigerat 6/27/23, 6:58 AM av Fornöga
kamera0710
6/27/23, 7:50 AM
#30

Ibland känns det som att kvällstidningarna analyserar sönder musik och artister.

Fornöga
6/27/23, 8:23 AM
#31

#30 Ja, de verkar ofta mest rikta sig till varandra.


Re:tired.

Fornöga
6/29/23, 5:42 AM
#32

#29 Jodå, den andra gick att överträffa- åtminstone enligt medias popsnören. Känns som det sedvanliga "ni skulle ha varit här", riktat till dem som valde någon av de två föregående konserterna…😏


Re:tired.

KONSERT De två första spelningarna var konserter. Finalen var en lång julafton på E Street. Markus Larsson recenserar de
GikMio
6/30/23, 9:09 PM
#33

#32 Senast jag såg Springsteen på TV var 11 september 2021 i samband med 20-års minnet av 9/11 eller 11 september 2001.

GikMio
6/30/23, 9:13 PM
#34

#33 Tyckte då han såg mager ut. Men han har blivit till åren. Kanske många tagit chansen att se honom nu medan han orkar med detta.

Annons:
GikMio
9/27/23, 9:51 AM
#35

Rekommenderar denna. Om The Boss som alltid livnärt sig på musiken och aldrig haft ett "vanligt" jobb.

https://sverigesradio.se/avsnitt/bruce-springsteen-arbetarklasshjalten-som-aldrig-haft-ett-vanligt-jobb

Det här är berättelsen om killen som blev en symbol för arbetarklassen men som själv aldrig har stått på fabriksgolvet eller haft ett vanligt 9 till 5-jobb. ...
GikMio
9/27/23, 5:43 PM
#36

#35 I dokumentären kommer det fram att han inte levde ett traditionell rockstjärneliv med att supa och ta droger. Men läst lite i tråden att han på äldre dar åkte dit för rattfylla.

  • Redigerat 9/27/23, 5:45 PM av GikMio
Fornöga
9/27/23, 9:00 PM
#37

#34 Sjukskriven året ut.


Re:tired.

Bruce Springsteen bryter tystnaden efter flera veckors sjukskrivning. ”Jag är på bättringsvägen och ser fram emot att se er alla nästa år”, hälsar rockstjärnan
GikMio
9/27/23, 9:18 PM
#38

#37 Nu var det några år sedan.. Han borde ha pengar att äta sig mätt varje dag. Men många blir magrare med åren av ålderns rätt.. Hoppas farbrorn repar sig snart..Han har rockat i 55 år och i högt tempo. Det sliter på kroppen.

Upp till toppen
Annons: