Annons:
Etikettstora-nyheter
Läst 1539 ggr
Carmarino
7/18/19, 11:04 AM

De första stegen på månen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hittade det här minnesalbumet i mina gömmor. Har inte varken lyssnat på skivan eller tittat på stereobilderna på väldigt länge, så jag vet inte vilken kvalitet det är på dem numera. Vill dock minnas att stereobilderna var väldigt fina.

Det står inte vilket år albumet är från vad jag kan se. Kanske står det något årtal på skivan, men jag har lagt undan den på ett ställe som är rätt svårtillgängligt just nu, så jag orkar inte "gräva fram den" för att kolla. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
7/18/19, 11:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Stereobilderna och bildvisaren


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/18/19, 11:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Instruktion till hur stereobildvisaren fungerar och vad de olika bilderna visar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/18/19, 11:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Första sidan


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/18/19, 11:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Andra sidan


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/18/19, 11:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tredje sidan


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/18/19, 11:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Fjärde sidan


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
7/18/19, 11:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Femte sidan


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/18/19, 11:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Sjätte sidan


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/18/19, 11:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Sista sidan


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
7/18/19, 11:10 AM
#10

Häftig teknikhistoria på många plan.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[GIKmio]
7/18/19, 11:17 AM
#11

50 år sedan första månlandningen på lördag. Hela expeditionen tog sammanlagt 8 dygn.

Carmarino
7/18/19, 11:21 AM
#12

Ja i förrgår, den 16 juli, var det 50 år sedan uppskjutningen.
Sedan tog det ju ett antal månader innan astronauterna slapp karantänen också, har jag för mig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
7/18/19, 11:28 AM
#13

#12 Dom nämnde det i ett avsnitt av Vetenskapens värld tidigare under sommaren. Sa dom tre månader tro 🤔

Annons:
Carmarino
7/18/19, 11:31 AM
#14

#13 Det låter rätt. Har också för mig att det var tre månader.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
7/18/19, 11:42 AM
#15

Så jäkla coolt! Själv var jag som liten grabb fullständigt uppslukad av rymdresorna under 60-talet (och en bit in på 70-talet). Tycker än idag att det är en fantastisk händelse på alla sätt & vis.

Carmarino
7/18/19, 12:18 PM
#16

#15 Jag var själv väldigt intresserad av rymdresorna och allt som hade med rymden att göra, så jag tror att det var därför jag fick skivan. Minns inte var den kommer ifrån, men misstänker att min mor fick den genom jobbet (hon jobbade på ett bokförlag).

Var den ende i vår familj som satt uppe och försökte titta på månlandningen. Eftersom det var så sent på natten (tidigt på morgonen; tror det var strax innan fyra på morgonen svensk tid), så tror jag att jag somnade framför teven, för jag har jag inget minne av att jag såg den. Däremot minns jag att jag såg delar av den tidigare på natten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
7/18/19, 12:37 PM
#17

#16 Enligt Wikipedia så satte Armstrong ned vänsterfoten på månens yta klockan 03.56.

Carmarino
7/18/19, 1:18 PM
#18

#17 Då mindes jag rätt. 👍

Nja, jag läste det härom dagen, men kom inte ihåg exakt klockslag. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
7/18/19, 1:50 PM
#19

#16 Minns exakt var jag var den 16/7, när uppskjutningen gick av stapeln. Själva månlandningen såg jag heller inte live, jag var för trött 😉

En anekdot från den tiden var när vår "Fröken" (dvs lärarinna) i 4:e klass ställde följande fråga till hela klassen:

"Ska vi fortsätta med rymdfärderna eller hjälpa fattiga barn i Afrika?"

Medelst handuppräckning fick vi tillkännage vår hållning i frågan. En enda elev ansåg att rymdfärderna var viktiga, han (jo, det var en kille) fick ställa sig upp och argumentera för sitt svar. Nej, fröken var inte helt nöjd men killen stod på sig. 

Nu kan man ju fråga sig om det rimliga i att ställa den typen av frågor till 4:e klassare. Ännu orimligare kändes sättet det gick till på…men, det var 70-tal och ett helt annat samhälle än idag . 50 år senare har den där 9-årige killen inte ändrat sin hållning 🙂

Carmarino
7/18/19, 1:56 PM
#20

#19 Det är väl rätt typiskt för 70-talet att ställa en sådan fråga till skolbarn. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Hayabusa]
7/18/19, 2:01 PM
#21

#20 Verkligen! Så här i efterhand var den politiska agendan tydlig och lite ryslig. Indoktrinering? Ja, det får man nog säga. Lite stolt över att jag i så ung ålder hade råg i ryggen att stå för min åsikt. Och dessutom med argument som, faktiskt, håller än idag. Det gjordes vetenskapliga framsteg och upptäckter som annars inte vore möjliga.

[GIKmio]
7/19/19, 3:09 PM
#22

#13 Tyckte mig även höra av damen i programmet att ett jubileumsprogram skulle sändas. Detta bör vara något av det största som hänt mänskligheten ( om inte det största? ) Detta måste ju uppmärksammas 50 år efteråt.  Varit lite skriverier på nätet. Historien är stor men minnet och kunskapen kort..

Carmarino
7/19/19, 3:22 PM
#23

#22 Ja, det blir imorgon kväll, två program "Månlandningen 50 år - ett jättekliv för mänskligheten". Det första programmet visasr 18.15-19.30 och det andra varar nästan hela kvällen; 20.00-23.40. De lär väl komma på SVT Play också.

https://www.svtplay.se/genre/manlandningen-50-ar


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
7/19/19, 3:58 PM
#24

#23 Äntligen lite valuta för pengarna :)

Carmarino
7/19/19, 4:05 PM
#25

Samtidigt visar SVT2 en konsert med rymdtema, med början 19.01.

Den kommer även att finnas på SVT Play under tre månader, och inleds med John Williams Star Wars-musik.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
7/19/19, 4:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Även Discovery kommer att visa diverse program på temat.  Bl a denna, söndag 21/7:

Carmarino
7/19/19, 4:27 PM
#27

Har tyvärr inte Discovery.

Tittade lite på Eugen Semitjovs hemsida, och där finns även avdelningen "Arkivet", med artiklar och klipp om, av och med Eugen. Klickar man på "1969" och går till "sidan 4" så finns det ett reportage om månlandningen där.

Det sträcker sig över flera sidor. De första två sidorna har blivit omkastade, så den där det står "Den mest dramatiska bilden fick vi inte se…" ska komma efter sidan med fotot på Nixon när han pratar i telefon med astronauterna.

Artiklarna ligger tydligen inte i kronologisk ordning, för på "sidan 5" finns en artikel med rubriken "På söndag landar vi på månen". Det är dessutom fler artiklar där sidorna inte ligger i ordning, så man får kolla noggrant om man vill läsa dem i rätt följd. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[GIKmio]
7/19/19, 4:34 PM
#28

Såg en intervju med Edwin "Buzz" Aldrin en gång där intervjuaren tog upp det känsliga ämnet om att det finns flertal människor på denna jord som hävdar att varken han eller Neil Armstrong inte varit på månen.. Att allt var en fejk och allt var sänt från  ett ökenlandskap på jorden nattetid. Klart dom var på månen enligt mig.. Finns skeptiker till allt..

Carmarino
7/19/19, 5:32 PM
#29

#28 Ja, vissa verkar tycka att om det går att vara skeptisk mot något så ska man vara det.

På SVT Play finns fortfarande dokumentären "Var månlandningen en konspiration?" att se. Den finns kvar till 10 januari 2020. Mycket intressant.

Det är ett oberoende engelskt filmbolag som gjort den, och de går igenom alla konspirationsteorier som finns och i pincip pulveriserar dem. Fast konspirationsteoretikerna tror ändå att det är fejk. Det vet vi ju från allas vår egen iFokus-konspiratör. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
7/19/19, 5:43 PM
#30

#29 Ja, döpt efter en rymdsond 🙂 Men han får tro vad han vill så länge vi tror vad vi tror.

Carmarino
7/19/19, 5:46 PM
#31

#30 Håller helt med dig. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Huygens
7/20/19, 11:54 AM
#32

#29 Men du ifrågasätter inget. Ska du få svar måste du tänka själv. Låt oss se på ett exempel.

Avsnittet i dokumentären som tar upp raketutblåset måste du ändå kunna ifrågasätta. Raketutblåset från månlandaren var 15 - 20 m långt och den brinnande gasen slungades ut med en hastighet av 3 km/s rakt neråt. Raketdysan var över 1 m bred och sopade marken ren när den sänktes ner under kontrollerade rakettester i Nevadaöknen.

Det borde inte finnas kvar något löst material runt 10 m vid landningsplatsen, ändå syns det gott om fotspår i det mycket lösa gruset nära intill raketdysan.

Vidare är inget av månlandaren dammigt av allt uppvirvlat sand, stoft, damm och grus. Du ser oklanderlig blänkande guldfolie på månlandaren landningsfötter. Det är en omöjlighet. Utom i en TV-studio.

Carmarino
7/20/19, 1:40 PM
#33

#32 Den diskussionen hör inte hemma här.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Huygens
7/20/19, 2:17 PM
#34

#33 Det är trots allt du som driver referenserna i #29. Dina uttryckssätt.

Lägg märke till hur din SVT-dokumentär döljer den verkliga svajande amerikanska flaggan. Här, från Apollo 15 när astronauten på "månen" går förbi, börjar den amerikanska flaggan svaja av vinddraget. (YT/moon, 2010-11-28, 1 min)

Det finns ingen vind på månen.

Annons:
[GIKmio]
7/20/19, 2:54 PM
#35

Det här är ingen debattsajt. Det är en nostalgisajt där personer som var med då och minns  samt personer som  har ett intresse för en tid längre tillbaka. Debatter och konspirationsteorier kan man diskutera och skapa på andra sajter. Mitt inlägg i #28 handlade inte inte om att skapa en debatt. Bara att påvisa att vissa inte tror på månlandningen. Hursom helst så är det 50 år idag.

Carmarino
7/20/19, 3:34 PM
#36

#34 Nu få du ge dig Huygens. Som GIKmio skriver är detta ingen debattsajt. Dessutom har du och jag redan haft en till noll och intet ledande diskussion om detta. Kan bara upprepa det som jag skrev i både #60 och #62 på Oförklarade fenonomen:

Du och jag kommer aldrig att se saker på samma sätt, så det är helt dödfött att fortsätta den här diskussionen. Du tror på det du tror på och jag tror på de jag tror på, och det tänker jag fortsätta med.

Väljer du att fortsätta tjata på den här sajten så kommer jag att ta bort alla inlägg från och med #32.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
7/22/19, 7:34 AM
#37

Det blev en hel del "Apollo 11 - TV" i helgen, många bra och intressanta inslag.  På SVT Play finner man detta:

https://www.svtplay.se/genre/manlandningen-50-ar

[Göstage]
7/22/19, 7:44 PM
#38

Blev bara fem minuters månnostalgi för min del, men det var vackert:

https://www.svtplay.se/video/22785562/manljus-debussys-clair-de-lune

[Hayabusa]
7/22/19, 9:27 PM
#39

#38 Sannerligen 🙂. Som sagt - jag slukade allt med god aptit, helt fantastiskt.

Carmarino
7/23/19, 12:06 PM
#40

Har inte hunnit se allting än, men det finns på ju SVT Play ett tag till. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
7/25/19, 9:41 AM
#41

Rymdresorna under 60- & 70-talet var sannerligen förenade med stora risker, det inser man. Det som slog mig, med tanke på riskerna, var hur få som faktiskt förolyckades (på såväl USA´s som Sovjets sida).  

PS Utan att för den skull vara respektlös mot de som satte livet till.

Annons:
Carmarino
7/25/19, 9:45 AM
#42

Nej, det hade ju kunnat gå betydligt värre, med tanke på hur många av de obemannade raketerna som exploderade redan på startplattan, eller någon minut efter start.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/25/19, 3:37 PM
#44

Den jag minns tydligast är Challenger. Det var så spektakulärt att se det kritvita "molnet" dela sig i två delar mot den blå himlen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
7/26/19, 9:30 AM
#45

#44 Ja, fruktansvärd händelse. 

En sak som är intressant att fundera över är sambandet WW2  och Von Braun. Hade Von Braun, i fredstid, fått samma resurser till att utveckla raketer? Troligen inte vilket gör att Nazityskland hade en stor del i rymdprogrammen - inte enbart i USA utan även Sovjet.

Upp till toppen
Annons: