Annons:
Etikettmusik
Läst 547 ggr
[GIKmio]
2019-07-27 23:07

Björn Afzelius

Björn Afzelius (1947-1999) var proggaren som bildade proggbandet Hoola Bandoola Band tillsammans med Mikael Wiehe på 70-talet. Afzelius dog för 20 år sedan av cancer men hans musik lever kvar och den lämnar ingen oberörd.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B6rn_Afzelius

Låten Ikaros är vacker men texten är hemsk..

Annons:
[GIKmio]
2019-07-27 23:20
#1

Min egen favorit bland Afzelius låtar. Han gjorde mycket gott den tiden han levde. Och många fina låtar. Tankar i Havanna.

Tarotstollan
2019-07-27 23:47
#2

Han gjorde många underbara låtar.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Hayabusa]
2019-07-28 11:25
#3

Han levde ett tämligen trassligt liv, minst sagt. En hel del mörka sidor.

Carmarino
2019-07-28 12:29
#4

När det gäller Björn Afzelius så går det ju inte att komma undan Tusen bitar. Har för mig att Anne Linnet (som skrev originalet) en gång sagt att hon tycker Björns version är bättre än hennes egen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2019-08-01 18:48
#5

Du är det finaste jag vet. Du är det dyraste i världen. Du är som stjärnorna, som vindarna, som vågorna, som fåglarna, som blommorna på marken.. Sång till Friheten..

[GIKmio]
2019-08-01 19:41
#6

Vi diskuterade för några år sedan en dokumentär här på iFokus som då visades på TV. Björn Afzelius var i dokumentären svårt sjuk i lungcancer ( förmodligen hade cancern även spritt sig vidare i kroppen ). En sevärd dokumentär om karriären och hans sista tid i livet.

Annons:
K
2023-06-21 09:54
#7

Tusen bitar.. är 74 år och hobby musiker kompositör och textförfattare. Älskar låten av Björn. Har spelat in den på video där jag sjunger karaoke. Men p.ga upphovsrätt har jag inte gett ut den någonstans. Om dom som bestämmer säger att jag får sätta ut den, då gör jag det på min youtube kanal. Annars får det bli bara min egen. Jag får inte en kr för någonting jag gör. Jag spelar och sjunger bara för att jag älskar det, och är glad att i min ålder kunna göra det. Här är en av mina egna låtar.

GikMio
2023-06-22 14:23
#8

#7 Tusen bitar är en populär låt som gjorts i flera covers i Sverige.. Även i Norge, och även i Danmark tror jag…

Carmarino
2023-06-22 15:49
#9

#8: Tusen bitar är ursprungligen dansk. I Danmark heter den Tusind stykker och den är skriven - och sjungen - av Anne Linnet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anne Linnet, (født 30. juli 1953) er en dansk komponist og sanger. Hun har gjennom mange år etablert seg som en av Danmarks ledende pop-og visesangere.På 197...
GikMio
2023-06-22 17:06
#10

#9 Där ser man.. Afzelius var väl smålänning från Jönköping, men samarbete med Mikael Wiehe som är skåning. Skåning är det lika som resevdansk precis som jag som värmlänning är reservnorsk. Tröttsamt att höra.. Nollåttorna borde höre denna artist som har en stor svensk låtskatt.

Carmarino
2023-06-22 18:16
#11

#10: Fast Mikael Wiehe föddes i Stockholm, sedan bodde han i Köpenhamn sina första 6 år. Därefter flyttade han till Malmö. Fadern var dansk och modern svensk. Han pratar fortfarande flytande danska.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: