Film och teater

"Hasse & Tage - en kärlekshistoria"

2019-09-07 09:23 #0 av: Göstage

Nu går dokumentären ”Hasse & Tage - en kärlekshistoria” av Jane Magnusson upp på biograferna, och den har mottagits med lysande recensioner. Lär väl komma på TV så småningom. 

https://www.svt.se/kultur/film/kronika-jag-bara-grater

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-09-07 14:31 #1 av: VoxBauers

Något att se fram emot!

www.voxbauers.weebly.com                                                                  www.cornishrex.se

Anmäl
2019-09-12 19:43 #2 av: GIKmio

Jag gillar deras Lindeman. Finns en hel samling Lindeman.. Alla med olika titlar och olika sorters jobb och uppdrag. Finns förmodligen flera på Youtube.. 

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2019-09-12 20:07 #3 av: ludgopelle

Jag gillade Hasse Alfredssons bok "q hunden" när jag var liten. Jag minns att fröken läste den för oss, när jag gick i första klass.😊

Anmäl
2019-09-12 20:47 #4 av: GIKmio

#3 Den enda bok som jag känner till av Hasse Alfredsson är boken Varför är det så ont om Q.. Jag tror den var med i Boktipset med Stefan Mählqvist på 80-talet..

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2019-09-12 21:03 #5 av: Göstage

Någonstans i röran vet jag att jag har Hasse Alfredsons debutbok från 1961, en trevlig sak som kort och gott hette "En liten bok om att bränna löv, ris, kvistar och annat avfall i ett hörn av trädgården".

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-09-12 21:07 #6 av: ludgopelle

#4 Ja det har du rätt i.
Jag trodde boken hette "Q hunden"😅
Hunden var en av hjältarna i sagan, om jag inte minns fel.

Anmäl
2019-09-12 21:13 #7 av: GIKmio

Förutom alla farser och monologer så är Hasse Alfredssons största roller från filmen Den enfaldige mördaren ( med Stellan Skarsgård ) och som " herr Garbo" i filmen Att angöra en brygga..Han regisserade även en riktigt bra film på 80-talet som hette Falsk som Vatten. Ett komiskt geni som även var ett geni när det gällde mer allvar..

Anmäl
2019-09-13 08:54 #8 av: GIKmio

För att nämna Tage också. Jag gillar hans Elektricitetsvisa Skrattar

Anmäl
2019-09-13 09:43 #9 av: Carmarino

Min favoritbok av dem är Tages "Sagor för barn över 18 år", särskilt då Sagan om apan som tänkte i flera led. Glad

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2019-09-13 10:35 #10 av: Göstage

Tage Danielssons paket, en samling som heter just så och innehåller Bok (1963) Sagor för barn över 18 år (1964), Postilla (1965), Grallimmatik (1966), Samlade dikter 1967-1967 (1967) och Typer (1970) finns på Bokbörsen för pris från 20:- (plus frakt) och uppåt. Fynd för den som vill fördjupa sig i Tage Danielssons författarskap!

Anmäl
2019-09-13 11:28 #11 av: Carmarino

Vet inte vilken av böckerna som innehöll diverse korta "berättelser", för jag kan inte minnas att jag sett den sedan jag gick i skolan och jag och mina kompisar läste den på skolbiblioteket. Vi skrattade hejdlöst, så vi blev nog tillsagda ett antal gånger att dämpa oss. Glad

Bl.a. innehöll den en berättelse om "Vingelbert Skrumperplink", och än idag kan jag inte låta bli att använda det namnet om Engelbert Humperdink. Skrattar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2019-09-16 16:03 #12 av: Lona

Jag är uppvuxen med Hasse och Tage men det är väl först nu som vuxen som jag verkligen förstår alla finurligheter. 👍🙂
Tage Danielsson gjorde dessutom ett storverk med "Ronja Rövardotter", det var ju inte så långt innan han gick bort.

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2019-09-19 21:17 #13 av: Ghosthunter

Hasse och Tage var otroligt bra. De har gjort mycket roligt tillsammans. Lindeman var otroligt kul. Har många Lindeman på CD och jag älskar att lyssna på det när jag kör bil🙂

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2019-09-19 21:40 #14 av: Göstage

#9 Det finns en annan berättelse  i "Sagor för barn över 18 år" som heller inte är så pjåkig, nämligen "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton". Den är ju numera en klassiker på egen hand. 

Vill man riktigt grotta ner sig i The Svenska Ord Story så finns det 36 halvtimmeslånga avsnitt på SR från 2002-2003 för avlyssning. (Det går ju förstås att nöja sig med enstaka avsnitt också.)

https://sverigesradio.se/thesvenskaordstory

Anmäl
2019-09-20 12:27 #15 av: Carmarino

#14 Ja, men den var inte med i originalutgåvan, som var den jag läste. Har dock läst den vid ett senare tillfälle. Däremot hör jag till de fåtal (?) som inte brukar titta på den på julafton, även om jag sett den en gång för länge sedan.

Anmäl
2019-09-20 12:40 #16 av: Göstage

#15 Aha - den finns i samlingsvolymen.

Jag är (heller?) inte såld på sådana där upprepningar som man "måste" se vid en viss tid på året, tycker att tjusningen redan försvann med videons introduktion. Fast det årliga sällskapet på julafton och nyår är sålda på Kalle Anka,  Karl-Bertil, Svenssons jul och Grevinnan och betjänten, så vad gör man?Gäspar

Anmäl
2019-09-20 12:44 #17 av: Carmarino

#16 Brukade titta på både Kalle Anka och Grevinnan och betjänten tidigare, men det är länge sedan nu. Varken Karl-Bertil eller Svensson Svensson har jag haft som tradition att titta på, även om jag sett dem någon gång.

Anmäl
2019-09-25 00:59 #18 av: Tant Grön

#2 En av dom roligaste "Lindemännen" Tycker jag är Kaninjägare på Gotland.

Anmäl
2019-10-01 11:12 #19 av: Lona

😂
Älskar dessutom Tage Danielssons förmåga till att låta totalt utslätad, som i början på sketchen.

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2019-10-19 20:43 #20 av: Göstage

Flitige Kalle Lind har kommit ut med en bok på 600 sidor om Hasse Alfredson. Den heter ”Hasse Alfredson: En sån där farbror som ritar och berättar”, och Lind påminner om hans dystra sidor, något som balanserades av Tage Danielssons optimism. 

Källa.

Anmäl
2019-10-20 12:12 #21 av: eskils

Håller med, Lindemännen är helt suveräna! Tummen upp

Har faktiskt en bok av Hasse A hemma, som jag faktiskt inte har läst ännu. "Gummitummen" från 1966. "Skizzer ur en fren dagbok". 

Anmäl
2019-10-24 16:02 #22 av: Göstage

1969 startades den andra kanalen, TV2, och inför det gjorde Hasse och Tage en rolig snutt. Det verkade rätt komplicerat med förberedelserna...Skrattar

Anmäl
2019-11-06 12:54 #23 av: Carmarino

Testa hur mycket du kan om Hasse & Tage. Själv missade jag på Lindeman och revyn, så det blev bara 8 av 10.

http://www.news55.se/quizar/quiz-vad-kan-du-om-hasse-tage/

Anmäl
2019-11-06 18:20 #24 av: eskils

#22 Lite komplicerat blir det nog med dessa förberedelser... Lätt att förbise någon detalj. Funderar

#23 Missade på Trindeman och postorderfirman. Nöjd ändå.

Du fick 8 rätt av 10 möjliga

Du fick bättre resultat än 85%

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.