Annons:
Etiketterfilmteater
Läst 954 ggr
[Göstage]
9/7/19, 9:23 AM

"Hasse & Tage - en kärlekshistoria"

Nu går dokumentären ”Hasse & Tage - en kärlekshistoria” av Jane Magnusson upp på biograferna, och den har mottagits med lysande recensioner. Lär väl komma på TV så småningom. 

https://www.svt.se/kultur/film/kronika-jag-bara-grater

Annons:
Vixxen
9/7/19, 2:31 PM
#1

Något att se fram emot!

[GIKmio]
9/12/19, 7:43 PM
#2

Jag gillar deras Lindeman. Finns en hel samling Lindeman.. Alla med olika titlar och olika sorters jobb och uppdrag. Finns förmodligen flera på Youtube..

[ludgopelle]
9/12/19, 8:07 PM
#3

Jag gillade Hasse Alfredssons bok "q hunden" när jag var liten. Jag minns att fröken läste den för oss, när jag gick i första klass.😊

[GIKmio]
9/12/19, 8:47 PM
#4

#3 Den enda bok som jag känner till av Hasse Alfredsson är boken Varför är det så ont om Q.. Jag tror den var med i Boktipset med Stefan Mählqvist på 80-talet..

[Göstage]
9/12/19, 9:03 PM
#5

Någonstans i röran vet jag att jag har Hasse Alfredsons debutbok från 1961, en trevlig sak som kort och gott hette "En liten bok om att bränna löv, ris, kvistar och annat avfall i ett hörn av trädgården".

[ludgopelle]
9/12/19, 9:07 PM
#6

#4 Ja det har du rätt i. Jag trodde boken hette "Q hunden"😅 Hunden var en av hjältarna i sagan, om jag inte minns fel.

Annons:
[GIKmio]
9/12/19, 9:13 PM
#7

Förutom alla farser och monologer så är Hasse Alfredssons största roller från filmen Den enfaldige mördaren ( med Stellan Skarsgård ) och som " herr Garbo" i filmen Att angöra en brygga..Han regisserade även en riktigt bra film på 80-talet som hette Falsk som Vatten. Ett komiskt geni som även var ett geni när det gällde mer allvar..

[GIKmio]
9/13/19, 8:54 AM
#8

För att nämna Tage också. Jag gillar hans Elektricitetsvisa 😃

Carmarino
9/13/19, 9:43 AM
#9

Min favoritbok av dem är Tages "Sagor för barn över 18 år", särskilt då Sagan om apan som tänkte i flera led. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
9/13/19, 10:35 AM
#10

Tage Danielssons paket, en samling som heter just så och innehåller Bok (1963) Sagor för barn över 18 år (1964), Postilla (1965), Grallimmatik (1966), Samlade dikter 1967-1967 (1967) och Typer (1970) finns på Bokbörsen för pris från 20:- (plus frakt) och uppåt. Fynd för den som vill fördjupa sig i Tage Danielssons författarskap!

Carmarino
9/13/19, 11:28 AM
#11

Vet inte vilken av böckerna som innehöll diverse korta "berättelser", för jag kan inte minnas att jag sett den sedan jag gick i skolan och jag och mina kompisar läste den på skolbiblioteket. Vi skrattade hejdlöst, så vi blev nog tillsagda ett antal gånger att dämpa oss. 🙂

Bl.a. innehöll den en berättelse om "Vingelbert Skrumperplink", och än idag kan jag inte låta bli att använda det namnet om Engelbert Humperdink. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lona
9/16/19, 4:03 PM
#12

Jag är uppvuxen med Hasse och Tage men det är väl först nu som vuxen som jag verkligen förstår alla finurligheter. 👍🙂 Tage Danielsson gjorde dessutom ett storverk med "Ronja Rövardotter", det var ju inte så långt innan han gick bort.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ghosthunter
9/19/19, 9:17 PM
#13

Hasse och Tage var otroligt bra. De har gjort mycket roligt tillsammans. Lindeman var otroligt kul. Har många Lindeman på CD och jag älskar att lyssna på det när jag kör bil🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[Göstage]
9/19/19, 9:40 PM
#14

#9 Det finns en annan berättelse  i "Sagor för barn över 18 år" som heller inte är så pjåkig, nämligen "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton". Den är ju numera en klassiker på egen hand. 

Vill man riktigt grotta ner sig i The Svenska Ord Story så finns det 36 halvtimmeslånga avsnitt på SR från 2002-2003 för avlyssning. (Det går ju förstås att nöja sig med enstaka avsnitt också.)

https://sverigesradio.se/thesvenskaordstory

Carmarino
9/20/19, 12:27 PM
#15

#14 Ja, men den var inte med i originalutgåvan, som var den jag läste. Har dock läst den vid ett senare tillfälle. Däremot hör jag till de fåtal (?) som inte brukar titta på den på julafton, även om jag sett den en gång för länge sedan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
9/20/19, 12:40 PM
#16

#15 Aha - den finns i samlingsvolymen.

Jag är (heller?) inte såld på sådana där upprepningar som man "måste" se vid en viss tid på året, tycker att tjusningen redan försvann med videons introduktion. Fast det årliga sällskapet på julafton och nyår är sålda på Kalle Anka,  Karl-Bertil, Svenssons jul och Grevinnan och betjänten, så vad gör man?😴

Carmarino
9/20/19, 12:44 PM
#17

#16 Brukade titta på både Kalle Anka och Grevinnan och betjänten tidigare, men det är länge sedan nu. Varken Karl-Bertil eller Svensson Svensson har jag haft som tradition att titta på, även om jag sett dem någon gång.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
9/25/19, 12:59 AM
#18

#2 En av dom roligaste "Lindemännen" Tycker jag är Kaninjägare på Gotland.

Lona
10/1/19, 11:12 AM
#19

😂 Älskar dessutom Tage Danielssons förmåga till att låta totalt utslätad, som i början på sketchen.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Göstage]
10/19/19, 8:43 PM
#20

Flitige Kalle Lind har kommit ut med en bok på 600 sidor om Hasse Alfredson. Den heter ”Hasse Alfredson: En sån där farbror som ritar och berättar”, och Lind påminner om hans dystra sidor, något som balanserades av Tage Danielssons optimism. 

Källa.

Annons:
[[eskils_]]
10/20/19, 12:12 PM
#21

Håller med, Lindemännen är helt suveräna! 👍

Har faktiskt en bok av Hasse A hemma, som jag faktiskt inte har läst ännu. "Gummitummen" från 1966. "Skizzer ur en fren dagbok".

[Göstage]
10/24/19, 4:02 PM
#22

1969 startades den andra kanalen, TV2, och inför det gjorde Hasse och Tage en rolig snutt. Det verkade rätt komplicerat med förberedelserna…😃

Carmarino
11/6/19, 12:54 PM
#23

Testa hur mycket du kan om Hasse & Tage. Själv missade jag på Lindeman och revyn, så det blev bara 8 av 10.

http://www.news55.se/quizar/quiz-vad-kan-du-om-hasse-tage/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
11/6/19, 6:20 PM
#24

#22 Lite komplicerat blir det nog med dessa förberedelser… Lätt att förbise någon detalj. 🤔

#23 Missade på Trindeman och postorderfirman. Nöjd ändå.

Du fick 8 rätt av 10 möjliga

Du fick bättre resultat än 85%

[Göstage]
11/6/19, 6:38 PM
#25

Missade Trindeman (minns inte att jag har hört den).

[Göstage]
12/23/19, 12:35 PM
#26

På juldagen inleder SVT en dokumentärserie i tre delar om Hasse och Tage. Repris annandagen, och den går säkert även att se på SVT Play.

Carmarino
12/23/19, 1:41 PM
#27

#26 Den finns redan på SVT Play sedan ett par dagar tillbaka, men den ligger bara kvar en månad så det gäller att skynda sig att se alla tre avsnitten.

https://www.svtplay.se/video/24932466/hasse-och-tage


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Göstage]
4/7/20, 8:38 AM
#28

En av Hasse Alfredsons i mitt tycke bättre filmer, P&B från 1983, visas på SVT 1 kl. 14.00 idag och kan även ses på SVT Play till den 7 maj. Filmen bygger på Pettersson & Bendel, en roman av Waldemar Hammenhög utgiven 1931 och filmatiserad första gången redan 1933. Den antisemitism som fanns i filmatiseringen 1933 är  borta i Alfredsons version. 

Filmen handlar om två småförbrytare som  börjar med diverse fiffel i mindre skala där den smarte planerar och den manipulative är ansiktet utåt, en metod som är gångbar i större skala även i våra dagar. Verksamheten växer, men de två kumpanernas lycka växer inte i motsvarande grad.

I rollerna ser vi Allan Edwall som den grekiske invandraren Bendel, medan Pettersson spelas av Stellan Skarsgård. I andra roller syns bland andra Lena Nyman och Björn Gustafson men även Lill Lindfors.

Låtens huvudtitel "It's So Nice to Be Rich" framfördes av Agnetha Fältskog.

  • Redigerat 3/15/21, 3:03 PM av Carmarino
Tant Grön
4/7/20, 10:59 AM
#29

En dikt av Tage Danielsson, De händer som grävde göta kanal.

[Göstage]
3/15/21, 2:52 PM
#30

Mona Haskel, en bärande kraft i Svenska Ord, har avlidit i en ålder av 85 år.

Mona Haskel, som beskrivs som den tredje medlemmen i Hasse och Tage har gått bort vid 85 års ålder, rapporterar Göteborgs-Posten.
Carmarino
3/15/21, 3:04 PM
#31

#30: Tråkigt. Nu är alla i "hjärntrusten" borta. 😢


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
7/26/23, 9:10 AM
#32

2023 26 ff Trilogin om Hasse & Tage återutsänds på SVT med början den 27 juli. Kan även ses på SVT Play till den 6 februari 2024.


Re:tired.

Upp till toppen
Annons: