TV och radio

Aprilskämt

2019-09-15 19:42 #0 av: Hayabusa

En YouTube-video med de bästa aprilskämten som visats på svensk TV. Jag tycker här finns ett par riktiga höjdare. 

Anmäl
2019-09-15 20:49 #1 av: Göstage

För mig är det oöverträffade aprilskämtet Kjell Stenssons nylonstrumpa. Även om han var en klurig herre som bland annat medverkade i lite uppsluppna sammanhang, till exempel i 20 frågor (där bland andra Astrid Lindgren var med) så var han samtidigt en auktoritet på teknik. Han var alltså perfekt att dra det här skämtet, precis när färg-TV var på väg att introduceras. 

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-09-15 20:52 #2 av: Lona

#1, Ja, den är ju oöverträffad! Trots att jag inte ens var påtänkt på den tiden så är det nog den jag först kommer att tänka på.Tummen upp

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2019-09-15 20:59 #3 av: Göstage

#2 Jag är gammal nog att ha upplevt det, och det var många som gick med ett generat leende den 2 april när skämtet kom på tal...  SkämtarSkrattar

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-09-15 21:04 #4 av: Sabah

Det var före min tid också men jag har fått det berättat för mig! Stort! När man kommer ihåg ett aprilskämt så långt efteråt och berättar det vidare! Vilken genomslagskraft!

♥️♥️♥️ Se på allt i livet med kärlek och se det goda i allt som sker! ♥️♥️♥️
Anmäl
2019-09-15 23:27 #5 av: ludgopelle

#1 En riktig klassiker.😂

Anmäl
2019-09-19 17:40 #6 av: GIKmio

Ett aprilskämt jag minns från ungdomen var att det stod i den lokala tidningen att ett flygplan skulle dyka upp och släppa ned säckar med pengar åt folk. Först till kvarn.. När flygplanet väl kom så stod det en stor mängd människor och stirrade upp mot skyn. Då vecklades en vimpel ut där det stod April, April.. Hur dum får man bli Funderar Det var dessutom på den tiden då det var gott ställt i det här landet där alla var i arbete och hade pengar kvar när lönen kom . Ett annat lokalt aprilskämt man minns var när man skrev att Färjestad BK skulle dra sig ur högsta serien i Sverige och istället få en plats i NHL. Och den nyheten köpte folk klockrent.. 

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2019-09-27 07:06 #7 av: GIKmio

Såg ni fråga Lund på TV nyligen? Där togs aprilskämt upp. Enligt historikern Gunnar Wetterberg så har det pågått i flertal århundraden. I olika former. Det finns en lista på dom bästa aprilskämten genom tiderna och där ligger den svenska nylonstrumpan tvåa. Ettan är från 1957 då BBC lyckades lura britterna att i Schweiz där odlar man minsann spaghetti.

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.