Annons:
Etikettertvradio
Läst 687 ggr
[Hayabusa]
9/15/19, 7:42 PM

Aprilskämt

En YouTube-video med de bästa aprilskämten som visats på svensk TV. Jag tycker här finns ett par riktiga höjdare.

Annons:
[Göstage]
9/15/19, 8:49 PM
#1

För mig är det oöverträffade aprilskämtet Kjell Stenssons nylonstrumpa. Även om han var en klurig herre som bland annat medverkade i lite uppsluppna sammanhang, till exempel i 20 frågor (där bland andra Astrid Lindgren var med) så var han samtidigt en auktoritet på teknik. Han var alltså perfekt att dra det här skämtet, precis när färg-TV var på väg att introduceras.

Lona
9/15/19, 8:52 PM
#2

#1, Ja, den är ju oöverträffad! Trots att jag inte ens var påtänkt på den tiden så är det nog den jag först kommer att tänka på.👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Göstage]
9/15/19, 8:59 PM
#3

#2 Jag är gammal nog att ha upplevt det, och det var många som gick med ett generat leende den 2 april när skämtet kom på tal…  😉😃

Sabah
9/15/19, 9:04 PM
#4

Det var före min tid också men jag har fått det berättat för mig! Stort! När man kommer ihåg ett aprilskämt så långt efteråt och berättar det vidare! Vilken genomslagskraft!


💖🧡💛💚💙💜

[ludgopelle]
9/15/19, 11:27 PM
#5

#1 En riktig klassiker.😂

[GIKmio]
9/19/19, 5:40 PM
#6

Ett aprilskämt jag minns från ungdomen var att det stod i den lokala tidningen att ett flygplan skulle dyka upp och släppa ned säckar med pengar åt folk. Först till kvarn.. När flygplanet väl kom så stod det en stor mängd människor och stirrade upp mot skyn. Då vecklades en vimpel ut där det stod April, April.. Hur dum får man bli 🤔 Det var dessutom på den tiden då det var gott ställt i det här landet där alla var i arbete och hade pengar kvar när lönen kom . Ett annat lokalt aprilskämt man minns var när man skrev att Färjestad BK skulle dra sig ur högsta serien i Sverige och istället få en plats i NHL. Och den nyheten köpte folk klockrent..

Annons:
[GIKmio]
9/27/19, 7:06 AM
#7

Såg ni fråga Lund på TV nyligen? Där togs aprilskämt upp. Enligt historikern Gunnar Wetterberg så har det pågått i flertal århundraden. I olika former. Det finns en lista på dom bästa aprilskämten genom tiderna och där ligger den svenska nylonstrumpan tvåa. Ettan är från 1957 då BBC lyckades lura britterna att i Schweiz där odlar man minsann spaghetti.

Lona
9/27/19, 7:18 AM
#8

#7, 😂
Jag tänker att även om folk går på lika "dumma" Aprilskämt så är vi mer bevandrade numera om vad som händer i världen, som att schweizarna inte odlar spaghetti.
Fast pappa lurade i min syrra att i Alperna har de minsann högerkor och vänsterkor! Högerkorna har kortare högerben medan vänsterkorna har kortare vänsterben, allt för att de ska vara anpassade till branta bergssluttningar…
Som 70-talist är det lite svårt att tänka sig livet utan TV (trots att jag inte har någon) men med den och senare internet så har vi förmodligen blivit betydligt mer allmänbildade när det gäller vissa saker - och tappat massor som generationerna före oss tragglade i skolan…😉


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Göstage]
4/1/20, 12:38 PM
#9

Tunnsått med aprilskämt i år- det tackar man för! I vissa länder kan det till och med bli fängelsestraff för aprilskämt om corona. 

Men ingen skugga över tidigare års tappra försök. 😉

[Hayabusa]
4/1/20, 3:14 PM
#10

#9 Nä, det där med Aprilskämt har spelat ut sin roll (anser jag). Vi har nog med skämtare bland den allvarliga verkligheten.

[Göstage]
4/1/20, 3:27 PM
#11

Ja, när det talas så mycket om fake news så kan knappast en nyhetsförmedlare med självaktning ägna sig åt att försöka lura läsarna, inte ens när det är helt "oskyldigt". I familjekretsen och på jobbet kanske det kan leva vidare.

Emo
4/1/20, 3:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Förra året körde jag med detta på iFokus. Några gick på det.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Tarotstollan
4/2/20, 2:16 AM
#13

#12. Bästa skämtet Emo! 😂 Jag gick på det och var så avundsjuk…😟

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Emo
4/2/20, 6:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Tack Tarotstollan. På Savvity avände jag detta.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

sponny
4/2/20, 11:59 AM
#15

Personlig favorit som jag hörde om för några år sedan måste vara Mount Edgecumbes utbrott 1 april, 1974. När invånarna i Sitka i Alaska vaknade på morgonen 1 april 1974 såg de Mount Edgecumbe, en vulkan som varit vilande i över 400 år och det vräker ut svart rök ur vulkanen.  Invånarna larmar bland annat Kustbevakningen som skickar en helikopter. Piloten flyger över vulkanen och tittar ner i vulkanen och börjar gapskratta.

Där nere ser han en stor hög brinnande bildäck och spraymålat i snön bredvid högen bildar 15 meter höga bokstäver orden: "APRIL FOOL."

Länk

[GIKmio]
4/2/20, 1:09 PM
#16

Dom visade äldre aprilskämt i serien Svenska tv-historier härom kvällen. Den om dom två klonade bröderna där dom klippt in en och samma gubbe i reportaget var bra tyckte jag 😊

Fornöga
3/31/24, 10:26 AM
#17

2024 Idag går klockorna fel och i morgon blir vi lurade. "So prepare for a chance of a lifetime, be prepared for sensational news", för att låna några rader från Scar i Lejonkungen. 😉


Re:tired.

Fenomenet aprilskämt är snart 500 år gammalt och har en besynnerlig historia. Här kan du läsa om den och om historiens roligaste och märkligaste aprilskämt.
Fornöga
3/31/24, 10:43 AM
#18

Inget aprilskämt, men apropå "lurendrejerier": offentliga frierier kan vara ganska pinsamma att ta del av, men det här tycker jag är riktigt fint. 😊


Re:tired.

Parets färd i Filippinerna slutade på ett minst sagt annorlunda sätt.
  • Redigerat 3/31/24, 10:45 AM av Fornöga
Carmarino
3/31/24, 11:35 AM
#19

#18: Vilken tur att hon sa ja. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
4/1/24, 9:08 AM
#20

SVT Play visar 15 minuter av aprilskämt, kan ses till den 28 september i år.


Re:tired.

De har funnits i många olika former genom åren. Och de har roat, lurat, upprört och förvirrat. Om aprilskämt i tv.
Annons:
Carmarino
4/1/24, 12:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

På förstasidan i dagens Helsingborgs Dagblad (finns endast som PDF, inte pappersupplaga) står denna text (se bild). Den låter ju nästan trolig, men när man sedan läser artikeln på hd.se så framgår det tydligt att det är årets aprilskämt. 😁

I artikeln nämns
Horst Bunker, historiker på Öresunds universitet och ordförande i den tvärvetenskapliga projektgrupp som fått i uppdrag att utreda tunnelns historiska värde
Senza Radicamento Nella Realtà, italiensk projektledare som är inhyrd av den danska och svenska staten
och
Den svensk-danska organisationen Bi-Laterala Underjordiska Fortifikations Förbundet. (Min fetstil.)

Det står Tunneln verkar i vissa passager vara klädd med ämnet RhocaApril, ett ämne som föregick och är besläktat med det omstridda ämnet RhocaGil som användes vid tunnelbygget i Hallandsåsen.

Texten är skriven av Aprillio Rediculus. 😄

https://www.hd.se/2024-04-01/hemlig-tunnel-under-oresund-hittad-paborjades-under-kalla-kriget/
(Än så länge inte betalartikel.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upptäckten av en påbörjad men inte avslutad undangömd militär tunnel mellan Sverige och Danmark ger nu förhoppningar om…
  • Redigerat 4/1/24, 12:59 PM av Carmarino
Fornöga
4/1/24, 1:40 PM
#22

#21 Försöka duger! 😉 Fast det finns ju faktiskt en del verkliga underjordiska gångar just i de trakterna.


Re:tired.

Carmarino
4/1/24, 2:00 PM
#23

#22: Ja, men knappast under Öresund. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
4/1/24, 2:13 PM
#24

#23 😊


Re:tired.

GikMio
4/2/24, 4:31 PM
#25

I år hade jag inte ens reda på att det var första april då det var annandag påsk.

Upp till toppen
Annons: