Annons:
Etikettertvradio
Läst 1638 ggr
[Göstage]
2019-09-24 13:23

Lennart Hyland, hundraårsjubileum 24 september

Idag är det hundra år sedan radio- och TV-ikonen Lennart Hyland föddes, något som uppmärksammas på TV2 kl. 20.00 nu på fredag.

De flesta som levde här när han var aktiv har nog åtminstone något minne av honom.

Annons:
Sindri
2019-09-24 13:55
#1

Än så länge oefterhärmlig, oslagbar, obesegrad. Så sorgligt att han aldrig verkade godkänna sig själv. Hoppas på ledtrådar i filmen.

[Hukanson]
2019-09-24 14:18
#2

Det var en förmån för alla att växa upp med Lennart Hyland. Hans Hörna var som Stenmarksåk varje helg och hans gärning som sportkommentator i radion lika folkkär som Sven Jerrings. Tillsammans med Svensktoppen dominerade han svensk underhållning från början till slut.

[Göstage]
2019-09-24 14:29
#3

De som växer upp i kanalmångfalden idag kan nog inte föreställa sig när diskussionsämnet vid fikabord på jobbet och kassan i affären var gårdagens "Hylands hörna" - "alla" hade ju sett den! 

Givetvis beroende på frånvaron av konkurrerande kanaler, men Hyland var en mästare på att förvalta uppmärksamheten. Han var många år före sin tid, samtidigt som han var den rätte där och då.

När Hyland körde hörnan på radion innan den togs över av TV så drog han folk från TV-apparaten till radion.

Carmarino
2019-09-24 14:46
#4

Programmet finns redan nu på SVT Play om ni inte vill vänta till i kväll. 🙂

Har ett lite speciellt minne från Hylands hörna - eller snarare indirekt från Hylands hörna. Var på ett scoutläger i en scoutstuga långt ute i skogen. Naturligtvis fanns varken tv, radio eller någon annan sorts kommunikation där ute, så vi fick roa oss själv.

Eftersom vi var vana vid att titta på Hylands hörna på lördagkvällarna så gjorde vi vår egen hörna. Minns inte särskilt mycket av vilken underhållning som serverades, men jag har för mig att en av ledarna föreställde Hyland, och vi inledde naturligtvis med att "lalla". 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-09-24 14:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Den här boken har legat på datorbordet länge nu, för jag tänkte jag skulle scanna in den och visa här på Nostalgi iFokus. Fram- och baksidan är nästan exakt likadana, men det finns några små skillnader. 🙂

Hittade den bland min fars efterlämnade prylar har jag för mig. De flesta verserna är förvånansvärt aktuella fortfarande, trots att den gavs ut 1966.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
2019-09-24 15:28
#6

Har inte varit särskilt förtjust i Hyland, tyckte ofta att han var lite för mycket pratkvarn som programledare. Med all respekt för andras åsikter.

Annons:
[Göstage]
2019-09-24 16:58
#7

Drar mig till minnes de gånger Jan Malmsjö eller Gunde Johansson var gäster i hörnan, då sprack alla tidskalkyler - idag hade en studioman väl brutit samman, men då förlängde man bara. Speciellt var det så i radiohörnan - Hyland brukade fråga publiken "skall vi inte hålla på en stund till?", och de svarade "jooo!" Så då gjorde man det… 🙂

[GIKmio]
2019-09-24 17:01
#8

Hyland var känd för att prata snabbt.  Men samtidigt påläst både inom idrotten och underhållningsbranschen när det skulle kommenteras och intervjuas. Ärligt talat så var han dock lite före min tid. Jag växte upp med hans "pojkar" Hegerfors, Björklund, Oldsberg, Engstrand mfl.

[Göstage]
2019-09-24 17:46
#9

#8 Apropå Hylands snabbpratande så finns det en historia om honom och Rolle Stoltz. Förr kunde det hända att det inte fanns några kommentatorsbås, och vid ett sådant tillfälle hade Hyland placerats nära sargkanten. Vid en avblåsning skrinnade Stoltz sävligt fram till sargen och ropade till Hyland:
"Du får låta bli att prata så fort - vi hinner inte med här nere!"

[Göstage]
2019-09-25 18:28
#10

1959 blev Lennart Hyland statschef i mikrostaten Morokulien  på gränsen mellan Sverige och Norge. Utnämningen godkändes av statscheferna i de båda grannländerna.

Morokulien var ett projekt i ett norskt-svenskt underhållningsprogram som hette "Över alla gränser" och väckte på sin tid stor uppmärksamhet. Idag är det mer fridfullt, men det fortlever.

http://www.uppleveda.se/morokulien

[Göstage]
2019-09-25 18:33
[Göstage]
2019-09-25 18:43
#12

I Tranås finns ett Hylands Torg med en byst av stadens stora son, och i Radiohusets park i Stockholm avtäcktes 1995 en staty föreställande Lennart Hyland. Men var finns den idag? Thomas Nordegren gör nästan "en Kurtan" i sitt detektivarbete.

Sindri
2019-09-25 18:50
#13

#7 av: Göstage
Och kommer ni ihåg studiomannen Åke Starck som alltid höll i Hörnan.  Han började synas i rutan ibland och blev väldigt populär.

Annons:
[Göstage]
2019-09-25 18:59
#14

#13 Ja, han blev nästan  "kändis" på kuppen, något han nog trivdes bra med.🙂

[Göstage]
2019-09-26 16:37
#15

#4 Har kollat på programmet på SVT Play nu, och det var intressant. Dels för att det väl gav den bild av Hyland som nog många hade på gott och ont, och dels för att det även var en tidsspegel för alla som var med på den tiden. Man blev lite nostalgisk, och det var en aning vemodigt att se så många människor man minns men som nu är borta.

Carmarino
2019-09-26 19:11
#16

#15 Har också sett programmet nu, och tyckte också det var intressant. Helt klart sevärt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2019-09-29 12:51
#17

Jag har ett radioprogram nedladdat i datorn där man diskuterar sport i radio genom tiderna. Bland annat deltar Tommy Engstrand som idag är 80 år och minns Hyland väldigt väl.. Och även Sven Jerring. Enligt Engstrand pågick lite katt och råttalek mellan Hyland och Jerring. Den ena tyckte den andra var stor och tog stor plats och den andra att det var en yngre förmåga som försökte ta över. När väl Hyland tog över så gjorde han det med besked. Han blev folkkär. Sedan finns ju den mörka sidan av Hyland också. Men det framkom väl senare och inte under tiden han stod i rampljuset.

[Göstage]
2019-09-29 13:35
#18

Ja, det nämndes ju även i TV-programmet om när Jerring åkte på OS och fick med sig påläggskalven Hyland, som var på väg att bli lika populär. Hyland fick dock bara sitta och föra statistik utan att få en syl i vädret, vilket han var otroligt besviken över.

Tommy Engstrand fyller för övrigt 80 i morgon - svårt att tro! Grattis får man väl säga, även om han inte läser detta…

https://www.expressen.se/sport/jag-fick-kasta-ut-honom-mamma-raddade-mitt-liv/

[GIKmio]
2019-09-29 14:00
#19

#18 Där ser man. Jag såg någon gång att Engstrand är född 1939. Det är svårt att tro som du säger. En annan av Hylands pojkar var ju Lars-Gunnar Björklund som faktiskt växte upp tillsammans med Tommy Engstrand. Men något år äldre.

[GIKmio]
2019-10-11 14:58
#20

#17 Den mörka sidan av Hyland. Han utvecklade med åren alkoholism. Vilket medförde att han blev svårare att samarbeta  med. Hyland är förmodligen inte den enda inom showbusiness som råkat ut för detta.  Det sägs att Hyland en gång skulle intervjua en liten flicka som inte svarade hans frågor. Hon ska då ha svarat att mamma förbjudit henne att prata med farbröder som luktar sprit.

Annons:
Carmarino
2019-10-11 16:40
#21

#20 Det har jag också hört, fast jag har för mig att det då gällde "farbror Sven" (Sven Jerring).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2019-10-11 16:49
#22

#21 Jag har hört det var Hyland. Hyland hade problem med alkoholen. Det är ingen nyhet. Så även Jerring hade det det🤔 Inte bra att lukta sprit på jobbet

Carmarino
2019-10-11 16:52
#23

#22 Vet inte om Jerring hade det, men jag har för mig att det var i Barnens brevlåda ett barn inte ville prata med honom. Fast det kan ju vara en skröna bara.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: