Annons:
Etiketthumor
Läst 2531 ggr
Carmarino
2019-10-05 10:34

Lasse Lindroth - Ali Hussein

Lasse Lindroth var en skådespelare och komiker, född i Teheran och adopterad av svenska föräldrar bara ett halvår gammal. Han var ståuppkomiker under alter egot Ali Hussein, och drev med rasism och fördomar.

Några veckor efter att han hade gift sig 1999 krockade han med en buss och avled, när han var på väg hem till sin fru och deras ofödda barn. Han var endast 26 år gammal.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lasse_Lindroth

Än idag kommer jag ihåg när jag hörde nyheten om hans död på radion. Vet inte varför det grep mig så hårt, men det gjorde det. Han var en av mina favoritkomiker, för han var väldigt rolig, och det är synd att han dog så ung.

På fredag den 11 oktober visar SVT2 programmet "Lasse Lindroth - allt för ett skratt" kl. 20.00. Programmet kommer att finnas tillgängligt på SVT Play tidigare. Enligt uppgift ska det finnas där idag, men än så länge är det inte tillgängligt.

Eftersom han dog så tidigt finns det inte så mycket material på nätet med honom, men det finns lite på Youtube från Norra Brunn.

Han var även med i humorprogrammet Sjukan, och detta finns på Öppet Arkiv.

Kvällsöppet. Intervjun börjar ca tre minuter in i programmet.

Sveriges Radio. Lasse Lindroth - komikern som fick oss att skratta åt rasism. Ett program av Sofia Pappa från i år.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Maria
2019-10-05 10:51
#1

Tack för tipset.

Ja han var speciell. Så himla rolig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[GIKmio]
2019-10-05 10:56
#2

Jag minns när han var med i TV-serien Sjukan. Där han spelade sjuksköterskan Nader 😃

Carmarino
2019-10-05 10:59
#3

#2 Du får kolla på serien på Öppet Arkiv. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2019-10-05 11:17
#4

#3 Jag har den nedladdad 🙂 Däremot skulle jag vilja se honom i Släng dig i brunnen igen. Men det finns förmodligen klipp på Youtube.

Carmarino
2019-10-05 11:23
#5

Kolla i #0. Där finns klipp från Youtube. Vet inte om det finns fler än de två, men hittar du fler får du gärna länka till dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2019-10-05 21:57
#6

Jag kommer mest ihåg honom från Beck filmerna. Där var han ju sambo med Becks dotter Inger.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Carmarino
2019-10-06 10:46
#7

Nu finns programmet (Lasse Lindroth - allt för ett skratt) från K Special på SVT Play. Tyckte det var ett sevärt program.

De hade med nyhetsinlaget där nyhetsuppläsaren berättade att han hade dött. Det var en märklig känsla, för jag kom ihåg det som om det hade varit nyligen och inte 20 år sedan. Minns precis var jag befann mig när jag hörde det, och det var nästan som en film som spelades upp i huvudet.

https://www.svtplay.se/video/23903815/lasse-lindroth-allt-for-ett-skratt


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[ludgopelle]
2019-10-06 12:45
#8

#7 Jag minns också var jag befann mig den 11 juli 1999, när jag fick reda på den tragiska nyheten. Den semestern seglade jag och några vänner längst med Bohuskusten. Några dagar senare nåddes vi av en annan tragisk nyhet. Den 16 juli 1999 omkom John F. Kennedy, Jr i en Flygkrasch.

Carmarino
2019-10-06 12:55
#9

#8 Ja, den flygkraschen minns jag också. Fast jag minns inte var jag befann mig när jag hörde nyheten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-05-02 03:23
#10

Nu finns programmet "Lasse Lindroth - allt för ett skratt" på SVT Play igen. Det går att ses till den 2 maj 2022.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-05-03 03:30
#11

#10: Programmet kan även ses på SVT2 på fredag den 7 maj kl. 20.00.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Moon AppleGrey
2021-05-04 00:16
#12

Det enda jag har sett honom i är Sjukan, och hand karaktär Nader var favoriten.
Tyckte han hade en sådan glimt i ögat, att det var omöjligt att inte skratta med honom.

Det som kändes extra tragiskt med hans död, förutom det att dö så pass ung, var att hans fru väntade barn.
Vet inte, men tanken kändes extra tung när jag läste om det.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Carmarino
2021-05-04 03:12
#13

#12: Ja, det var nog mycket glimten i ögat som gjorde att han var så rolig. Så sorgligt att det slutade som det gjorde.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Moon AppleGrey
2021-05-04 03:22
#14

#13: instämmer.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Upp till toppen
Annons: