Annons:
Etikettstora-nyheter
Läst 949 ggr
Huygens
2019-10-17 20:46

Dag Hammarskjöld

Dag Hammarskjöld (wiki) mördades 1961-09-18, då flygplanet, en DC-6, beteckning SE-BDY Albertina, som Hammarskjöld färdades i, sköts ner av den brittisk-belgiske stridspiloten Jan van Risseghem, 13 km från flygplatsen vid Ndola.

Dag Hammarskjöld överlevde kraschen mycket svårt skadad på marken. Några timmar senare hittades Hammarskjöld och mördades av en brittisk säkerhetsman (militärofficer). Hammarskjöld försökte troligen fly, men sköts först i halsen och slutade krypa då han blev förlamad, därefter sköts Hammarskjöld i huvudet med ett finkalibrigt vapen. Säkerhetsmannen stoppade sedan ett kort (spader ess?), innanför kragen på den döde Dag Hammarskjöld. En varning till andra.

Samtliga ombordvarande i flyget Albertina omkom under Operation Celeste som genomfördes av MI-6. DOX: Fallet Hammarskjöld, 45 min/del:

          SVT, del 1
          SVT, del 2
          SVT, del 3

SVT:s dokumentär (DOX/dansk) om mordet på Dag Hammarskjöld kan ses fram till 2020-10-07, nästan i ett helt år. Det sista avsnittet, del 3, är det mest omskakande (SAIMR mm).

Annons:
Zepp
2019-10-17 21:16
#1

Såg oxå de programmen.. och de var bra.. programmen altså!

Men egentligen så var där inget nytt, det där med den Belgiska piloten i sin Fouga Magister har jag läst om redan för 20 år sedan!

Jodå, det mesta tyder på att han var uppe i luftrummet, men det är rätt osannolikt att han skulle nått Hamarskölds plan från sin utgångspunkt.. oavsett extratankar med bränsle!

Men sådant har hänt förut, vilket inte betyder att det var just så som skedde!

Iallafall det mest intressanta var SAMIR.. jag tyckte att de inte fick grepp om den organisationen heller.. suspekt verkade det vara iallafall.

Och det vara lite samma med SAMIR.. dvs all jävla ondska lades på dem.. och att de stod Sydafrikas regering nära, grejen är väl att de inte ens kan/kunde beläggas med all jävulskap som de anklagades för?

På något sätt så får jag bara för mig att Hammarskjölds död eventuellt kan handla om en olycka och att allt helvete i södra afrika inte alltid är en avsiktlig operation från den sydafrikanska regeringen på den tiden?

Därmed inte sagt att den dåvarande regeringen/deras säkerhetsorgan ställde till en massa skit!

Det blir samma trauma som mordet på Palme.. f*n han var vår statsminister, det bara måste handla om främmande regeringar (Sydafrikaspåret) elller på terrorister (PKK-spåret).. eller polispåret!

Jag säger bara som så.. ju längre det går.. utan nya bevis, så antyder mycket på enskilda galningar eller i hammarskölds fall på olycka!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Huygens
2019-10-18 10:45
#2

Ja, dokumentären är mest gammal skåpmat förutom förehavandena av SAIMR, men för den yngre generationen som aldrig sett eller läst något om Falsk Flagga Ndola (Operation Celeste) är dokumentären ändå bra och sammanfattar ca
70-80 % av omständigheterna kring nedskjutningen av flyget Albertina.

Samtidigt har det har ju funnits ännu fler och mer detaljerade vittnesmål (sent 1980-tal, tidigt 1990-tal) kring nedskjutningen av flyget Albertina och den efterföjande jakten på överlevande. Dom ombordvarande som överlevde, infångades, sköts och kropparna förbrändes, utom just Hammarskjölds kropp. Befolkningen kunde höra under natten hur brittiska säkerhetstrupper (och SAIMR?) sköt i djungeln långt ut från området Albertina kraschat. Organisatoriskt kan Operation Celeste vara beordrad av CIA (eller motsvarande Illuminatigren), även om MI-6 anses ligga bakom själva utförandet av operationen.

Bildtregeringen uppmanades av oberoende undersökare att återöppna utredningen av Hammarskjöldsmordet, men efter att regeringen varit i kontakter med brittiska UD, sa statsminister Carl Bildt nej till att undersöka saken vidare. Sedan inträffade Estoniakatastrofen och den efterföljande Carlssonregeringen lade i princip locket på allt som rörde Hammarskjöld.

South African Institute for Maritime Research (SAIMR), obs, stavningen (wiki), bestod av 5000 para-militära medlemmar + ett okänt antal anställda med "medicinska" uppgifter; spridning av AIDS via vacciner till svart befolkning. Enligt vittnesmålet från paramilitären Alexander Jones styrdes SAIMR med största sannolikhet från en central organisation i Storbritannien, troligen med koppling till brittiska regeringen och till en (okänd?) brittisk säkerhetstjänst kontrollerad av multinationella storföretag, som hade stora intressen i Afrikas naturtillgångar.

Även Sydafrikas regering kände till SAIMRs aktiviteter och är troligen fortfarande delaktiga i mörkläggningen av SAIMRs aktiviteter, trots att organisationen inte längre existerar. Den sk Sanningskommissionen lade ju locket på mord som SAIMR utfört på egna medlemmar, bla annat morden på "medicinsk" personal såsom Dagmar Feil och Debbie Campbell (se DOX-dokumentären).

I dokumentären noteras hur märkligt det är att Desmond Tutu och andra svarta ledare valde att dölja SAIMRs förehavande, bl a SAIMRs medicinska gren som gav AIDS-smittade vaccinationer till stora grupper av enbart svart befolkningen i Moçambique och kringliggande afrikanska länder.

Zepp
2019-10-19 20:34
#3

Eh.. jag har svårt för konspirationsteorier!

Speciellt om man blandar in CIA, MI6 samt Sydafríkas regering PKK/poliser i en demokratisk stat!

Iallalfall,, flygplan kan störta, det händer även i dag, Läs Boeing Max!

Statsministrar kan skjutas i en av de mest demokratiska länderna av någon galen person.. läs Sverige/USA!

Och då menar jag inte Lincoln som sköts av Booth, eller Franz ferdinand som dödas av  Gavrilo Princip!

Aså vi kan utesluta olika Kennedys.. mest troligen galningar bakom de dåden?

Sen så var jag oxå mer intresserad av SAMIR.. de var fucking svåra att greppa.

Såå.. låt oss säga att SAMIR var en del av en konspiration, till stor del styrda av iallafall delar av den Apartheida sydafrikanska regeringen eller åtminstone hade någon koppling till delar iallafall till deras säkerhetsorgan.. då misslyckades de totalt!

Nämenaltså, de kan ha haft koppling till SA, det finns för övrigt en massa operationer som har koppling till CIA och Mi6 som oxå misslyckats katastrofalt!

Grejen är att de vet vi om, de går lixom inte att dölja längre än något årtionde, samma gäller operationer av GRU och KGB!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Huygens
2019-10-19 20:58
#4

#3 Operation Northwoods doldes i 30 år. Operation AJAX doldes i 60 år, wiki:

"In August 2013, on the 60th anniversary of the coup, the US government released documents showing they were involved…"

Huygens
2019-12-28 11:13
#5

FN:s utredning. Sveriges Radio, 2019-12-28

Zepp
2020-01-14 22:51
#6

Involved.. jag är mer inne på att den Belgiska  legosoldaten/piloten i sin Fouga Magister sköt ner planet/att det störtade på grund av pilotfel?

Det som talar mot nedskjutningen är att då skulle planet inte ha hunnit landa igen iomed sina begränsade bränsletankar.

Det som talar för det är att han var uppe i närheten.

En helt annan grej  är att planet störtade strax innan landning.. dvs pilot error.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: