Annons:
Etikettminnesboken
Läst 841 ggr
[GIKmio]
10/18/19, 6:39 PM

Cornelis Vreeswijk

Cornelis Vreeswijk (1937-1987) , nederländsk sångare och trubadur som kom till Sverige som 12-åring och lärde sig prata svenska klockrent och bidragit med en av dom största svenska låtskatter genom tiderna. Han dog av levercancer i Stockholm i november 1987 i en ålder av 50 år. Cornelis Vreeswijk blev aldrig svensk medborgare.. 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Cornelis_Vreeswijk

  • Redigerat 1/2/23, 3:30 PM av Carmarino
Annons:
[GIKmio]
10/18/19, 6:49 PM
#1

Salig mästare har gjort många låtar att minnas.. En av dessa är denna..

Maria
10/18/19, 6:57 PM
#2

Jag önskar jag hört honom "live". Jag har däremot varit på en konsert med Jack Vreeswijk där han sjöng sin pappas musik med kuslig likhet i både utseende och röst.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[GIKmio]
10/18/19, 7:00 PM
#3

Jag har träffat på nederländare och tyskar. Men dom bryter när dom pratar.. Han lät som han var född på Götgatan i Stockholm.. Ett språkgeni. Och även musikaliskt..

Jag minns den där dystra novemberdagen när vi skulle ha musiklektion och musikläraren sa att Cornelis avlidit. -Jag orkar inte hålla i någon lektion nu så ni får fritimme..

[GIKmio]
10/18/19, 7:13 PM
#4

Det är är vackert och poetiskt.. Sommarkort..En stund på jorden..

[GIKmio]
10/18/19, 7:25 PM
#5

Trots alla framgångar så kämpade han för dom som inte hade det lika bra ställt som dom andra. Han levde själv i missbruk och kriminalitet. Han satt på "kåken" ett tag.. Hans liv var kantat av missbruk, kriminalitet, succé och senare sjukdom..

HaarlemNL
10/18/19, 8:24 PM
#6

Min landsman, not half as that popular in Holland as in Sweden unfortunately (most Dutch people wouldn't  know him nowadays) …even if he made such beautiful songs in Dutch too.  And -as someone mentioned here- not with any accent. No Swedish accent in Dutch either. This comes from a Dutch telly program  in 1983. The video is made in Stockholm…

https://www.youtube.com/watch?v=Qoa2OKB-Uc4

Annons:
[GIKmio]
10/18/19, 8:37 PM
#7

#6 A dutch,  but he lived the most days of his life in Sweden, He speaked the swedish language like a swede but he never been swedish..

HaarlemNL
10/18/19, 8:48 PM
#8

#7  I know…for me is it was amazing ro find out how popular he has been in Sweden…and surprised  that he had to do an exam in Swedish in order to be allowed Swedish nationality when he was praised so much for his extensive vocabulary in Swedish…and stubborn as we  Dutch are, he refused the exam.

[GIKmio]
10/18/19, 8:56 PM
#9

#6 Een interview met Cornelis in het Nederderlands .. Dank..

HaarlemNL
10/18/19, 9:13 PM
#10

If you have time..this is a Dutch hommage 0f 54 minutes to this great singer… TV Monument. Partly in Dutch, but maybe it is fun for you to see anyhow: 

https://www.npostart.nl/tv-monument/21-03-2019/BV_101392767?utm_medium=refferal&utm_source=tvblik

[GIKmio]
10/18/19, 9:23 PM
#11

Kan väldigt dålig holländska 😃 Vi fortsätter/ Lets go.. Mer Cornelis/ More of Cornelis.. Brevet från Kolonien/Letter from camp

[GIKmio]
10/19/19, 2:38 PM
#12

All musik i all ära.. 1974 gjorde Cornelis rollen som konstnären Johan Fahlén i nyversionen av filmen Rännstensungar där han tar hand om den rullstolsburna och föräldralösa flickan Ninni. När hon kallade honom pappa så var inga ögon torra på biograferna.. Och så även idag..

Carmarino
10/19/19, 3:18 PM
#13

#12 Den filmen såg jag faktiskt. Vad jag minns så hade min dåvarande kille och jag bestämt att vi skulle gå på bio, men det fanns inga biljetter till filmen vi skulle se så vi fick se Rännstensungar istället.

Om jag minns rätt så hade jag inget emot det, för filmen vi skulle ha sett var inte riktigt i min smak. Eller också var det så att jag ville se Rännstensungar och att han var tvungen att gå med på det eftersom jag hade följt med på Moment 22 tidigare. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[GIKmio]
10/19/19, 4:09 PM
#14

#13 1974 var jag nyfödd och bebis.. Men jag har ju hört Cornelis i efterhand som många andra. Har även filmen om hans liv på DVD med norrmannen Hans-Erik Dyvik Husby som är rätt så porträttlik Cornelis till utseendet.. Det var efter den filmen som jag började gräva i hans förflutna och lyssna på hans musik.

Carmarino
10/19/19, 4:30 PM
#15

#14 För min del är det mest Brev från kolonien jag kommer ihåg. Fast jag har naturligtvis hört många av hans andra sånger också. Det gick inte att undvika på 1970- och 80-talen. Åtminstone inte om man lyssnade mycket på radio, och det gjorde jag. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
11/19/21, 10:29 PM
#16

#14 Skådespelaren och sångaren som spelade Cornelis, Hans-Erik Dyvik Husby med artistnamnet Hank von Hell har avlidit i en ålder av 49 år.

Hank von Hell, eller Hans-Erik Dyvik Husby som han egentligen hette, är död. Han blev 49 år gammal.
  • Redigerat 11/19/21, 10:31 PM av [Göstage]
[GIKmio]
11/19/21, 10:49 PM
#17

#16 Han gjorde en bra roll och var dessutom porträttlik Cornelis.

Fornöga
9/18/22, 12:26 PM
#18

#5 "Somliga går med trasiga skor" hade kunnat bli ett paradnummer för Siw Malmkvist- om inte "om" hade varit...


Re:tired.

Han sa att idén till Somliga går med trasiga skor föddes när han såg fattiga brasilianska barn som bar skor tillverkade av bildäck. Men inspirationen kom från både Dylan och Ferlin, bland annat.
Carmarino
9/18/22, 3:27 PM
#19

#18: Tyvärr betalartikel.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: