Annons:
Etikettminnesboken
Läst 581 ggr
[Göstage]
2019-10-21 19:18

Bengt Feldreich har avlidit

Nyligen dog Arne Weise, och nu har även Bengt Feldreich avlidit. De två har inte bara varit julvärdar i TV, Bengt Feldreich gav ju även svensk röst åt Benjamin Syrsa i Kalles jul, som Weise avannonserade på julafton.

Men Feldreich gjorde så mycket annat i TV. Han ledde teknikprogram, samtalade med Nobelpristagarna i "Snillen spekulerar"innan utländska bolag övertog konceptet och han var programledare vid övergången till högertrafik. Med mera, skall jag väl tillägga.

Bengt Feldreich förunnades ett långt liv, han blev 94 år.

Källa.

Edit.

Tv-profilen Bengt Feldreich är död, uppger familjen för TT. Han blev 94 år gammal.
  • Redigerat 2023-01-02 15:38 av Carmarino
Annons:
MonicaLagerquist
2019-10-21 19:27
#1

💔❤️

Stolt ägare till fem La permer

Lavine
2019-10-21 20:16
#2

Ännu en tv-legend har gått ur tiden.

[Göstage]
2019-10-21 20:19
#3

Bengt Feldreich fortsatte troget att göra nya kommentarpålägg varje jul till Kalle Anka på julafton, ända fram till förra julen. Den traditionen bryts alltså i år.

"– Det kommer vara jättekonstigt. Vi är ledsna. Det är han som sjunger och han som pratar i programmet och allting. Det blir jättekonstigt att inte spela in honom i år, säger Lotta Ulfung projektledare för dubbning på SVT Interational."---

https://www.svt.se/kultur/forsta-julen-utan-feldreich-i-kalle-anka

Carmarino
2019-10-22 04:14
#4

Två jullegender ur tiden nästan samtidigt. Det blir tomt efter dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2019-10-22 08:33
#5

Jan-Olov Andersson på Aftonbladet fångar ganska bra  Bengt Feldreichs betydelse för den första svenska generation som växte upp med TV.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/qLEoyw/bengt-feldreich--fran-benjamin-syrsa-till-en-stor-folkbildare-i-tv

Lavine
2019-10-22 08:53
#6

#3 Jag tänkte på det faktiskt, han har ju lagt på nytt prat till nya filmer. Ganska otroligt! 🙂 Undrar hur de kommer göra nu. Nog för att jag är övertygad om att det finns en plan.

Annons:
[Göstage]
2019-10-22 09:24
#7

#6 Nja, beskedet verkar av förståeliga skäl inte riktigt ha satt sig ännu , enligt artikeln. Men man har ju inte särskilt mycket tid på sig för nytt upplägg - eller om de behåller fjolårets, i tillämpliga delar.  

"Hur det här ska lösas nu är oklart. Ingen annan har varit berättarröst i det starkt traditionsbundna programmet. – Det här blir en diskussion vi får ta. Jag vet inte hur tankarna går, säger Lotta Ulfung."

[[eskils_]]
2019-10-23 14:54
#8

#3 Kommer att sakna hans röst mellan Kalle Anka-filmerna på julafton. 

#4 Ja, det blir tomt efter dem. 😕

[GIKmio]
2019-10-25 08:35
#9

Vad många inte vet så är hans son Sten en av Sveriges mest kända basketspelare genom tiderna. Sten Feldreich jobbar precis som sin far numera inom media.

[GIKmio]
2019-10-25 13:49
#10

#8 Kan dom inte sända med hans sista inspelning igen. Skulle kännas väldigt konstigt med en annan speakerröst.  Eller ingen alls.. 

Bengt Feldreich är nog mer förknippad och symbol för julfirandet på TV för mig än Arne Weise faktiskt. Han har funnits där varje jul så långt tillbaka som jag minns…

Carmarino
2019-10-25 16:35
#11

#10 Håller med. Även för mig är Bengt Feldreich mer förknippad med julen, eftersom han pratade mellan de tecknade filmerna. Arne Weise pratade mellan programmen, och det enda jag såg av honom var när han presenterade Kalle Anka och hans vänner.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lavine
2019-10-25 17:17
#12

#10 Håller med om det, och det är väl bara eventuella nya filmer som kommer få en annan pratare. Tar jag för givet.  Det gamla är ju inspelat sedan, ja, gammalt.

[Göstage]
2020-12-21 13:33
#13

Bengt Feldreich är borta, men hans röst återkommer. Och han hann spela in jinglar som kan passa för nya inslag.

Bengt Feldreich kommer fortsätta att presentera nya Disney-filmer i SVT på julafton i flera år framöver – trots att han dog förra året. Nu kan Aftonbladet avslöja SVT:s smarta drag för att säkra upp den legendariska rösten. – Det var en lång förhandling med Disney, men nu är vi klara, säger SVT:s inköpschef Stephen Mowbray.
  • Redigerat 2020-12-21 13:36 av [Göstage]
Annons:
Carmarino
2020-12-21 15:01
#14

#13: Trevligt. Även om jag numera inte tittar på Kalle Anka på julafton. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2020-12-21 15:43
#15

Nej, jag tittar heller inte på det numera. Men Rösten kan man nästan höra ändå…

Carmarino
2020-12-21 15:46
#16

#15: Ja, den rösten tar man inte fel på. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: