Annons:
Etikettmusik
Läst 520 ggr
[Göstage]
10/22/19, 11:01 PM

"We are the World" - körer för välgörenhet

Under årens lopp har det arrangerats stödgalor och spelats in skivor för behövande i världen, här finns det en sammanställning över några av dem. 

Kanske läge för en tråd med stjärnor vi minns - och inte minns?

USA for Africa 1985 minns nog de som var med på tiden, andra har kanske hört den senare. Här är artisterna som medverkade på inspelningen.

Annons:
[Göstage]
10/22/19, 11:05 PM
#1

Redan året innan gjorde koordinatorn och eldsjälen Bob Geldof "Do they know it´s Christmas" som stöd till offer för svältkatastrofen i Etiopien. Artisterna som medverkade där kallade sig Band Aid.

Nya konstellationer har sedan återkommit med låten 1989, 2004 och 2014, men här är originalet.

[Göstage]
10/22/19, 11:12 PM
#2

Redan 1985 var en svensk stjärnkör också i farten, den kanske inte alla minns. Det var Swedish Metal Aid, medlemmar från 29 band som också de gjorde en stödskiva för Etiopien, med namnet  "Give a helpin´ hand".  Att det här var pudelfrillans storhetstid framgår väl…

[Göstage]
10/22/19, 11:19 PM
#3

Här är en annan "outsider", som jag inte riktigt vet när den spelades in och vilka som fick intäkterna, men gissningsvis gick det till någon fredsorganisation med tanke på låtvalet.

En stor samling stjärnor medverkar i The Peace Choir, nämligen Ofra Haza, Amina, Adam Ant, Sebastian Bach, Bros, Felix Cavaliere, Terence Trent D'Arby, Flea, John Frusciante, Peter Gabriel, Kadeem Hardison, Joe Higgs, Bruce Hornsby, Lee Jaffe, Al Jarreau, Jazzie B, Davey Johnstone, Lenny Kravitz, Cyndi Lauper, Sean Ono Lennon, Little Richard, L.L. Cool J, M.C. Hammer, Michael McDonald, Duff McKagan, Alannah Myles, New Voices of Freedom, Randy Newman, Yoko Ono, Tom Petty, Iggy Pop, Q-Tip, Bonnie Raitt, Run DMC, Dave Stewart, Teena Marie, Little Steven Van Zandt, Don Was, Wendy & Lisa, Ahmet Zappa, Dweezil Zappa, Moon Zappa, och "the late" John Lennon.

[Göstage]
10/22/19, 11:44 PM
#4

1998 var det 50 år sedan FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna antogs, och med anledning av det gjorde ett antal svenska artister en gemensam inspelning till förmån för Amnesty - "Tusen röster" hette den.

Medverkande artister: Dilba, Stephen Simmonds, Mauro Scocco, Plura Jonsson, Lisa Nilsson, Uno Svenningsson, Meja & Peter Jöback

[Göstage]
10/22/19, 11:56 PM
#5

2017 inträffade den tragiska branden i Grenfell tower, vilket fick den brittiska popeliten att sammanstråla för att göra en stödinspelning, och valet föll på Paul Simons "Bridge over troubled water".

Medverkande artister.

[Göstage]
10/23/19, 12:03 AM
#6

Eftersom det snart är jul: här är Do they know it´s christmas"  inför publik, Live Aid 1985.

Annons:
kamera0710
10/23/19, 4:58 AM
#7

Efter en börsnedgång på 80-talet gjorde Helt Apropå-gänget en "börs-aidsång", med ny text på "We are the world".

Den finns tyvärr inte på youtube, men ett par fraser har etsat sig fast:

"Sträck ut din hand, du som har klöver

och tänk på oss som inte har ett enda öre över"

[Hayabusa]
10/23/19, 9:26 AM
#8

En och annan parodi på temat har gjorts, bl a denna:

PS Ta mig tusan, är det inte Göran Greider som smugit sig in i kören?

[Göstage]
10/23/19, 9:39 AM
#9

2015 arrangerades insamlingsgalan "Hela Sverige skramlar" till förmån för människor på flykt. Där framträdde Mauro Scocco, Uno Svenningsson, Sarah Dawn Finer, Molly Sandén och Lilla Namo & Plura med kör i "Alla kan göra något".

Man kanske skulle ha behövt repetera lite mer för att få framträdandet att klaffa, men det presenteras som "extranummer", så det kanske inte var så genomrepat. 

https://www.youtube.com/watch?v=yJdU9LoqFBg

Låten gavs även ut i studioversion, och den lät förstås bättre…

https://www.youtube.com/watch?v=yyoIlCQDxSs

[Göstage]
10/23/19, 9:48 AM
#10

#8 Ja, Göran har många strängar på sin lyra…😃

De här insamlingsbanden tål förstås att skojas med också -"och något tålte de skrattas åt, Men mera att hedras ändå", för att travestera salig Runeberg.  

Här är två imitatörer som för att spara på utrymme gör 24 artister själva. Många av de imiterade är väl okända här, men de man känner igen tycker jag de gör väldigt bra.

[Hayabusa]
10/23/19, 9:54 AM
#11

30:e November 1985 gick "Svensk rock mot apartheid" av stapeln i Scandinavium. Galan, som även kallades "ANC-galan" samlade en hel radda kända svenska artister. Jag var där, mest för att se Imperiet som då stod på sin absoluta höjdpunkt. Men kampen mot apartheid i Sydafrika var viktig och ANC förföll vara räddningen. Åtminstone var det den uppfattning jag hade då, men bilden av ANC är numera kantstött och lite smutsig. Men, det är en helt annan story…

Det var inte enbart musik som serverades utan även Olof Palme höll ett tal på galan. 

https://sv.wikipedia.org/wiki/ANC-galan

[Göstage]
10/23/19, 11:01 AM
#12

#11 Jag tror jag har den där galan inspelad på något gammal VHS-band, och jag köpte dubbel-LP:n. Vill minnas att "grupparbetet" där hette "Berg är till för att flyttas", skriven av Ledin/Wiehe. Tror dock inte att den finns på nätet med mindre än att man klickar på hela galan på YouTube.

Liksom för dig är min bild av dagens ANC annorlunda än den av dem när det begav sig.

[Hayabusa]
10/23/19, 11:24 AM
#13

#12 Stämmer bra, låten hette "Berg är till för att flyttas". Särskilt bra är den väl inte, om man ska vara ärlig. Tror ingen köpte den (singel, vinyl) för själva musikens skull:)

Annons:
[Hayabusa]
10/23/19, 11:29 AM
#14

Galans stora dragplåster, Imperiet med "Pimme" och en del andra kända musiker.  Imperiet var galans sista act och presenterades, om jag minns rätt, som "Svenska Mästare i Rock" (typ).

[Göstage]
10/23/19, 11:35 AM
#15

Min stora behållning av den galan var Hansson De Wolfe Uniteds "Oberoende vad fursten säger". Den håller än idag (trots Lornes tupp i halsen efter 1:20…) 🙂

[Hayabusa]
10/23/19, 11:39 AM
#16

#15 Var du också på plats i Scandinavium?

[Göstage]
10/23/19, 11:42 AM
#17

Nej tyvärr, jag nöjde mig med TV-versionen.

[Hayabusa]
10/23/19, 11:47 AM
#18

#17 Aha. Minns att det var en rätt stor grej, då 1985.

Carmarino
10/23/19, 1:04 PM
#19

Danskarna ville inte vara sämre. Giv en hånd til Afrika (1985).

Här är en lista på lite olika välgörenhetssånger - inte bara de danska:

https://www.dr.dk/nyheder/kultur/se-og-genhoer-de-stoerste-stoettesange-gennem-tiderne


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
10/23/19, 5:06 PM
#20

2012 insåg Afrika att man måste göra något för de stackars frysande norrmännen, och i samband med insamling av element kom den här videon till. 🥶😃

Apropå parodier, så klart!

Annons:
Vixxen
10/25/19, 5:11 PM
#21

#20 Ha ha! 😄

[Göstage]
5/19/20, 11:27 AM
#22

Ett femtiotal svenska artister i en färsk hyllning till alla som kämpar i vården. Ett behjärtansvärt budskap,  dessutom tycker jag att"Vi håller ut" är bra även som låt betraktad. 

(Förlagan heter Resistiré och har hörts från balkonger i Sydeuropa under våren, och det är i sin tur hämtad från en tidigare version som  finns här. Den mexikanska versionen tål också att lyssnas på!)

Carmarino
5/19/20, 12:29 PM
#23

#22 Ja, den var ovanligt bra gjord. Känner visserligen inte till mer än kanske hälften av de svenska artisterna, men de är bra allihop.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
5/19/20, 12:47 PM
#24

Snow Aid Stockholm

[Göstage]
11/21/20, 9:40 PM
#25

Välgörenhet och välgörenhet - räcker det inte om de hatar varandra? 🤔

Upp till toppen
Annons: