Annons:
Etikettstora-nyheter
Läst 499 ggr
Huygens
10/25/19, 5:46 PM

Eisenhower

Dwight D Eisenhower (wiki) var USAs president åren 1953 - 1961. Hans varningar till allmänheten i avskedstalet får håret att resa sej på mej än idag. Ur Wikiquote:

"… In the councils of government, we must guard against the acquisition of unwarranted influence, whether sought or unsought, by the military-industrial complex. The potential for the disastrous rise of misplaced power exists and will persist. We must never let the weight of this combination endanger our liberties or democratic processes. We should take nothing for granted. Only an alert and knowledgeable citizenry can compel the proper meshing of the huge industrial and military machinery of defense with our peaceful methods and goals, so that security and liberty may prosper together. …"

"I departementen under regeringen, måste vi vakta mot uppkomsten av oönskat inflytande, antingen avsiktligt eller oavsiktligt, från det militärindustriella komplexet. Möjligheten för katastrofal ansamling av felplacerad makt, existerar och kommer fortsätta existera. Vi får aldrig låta bördan av denna kombination hota våra friheter och demokratiska processer. Vi ska inte ta något för givet. Endast en alert och upplyst allmänhet kan förstå strukturen av detta enorma industriella och militära försvarsmaskineri, tillsammans med våra fredliga metoder och mål, så att säkerhet och frihet växer tillsammans."

Det tog Eisenhower 2 år att utveckla avskedstalet tillsammans med rådgivare och talskrivare, visar historiska dokument. Troligen sträckte sej Eisenhower så långt han vågade. (YT/US National Archive, 2011-01-19, 3 min)

Hela Eisenhowers tal var ca 15 min långt. (YT/Ewafa, 2015-05-17, 16 min)

Annons:
[GIKmio]
10/25/19, 6:07 PM
#1

Har du tänkt att tolka Eisenhower nostalgiskt sett eller i konspirationsteoretiskt trams? Jag har sagt det tidigare.. Delta gärna och minns en förgången tid men inga konspirationer tack…. Det här är en nostalgisajt..

[QASIK]
10/25/19, 6:10 PM
#2

#0 Jag skulle tolka det som ett "fuck for virginity"-tal. Men jag kanske tolkar fel. Det var ju trots allt outspätt soldatblod de ådrorna.

Min US Presidentfavorit är Frankie D. 🙂

Upp till toppen
Annons: