Annons:
Etikettmusik
Läst 1117 ggr
[GIKmio]
2019-10-26 06:43

Denna satans hårdrock

Jag köpte en DVD igår.  A headbangers Journey-Metal. Den handlar bland annat om hårdrocken under 80-talet. På löpsedlarna stod det att föräldrarna borde bränna barnens skivor. Hårdrocken gör era barn till Satanister och Fascister.. Jag har lyssnat på hårdrock i 35 år. Jag är varken satanist eller fascist. Har aldrig varit det och kommer aldrig att bli det. Höjden av pinsamhet var när Siewert Öholm drog igång en debatt på SVT där målet var att krossa hårdrocksmusiken bland unga och människor bland publiken läste böner. Någon mer än jag som minns detta spektakel? Ett av dom band som svartmålades mest var det amerikanska bandet WASP. Som dom flesta vet så betyder WASP geting. Men eftersom bandet stavade W.A.S.P så antydde präster, rektorer, hem och skola, programledare på SVT etc. att det var en förkortning för We are Satans People och We are Sexuel Pervers..Det var en het debatt. En av tidningen OKEJ:s reportrar Anders Tengner som på den tiden  följde bandet fick inte en syl i vädret. Att ens försvara bandet och berätta vilka dom egentligen var.

Annons:
Tarotstollan
2019-10-26 06:48
#1

Tittar aldrig på debattprogram, så den missade jag men har naturligtvis hört om det många gånger sen dess.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[GIKmio]
2019-10-26 07:34
#2

WASP, Mötley Crue, Twisted Sister. Det var så oskyldigt det gick att komma. Även Venom som skapade genren Black Metal. Venom ställde upp i OKEJ i ett reportage att dom bara var satanister på jobbet. Inte på fritiden.

Maria
2019-10-26 07:42
#3

Jösses. Det räknas väl nästan som "snäll-rock" numera😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[GIKmio]
2019-10-26 07:46
#4

#3 Känns mer som en revolution mot dåvarande makthavarna numera.. Till och med ett band som Kiss fick inte vara ifred. Vissa ansåg att Kiss stod för Kids in Satans Service..

😃

Dioramabyggare
2019-10-26 08:01
#5

#0: Jag lyssnade i några år, när jag var i mitten av tonåren, på Black Sabbath och på Blue Öyster Cult, men blev ändå inte satanist (efter några år "växte jag ifrån" den "tunga" hårdrockstilen de spelade, och jag började istället lyssna på Deep Purple/Rainbow, som jag tyckte spelade en mer "melodiös" sorts rockmusik, som inspirerats av klassisk musik. Därifrån var steget kort till att börja lyssna på den kristna rockgruppen Jerusalem. Jag uppfattade det som att deras album inspirerats av den musik Deep Purple spelade i slutet av 1970-talet).

Jag såg också det där debattprogrammet där Siewert Öholm intervjuade Anders Tengner, och jag tycker som du, att det programmet var ett spektakel.

[GIKmio]
2019-10-26 08:15
#6

#5 Black Sabbath fick tidigt rykte om att vara satanister. Farliga att lyssna på. Blue Öyster Cult är kända för sin mystiska musik. Även dom ansågs farliga att lyssna på. Ansåg man att alla enbart skulle  lyssna på Vikingarna? Dom är farliga dom också 😃

Har också lyssnat en del på kristen hårdrock. Både Jerusalem och Stryper.

Annons:
[GIKmio]
2019-10-26 08:39
#7

Det som är roligt nu i efterhand är att se hur det gått för dom flesta av dessa hårdrockare. Dom har fru, barn, barnbarn och husdjur. Dom bor i villa och lever ett gott liv precis som dom satanister dom ansågs och beskylldes för att  vara 1984..

Dioramabyggare
2019-10-26 09:18
#8

#5, #6: ja, jag håller med dig helt. Och jag för min del tycker att det är viktigare att ta till sig musikalisk bredd, än att "snöa in" på ett enskilt budskap/en enskild musikstil (och nej musik i stil med Vikingarnas musik är inget för mig… när jag var femton år och mina klasskompisar lyssnade på hårdrock lyssnade jag på klassisk musik och marschmusik, ett intresse jag har kvar än idag, några decennier senare🙂). Mina plattor med Deep Purple/Rainbow har jag kvar, och mina album utgivna av kristna artister och grupper också. Bland annat Stryper 🙂.

kamera0710
2019-10-26 09:59
#9

Född 68, så visst minns jag detta spektakel. Och jag har noterat att det var samma upprördhet på 50-talet, när den "vanliga" rockmusiken kom. Siewert Öholm har jag alltid betraktat som en pajas. Tycker han var urusel som debattledare.

[GIKmio]
2019-10-26 10:56
#10

#9 På den tiden (50- 60-tal) fick en man inte vara långhårig. Tittar man idag på bilder på Beatles som på 60-talet ansågs vara långhåriga, men var dom det egentligen? Och vad var faran i så fall..

Öholm gick bort för något år sedan. Men innan dess så träffades han och Tengner igen. Och då fick Tengner säga vad han skulle ha sagt utan någon hönsgård och predikningar.

[Hayabusa]
2019-10-28 09:35
#11

#0 Oh, ja…det minns jag mer än väl. Inte för att det påverkade min musiksmak eller inställning :) Tyckte att det var trams (Ja, det som Öholm & Co häll på med). 

#10 Deras "försoningsprogram" gav ändå någons slags värdig avslutning på tramset.

[GIKmio]
2019-10-29 21:18
#12

Amerikanska Twisted Sister bildades i början av 70-talet och hade influenser från brittiska Sweet. Glamrockare och hårdrockare  med dragning åt transvestithållet. Men på 80-talet var föreningen Hem och skola arga. Barn och ungdomar ska gå i skolan för att bli intellektuella och lära sig vett och etikett.. Inte lyssna på sådan här musik som leder dom helt in på fel spår.. Twisted Sister var stora på 80-talet med I Wanna Rock och We´re not  gonna take it från plattan Stay Hungry.. Och även senare under några år.. Kidsen älskade dom. Hem och skola, rektorer och Siewert mfl. gillade dom inte..

[Hayabusa]
2019-10-29 22:47
#13

Dee Snider :)

Annons:
[GIKmio]
2019-10-29 22:54
#14

#13 Dee Snider som lovade "kicka röven" av den som påstod att han dött.. Både Dee Snider och Ozzy Osbourne dog på 80-talet enligt vissa  fastän dom var ständiga intervjuoffer i tidningen OKEJ.  Märkligt  att dom fortfarande lever än idag 😎

[Hayabusa]
2019-10-29 23:07
#15

#14 Haha, sannerligen :)

[GIKmio]
2019-11-01 19:48
#16

En del gav sig inte. Om texterna nu inte var skadliga så var dom det om man spelade dom baklänges..Brittiska Judas Priest beskylldes för att fört ett budskap när låten spelades baklänges vilket föranlett att minst två unga killar begick självmord. Det hela slutade i rättegång där bandet friades..

Upp till toppen
Annons: