Annons:
Etiketthumor
Läst 984 ggr
Carmarino
11/3/19, 3:38 PM

Roliga historier från förr

I tidningen Svenska Öden & Äventyr brukar det finnas några sidor från gamla nummer av Hemmets Journal. I en av tidningarna hittade jag en sida med roliga historier från 1934. Kommer att lägga ut några av dem här, och sedan fylla på med roliga historier från andra tidningar och årtal.

Tänkte vi kunde ha den här tråden till enbart roliga historier, och inte filmklipp och liknade. Dem har vi ju tråden Skratt från förr till. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
11/3/19, 3:39 PM
#1

Första historien från 1934. Vissa problem är tidlösa. 😉

- Och du har skaffat dig bin på ditt sommarställe? Kan det betala sig?
- Javisst, i sommar har jag bara haft besök av två bekanta.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/3/19, 3:40 PM
#2

Andra problem från 1934 är mindre vanliga idag.

- Den där jungfrufrågan är mig en fullständig pina.
- Men varför det?
- Jo, för när jag har en gammal, ful jungfru så är min man aldrig hemma, och när hon är ung och vacker, så vågar jag aldrig gå ut.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/4/19, 2:42 PM
#3

Från 1934:

- Hemma har jag två härliga, antika tavlor.
- Från vilken tid?
- Från den tid, då jag ännu hade pengar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/4/19, 2:42 PM
#4

Mer från 1934:

- I går köpte jag en paraply här, som ni garanterade, att jag kunde använda i tre år.
- Ja, det kan vi garantera.
- Ja, men den har redan blivit stulen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/4/19, 3:23 PM
#5

1888 hade man en lite annan sorts humor än vi har idag.

Lektion i engelska.
En karl, som skulle försöka sin lycka och resa till Amerika, ansåg sig der för böra lära sig litet engelska, dock blott några af de allra nödvändigaste uttrycken, t.ex.: "Vill du låta guldklimpen ligga i fred, din bof; det är jag som har hittat den."


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/4/19, 3:24 PM
#6

Fast kanske inte ändå. Den här är också från 1888.

- Hvad är en rättänkande tidning, pappa?, frågade lille John sin fader.
- Mitt barn, svarade denne, en rättänkande tidning är en sådan, som tänker lika med en sjelf.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
11/4/19, 3:25 PM
#7

Vi hoppar fram 40 år, till 1928:

Ordination.
Doktorn: Och kom nu ihåg vad jag sagt, i synnerhet nu till julen. Ingen sprit, inget öl, ingen glögg och så vidare. Och så får ni inte heller äta någon skinka, korv, lutfisk, fläsk eller dylikt.
Patienten: Förlåt en fråga, doktorn! Får jag lov att ha julgran?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/4/19, 3:26 PM
#8

Ytterligare en från 1928:

Han: Nutidens unga flickor vilja inte gifta sig.
Hon: Det är bara något, som de säger när Ni frågar dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
11/5/19, 8:45 AM
#9

😃

Dioramabyggare
11/8/19, 2:20 PM
#10

#5: 😂

Carmarino
11/8/19, 3:02 PM
#11

Från 1934:

- Jag var i går ute på sjukhuset och hälsade på Nilsson. Jag hade tagit med mig en flaska portvin till honom.
- Men du visste väl, att du inte fick lov att ge honom portvin?
- Naturligtvis - men det var väl i alla fall en vacker tanke?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/8/19, 3:02 PM
#12

Från 1888:

Vid domstolen.

Advokaten: För att bevisa, att min klient är oskyldig behöfs det icke någon lärdom; dertill fordras blott en aldrig så liten smula sundt förnuft.

Domaren (torrt): Hur lång tid behöfver ni för att anskaffa detta felande bevisningsmaterial?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/8/19, 3:03 PM
#13

Från 1928:

Modern: Karl, Karl, skynda dig att vakna!
Karl: Jag kan inte vakna, mamma.
Modern: Varför kan du inte?
Karl: För jag sover inte.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
12/30/19, 1:07 PM
#14

Från 1888:

Fru Abraham (till sin man): Vår dotter har gjort en eröfring i baron von Pank.

Herr Abraham: Tala inte om eröfring när det är jag som får betala krigskostnaderna!


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/30/19, 1:08 PM
#15

Från 1928:

Marie, tror du att den vackre unge herrn mitt över kan höra, när jag spelar piano?

Alldeles säkert! Han stängde nyss fönstret.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/30/19, 1:09 PM
#16

Från 1934:

- Men drick då käre bror, jag tycker inte om att se dig så full av så litet!


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2/2/20, 6:39 PM
#17

Från 1888:

Skjut icke!

Under de senaste oroligheterna i New-Orleans skrek en löjtnant, som i fredstid var direktör för ett lifförsäkringsbolag, till en soldat, som lade an på en motståndare:

- Skjut icke! Den karlen är lifförsäkrad hos oss.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2/2/20, 6:40 PM
#18

Från 1928:

Turisten: Det ligger en fluga och simmar i ölet.

Värdshusflickan: En fluga! Jag ska strax hämta en sked, så kan Ni rädda den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2/2/20, 6:40 PM
#19

Från 1934:

- Jag skulle vilja köpa en sporre.

- En? Skall herrn inte ha två?

- Vad skulle jag med två sporrar till? När jag sporrar hästen i den ena sidan, så följer den andra med.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/11/20, 5:21 PM
#20

Från 1888:

Sträng kungörelse.
I Bretten i Baden uppläste en polisbetjent för icke länge sedan följande kungörelse:
- Härmed tillkännagifves, att hvarje hund skall vara försedd med ett tio tum långt märke af bleck. Den som låter en hund löpa omkring utan husbonde, skall böta 2 mark och dödas efter några dagars förlopp.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
7/11/20, 5:22 PM
#21

Från 1928:

Tänk, Knut försökte i går slå armen om mig fyra gånger.
Det var då en kolossalt lång arm han måtte ha.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/11/20, 5:22 PM
#22

Från 1934:

- Min far har två kor!
- Pyttsan, min far har sex grisar!
- Ja, men vi har kaniner i ladugården.
- Det var väl inget, vi har möss i sängen!


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/3/21, 2:32 PM
#23

Från 1888:

Trogen sitt löfte.
Hustrun: Har du inte lofvat att bestrida alla mina behov?
Mannen: Jo visst, det gör jag ju också.
Hustrun: Och nu behöfver jag ett nytt armband.
Mannen: Och det bestrider jag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/3/21, 2:32 PM
#24

Från 1928:

Förste fiskaren: Nå, har du haft tur i dag?
Andre fiskaren: Inte precis. Jag har fått några vänsterstövlar, men högerstövlarna vilja inte nappa.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/3/21, 2:32 PM
#25

Från 1934:

-   Glöm inte att köpa lite malmedel och strö i botten på byrålådorna.
-   Kors! Ska vi nu också fodra de små odjuren!


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 4/3/21, 2:34 PM av Carmarino
[GIKmio]
4/3/21, 3:52 PM
#26

Ja dom voro roliga. Vi behöfver skratta 😁

Jag har sett tecknade serier från 1920-talet någon gång också. Bland annat en som heter Adamson.

Carmarino
4/3/21, 4:42 PM
#27

Hade helt glömt att jag hade fler historier kvar. Det är inte så många, men en del till blir det så småningom. 😊

Ja, Adamson har jag också sett. Den var väldigt populär i vissa veckotidningar. Tror att den fanns med fram till 1970-talet någon gång.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[GIKmio]
4/3/21, 5:02 PM
#28

#27 När man läser många gamla historier så handlade det mycket om ordvitsar och att till exempel skoja med ord som har olika betydelser och att lägga in dom i en vits så det blir roligt.

Jag är på semester i Lappland och tog ett bad i en fjällsjö. Jag förstår.. Du är ren nu?

Kanske inte lika roligt idag som förr i tiden 😊

Carmarino
4/3/21, 5:03 PM
#29

#28: Faktum är att en del av vitsarna från förr - nåja, kanske inte från 1920- och 1930-talen) har följt med in i vår tid. Så viss humor är tidlös. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 4/3/21, 5:03 PM av Carmarino
Carmarino
8/31/21, 3:55 PM
#30

Här är de sista av historierna jag hittat i gamla tidningar.

Från 1888:

Ett fatalt läge.
Herr R ser ett ifrigt slagsmål ega rum utanför sitt fönster, hvarför han ropar:

  • Hvar är polisen?
  • Han ligger underst, svarar en röst från djupet.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
8/31/21, 3:55 PM
#31

Från 1928:

Kvinnans list…
Hustrun: Det är ett par karlar från musikhandeln, som har kommit för att hämta pianot, Georg.
Mannen: Hämta pianot! Men jag gav dig ju femtio kronor i går morse för att klara avbetalningen?
Hustrun: Tst! Jag vet det, kära du, men säg ingenting, är du snäll. Jag skall betala dem, så fort de fått pianot nedför trappan. Du vet ju att vi har resonnerat om att ställa det här nere i stället för däruppe.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
8/31/21, 3:56 PM
#32

Från 1934:

Parkvakten: Ursäkta, men jag ville bara göra herrskapet uppmärksamma på att bänken, som ni sitter på, är nymålad.
Den förmögne herrn: Gör ingenting, det kan vi nämligen tillåta oss.

och

Fru Andersson: Kära fru Pettersson, vad begagnar ni, när ni har snuva?
Fru Pettersson: Ett halvt dussin näsdukar om dagen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Denna kommentar har tagits bort.
R
9/1/21, 2:09 AM
#34

1950-tals:

  • Varför blinkar det en lampa på det där tornet.
  • För att flygplanen inte ska köra på det.
  • Men vad är tornet till för?
  • För att hålla upp lampan, förstås.

Klassiker:
Domaren: - Ni ska svara ja eller nej, det går alltid!
Den åtalade: - Jaså? Då vill jag fråga, har herr domaren slutat ta mutor?

Annons:
Upp till toppen
Annons: