musik

Dansbandseran, snart ett minne blott?

2019-12-15 09:15 #0 av: Göstage

Dansbandsmusikerna kan vara  ett utrotningshotat släkte spår branschfolk. Folkparksdöden och förändrad livsstil gör att det om 5-10 kommer att bli svårt att livnära sig som dansbandsmusiker, tror  Magnus Nyman, kapellmästare i Mats Bergmans, ett band som funnits i trettio år.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/folkparksraset-i-sverige-svar-framtid-for-dansbanden

Kanske dags för en tråd med nostalgiska minnen från parkdanser och åsikter om bästa banden då?

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-12-15 09:39 #1 av: Jimmy.L

Trist, jag gillar att höra dom på kryssningar.

Bildtråd Stockholms skärgård  Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-12-15 09:51 #2 av: LBB

Var tid har sina egna saker. Dansbands-eran nådde väl sin höjdpunkt på sjuttiotalet då vissa band nådde kändisstatus. Man hade musikutrustning, bussar i miljonklassen. Sedan dess har allt fler band dött sotdöden, få nya har kommit till och medelåldern bland musikerna är lika hög som hos deras supporters. En eller två av alla de parker som hade öppet under mina ungdoms-sommrar har fortfarande öppet. Etablissemang som erbjuder pardans under vinterhalvåret är försvinnande få. De olika digitala media som finns erbjuder musik av världsklass i varje källare-lokal.

På sätt och vis synd, för de musiker som skolades upp genom att verka som dansbandsmusiker skaffade sig en erfarenhet och en kunskap som möjliggjorde för flera av dem att börja skapa egen musik i andra musikvarianter. För dansbandsmusiken i sig, med sina försvenskade covers är inte direkt ngn musikalisk höjdare. Men för att kunna spela bra musik tillsammans med andra krävs kunskap och arbetsdisciplin, vilket de lärde sig som dansbandsmusiker.

Anmäl
2019-12-15 09:54 #3 av: Göstage

Generalen, Baldakinen, Krokodilen, Ellös Folkets Park , Sven-Ingvars och Schytts-- nu kom det en Flashback! Galen

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-12-15 10:02 #4 av: LBB

#3  ett exempel på ett av de få undantagen. Egen text, eget agerande skapar underhållning...men skulle bli för dyrt att hyra in för en dansbandskväll. Men som ett nummer i en revy..helt ok

Anmäl
2019-12-15 10:22 #5 av: Jimmy.L

#0 Viking Line har alltid en uppskattad dansbandsvecka på Cinderella.

https://www.vikingline.se/hitta-resa/kryssningar/temakryssningar/dansbandsveckan/cinderellakryssa-dansbandsvecka/

Bildtråd Stockholms skärgård  Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-12-15 10:24 #6 av: Göstage

#1  Verkar som om just kryssningsfartygen tagit över en del av folkparkspubliken.

"Donnez spelar ofta på kryssningsfartygen. Numera är det här bandets hemmaarena.
 – Folkparkerna har flyttat hit. Den gamla stadshotellkulturen har ju också nästan försvunnit, konstaterar Donald Laitila." ---

"Parallellt med Donnez spelar Streaplers på våning åtta – ännu ett av Sveriges mest populära dansband. Kenny Samuelsson är bandets sångare:
– Kryssningsfartygen är definitivt den nya folkparken. Baldakinerna har ju försvunnit och nu har fartygen tagit över stafettpinnen. Det är enkelt att vara ombord eftersom allt finns på samma ställe: dansen, restaurangerna och hytten."--
-

Källa: dansbilaga (pdf) ICA-kuriren

Anmäl
2019-12-15 10:30 #7 av: kamera0710

De stora galorna verkar i alla fall fortsätta att dra jättepublik. Tänker då på tillställningar som dansbandsveckan i Malung, dansmaran i Härnösand med flera.

Har också noterat att publikmängden varierar beroende på band. (Har i perioder varit flitig dansare. Speciellt när jag jobbade ensam hela dagarna.)

Anmäl
2019-12-15 10:45 #8 av: Göstage

#7 Ja, man kanske skall ta "dödförklaringen" av dansbanden med en nypa salt - redan 2003 talades det ju om det var finito för den här företeelsen, men många band finns bevisligen kvar. Och även om parkerna långsamt tynar bort  är det nog inte "kört" för dansbandskulturen - bland andra BAO har ju visat att det fortfarande går att dra publik med intressant koncept och bra kvalitet. 

Anmäl
2019-12-15 11:10 #9 av: Jimmy.L

#7 Södertälje har ju dansbandskvällar.

https://www.sodertalje.se/kultur-och-fritid/stadsscen/dans-pa-trombon/

Stockholm har likaså.

https://www.danslogen.se/dansprogram/lan/stockholm

Anmäl
2019-12-15 12:57 #10 av: LBB

Men om man då jämför med hur det såg ut på landsbygden en sommar på sjuttiotalet.

Fredag :  Ett tiotal dansbanor och lokaler med pardans inom fem mils radie

Lördag:  Ett tiotal dansbanor och lokaler med pardans inom fem mils radie

Onsdag:  Ett 3,  4   dansbanor och lokaler med pardans inom fem mils radie

Idag, ett par tre stycken fredag o lördag. Ingen på Onsdag.

Att i några områden, det lokalt fortfarande lever en dansbandskultur bestrider jag inte. Den liksom rockabilly finner man ju i vissa landskap.

Men dagens ungdom väljer överlag andra former att umgås än att gå ut och dansa pardans.

Anmäl
2019-12-15 13:01 #11 av: Göstage

#10 Javisst, det är det som är den ändrade livsstilen som nämns i TS. 

Anmäl
2019-12-15 13:37 #12 av: LBB

Därför besvarar jag enligt följande:

Dansbands-eran är helt klart över.

Entusiaster kommer i fortsättningen att hålla ett fåtal arrangemang vid liv. Det blir "kultur" på samma sätt sim folkdans..

Anmäl
2019-12-15 13:43 #13 av: Göstage

Jag tror inte att dansband någonsin kommer att uppnå någon egentlig  kulturstatus, däremot fortlever det ju som en folklig kulturyttring.   

Som professor Bengt Starrin uttryckte det re´n 2013: 

"Ett viktigt område är forskningen, ett annat är kulturpolitiken och att opinionsbildarna på kultursidorna vaknar. I den akademiska världen och i kulturkretsar tycker jag att det har funnits en nedlåtande attityd mot dans på dansbana. Det är "folkets nöje" och då har man inte befattat sig med det."---

https://www.expressen.se/nyheter/oviss-framtid-for-dansbandskulturen/

Men att fästa en banan med silvertejp på en vägg - det är kultur det...

Anmäl
2019-12-15 13:45 #14 av: LBB

#13 Hear, hear  Skrattar

Anmäl
2019-12-15 15:27 #15 av: kamera0710

Har googlat lite och tydligen är momsen fortfarande 25 procent för en danstillställning, men 6 procent för en "vanlig" konsert. Vansinnigt i mina ögon.

Anmäl
2019-12-15 19:18 #16 av: Hayabusa

#13 Dansbandskulten (ja, jag kom inte på ett bättre namn) är ju speciell för Sverige & Norge, vad jag vet. Så nog förtjänar den ett omnämnande i berättelsen om Sverige - precis som att fika. Se´n har det aldrig varit min typ av musik, men det är ju en annan femma. Tror att genrens glansdagar sedan länge är förbi, men vem vet..?

Anmäl
2019-12-15 21:30 #17 av: LBB

Att ha en viss typ av musik till dans o fest är inget ovanligt. Tyskarna har sin bompa-bompa musik i USA har de sin sötsliskiga variant av country. Och så länge behovet av att människor träffas och ges möjlighet att utvärdera varande närmare genom den kroppskontakt pardansen ger så kommer den är här musiken att överleva. Jag föredrar att umgås över glas vin, en bit mat och prata för att lära känna varandreaså dansmusik är inte min melodi.

Anmäl
2019-12-16 05:51 #18 av: kamera0710

Man märker också att många som aldrig varit ute tror att alla dansband låter som "gamlingarna" Thorleifs, Vikingarna, Lasse Stefanz med flera. När jag pluggade i Umeå följde ett par med mig ut för första gången när detta band spelade, de var positivt överraskade av musiken.

Anmäl
2019-12-16 05:56 #19 av: kamera0710

Ett band med rötter några mil från mina hemtrakter i Jämtland. De har varit stora publikmagneter åtminstone sedan 80-talet. En bidragande orsak är nog att de har en stor dos självironi på scenen. 

Anmäl
2019-12-16 08:57 #20 av: LBB

#19  exemplifierar vad jag menade med försvenskade covers.

Musikerna är duktiga på att producera den ljudkuliss som dansen vill ha..men ngn höjdare rent musikaliskt är det ju knappast

Anmäl
2019-12-16 09:05 #21 av: Hayabusa

Inget evenemang för mig, men det går inte att bortse ifrån dess popularitet: 

https://www.hd.se/2019-05-30/ekebofestivalen-bjuder-upp-till-dans-for-24-e-aret

Nästa år (2020) så firar festivalen 25 år. 

Anmäl
2019-12-16 09:06 #22 av: Jimmy.L

#18 Fast Lasse Stefanz efterfrågas av många gamla som unga dansar till dom. Vet att Lasse Stefanz efterfrågas av dom som dansar på M/S Cinderella och danslokaler i sthlm.

Anmäl
2019-12-16 09:22 #23 av: Göstage

Apropå evenemang så verkar detta ha blivit etablerat numera. (Nej, jag är inte involverad och skall heller inte dit.)

Anmäl
2019-12-16 11:35 #24 av: kamera0710

#20 Personligen lyssnar jag hellre på dem än på exempelvis Håkan Hellström. Med all respekt för att han är en stor publikmagnet.

Anmäl
2019-12-16 11:40 #25 av: kamera0710

#22 Kanske är det så. När jag varit på nämnda band i Jämtland har det varit hög medelålder, men jag vet ju att bandens popularitet varierar i olika landsdelar.

De här skåningarna har ibland skämtsamt kallats "Norrlandsband", eftersom de tydligen är större publikmagneter i norr än i Skåne. Har dansat till dem många gånger. 

Minns framför allt en kväll när de och ovannämnda Jannez hade en nonstop-kväll utanför Östersund. Mot slutet när Perikles skulle sjunga denna låt sade de till att de vill ha Jannez med, de (Jannez) stod och sjöng med hemsnickrad "skånska". Både publik och musiker hade alla lika roligt! 

Anmäl
2019-12-16 12:59 #26 av: Carmarino

#25 Perikles spelar även i södra Sverige, fast jag vet inte hur ofta - och om de fortfarande gör det. Jag såg dem när de var förhållandevis nya och okända på 1970-talet. De spelade på ett ställe i Höllviken och mina kompisar och jag skulle köra dit och titta på Harpo Banana Band, som skulle uppträda där på kvällen.

Av någon anledning började det ryka ur bilen när vi körde på motorvägen mot Malmö, så vi fick köra in till sidan och kolla. Medan vi stod där kom Perikles förbi i sin turnébuss, och vi vinkade på dem för att få hjälp. Det fattade dock inte de utan de trodde förmodligen att vi var fans, för de vinkade glatt tillbaka.

Nåväl, det var inget allvarligt med bilen utan vi kunde köra vidare. (Misstänker att det var kylarvattnet som kokade, och det var tydligen inte så farligt på en gammal VW-bubbla.) Senare på kvällen råkade vi träffa killarna i Perikles när de hade paus, och då fick de höra genom bägge öronen att vi tyckte de var taskiga som inte hade stannat. Skrattar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2019-12-16 13:06 #27 av: Jimmy.L

#26 Fick du deras nummer sen. Skämtar

Anmäl
2019-12-16 13:12 #28 av: Carmarino

#27 Nej, det var jag inte intresserad av. Var mer intresserad av Banana Band. Skrattar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.