Annons:
Etikettmusik
Läst 2183 ggr
[Göstage]
12/15/19, 9:15 AM

Dansbandseran, snart ett minne blott?

Dansbandsmusikerna kan vara  ett utrotningshotat släkte spår branschfolk. Folkparksdöden och förändrad livsstil gör att det om 5-10 kommer att bli svårt att livnära sig som dansbandsmusiker, tror  Magnus Nyman, kapellmästare i Mats Bergmans, ett band som funnits i trettio år.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/folkparksraset-i-sverige-svar-framtid-for-dansbanden

Kanske dags för en tråd med nostalgiska minnen från parkdanser och åsikter om bästa banden då?

Annons:
[Jimmy.L]
12/15/19, 9:39 AM
#1

Trist, jag gillar att höra dom på kryssningar.

LBB
12/15/19, 9:51 AM
#2

Var tid har sina egna saker. Dansbands-eran nådde väl sin höjdpunkt på sjuttiotalet då vissa band nådde kändisstatus. Man hade musikutrustning, bussar i miljonklassen. Sedan dess har allt fler band dött sotdöden, få nya har kommit till och medelåldern bland musikerna är lika hög som hos deras supporters. En eller två av alla de parker som hade öppet under mina ungdoms-sommrar har fortfarande öppet. Etablissemang som erbjuder pardans under vinterhalvåret är försvinnande få. De olika digitala media som finns erbjuder musik av världsklass i varje källare-lokal.

På sätt och vis synd, för de musiker som skolades upp genom att verka som dansbandsmusiker skaffade sig en erfarenhet och en kunskap som möjliggjorde för flera av dem att börja skapa egen musik i andra musikvarianter. För dansbandsmusiken i sig, med sina försvenskade covers är inte direkt ngn musikalisk höjdare. Men för att kunna spela bra musik tillsammans med andra krävs kunskap och arbetsdisciplin, vilket de lärde sig som dansbandsmusiker.

[Göstage]
12/15/19, 9:54 AM
#3

Generalen, Baldakinen, Krokodilen, Ellös Folkets Park , Sven-Ingvars och Schytts-- nu kom det en Flashback! 🤪

LBB
12/15/19, 10:02 AM
#4

#3  ett exempel på ett av de få undantagen. Egen text, eget agerande skapar underhållning…men skulle bli för dyrt att hyra in för en dansbandskväll. Men som ett nummer i en revy..helt ok

[Jimmy.L]
12/15/19, 10:22 AM
[Göstage]
12/15/19, 10:24 AM
#6

#1  Verkar som om just kryssningsfartygen tagit över en del av folkparkspubliken.

"Donnez spelar ofta på kryssningsfartygen. Numera är det här bandets hemmaarena.  – Folkparkerna har flyttat hit. Den gamla stadshotellkulturen har ju också nästan försvunnit, konstaterar Donald Laitila." ---

"Parallellt med Donnez spelar Streaplers på våning åtta – ännu ett av Sveriges mest populära dansband. Kenny Samuelsson är bandets sångare: – Kryssningsfartygen är definitivt den nya folkparken. Baldakinerna har ju försvunnit och nu har fartygen tagit över stafettpinnen. Det är enkelt att vara ombord eftersom allt finns på samma ställe: dansen, restaurangerna och hytten."---

Källa: dansbilaga (pdf) ICA-kuriren

Annons:
kamera0710
12/15/19, 10:30 AM
#7

De stora galorna verkar i alla fall fortsätta att dra jättepublik. Tänker då på tillställningar som dansbandsveckan i Malung, dansmaran i Härnösand med flera. Har också noterat att publikmängden varierar beroende på band. (Har i perioder varit flitig dansare. Speciellt när jag jobbade ensam hela dagarna.)

[Göstage]
12/15/19, 10:45 AM
#8

#7 Ja, man kanske skall ta "dödförklaringen" av dansbanden med en nypa salt - redan 2003 talades det ju om det var finito för den här företeelsen, men många band finns bevisligen kvar. Och även om parkerna långsamt tynar bort  är det nog inte "kört" för dansbandskulturen - bland andra BAO har ju visat att det fortfarande går att dra publik med intressant koncept och bra kvalitet.

[Jimmy.L]
12/15/19, 11:10 AM
LBB
12/15/19, 12:57 PM
#10

Men om man då jämför med hur det såg ut på landsbygden en sommar på sjuttiotalet.

Fredag :  Ett tiotal dansbanor och lokaler med pardans inom fem mils radie

Lördag:  Ett tiotal dansbanor och lokaler med pardans inom fem mils radie

Onsdag:  Ett 3,  4   dansbanor och lokaler med pardans inom fem mils radie

Idag, ett par tre stycken fredag o lördag. Ingen på Onsdag.

Att i några områden, det lokalt fortfarande lever en dansbandskultur bestrider jag inte. Den liksom rockabilly finner man ju i vissa landskap.

Men dagens ungdom väljer överlag andra former att umgås än att gå ut och dansa pardans.

[Göstage]
12/15/19, 1:01 PM
#11

#10 Javisst, det är det som är den ändrade livsstilen som nämns i TS.

LBB
12/15/19, 1:37 PM
#12

Därför besvarar jag enligt följande:

Dansbands-eran är helt klart över.

Entusiaster kommer i fortsättningen att hålla ett fåtal arrangemang vid liv. Det blir "kultur" på samma sätt sim folkdans..

[Göstage]
12/15/19, 1:43 PM
#13

Jag tror inte att dansband någonsin kommer att uppnå någon egentlig  kulturstatus, däremot fortlever det ju som en folklig kulturyttring.   

Som professor Bengt Starrin uttryckte det re´n 2013:

 "Ett viktigt område är forskningen, ett annat är kulturpolitiken och att opinionsbildarna på kultursidorna vaknar. I den akademiska världen och i kulturkretsar tycker jag att det har funnits en nedlåtande attityd mot dans på dansbana. Det är "folkets nöje" och då har man inte befattat sig med det."---

https://www.expressen.se/nyheter/oviss-framtid-for-dansbandskulturen/

Men att fästa en banan med silvertejp på en vägg - det är kultur det…

Annons:
LBB
12/15/19, 1:45 PM
#14

#13 Hear, hear  😃

kamera0710
12/15/19, 3:27 PM
#15

Har googlat lite och tydligen är momsen fortfarande 25 procent för en danstillställning, men 6 procent för en "vanlig" konsert. Vansinnigt i mina ögon.

[Hayabusa]
12/15/19, 7:18 PM
#16

#13 Dansbandskulten (ja, jag kom inte på ett bättre namn) är ju speciell för Sverige & Norge, vad jag vet. Så nog förtjänar den ett omnämnande i berättelsen om Sverige - precis som att fika. Se´n har det aldrig varit min typ av musik, men det är ju en annan femma. Tror att genrens glansdagar sedan länge är förbi, men vem vet..?

LBB
12/15/19, 9:30 PM
#17

Att ha en viss typ av musik till dans o fest är inget ovanligt. Tyskarna har sin bompa-bompa musik i USA har de sin sötsliskiga variant av country. Och så länge behovet av att människor träffas och ges möjlighet att utvärdera varande närmare genom den kroppskontakt pardansen ger så kommer den är här musiken att överleva. Jag föredrar att umgås över glas vin, en bit mat och prata för att lära känna varandreaså dansmusik är inte min melodi.

kamera0710
12/16/19, 5:51 AM
#18

Man märker också att många som aldrig varit ute tror att alla dansband låter som "gamlingarna" Thorleifs, Vikingarna, Lasse Stefanz med flera. När jag pluggade i Umeå följde ett par med mig ut för första gången när detta band spelade, de var positivt överraskade av musiken.

kamera0710
12/16/19, 5:56 AM
#19

Ett band med rötter några mil från mina hemtrakter i Jämtland. De har varit stora publikmagneter åtminstone sedan 80-talet. En bidragande orsak är nog att de har en stor dos självironi på scenen.

LBB
12/16/19, 8:57 AM
#20

#19  exemplifierar vad jag menade med försvenskade covers.

Musikerna är duktiga på att producera den ljudkuliss som dansen vill ha..men ngn höjdare rent musikaliskt är det ju knappast

Annons:
[Hayabusa]
12/16/19, 9:05 AM
#21

Inget evenemang för mig, men det går inte att bortse ifrån dess popularitet: 

https://www.hd.se/2019-05-30/ekebofestivalen-bjuder-upp-till-dans-for-24-e-aret

Nästa år (2020) så firar festivalen 25 år.

[Jimmy.L]
12/16/19, 9:06 AM
#22

#18 Fast Lasse Stefanz efterfrågas av många gamla som unga dansar till dom. Vet att Lasse Stefanz efterfrågas av dom som dansar på M/S Cinderella och danslokaler i sthlm.

[Göstage]
12/16/19, 9:22 AM
#23

Apropå evenemang så verkar detta ha blivit etablerat numera. (Nej, jag är inte involverad och skall heller inte dit.)

kamera0710
12/16/19, 11:35 AM
#24

#20 Personligen lyssnar jag hellre på dem än på exempelvis Håkan Hellström. Med all respekt för att han är en stor publikmagnet.

kamera0710
12/16/19, 11:40 AM
#25

#22 Kanske är det så. När jag varit på nämnda band i Jämtland har det varit hög medelålder, men jag vet ju att bandens popularitet varierar i olika landsdelar.

De här skåningarna har ibland skämtsamt kallats "Norrlandsband", eftersom de tydligen är större publikmagneter i norr än i Skåne. Har dansat till dem många gånger. 

Minns framför allt en kväll när de och ovannämnda Jannez hade en nonstop-kväll utanför Östersund. Mot slutet när Perikles skulle sjunga denna låt sade de till att de vill ha Jannez med, de (Jannez) stod och sjöng med hemsnickrad "skånska". Både publik och musiker hade alla lika roligt!

Carmarino
12/16/19, 12:59 PM
#26

#25 Perikles spelar även i södra Sverige, fast jag vet inte hur ofta - och om de fortfarande gör det. Jag såg dem när de var förhållandevis nya och okända på 1970-talet. De spelade på ett ställe i Höllviken och mina kompisar och jag skulle köra dit och titta på Harpo Banana Band, som skulle uppträda där på kvällen.

Av någon anledning började det ryka ur bilen när vi körde på motorvägen mot Malmö, så vi fick köra in till sidan och kolla. Medan vi stod där kom Perikles förbi i sin turnébuss, och vi vinkade på dem för att få hjälp. Det fattade dock inte de utan de trodde förmodligen att vi var fans, för de vinkade glatt tillbaka.

Nåväl, det var inget allvarligt med bilen utan vi kunde köra vidare. (Misstänker att det var kylarvattnet som kokade, och det var tydligen inte så farligt på en gammal VW-bubbla.) Senare på kvällen råkade vi träffa killarna i Perikles när de hade paus, och då fick de höra genom bägge öronen att vi tyckte de var taskiga som inte hade stannat. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
12/16/19, 1:06 PM
#27

#26 Fick du deras nummer sen. 😉

Annons:
Carmarino
12/16/19, 1:12 PM
#28

#27 Nej, det var jag inte intresserad av. Var mer intresserad av Banana Band. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
12/16/19, 1:16 PM
#29

#26 Haha, ja det var många äventyr förr :) Perikles var på tapeten härförleden, i P4. Minns inte exakt vad det handlade om men någon utmärkelse, kanske? Den där låten "Var ska vi sova i natt…" har väl närmast kultstämpel. 

PS Jodå - så är skriver de: 

"Överlyckliga, stolta och hedrade kan vi äntligen dela med oss av att vi är nominerade till en Grammis för vår skiva "den coolaste bruden i byn".. "

(Grammis 2020)

[GIKmio]
1/29/20, 2:12 PM
#30

Fryksdalsdansen i Sunne har hängt med i flera decennier. Men från att varit en renodlad dansbandsfestival så har den med åren utökats med schlager, techno och rockabilly. Allt för att locka dit fler besökare och hitta yngre målgrupper.

[Jimmy.L]
1/29/20, 2:25 PM
LBB
1/29/20, 7:47 PM
#32

Med tanke på att nästan varje socken hade en egen dansbana och medföljande program för dans minst en gång per vecka så ser det ju rätt magert ut numera.https://dans.kz.kz/#veckan

[Jimmy.L]
1/29/20, 8:30 PM
#33

#32 Den listan är ju knappast komplett, Hallunda saknas liksom  dans på M/S Cinderella och Galaxy, Eckerölinjen, Rosella. 

Sommaren har både Skansen och Gröna Lund danskvällar

Ford -57
1/29/20, 9:30 PM
#34

D va tider d 👍

Annons:
Ford -57
1/29/20, 9:34 PM
#35

Så e d, bättre förr.👍

LBB
1/29/20, 10:49 PM
#36

#33 då kanske du vill räkna men Helsingfors också då..Det ligger ju även den utanför territorialgränsen ? Pardans kommer inte att dö ut, men dess betydelse för stadshotellen o andra dansställen har försvunnit med ngr få undantag. Folk går helt enkelt inte ut och dansar på samma sätt längre.

[Jimmy.L]
1/30/20, 7:20 AM
#37

#36 Säg som det är i stället du vet inget om färjorna.

Eckerölinjen är flaggad i Sverige.

Rosella flaggad i Sverige.

Cinderella flaggad i Sverige.

Birka flaggad i Sverige.

Galaxy flaggad i Sverige

Dom fyra rederierna bokar svenska dansband till sina färjor för att sedan locka danssugna svenskar till sina fartyg.

Av 5 farttyg är det bara Galaxy som går till Åbo resten till Mariehamn, utom Eckerölinjen.

Birka har 99.9% till 100% som stiger på i Stockholm och avslutar kryssning i Stockholm.

Cinderella har samma typ av kryssningspassagerare som Birka.

Rosella är det fler som stiger av på Åland Men Viking Line har styrt om bussar från Viking Glory till Kapellskär och Rosella och utökat dansbanden från Sverige för dom som vill dansa under en dag och har lyckas öka antal resenärer.

Eckerölinjen har mer mix av avstigande och dagresenärer.

Alla som är pålästa vet att om man inte stiger i land från dessa färjor så räknas inte som man har varit på Åland eller Finland.

Och nej jag räknar inte Gabriella. Mariella, Silja Serenade och Silja Symphony till Helsingfors efter som dom bokar helst finsk/svensk-talande band eller internationella band ombord.

LBB
1/30/20, 8:20 AM
#38

#37 och alla så går de till största delen utanför svenskt höghetsvatten ;)

[Jimmy.L]
1/30/20, 8:27 AM
#39

#38 Har dom inte svenska dansband ombord och 10.000-tals gäster varje månad som åker för att dansa ombord?

LBB
1/30/20, 9:21 AM
#40

#39  Tog man bort försäljning av vin, sprit och öl från båtarna så skulle det verkliga antalet dansbandsfantaster visa sig.  Tema resorna brukar bli fullbokade. Rock, blues etc etc.  Dansbandsmusiken med tillhörande danser kommer inte att försvinna. Men kommer förmodligen att hamna på samma nivå som gammeldansens vänner.  En naturlig utveckling då medelåldern hela tiden sakta höjs hos den som dnasar till dansbandsmusik.  Det ser man ju även på hur många band som idag kan leva uteslutande på att uppträda jämfört med på sjuttiotalet. Då, mötte man musikbussar dagligen om var ute på vägen..idag reagerar man då man möter en dansbandsbuss.

[Jimmy.L]
1/30/20, 9:39 AM
#41

Lockar Södertälje 300 danssugna en söndagskväll från närområdet så lär man skrapa ihop några 1000-från ett 60-tal orter med bussanslutning till färjorna.

Öl, vin och sprit är inte så billigt ombord.

Istället för att du sitter hemma och gissar kom ut åk färja eller med krypteringsfartyget Birka du kommer troligen få en shock att ung som gamla dansar ombord. Fylla förekommer mindre idag ombord än tidigare. 

Många idag åker för att dansa och ha kul, äta gott, njuta av skärgården och gå på SPA det känner ju alla till, nåja du verkar ha missat färjornas inriktning dom senaste 10 åren.

Annons:
kamera0710
1/30/20, 12:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

#32 Den där listan är nog inte så mycket att gå efter. Här ett skärmklipp som visar utbudet bara i Jämtlands län. En hel del PRO-danser, visst, men inte bara. Inte minst Vemdalsskalet drar långväga publik, i likhet med de stora galorna.

http://www.danslogen.se/dansprogram/lan/jamtland

LBB
1/30/20, 2:08 PM
#43

#41 Nej "taxfree" existerar ju inte till 100%. Men båtarna angör ju Åland med syfte att kunna köpa in taxfree..och sedan sälja till priser straxt under land-priser. Vad det gäller frekvensen och omfattningen så står det nog de flesta klart att omsättningen i branschen gått ner kraftigt de senaste 30 åren. Vilket är helt naturligt. På femtiotalet dominerade storband och jazz, sedan kom pop o rock , där dansbandsmusiken ingick. 70 talet så peakde dansbandsmusiken ungefär samtidigt som diskoteken blommade upp.. Idag gäller andra dans o musikformer..En helt naturlig utveckling. Att många i åldern 50+ fortfarande gärna söker sig till dansbandsmusik är väl naturligt..för många var det ju "deras" musik då det begav sig.

På trettio år har antalet dansband i Sverige minskat från 5000 till några 100 idag, enligt Joakim Jalin som nu håller på att spela in dokumentärfilmen ”Får jag lov” om den tynande dansbandsbranschen. På 80-talet spelade Joakim Jalin själv i dansbandet Mats Henriks Orkester.

– På 70-talet bildades det band vid varje kioskhörna. Man spelade på fester och bröllop och alla fick vara med. Idag är det en avancerad och kommersiell historia med dansband, säger han.

[Jimmy.L]
1/30/20, 2:44 PM
#44

#43 Du har ingen koll på vad som efterfrågas.

Viking Line får förfrågningar redan dagen efter dom har haft en dansbandsvecka om det blir en ny dansbandsvecka till året därpå. Många bokar flera månader i förväg och ställer frågor om dom kan boka en viss dansband och det är inte 50+ utan 25+ som ofta gör förfrågningar. Även om banden minskar så gör inte efterfrågan på att kunna dansa till dansband.

Viking Line har dom senaste åren satsat hårt på dansband vilket har blivit en succe.

https://www.vikingline.se/hitta-resa/kryssningar/nojeskryssningar/dansbandskryssning/

Carmarino
1/30/20, 3:16 PM
#45

LBB och Jimmy.L: Kan ni ta den diskussionen i PM istället. Här inne på Nostalgi vill vi ha en trevlig samtalston och inte en massa pajkastande på varandra.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

LBB
1/31/20, 9:20 AM
#46

Slutkommentar gällande dansband.

# 44 hävdar att efterfrågan finns..ja det gör det men efterfrågan har minskat så kraftigt de senaste 30 åren att antalet band gått från över 5000 till ngr hundra……sedan kan ju var och en utläsa vad man vill av det.

[Hayabusa]
1/31/20, 9:23 AM
#47

#45 👍

[Göstage]
1/31/20, 9:50 AM
#48

Det som initierade debatten var ju en förutsägelse från en erfaren branschmedlem om att det kommer att bli svårt att livnära sig som dansbandsmusiker om 5-10 år. Om det kommer att bli så vet väl ingen av oss, men hans åsikt är nog värd att beakta.

Tanken som framfördes i TS var att det på grund av profetian kan vara "dags för en tråd med nostalgiska minnen från parkdanser och åsikter om bästa banden"? Det är inte försent att återknyta till det ämnet.

Annons:
[Hayabusa]
1/31/20, 10:25 AM
#49

#48 Instämmer 👍 

Personligen vill jag påstå att det gäller musik som framförs live, rent generellt - inte enbart dansband. Men det är ju ett ämne för en egen tråd, i så fall.

LBB
1/31/20, 10:34 AM
#50

Sedan är det ju så, att med modern teknik så blir ju möjligheterna att, när man vill, njuta av den musik man gillar närmast gränslösa.. Det tråkiga med utvecklingen är att så många riktigt bra musiker inte längre kan livnära sig på musiken. För mer professionella musiker än de som då spelade var och varannan kväll stod knappast att finna.  Det minsta källarband kan nu med moderata kostnader producera och lagra musik. Men samtidigt så lönar det sig inte lika bra att producera musik för de olika medieformerna (digitalt eller analogt) och därför har även de stora börjat turnera istället. vilket ger fler möjligheten att se dem live.

[Hayabusa]
1/31/20, 10:57 AM
#51

#50 Ett ämne för en egen tråd, vill jag mena.

[Göstage]
4/8/20, 10:21 PM
#52

Dansbandskulturen har kommit ett steg närmare utplåning genom coronaviruset som slår hårt mot olika sektorer av samhället, så även  mot kulturen.

Kjetil Granli, medlem i  Streaplers, vädjar till kulturministern om stöd som gör att dansbanden tar sig igenom prövningens tid.

 https://www.expressen.se/debatt/en-hel-kultur-hotas-radda-dansbanden-amanda-lind/

LBB
4/9/20, 11:44 AM
#53

#52 Samma problem har väl i stort sett alla som framför "levande" musik eller uppträdande.  Dels att tillgången på alternativa media av yppersta kvalitet har gjort att den som vill har tillgång till musik/filmer/böcker när man vill. Detta har gjort att live uppträden åter har blivit grunden för brödfödan för artisterna. Och just detta stryper coronan.

kamera0710
4/9/20, 12:13 PM
#54

#53 En viktig detalj är i alla fall de olika momssatserna, se inlägg #15.

[GIKmio]
4/9/20, 1:20 PM
#55

Jag såg något nostalgiprogram för inte så länge sedan som handlade om krisen inom dansbandsmusiken redan för 40 år sedan. Det var väl ungefär då som folkparkskulturen började gå neråt. Folk flyttade sig inomhus istället och hade funnit discodansen i takt med alla svenska framgångar inom den genren. När jag tänker efter var det nog programserien om det svenska popundret.

Annons:
[Göstage]
4/9/20, 1:24 PM
#56

Snart dags?

[GIKmio]
4/9/20, 6:54 PM
#57

#56 Nog för att Jon Bon Jovi ansetts som en soft rocker genom åren. Han kanske dyker upp på Ålandsfärjan framöver 😅

[Göstage]
4/9/20, 9:39 PM
#58

#57 Ja, man skall ju aldrig säga aldrig! Tycker i alla fall att de gjorde sista dansen riktigt bra - Minken har jag alltid gillat för övrigt.

Fast vill man ha en mer traditionell dansbandsavslutning på eran så finns ju förstås även den här, apropå slutdansat.

[GIKmio]
4/9/20, 10:17 PM
#59

#58 Min far var en dansbandssnubbe. Han hade ett kassettband med Save the last dance for me i en version med Vikingarna tror jag det var. En låt han blev glad av tills bandet trasslade ihop sig fullständigt i kassettradion och gick sönder. Då tog hans dansbandsera slut. Dom sista åren han levde så ville han låna mina Metallicaskivor 😉

LBB
4/10/20, 11:21 AM
#60

Var sak har sin tid. Sedan kommer det nog alltid finnas assistenter som nördar in sig på olika företeelser. Jag tror inte dansbandsmusiken kommer att leva av egen kraft över generationer så som klassisk musik, blues eller jazz.  Eftersom dessa utgör grundstenar i all västerländsk musik. Utan den kommer att överleva hos grupper liknande gammeldansens vänner… Människan har behov av att umgås med musik. det ändrar sig inte , men väl formerna och musiken.

[GIKmio]
4/10/20, 11:46 AM
#61

Jag tror dansbandsmusiken kommer att leva vidare dock i mindre tappning med sina envisaste eldstjälar. Dock har dansbandsmusiken ändå försökt nya vägar med att bland annat anlita yngre snygga sångare och sångerskor men det finns en töntstämpel inom dansbandsmusiken som är svår att tvätta bort.

LBB
4/10/20, 1:01 PM
#62

#61  ungefär det jag skrev.."Sedan kommer det nog alltid finnas entusiaster som nördar in sig på olika företeelser.  Människor vill kunna umgås under otvungna former. Och det lär man nog göra i framtiden med (trots corona).. Men liksom popmusiken hade sin tid, så hade dansbandsmusiken sin.  Pärlorna kommer att överleva men den absoluta bulken av musikproduktionen ur changern lär nog försvinna..Att Kalle och Stina kommer att le, när de som pensionärer hör sina gamla låter betvivlar jag inte men deras barnbarn väljer annan musik.

Annons:
[GIKmio]
4/10/20, 1:11 PM
#63

#62 Själv så är jag hårdrockare sedan 35 år. Som barn och i tonåren tyckte man att alla som lyssnade på dansband var töntar. Det tycker jag dock inte idag då jag tycker alla har sin rätt att tycka om den musik man gillar. Även om jag än idag har svårt för denna genre. Det enda band jag gillar i genren är Sven-Ingvars om dom nu klassas som ett dansband 🤔

LBB
4/10/20, 1:22 PM
#64

#63  Alla har rätt till sin musik och att respekteras för sitt val. Men, och det är ingen kritik mot någon specifik musikart, varje musik har sin tid. Då stora mängder ny musik skapas, mängder av band bildas och mycket skräp produceras. För konsumtion. Vad som överlever är ju klassikerna Såväl inom hårdrock, klassisk musik, dansbandsmusik eller contry. Dom riktiga pärlorna avnjuts även av dem som vanligtvis inte snöat in på en musik. Problemet för dansbandsmusiken är ju att det är en musik skapat med ett huvudsyfte. Att ackompanjera dansen.  När den typen av dans tynar bort så gör, av naturliga skäl den typen av musik det också.  Och det är till nackdel för all musikproduktion i Sverige, för dansbansmusikerna är proffs. skickliga hanterare av sina instrument. Och det är en kunskapsbas det svenska musiklivet behöver.

[Göstage]
5/14/20, 1:17 PM
#65

Balladen om Amanda Lind - Jacke Sjödin om tomma logar och fyllda lador.

[Göstage]
7/12/20, 10:21 AM
#66

"Nu när alla danser till dansband är inställda är det många som längtar ut på dansgolven. Allt fler arrangörer ordnar nu därför coronaanpassad dans för att stilla människors danslängtan.

I stora drag handlar det om att det dansas till spellistor från internet, finns begränsat antal platser och du dansar med samma partner hela kvällen."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/de-anordnar-coronaanpassad-dans

"If I had the chance I'd ask the world to dance", som Billy Idol uttryckte det redan 1981…

[Göstage]
7/12/20, 1:40 PM
#67

Möjlighet för hemmadansarna att bjuda upp till dans nästa vecka, då SVT1 (och SVT Play) släpper ett dansband om dagen måndag till fredag klockan 18.30. Först ut är Casanovas. 

https://www.svtplay.se/dansa-hemma

[Göstage]
8/23/20, 12:20 PM
#68

En hyllning till dansbandsmulturen:

"I media för svensk dansbandskultur numera en tynande tillvaro. Radio och tv är inte intresserade längre. I branschtidningen ”Får jag lov” skriver Tomas Deutgen om ett ”folkligt förakt” angående det faktum att bara ett dansband (Arvingarna) får uppträda på något av sommarens alla tv-sända allsångsprogram. Coronaepidemin har också slagit hårt mot en bransch som lever på live-framträdanden. Men än har inte dansbandskulturen dött i Sverige"---

https://detgodasamhallet.com/2020/08/23/richard-sorman-du-far-tycka-om-dansbandsmusik/#more-31845

[Hayabusa]
8/23/20, 12:49 PM
#69

#68: 🙂

"Är man inte van vid den här ”smörigheten” är det lätt att finna den outhärdlig. Lösningen heter alkohol. Motståndet mot dansbandsmusikens inställsamhet kan med fördel brytas ned av alkoholhaltiga drycker, av en vacker svensk miljö och

varför inte av lite trevliga personer av motsatt kön."

Annons:
LBB
8/23/20, 12:50 PM
#70

#68 om man ställer frågan, varför radio o TV inte längre är intresserade, vad får man för svar? Jag tror att de har kollat vad de stora lyssnargrupperna efterfrågar, och anpassar utbudet därefter…..

[Hayabusa]
8/23/20, 12:55 PM
#71

Youtube, Spotify m. fl har förändrat landskapet för traditionell TV & radio. Den som vill se/höra en spelning med t ex Metallica, Amon Amarth eller Arvingarna har den möjligheten 24/7.

[Göstage]
8/23/20, 2:19 PM
#72

Jag har som jag nog redan nämnt egentligen aldrig varit någon dansbandsfan (mer än att jag gillar Sven-Ingvars av lokalpatriotiska skäl), men när jag flyttade till storstaden i ungdomen var det trevligt att gå på Generalen, Krokodilen och liknande ställen och svänga om till dansbanden - ett sätt inte minst för oss inflyttade att träffa andra "lantisar" men även lokalt folk.

Jag har aldrig förstått den den där lite överlägsna synen på dansbandsmusiken- det verkar ibland som om det ligger en större njutning för belackare  att racka ner på musikstilen än det gör för fansen att lyssna på den.

LBB
8/23/20, 2:19 PM
#73

Överhuvudtaget har sättet att konsumera musik ändrats de senaste 70 åren. Förr fick man hålla tillgodo med vad som bjöds, man var inte bortskämd med högkvalitetsmusik, oavsett vilken typ av musik man konsumerade.. Dansbansmusiken var en del av det nöjeskoncept som erbjöds. Idag är inte detta koncept så attraktivt längre. Och lyfter man ut dansbandsmusiken ur sitt sammanhang så klingar den rätt mediokert, även om musikerna är proffs och duktiga. Detsamma gällde väl dansmusiken som fanns innan dansbandsmusiken.

Den nu aktuella pandemin påskyndar väl enbart utvecklingen.

Sedan är det väl så att de stora banden (innan pandemin) tjänade de stora pengar på livekonserter eftersom deras musik delades digital av massorna , gratis. Kommer inte ihåg när jag köpte en cd senast än mindre LP eller EP. Och visst, det är en smula tråkig utveckling

[Hayabusa]
8/23/20, 3:08 PM
#74

#72 Folk får lyssna på vad de vill, så länge jag slipper lyssna med. Är det inte så att varje muskgenre har "supporters" som är sålda på just "sin" musikstil och har en raljerande syn på annan musik? Syntare mot Punkare, Klassisk mot Pop osv. 

Själv gillar jag inte dansbandsmusiken överhuvudtaget, men vi har ju valfrihet - så ingen stor sak så länge jag får lyssna på det jag vill. Och det får jag :)

LBB
8/23/20, 3:21 PM
#75

#74 och det är ju vad folk gör nuförtiden, eftersom de har möjligheterna. Då blir det naturligt så att vissa sorters musik inte har så många "fans"

[Göstage]
8/23/20, 6:52 PM
#76

Jag menar bara som så att dansbandsmusiken är väldigt mycket nostalgi för många människor, och då kanske man kan kosta på sig att vara lite generös mot genren i det lilla reservat som behandlar detta ämne? 

Själv har jag  om sanningen skall fram rätt svårt med hårdrock, men jag tror inte att jag skrivit ett ont ord om den genren i de trådar som behandlar sådan musik. Den har ju också hunnit bli nostalgi vid det här laget, och var och en blir salig på sin tro. 😇 

Så om hårdrockarna ber allmänheten om hjälp att få sin musikform att överleva  lovar jag att inte dra upp motargumentet att det inte spelas hårdrock så ofta på radion numera.

Annons:
[Hayabusa]
8/23/20, 11:33 PM
#77

#76 Det har du rätt i.

LBB
8/24/20, 9:22 AM
#78

#76 Jag tror väl ingen här vill förbjuda vare sig dansbandsmusik eller hårdrock. Men utvecklingen är orsakad av folks egna val och att media anpassar sig till det.

Vill jag lyssna på en typ av musik, rattar jag in rätt station, antingen på radiolan eller datorn.

Problemet är ju istället det att förutsättningarna för en tillväxt av den typen av band ser rätt risig ut. Pandemin ligger som en blöt handduk på dansbanorna, banor som varit betänkligt svåra att fylla redan innan coronan.

Och vad det gäller hårdrock, se vad en liten by kan åstadkomma

[Göstage]
8/24/20, 11:28 AM
#79

#78 Tycker du att du i något av dina 22 inlägg här varit ens  i närheten av  trådens inledning: "Kanske dags för en tråd med nostalgiska minnen från parkdanser och åsikter om bästa banden då?"

[Hayabusa]
8/24/20, 11:34 AM
#80

@Göstage - Precis som du skriver så är dansbandskulturen en företeelse som innehåller såväl kult som nostalgi. Det kan jag respektera. 

Nej, det är inte min genre men jag är bara "brydd" över vad jag själv lyssnar på - inte vad andra lyssnar på. Jag lyssnar på vad jag vill, inte vad andra vill - och det gäller nog de flesta av oss. Det är gott så 👍

[Göstage]
8/24/20, 12:06 PM
#81

#80 På sitt sätt intressant att dansbandsmusiken kan engagera så - det är väl ingen annan musikform som väcker den typen av engagemang här på Nostalgi iFokus? 😎

[Hayabusa]
8/24/20, 12:09 PM
#82

#81 Kan det vara så att genre har en töntstämpel över sig?

[Göstage]
8/24/20, 12:53 PM
#83

#82 Givetvis, det behöver väl knappt ens påtalas?  Man skojar ju ganska friskt med sig själva också, som Robert Gustafsson i Rolandz.

Men det kanske inte har så mycket med ämnet nostalgi att göra? Tittar tillbaka på klippet med BAO, vinnare av Grammisgalans dansbandspris vid två tillfällen. Där ser jag två deltagare från Filharmonikerna, firade musikalartister från de stora scenerna och en av vår tids mest framstående populärkompositörer som åkt land och rike runt och bjudit på dansmusik på egen medhavd dansbana. Töntstämpeln känns rätt långt borta där…

Annons:
[Hayabusa]
8/24/20, 1:27 PM
#84

#83 Your guess is as good as mine.

kamera0710
8/24/20, 1:41 PM
#85

En återkommande skröna man hör bland dem som aldrig är ute på dans är "alla dansband låter exakt lika". Jag skulle säga att det är stor skillnad på exempelvis Vikingarna och Perikles. Personligen gillar jag inte Vikingarna, men all respekt för att de var stora publikmagneter. Vissa andra dansband kan jag däremot lyssna på hemma. Sven-ingvars har ju nämnts här. Jag räknar inte dem som dansband, men jag har i vilket fall i stort sett alla låtar de gett ut. Den dyraste skiva jag äger med dem gav jag 3000 kr för.

[Göstage]
8/24/20, 2:23 PM
#86

#85 Nej, du har nog rätt i att Sven-Ingvars inte längre är något dansband, men en gång i tiden försörjde de sig väl med det, jag var ofta på Generalen när de spelade upp till dans.

Från den tiden: "Spela mera rock"(skriven av Östen Warnerbring) .

kamera0710
8/24/20, 3:33 PM
#87

#86 Visst har de, främst under 70- och 80-talet, överlevt genom att spela på danser. Å andra sidan, Frödingtolkningarna känns ganska långt bort från exempelvis Thorleifs eller Flamingokvintetten. Likaså de engelska låtarna med trummisen Robin Bailey. Här en av dem, Mona Lisa från 1978.

LBB
8/24/20, 4:18 PM
#88

#79 jag har egentligen bara förklarat varför, utvecklingen är som den är. Intresset minskar, då minskar efterfrågan och som följd även utbudet. Inget underligt med det. Swing och jazzklubbar har redan gått före. Men till skillnad från dansbandsmusiken så hålls ju Jazzen fortfarande högt bland musiker.

[Göstage]
8/24/20, 4:27 PM
#89

#88 Då var detta klargjort för oss ovetande. Så då kanske du har  nostalgiska minnen från parkdanser och åsikter om bästa banden att bjuda på, eftersom du uppenbarligen dras till denna dansbandsmusiktråd?

kamera0710
8/24/20, 4:35 PM
#90

Jämtländska Jannez, med en av publikens stora favoriter. Kanske blev de till slut lite trötta på att spela den, med tanke på kommentaren "det var en ny låt!" efteråt…

Annons:
kamera0710
8/24/20, 4:43 PM
#91

Från Gräsmyrs loge i Västgerbotten. Här blev det en del besök främst på vårarna under de år jag läste i Umeå. Här med ett av de mest publikdragande banden, Blender.

LBB
8/25/20, 11:00 AM
#92

#89 Visst har jag minnen intimt förknippade med musik.  Men liksom dansbandseran så är det minnen.  De roligaste minnen var inte inne ifrån dansbanorna, utan mer, på hemvägen från de olika etablissemangen . Dessa minnen har resulterat i livslånga vänskaper och erfarenheter.

Gillar musik, egentligen all sorts, men vissa typer av musik ser jag mer som ett verktyg. Dit hör dansbandsmusiken. Vilket då blir svaret på trådens fråga.

Ja, dansbandseran blir ett minne snart. En nostalgitripp för många ok, Men tiden står inte still. och toppåren då det glittrade och dyra, mycket dyra instrument, utrustning och bussar kavade över landet är förbi. Nya influenser kommer, nya sätt att konsumera musik, vilket hela tiden varit mitt svar på trådens fråga.

[Göstage]
8/29/20, 11:20 AM
#93

#68 Bitte Assarmo instämmer med sin kollega Richard Sörman på DGS och smyger inte med att hon är dansbandsfrälst. 

"Han har också rätt i att vi ibland behöver påminnas om att vi faktiskt får tycka om dansbandsmusiken, för få musikgenrer har väl varit så bespottade genom åren. Och jag tvivlar inte alls på att det beror på att den, enligt ”eliten”, är alldeles för svensk i sin framtoning. Och eftersom det inte går att komma åt denna så oerhört populära musikgenre på annat sätt än att genom olika mediekanaler sprida förakt för den, så är det vad svenska medier med kultursidorna i spetsen gjort i decennier.

Men föraktet för dansbandsmusiken är inget annat än förakt för de många människor som älskar den. Ett sätt för kulturskribenter och andra att visa att de håller avstånd till folket och ser sig som förmer."---

https://detgodasamhallet.com/2020/08/27/bitte-assarmo-dansbandsmusiken-i-mitt-hjarta/

#91 Blender igen.

LBB
8/29/20, 11:26 AM
#94

Det är en absolut sanning, den att , den som vill, får tycka om dansbandsmusik. Att hävda ngt annat är fullständigt infantilt. Men sanningen är väl även den, att antalet människor som tycker om och aktivt (dvs är beredda att betala för det) konsumerar dansbandsmusik, blir allt färre. Till del en generationsfråga och till del hör det samman med den hela tiden pågående utvecklingen vad det gäller musik o teknik.

Vilket då ger vid handen att dansbandens storhetstid är förbi.. det är andra aktörer som dominerar numera.

[GIKmio]
8/29/20, 11:28 AM
#95

Jag skrev en gång i en tråd om dom gamla folkparkerna om att det är synd att danserna i folkparkerna försvunnit. Det är faktiskt synd tycker jag. Det fanns folkparker i praktiskt taget varje stad och by där folk samlades varje helg för att lyssna och dansa till dansband och annan dansvänlig musik. Dom flesta av dessa  folkparker är numera ödelagda eller så har dom jämnats med marken.

LBB
8/29/20, 12:00 PM
#96

#95 Förr hade idrottsklubbar och föreningar sina träffar och möten i loger och föreningshus. I Krogar o värdshus. Sedan skapade kommunerna lokaler och verksamheterna flyttade dit istället. Ett ekonomiskt ben försvann. Folkparkerna var, utan tvekan livsnerven i nöjeslivet ute i bygderna. Men sedan kom diskoteken och som spiken i kistan försvann traditionen att gå ut och dansa. Man träffades på krogarna istället, Dessa hade då ofta en liten rotunda och inspelad musik.

Som företeelse är det synd att parkerna försvann. Dels den ideella verksamhet som var förbundet med dem och dels att människor, ensamma såväl som par kunde umgås under lättsamma och trevliga former.

[Göstage]
8/29/20, 12:15 PM
#97

Även om det inte hade tutats i en enda dansbandssax sedan millenniumskiftet så bör dansbandsmusik som genre ha sin givna plats i ett forum som faktiskt heter Nostalgi. Streaplers  likaväl som Gene Vincent borde kunna platsa på den här sajten utan att ifrågasättas.

Annons:
Carmarino
8/29/20, 12:21 PM
#98

#97 Helt rätt Göstage! 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
8/29/20, 12:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

Förmodligen en av dom mest misslyckade bilder jag någonsin tagit. Det  kan bli så när man tar bild i skarpt solsken 😃 Men till vänster låg  en gång i tiden ortens folkpark. Lite längre bort på gatan finns faktiskt en skylt kvar där det står Folkpark. Vilka band och artister  som underhöll folk ska vara osagt, men det var allt från folkkära dansband till folkkära vis- och jazzsångare. Att den sedan lades ned och revs kan det spekuleras om. Det var före min tid och jag är född i mitten av 70-talet.

LBB
8/29/20, 1:50 PM
#100

#97 Vem ifrågasätter ? Inte jag i alla fall.  Men tråden gör ju en frågeställning. Om Eran är slut.  Och jag svarar på frågan. Och eftersom det hela tas upp i en nostalgi och minnes sajt så är det väl i sig en bekräftelse på att dansbands-eran är över. Men det står naturligtvis var och en fritt att både spela, sakna och dansa till den här musiken.

[Göstage]
8/29/20, 2:35 PM
#101

#100 Om nu dansbandseran skulle vara över, skall man då inte kunna skriva om den i en tråd om nostalgi? Nej, min gode man, du verkar inte ett skit intresserad av att diskutera dansbanden, varken deras kamp för att få chansen att överleva till mångas glädje,  eller av genren som sådan.  Ja, "det står var och en fritt att både spela, sakna och dansa till den här musiken"-  dags att acceptera det då! Eller? Du har skrivit mer än 25 inlägg i den här tråden, om en musikform som du inte verkar ha ett dugg till övers för.

kamera0710
8/29/20, 3:34 PM
#102

Ett annat band jag försökte "pricka in" när jag bodde i Umeå, Boogart. De och Blender var de främsta publikmagneterna. Här några svep från olika låtar med dem. Tyvärr lade de ner 2006, men de har gjort några enstaka spelningar efter det.

LBB
8/30/20, 2:05 PM
#103

#101 Jag har skrivit de inlägg du nämner, och alla handlar de i någon form om svaromål på frågan som ställs som inledning.

Frågan som ställdes var ju "Dansbandseran, snart ett minne blott?"

Inte om de svårigheter som all konst/musikverksamhet står inför.

För den frågan är betydligt mer mångfacetterad än bara frågan om coronans följdverkningar.

Naturligtvis kan vi diskutera vad jag anser om dansbandsmusik som changer.

Men jag har för mig att jag nämnt även detta i förbifarten (att jag beundrar musikernas professionalitet, att den musiken för mig är ett verktyg. Och att jag inte sätter mig och lyssnar till den om jag ska plocka ut musik för musikkonsumtions skull.

Att den här typen av problem, att man som du säger, kämpar för sin överlevnad en musik som skänker många glädje..det stämmer nog..men tydligen inte tillräckligt många, för annars skulle man ju inte ha de problem man har och har haft rätt många år nu.

Jag kopierar in mitt initiala inlägg, som visar hur jag bedömmer det hela och det är ju som svar på frågan

# 2.  Var tid har sina egna saker. Dansbands-eran nådde väl sin höjdpunkt på sjuttiotalet då vissa band nådde kändisstatus. Man hade musikutrustning, bussar i miljonklassen. Sedan dess har allt fler band dött sotdöden, få nya har kommit till och medelåldern bland musikerna är lika hög som hos deras supporters. En eller två av alla de parker som hade öppet under mina ungdoms-sommrar har fortfarande öppet. Etablissemang som erbjuder pardans under vinterhalvåret är försvinnande få. De olika digitala media som finns erbjuder musik av världsklass i varje källare-lokal.

På sätt och vis synd, för de musiker som skolades upp genom att verka som dansbandsmusiker skaffade sig en erfarenhet och en kunskap som möjliggjorde för flera av dem att börja skapa egen musik i andra musikvarianter. För dansbandsmusiken i sig, med sina försvenskade covers är inte direkt ngn musikalisk höjdare. Men för att kunna spela bra musik tillsammans med andra krävs kunskap och arbetsdisciplin, vilket de lärde sig som dansbandsmusiker.

[Göstage]
8/31/20, 8:58 AM
#104

Elisa´s startades 2009 av några ungdomar från musikgymnasiet i Skövde och de fick en flygande start med sin seger i Dansbandskampen 2010. Orkestern hamnade även på svensktoppen, men sedan  2016 är Elisa´ s "vilande".  Elisa Lindström har istället gjort karriär på egen hand, bland annat som musikalartist.

Så här lät Elisa´s 2012 i "Jag säger som det är".

Annons:
[GIKmio]
9/3/20, 6:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#105

Under sommaren har en dansbana stått öppen för allmänheten på Sandgrundsudden i Karlstad, och själva ta med sig sin favoritmusik. Jag tog en bild idag i ett mulet och regnigt Karlstad. En kul idè av kommunen.

 https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=7476347

[Göstage]
9/30/20, 6:54 AM
#106

Dansbandsrepresentanter höll ett krismöte igår för att skapa uppmärksamhet kring det prekära läget inom deras bransch (liksom för många andra) i dessa tider.

"Varje år nöter tre miljoner tiljorna i folkparker och på stadshotell över hela Sverige. Fotbollen har 2,1 miljoner åskådare per år, som jämförelse. Detta enligt dansbandexperten Thomas Deutgen.

I förra veckan grusades hoppet om nya spelningar under pandemin, gränsen för folksamlingar förblev på 50.

– Vi har inte projekt då vi spelar en månad eller två månader om året då man gör en turné, utan vi turnerar hela tiden. Vi livnär oss på detta hela tiden, säger Andreas Olsson I Sannex."---

"– Dansen är en enormt stor folkrörelse som jag tror staten har extremt lite kunskap om. Men är det något som man absolut inte ska göra under den här tiden så är det ju att dansa. Det är det säkraste sättet att få corona, eftersom hela verksamheten går ut på att du ska dansa med okända människor. Jag tror inte det blir dans i Sverige förrän tidigast nästa sommar, säger Thomas Deutgen, dansbandsexpert och chefredaktör för tidningen Får jag lov."---

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/weEoRG/dansbandssverige-i-kris-sinnessjukt--en-hel-kulturelit-gar-under

  • Redigerat 9/30/20, 6:55 AM av [Göstage]
[Hayabusa]
9/30/20, 9:09 AM
#107

Mitt på Bjäre ligger Grevieparken - där mottogs beskedet om eventuella lättnader på "Coronarestriktioner" med glädje:

"Regeringens nya besked under tisdagen innebär att spelningar snart tillåts på restauranger. Man öppnar också för evenemang med sittande publik på upp till 500 personer.
Joakim Olsson Agerskov är evenemangsansvarig på Grevieparken. Han ser att man i och med beskedet ska kunna genomföra de ”I afton distans”-kvällar som planerats."

https://www.hd.se/2020-09-29/gladje-i-grevieparken-efter-regeringens-besked

[Göstage]
9/30/20, 9:18 AM
#108

#107 Ja, det blir ju i det fallet dans inför sittande publik, "I afton distans" som det träffande namnet är, så det lär ju inte möta några hinder.

[Hayabusa]
9/30/20, 9:31 AM
#109

#108 Ja, och intresset för dans/dansband lever - även om det kanske inte är som förr.

Carmarino
9/30/20, 12:25 PM
#110

Lite märkligt blir det dock. Själva idén med dansbandsmusik är ju att folk ska träffas för att dansa, men det går ju inte att göra med coronarestriktionerna. Fast de riktiga dansbandfansen går väl även dit för att lyssna till banden, så en del publik lär det nog bli ändå.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
9/30/20, 12:37 PM
#111

#110 Tror att den sociala biten väger rätt tungt - träffas, äta & dricka och "snacka lite skit". Det är samma sak med fotboll & hockey, den sociala biten spelar också in - det är inte "bara" att kolla på lagen som spelar.

Annons:
Carmarino
9/30/20, 12:42 PM
#112

#111: Ja, förmodligen är det så, men dansen är nog rätt viktig också. Annars hade inte dansgolvet varit proppfullt när de populära banden spelar, utan då hade folk suttit kvar och tittat bara - som på en konsert.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
9/30/20, 12:44 PM
#113

#112 Jag tänkte nog mer specifikt på Grevieparken.

Carmarino
9/30/20, 12:46 PM
#114

#113: Aha. Där har jag aldrig varit, så jag trodde det var en vanlig folkpark. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
9/30/20, 1:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#115

#113 Om det är en vanlig folkpark, vet jag inte direkt. Det är inomhus och det hålls många olika evenemang där som t ex Pubkvällar, "skivor till kaffet", Julshow, Julbord mm.

Carmarino
9/30/20, 1:07 PM
#116

#115: Då verkar det inte vara en vanlig folkpark dit folk går för att dansa, utan mer en samlingslokal där det även spelas musik och dansas.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
9/30/20, 1:14 PM
#117

#116 Dansbandskvällarna är nog mkt populära, men det gäller givetvis att bredda sig. Året runt dessutom. Hur dagens folkparker jobbar, det vet jag inte, men nog har de väl också erbjudit annat än "musik & dans"?

  • Redigerat 9/30/20, 1:34 PM av [Hayabusa]
Carmarino
9/30/20, 1:56 PM
#118

#117: Ja, men huvudsakligen tror jag att de varit inriktade på dans. Själva namnet "dansbandsmusik" indikerar ju att de spelar musik som folk dansar till.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Hayabusa]
9/30/20, 5:04 PM
#119

#118 Känslan är att många folkparker försvunnit, men vad vet jag?

Carmarino
9/30/20, 5:46 PM
#120

#119: Ja, de har tyvärr försvunnit mer och mer. Numera är det väl mest inomhusdansställen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
10/5/20, 2:25 PM
#121

Onsdagen den 14 oktober kan trådens alla dansbandsvänner fröjda sig över premiären av den nya serien i sex avsnitt om den svenska dansbandshistorien på SVT1 kl. 21.00. "En bild av det Sverige som dansbanden uppstod i, och om svenskarnas starka relation till musiken och dansen."

[GIKmio]
10/5/20, 5:38 PM
#122

#121 Dansbandsmusiken hade en storhetstid under 70-talet har jag hört. Det var även på den tiden då folk samlade på samlarkort med autografer på baksidan. Minns jag såg en del sådana i barndomen. Synd inte dom som var med då och tycker om denna musikgenre är med och berättar om hur det var då.

[GIKmio]
10/5/20, 5:43 PM
#123

#122 Jag såg ett sådant kort av Vikingarna på framsidan som ägdes av en anhörig som fått den vid en spelning där Stefan Borsch och övriga skrivit sina autografer på baksidan. Kanske kan bli värt pengar någon gång i framtiden.

[Göstage]
10/5/20, 5:59 PM
#124

#122 #123 Korvkiosker och kaffestugor längs de stora vägarna i landet brukade "tapetsera" med dansbandskort, och kanske gör det fortfarande? Sedan dyker det väl upp sådana kort på Tradera då och då.

Här är förresten en riktig samlare!

https://www.land.se/landkoll/kolla-in-johans-haftiga-dansbandskort-fran-1970-talet/

LBB
10/6/20, 10:33 AM
#125

Ska du hitta korvkiosker idag, lär du få gå hungrig länge. De gamla korvkioskerna är lika sällsynta som dansbandsbussarna på vägarna nu för tiden. Här i staden fanns mellan 10 och 15 kiosker. Nu finns 1. Resten är pizzerior.

Annons:
[Hayabusa]
10/6/20, 10:44 AM
#126

På tal om korvkiosker - de finns kvar, om än i en annan skepnad (i vissa fall). Möjligheten att köpa korv med bröd (eller mos) har nog aldrig varit bättre.

[Göstage]
10/6/20, 11:04 AM
#127

Ingen dansbansrelaterad video, men lite korvkiosknostalgi.

För övrigt - skulle korvmojjarna försvinna riskerar våra politiker att svälta ihjäl.

LBB
10/6/20, 11:21 AM
#128

#126: js nära nog varje bensinmack med betjäning har ju korv med bröd på menyn

[GIKmio]
10/6/20, 11:27 AM
#129

Här på orten som en gång i tiden kallades för folkets hus var det dans nästan varje helg med en korvkiosk i samma byggnad som med tiden byggdes ut. Idag är det asiatisk mat som gäller där.

[Hayabusa]
10/6/20, 11:32 AM
#130

#128 Om jag minns rätt så är Circle K en av de verkligt stora i landet när det gäller "korv med bröd". Kan tänka mig att även IKEA och Biltema ligger bra till, så att säga. Men bortsett från dem så har vi på "min hemmaplan" inte färre korvkiosker nu än förr. Så klart har en del försvunnit och andra tillkommit, utbudet förändrats, längre öppettider m.m.

Så nej - den som är sugen på en korv med bröd behöver inte gå hungrig 🌭

LBB
10/6/20, 12:34 PM
#131

#130: Jag var liten när pommes introducerades, minns klart när de första hamburgarna dök upp. Besökte donken för första gången i Stockholm i samband med att jag visade amerika-besök runt i staden.

[Hayabusa]
10/6/20, 12:39 PM
#132

#131 Du hade besök från USA, visade runt dem i Sthlm och valde McDonalds..? 🤠 😂

Annons:
LBB
10/6/20, 9:03 PM
#133

#132: Var inte jag som valde..det var barnen i deras familj. Men vi tog igen det hela senare, då vi dagen efter besökte ett gammalt värdshus i Östergötland.

[Hayabusa]
10/7/20, 9:12 AM
#134

#133 Äh…det kan hända den bäste 😉

[Hayabusa]
10/14/20, 1:36 PM
#135

"Berättelsen om en lika älskad som föraktad musikstil, i en serie som myllrar av historier från genrens barndom och fram till i dag. "

På SVT kommer, med premiär idag, en serie på 6 avsnitt om "Den svenska dansbandshistorien".

https://www.svtplay.se/den-svenska-dansbandshistorien

[Hayabusa]
10/14/20, 1:41 PM
#136

Utanför Tomelilla (sydöstra Skåne) ligger dansstället Tingvalla. Sedan 1939, då nöjespalatset fick sitt nuvarande namn har det flera gånger om året fyllts av dansande par. Men nu är det slut - hör på SRP4 att nöjespalatset är sålt till ett fastighetsbolag.

[Göstage]
11/10/20, 7:42 AM
#137

"Dansbanden platsar inte i kulturens finrum och ses som en underhållning för ”lantisar”. Nu riskerar en viktig del av vårt kulturarv att gå i graven", skriver Bert Karlsson på Expressen debatt. En partsinlaga givetvis, men ingen kan ta ifrån Karlsson hans branschkännedom - där ligger nog till och med LBB i lä…😉

[Hayabusa]
11/14/20, 8:54 AM
#138

#137 "…där ligger nog till och med LBB i lä…"

Tillåt mig tvivla på det.

[Göstage]
11/15/20, 6:36 PM
#139

DN:s vetenskapsreporter Karin Bojs hör till dem som i dessa dagar saknar att kunna gå ut och dansa.

"Företag går under, människor blir permitterade och arbetslösa.
Dansbanden till exempel. I normala fall uppträder dansband i Sverige inför mer än tre miljoner människor om året. En verksamhet större än fotbollen. Nu är det tvärstopp.

Social pardans – eller styrdans som det också kallas – där man dansar tätt intill ständigt nya människor, är ur smittskyddssynpunkt bland det mest olämpliga man kan ägna sig åt.

Sorgligt för mig och andra som gillar att dansa. Och värre för alla professionella dansbandsmusiker, dansarrangörer och danslärare. De betalar ett högt pris för att skydda oss alla från smitta.---

https://www.dn.se/vetenskap/karin-bojs-maste-vi-offra-spriten-dansen-eller-katten/

Annons:
[GIKmio]
11/17/20, 11:06 AM
#140

#137 Bert har synts en hel del i dokumentärserien som sänds just nu.

kamera0710
9/9/21, 11:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#141

I Jämtland verkar det ska bli en del danser igen när pandemirestriktionerna lättar.

Fornöga
7/28/22, 8:45 AM
#142

"Kommer fortsätta spela, till dess jag inte längre kan,
vägarna de tar oss till nästa dans"

Casanovas: "Mitt hjärta i din hand"

Lagom till dansbandsgalan i Malung har det åter brutit ut en debatt om dansbandskulturen som fenomen. Frilansjournalisten Jens Randrup som själv försökt sig på låtskrivande med dåligt resultat menar på Expressen kultur att det finns gott om generaliseringar om branschen.

"Jag förstod därtill att det under begreppet dansband ryms väldigt olikartade musikaliska uttryck. Precis som med pop och andra genrebeteckningar. Vad har 60-talspoprockarna Sven-Ingvars gemensamt med popschlageraktiga Casanovas mer än att de båda spelat i folkparker? Lika lite som Prince och Bon Iver har gemensamt för att de båda spelat på Way out west och Roskilde."

Det är ett mognadstecken att inte förkasta en hel genre. Samtidigt är det fullt legitimt att inte älska all musik. Dansband tillhör fortfarande inte mina favoriter. Men kategoriska avfärdanden av hela genrer är bara enfaldigt."---


Re:tired.

Anders Lokko undrade nyligen i SvD om han missat något när han aldrig har dansat moget. Jens Randrup upptäckte någonting om den bespottade genren när han försökte skriva dansbandslåtar.
  • Redigerat 7/28/22, 8:47 AM av Fornöga
Carmarino
7/28/22, 10:42 AM
#143

#142: Eftersom jag inte tycker om att dansa så har jag inte lyssnat särskilt mycket på dansbandsmusik. Fast det är klart att jag hört en del under årens lopp. Vissa låtar är väldigt bra, andra är det skämskudde på, men så är det även med icke-dansbandslåtar. Så jag håller med Jens Randrup om att döma ut en hel genre är enfaldigt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
12/14/22, 12:35 PM
#144

Bra version av en gammal klassiker. Och ett exempel på att alla dansband inte "låter likadant", som många hävdar. För jag skulle säga att det är stor skillnad på detta och exempelvis Vikingarna och Flamingokvintetten. Med all respekt för dem som gillar de nämnda banden.

GikMio
12/14/22, 12:47 PM
#145

Dansband i vinterns melodifestivalen i form av Casanovas, som väl kan klassas som ett modernt dansband. Och det har hänt förr i form av Arvingarna och Barbados. Och dom har det gått bra för i tävlingen.

https://sverigesradio.se/artikel/har-ar-alla-ostgotar-som-ar-med-i-mello

I den tredje och fjärde deltävlingen av Melodifestivalen tävlar dansbandet Casanovas från Vadstena och Axel Schylström från Norrköping, sedan tidigare ...
GikMio
1/5/23, 3:42 PM
#146

Leende guldbruna ögon är en tv-serie som sändes på SVT 2007. En dramakomedi om ett lite "udda" dansband. Med fördomar, humor, värme och dansbandsmusik. Finns i sin helhet på SVT Play.

https://www.svtplay.se/leende-guldbruna-ogon

23-årige Lennart från Fellingsbro lever för dansbandsmusiken och sjunger som en gud. Men det är bara ett problem, Sverige är inte redo för en svart dansbandssångare.
Annons:
Carmarino
1/5/23, 4:16 PM
#147

#146: Såg det första avsnittet (och möjligen det andra) men av någon anledning - som jag glömt - såg jag inte resten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
7/18/23, 6:50 AM
#148

Re:tired.

16–22 juli 2023 Välkommen till Dansbandsveckan 2023 Malung Vi laddar inför årets Dansbandsvecka i Malung 16–22 juli är det dags för Dansbandsveckan 2023. På den här sidan hittar du allt du behöver veta inför ditt besök. Program Det finns något för alla på Dansbandsveckan 2023. Du hittar allt du behöver i programmet. Se årets program […]
Fornöga
7/23/23, 1:36 PM
#149

Ingenting är längre som förut- dansbanden satsar på Epadunk…😮


Re:tired.

Att göra om sin musik till så kallad epadunk har blivit en framgång för dansbanden. En del av de remixade danslåtarna hör till bandens absolut mest streamade. – Det är kul att prova nya saker, säger Jimmy Lindberg från Casanovas.
Carmarino
7/23/23, 3:10 PM
#150

#149: Huvva! 😱


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

GikMio
7/25/23, 3:59 PM
#151

Har lyssnat en hel på radio senaste året efter att undvikit detta under lång tid. Fanns ett radioprogram I Afton Dans med Thomas Deutgen. Denne Deutgen verkar brinna för dansband. Inget fel i det. Han får brinna för den musik han gillar. Det hände tidigare att man hörde lite kort på detta program och det har moderniserats med yngre moderna dansband. Vilket är ett måste för att hålla genren igång. Band från 70-talets stora era som Streaplers, Tonix, Wizex och allt vad dom hette. Den sortens dansband är idag ute.

Fornöga
7/29/23, 2:21 PM
#152

#149 ff Dansbanden dunkar vidare, nu på Fryksdalsdansen. Jajamen!😉


Re:tired.

Epadunken fortsätter erövra mark. Idag är det allt vanligare att dansband gör versioner av sina låtar för att nå en ny generation.På Fryksdalsdansen i ...
  • Redigerat 7/29/23, 2:35 PM av Fornöga
GikMio
7/29/23, 5:10 PM
#153

#152 Firar 35 år. Jag trodde det hållit på längre. Dom satsade på nya besökare med att locka med annan musik också. Men ungdomarna som dansar, festar och minglar på logen till disko dunka dunka tror jag inte bryr sig om Casanovaz.

Annons:
kamera0710
9/4/23, 6:42 PM
#154

Ovannämnda Jannez slutar efter 47 år. De verkar ha förblivit stora publikmagneter in i det sista. Aspåsnäset, där sista spelningen skedde, har jag besökt många gånger, både när jag bodde i Jämtland och sedan jag flyttat därifrån.

Missade tyvärr att de spelade på Skansen, när jag var där i augusti. Det drog stor publik även där.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/sista-dansen-till-jannez-det-ar-nostalig

Kön ringlade lång när portarna öppnade på Aspåsnäsets loge på lördagskvällen. Det var slutsålt inför dansbandet Jannez sista spelning. Efter 47 år har bandet bestämt sig för att sluta.
Carmarino
9/4/23, 6:51 PM
#155

#154: Har aldrig hört talas om Jannez faktiskt, men det beror nog mest på att jag nästan aldrig lyssnar på dansbandsmusik.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
9/5/23, 5:16 PM
#156

#155 Bland dem som inte brukar gå på dans är de nog ganska okända.

Fornöga
10/2/23, 9:47 AM
#157

Lucianoz- dansbandsgenrens förnyare? Ikväll börjar TV4 en dokumentärserie i fyra delar om dansbandsstjärnan från Rinkeby.

"I dag är Olle Jönsson orolig för genrens framtid. Dansbanorna försvinner, banden likaså. Det måste komma något nytt, menar han.

– Då är det roligt att sådana killar som Luciano kommer fram och för den här musiken vidare.

Dansbandsvärlden suktar efter nya förmågor och bakgrund spelar mindre roll, upplever Luciano Axelsson.

– Jag har träffat Larz-Kristerz, Flamingokvintetten. Jättefina grabbar. Grabbarna från Arvingarna supportar mig jättefint. Jag känner mig trygg och har fått goda råd, säger han."---

DN (ej betalartikel i nuläget.)


Re:tired.

Länge drömde Luciano Axelsson om att bli r’n’b-sångare. Nu är han Sveriges nya dansbandsprins.
GikMio
10/2/23, 4:17 PM
#158

Det jag vet om dansband så lär det skilja sig mellan Sverige och Norge. I Sverige så dansas det vilket nämns redan i namnet på genren. Det har skapat irritation bland svenska dansentuiaster då norrmännen enbart står i folkhavet och diggar till musiken. Men det börjar nog bli så i Sverige också med ungdomar som står framför scenen och vrålar samt spiller öl.

Upp till toppen
Annons: