Annons:
Etikettertvradio
Läst 507 ggr
Carmarino
1/13/20, 4:57 PM

Året var ....

SVT har under många år visat program om vad som hände för 50 år sedan. Namnet på programmet börjar alltid med "Året var" och följs sedan av aktuellt år. I år har vi nått fram till 1970.

https://www.svtplay.se/video/24994498/aret-var-1970


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
1/13/20, 4:58 PM
#1

Förra årets program, Året var 1969, finns att se på SVT Play till den 23 februari.

https://www.svtplay.se/video/23440638/aret-var-1969


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
1/24/20, 5:05 PM
#2

Tiden går. Nu har 70-talisterna börjat fylla 50. Själv har jag drygt fyra år kvar till dess.

Carmarino
1/6/21, 2:57 PM
#3

På söndag, den 10 januari, sänder SVT1 Året var 1971 klockan 20.00. Det finns redan nu att se på SVT Play fram till 9 juli.

https://www.svtplay.se/video/29508140/aret-var-1971/aret-var-1971-avsnitt-1


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

70-talet fyller ett år och svenskarna passar på att åka till Mallorca som aldrig förr. Vägmästaren Lars Molin debuterar som tv-dramatiker och Badjävlar blir ett begrepp. I Stora Blåsjön i norra Jämtland inleds en hungerstrejk för att få jobben tillbaka i byn. Sverige skakas av mordet på den jugoslaviske ambassadören. Pjäsen Tjejsnack har premiär och sången "Vi måste höja våra röster för att höras" kommer att höras länge. Och det anordnas kvinnoläger. I Söderhamn mördas fyra personer inne på Tingshuset. Och i Stockholm pågår striden om almarna i Kungsträdgården. Björn Gillberg protesterar mot tillsatser i maten och passar på att tvätta skjortan i mjölkersättningspulver. Av Jonas Fohlin och Eva Tillberg.
[GIKmio]
12/29/21, 12:08 PM
#4

Jag har tittat på Året var 1972 idag på SVT Play.

Carmarino
12/29/21, 1:07 PM
#5

#4: Tittade på det för några dagar sedan. Det var intressant.

Minns inte så mycket från OS, mer än att Ulrika Knape, Gunnar Larsson och Ragnar Skanåker tog medalj. Har däremot väldigt vaga minnen av attentatet, så jag gissar att jag förträngde det. Ralf Edströms polisonger minns jag också. 😊

https://www.svtplay.se/aret-var-1972


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

1972 är ett av åren då gröna vågen sveper över Sverige; tillbaka ut i naturen till ett liv långt bort från stan. Och i stan, i Skärholmen, så klagar "Skärholmsfruarna" på höjda matpriser så att till och med Olof Palme får backa. I augusti rymmer femton fångar från Kumlaanstalten och några veckor senare utspelar sig Sveriges första flygkapning på Bulltofta. Det är ett OS-år, med svenska medaljer i München, men också ett attentat där 11 israeliska idrottsmän dödas. Svenskar emigrerar till Australien och Sverige tar emot flyktingar bland annat från Idi Amins Uganda. Ralf Edström gör succé i svenska fotbollslandslaget och Kjell Isaksson passar på att slå världsrekord i stavhoppning. Tomas Ledin släpper sitt första album och Hoola Bandoola frågar sig "Vem kan man lita på?" Men 1972 är också ett år som alla andra, med skolbarn i skolor i Bredäng och Grisslehamn och Markitta och Arvidsjaur. Det och mycket mer i Året var 1972 av Jonas Fohlin och Eva Tillberg.
[GIKmio]
1/3/22, 8:14 PM
#6

Programmet sänds på SVT1 söndag 9 januari kl. 20:00.

Annons:
[GIKmio]
1/5/22, 7:20 PM
#7

Det som är kul att se detta är att många som deltog i klippen även deltar i nutid. Jag jobbade med en kvinna en gång som visade sitt bröllopsfoto från 1967 då hon var 20 år. Hon sade: Vad tantig jag såg ut då. Jag ser yngre ut idag 😁 Morsan var mörkhårig med långt hår då. Idag är hon gråvit i håret.
Jag gillar den dokumentären. Nästa år väntar 1973..

  • Redigerat 1/5/22, 7:31 PM av [GIKmio]
Carmarino
1/6/22, 4:26 AM
#8

#7: Ja, de dokumentärerna brukar vara sevärda. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

GikMio
1/4/23, 6:47 PM
#9

Tittade på Året var 1973 på SVT Play idag. Fortfarande före min tid 🙂

Carmarino
1/4/23, 8:14 PM
#10

Ska försöka hinna se den snart. Jobbade under några år i byggnaden där Gustaf VI Adolf dog. Det sitter en minnesplatta bredvid porten numera.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

GikMio
1/6/23, 9:40 AM
#11

#10 Det hände en del saker det året som är ihågkommet. Det gick en dokumentär om Clark Olofsson för några år sedan där han reste tillbaka till Normalmstorg. Minns inte hur det var, om det finns bankverksamhet fortfarande eller om det är annan verksamhet idag. Att kungen låg för döden samtidigt hörde jag tidigt talas om.

Carmarino
1/6/23, 5:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#11: Missade hela norrmalmstorgsdramat och att kungen blivit sjuk för jag var på semester i Italien just då. Kom dock hem innan kungen dog, så det hörde jag om.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 1/6/23, 5:10 PM av Carmarino
GikMio
1/6/23, 5:34 PM
#13

#12 Att slutet var nära för kungen var den stora nyheten då. Och så kom Norrmalmstorgsdramat och tog över allt. Prins Carl Gustaf blev ju kung då. Nuvarande kungen Carl XVI Gustaf som varit kung under hela min livstid.

Annons:
Carmarino
1/6/23, 5:43 PM
#14

#13: Har förstått det efteråt, men missade allt det som hände då. Vi åkte den 15 augusti och kom tillbaka till Sverige 27 augusti, så det var precis innan upplösningen av norrmalmstorgsdramat. Bägge händelserna började dock när vi var borta.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

GikMio
1/6/23, 6:00 PM
#15

#14 Även ett stort år inom damidrott. 1973 var året då damfotbollen spelade sin första final i svenska mästerskapet, och det var väl på den tiden som även damlandslaget spelade sin första landskamp. Pia Sterner var även med. Gift med hockeylegenden Ulf Sterner. En pionjär inom svensk damishockey. En tid då många ansåg att tjejer och kvinnor inte ska hålla på med sport.

Carmarino
1/8/23, 5:22 AM
#16

Vill man se Året var 1971 får man skynda sig. Det ligger bara kvar på SVT Play i tre dagar till (10 januari).

https://www.svtplay.se/video/eDmdkaA/aret-var-1971/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

70-talet fyller ett år och svenskarna passar på att åka till Mallorca som aldrig förr. Vägmästaren Lars Molin debuterar som tv-dramatiker och Badjävlar blir ett begrepp. I Stora Blåsjön i norra Jämtland inleds en hungerstrejk för att få jobben tillbaka i byn. Sverige skakas av mordet på den jugoslaviske ambassadören. Pjäsen Tjejsnack har premiär och sången "Vi måste höja våra röster för att höras" kommer att höras länge. Och det anordnas kvinnoläger. I Söderhamn mördas fyra personer inne på Tingshuset. Och i Stockholm pågår striden om almarna i Kungsträdgården. Björn Gillberg protesterar mot tillsatser i maten och passar på att tvätta skjortan i mjölkersättningspulver. Av Jonas Fohlin och Eva Tillberg.
  • Redigerat 1/8/23, 5:23 AM av Carmarino
GikMio
12/27/23, 4:28 PM
#17

Året var 1974 ligger nu ute på SVT Play för att uppmärksamma det är 50 år sedan kommande år.

Carmarino
12/27/23, 4:35 PM
#18

#17: Det ligger i min "att titta"-lista. 😊
Trots att 1974 var mitt "annus horribilis". 😖


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

GikMio
12/27/23, 4:36 PM
#19

#18 Jag föddes i april det året. Har dock svaga minnen 😁

Fornöga
12/27/23, 4:38 PM
#20

6 april 1974 : en stor dag för svensk populärmusik: ABBA vann ESC med Waterloo och Björn Skifs med Blue Swede blev som första svenskar etta på amerikanska Billboard Hot 100 med låten Hooked on a feeling. Källa.


Re:tired.

Annons:
Upp till toppen
Annons: