Annons:
Etikettertvradio
Läst 339 ggr
Carmarino
7/14/20, 10:20 AM

Kult-TV

På fredag den 17 juli börjar SVT1 sända serien Kult-TV. Det är fem program som handlar om följande:

1. Michael Jacksons sista dagar
2. Realityserien The Osbournes
3. Fiaskosuccén Nollor och nördar (Freaks and geeks)
4. När skräp-TV blev det normala
5. Chris Rocks revolutionära stand up-special

De finns redan nu att se på SVT Play. Har sett de tre första avsnitten, och de var bättre än jag trodde de skulle vara. De två sista brydde jag mig inte om att se, eftersom jag inte är så intresserad varken av Jerry Springer eller Chris Rock.

https://www.svtplay.se/kult-tv


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Hayabusa]
7/14/20, 2:29 PM
#1

Hmm…det som är "kult-TV" för någon är säkert skräp för någon annan. Personligen skulle jag nog göra en annan Playlist.

Carmarino
7/14/20, 2:48 PM
#2

Ja, jag också. Har inte sett varken såpan The Osbournes eller Nollor och nördar, men programmen var rätt intressanta ändå. De handlar nämligen om tiden efteråt och hur programmen har påverkat de medverkande.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
7/14/20, 2:57 PM
#3

#2 Jag tänker "Kult-TV" mer i riktningen "TV som förändrade". För svensk del skulle det kunna vara "Hylands Hörna". Eller varför inte kriget i Vietnam, den första väpnade konflikten som kunde följas i TV. Rymdfärderna? TV-serier från "förr" typ Star Trek som lever kvar än idag (om än uppdaterad, givetvis) och som skapade en "kult" kring sig. 

"The Osbournes" i all ära, men inte var det den första Reality Show som visades i TV? Eller direkt banbrytande?

Carmarino
7/14/20, 3:01 PM
#4

#3 Faktum är att The Osbournes var den första Reality Show som inte var regisserad, och som dessutom var med "kändisar". Det fanns några andra varianter också, men inte riktigt med samma upplägg. Åtminstone var det så enligt programmet.

Underrubriken till serien är "Ögonblicken som förändrade populärkulturen" och SVT:s programförklaring är "Fem vitt skilda dokumentärer om några av 90-talets mest klassiska populärkulturella TV- och mediehändelser". (Tror inte det är SVT som har producerat serien.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
7/14/20, 3:19 PM
#5

#4 Se där, jag följde inte The Osbournes men såg någon glimt här & var. 

"Ögonblicken som förändrade populärkulturen" blir en fråga om tolkning, skulle jag nog vilja påstå. För min del har "Kult" en annan betydelse. 

Men för den sakens skull så kan ju serien vara värd att kolla in. Tack för tipset 👍

Carmarino
7/14/20, 3:52 PM
#6

#5 Ja, "Kult" för mig är inte de här programmen, men något ska väl serien heta gissar jag. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[GIKmio]
7/16/20, 1:19 PM
#7

The Osbournes är det enda jag sett tidigare

[GIKmio]
8/7/20, 4:53 PM
#8

Michael Jacksons sista dagar och The Osbournes ( verklighetens familjen Bundy i Våra värsta år) tittade jag på. Förra programmet missade jag och det var medvetet då det var en serie jag helt missade när det begav sig. Kanske jag ser kommande programmet. Det femte programmet är också något som gått mig förbi. Troligt jag hoppar över det.

[GIKmio]
8/11/20, 5:26 PM
#9

När jag såg det fjärde programmet om amerikanska Talk-shows påmindes jag att jag brukade titta på Wrestling ( amerikansk fribrottning ) på den tiden. Jag kanske skulle ha sett Jerry Springer med flera också. Väldans vad dom pucklade på varandra. Helt jämförbart med Wrestling 😃

[GIKmio]
2/16/21, 10:54 AM
#10

Serien har börjat att gå i repris igen. Del två sänds idag på SVT2 kl. 13.10.

Carmarino
2/16/21, 2:46 PM
#11

Om man missade reprisen så finns alla programmen på SVT Play till den 14 augusti.

https://www.svtplay.se/kult-tv


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fem vitt skilda dokumentärer om några av 90-talets mest klassiska populärkulturella TV- och mediehändelser.
Upp till toppen
Annons: