Annons:
Etikettmusik
Läst 278 ggr
Carmarino
8/7/20, 2:12 PM

American Song Contest

Nu när Christer Björkman (äntligen?) slutat som chef för Melodifestivalen och ESC så ska han istället dra igång en amerikansk version. Den får troligen premiär nästa år.

Den amerikanska versionen är baserad på ESC, men deltagarna kommer från de olika delstaterna istället för olika länder.

https://www.gp.se/kultur/kultur-n%C3%B6je/american-song-contest-sp%C3%A5s-f%C3%A5-premi%C3%A4r-2021-1.32254983


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Tarotstollan
8/7/20, 2:23 PM
#1

Hade jag gärna velat se!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
1/28/22, 4:04 PM
#2

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

SVT sänder American song contest, den svenska melodifestivalsnestorn Christer Björkmans nya projekt i vår. Det bekräftar Mikael Österby, ansvarig utgivare på SVT programinköp för Göteborgs-Posten.
[GIKmio]
1/28/22, 4:15 PM
#3

Kan bli bra. Är väl 50 delstater och det är väl ungefär lika många länder som finns i Europa.

Carmarino
1/28/22, 4:21 PM
#4

#3: Det blir tydligen 56 låtar. Så här står det i artikeln från SVT:

50 delstater, fem amerikanska territorier och huvudstaden finns representerade


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
1/28/22, 9:01 PM
#5

Sedan blir det intressant att se vad det blir för musik. Man kan nog inte vänta sig gammal hederlig schlagers av jänkarna. Blir nog en kompott med olika musikstilar.

Carmarino
1/29/22, 3:38 AM
#6

#5: Ja, förhoppningsvis blir det lite bättre låtar än i den svenska tävlingen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2/14/22, 3:33 PM
#7

Nu är det klart vilka som kommer att leda American Song Contest. Lite otippade programledare kan man väl säga, nämligen Kelly Clarkson och Snoop Dogg.

Kelly Clarkson var den första vinnaren av amerikanska Idol 2002. Snoop Dogg är en hiphopstjärna som nyligen uppträdde på Super Bowl. Han är dessutom anklagad för sexuella övergrepp, så det återstår att se om han får vara kvar som programledare.

https://www.gp.se/kultur/kultur-n%C3%B6je/de-leder-american-song-contest-1.65831497


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Det blir Snoop Dogg och Kelly Clarkson som leder American Song Contest i vår. Tävlingen, som baseras på Eurovision Song Contest och är den svenska melodifestivalsnestorn
Carmarino
3/4/22, 5:41 PM
#8

De 56 deltagarna i ASC är nu klara. Det är inte många där jag känner till, men Michael Bolton vet jag åtminstone vem är. 😊

Alabama: Ni/Co
Alaska: Jewel
American Samoa: Tenelle
Arizona: Las Marias
Arkansas: Kelsey Lamb
California: Sweet Taboo
Colorado: Riker Lynch
Connecticut: Michael Bolton
Delaware: Nitro Nitra
Florida: Ale Zabala
Georgia: Stela Cole
Guam: Jason J.
Hawaii: Bronson Varde
Idaho: Andrew Sheppard
Illinois: Justin Jesso
Indiana: UG skywalkin
Iowa: Alisabeth Von Presley
Kansas: Broderick Jones
Kentucky: Jordan Smith
Louisiana: Brittany Pfantz
Maine: King Kyote
Maryland: Sisqó
Massachusetts: Jared Lee
Michigan: Ada LeAnn
Minnesota: Yam Haus
Mississippi: Keyone Starr
Missouri: Brett Seper
Montana: Jonah Prill
Nebraska: Jocelyn
Nevada: The Crystal Method
New Hampshire: MARi
New Jersey: Brooke Alexx
New Mexico: Khalisol
New York: ENISA
North Carolina: John Morgan
North Dakota: Chloe Fredericks
Northern Mariana Islands: Sabyu
Ohio: Macy Gray
Oklahoma: AleXa
Oregon: courtship.
Pennsylvania: Bri Steves
Puerto Rico: Christian Pagán
Rhode Island: Hueston
South Carolina: Jesse LeProtti
South Dakota: Judd Hoos
Tennessee: Tyler Braden
Texas: Grant Knoche
U.S. Virgin Islands: Cruz Rock
Utah: Savannah Keyes
Vermont: Josh Panda
Virginia: Almira Zaky
Washington: Allen Stone
Washington, D.C.: NËITHER
West Virginia: Alexis Cunningham
Wisconsin: Jake’O
Wyoming: Ryan Charles

https://eurovision.tv/story/american-song-contest-acts


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Michael Bolton, Macy Gray, Jewel and Sisqo are among acts participating in the American Song Contest, which features established talent and emerging artists.
[GIKmio]
3/4/22, 6:09 PM
#9

#8 Samma här.

Tarotstollan
3/5/22, 9:17 PM
#10

Känner bara igen Jewel och Michael Bolton.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
3/9/22, 1:22 PM
#11

American Song Contest kommer att sändas på SVT två dagar efter de amerikanska sändningarna.

"Jag känner en enorm ödmjukhet och stolthet inför att ASC visas i Sverige för en publik som är så kunnig och intresserad. Det är samtidigt lite läskigt. En liten del av mig hade hoppats få jobba lite i skymundan första året – tills det har satt sig. Men jag inser samtidigt att det kanske är lite svårt när man gör det på NBC", säger Christer Björkman i ett pressmeddelande.

Programmet är indelat i fem deltävlingar, två semifinaler och en final. American Song Contest sänds från Universal studios, norr om Los Angeles.

https://www.gp.se/kultur/kultur-n%C3%B6je/s%C3%A5-s%C3%A4nds-american-song-contest-p%C3%A5-svt-1.67484438


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Snart är det dags för USA att ta del av den svenske Melodifestivalnestorn Christer Björkmans nya skapelse: American Song Contest, som leds av Snoop Dogg och
Carmarino
3/21/22, 3:19 PM
#12

SVT tycker tydligen inte att American Song Contest är särskilt intressant. Tävlingen har premiär på SVT Play den 23 mars. Premiären sänds också i SVT1 den 26 mars - klockan 16.00 på eftermiddagen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/22/22, 3:06 PM
#13

Snoop Dogg drog i gång USA:s ”Mello”

Fyrverkerier, rökmaskiner och stora led-skärmar. Christer Björkman och hans Medarbetare har tagit Eurovision-formatet till USA och produktionen, som sänds och produceras av NBC, är nästan en karbonkopia av det europeiska originalet.

https://www.dn.se/kultur/snoop-dogg-drog-i-gang-usas-mello/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Det bjöds på alltifrån indie-rock och k-pop till country och hiphop – och så en ny popdänga från veteranen Michael Bolton.
Annons:
Carmarino
3/22/22, 3:07 PM
#14

Kan inte riktigt komma ifrån känslan att Snoop Dogg känns malplacerad i det här sammanhanget. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
4/3/22, 2:48 PM
#15

Jag har tittat lite. Det sänds just nu på SVT1.

[GIKmio]
4/3/22, 2:54 PM
#16

Kentucky gick vidare i veckans program som är det andra. Vet inte vilka som gick vidare förra veckan. Är mer Idol än ESC tycker jag.

[GIKmio]
4/3/22, 3:02 PM
#17

Så här funkar det nog:

Varje kvalomgång väljer en 56-medlemsjury bestående av professionella inom musikbranschen (en för varje stat och territorium) en låt för att gå vidare till semifinalen, medan tre låtar också går vidare efter en 35-timmars tittarröstningsperiod.

Carmarino
4/3/22, 4:35 PM
#18

Har inte hunnit titta på det än. Eller rättare sagt, det är inget jag har prioriterat att titta på. Tycker det räcker rätt väl med den svenska uttagningen. 😅


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
4/3/22, 7:59 PM
#19

Jag har missat detta totalt, trots att jag ville se det. Det går på så dumma tider, så det är därför jag missat det.😠

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[GIKmio]
4/3/22, 8:12 PM
#20

#19 Det finns på SVT Play annars så man kan titta när man har tillfälle till det.

Annons:
Tarotstollan
4/3/22, 8:17 PM
#21

Ok, tack!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
4/4/22, 4:12 AM
#22

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Världens största musiktävling Eurovision tar nu klivet över Atlanten när American Song Contest sänds i USA. I programmet tävlar 56 artister, där internationella namn som Michael Bolton, Macy Gray, Jewel och Sisqó är några. Programledare är Kelly Clarkson och Snoop Dogg.
Carmarino
5/10/22, 2:34 PM
#23

I natt avgjordes finalen i American Song Contest. Konstigt nog verkar det inte som om USA har tillräckligt många bra låtskrivare, för låtarna på de tre översta platserna skrevs av svenskar. Eller också var det kanske så att inga amerikanska låtskrivare hade lust att skriva låtar för tävlingen. 😉

https://www.gp.se/kultur/kultur-n%C3%B6je/jackpot-f%C3%B6r-andreas-carlsson-i-american-song-contest-1.72335532


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

American song contest är i mål. Den första segraren är Alexa som representerar Oklahoma, och hennes bidrag är skrivet av Idolbekantingen Andreas Carlsson – som även låg bakom låtarna på andra och tredje plats.
Cojimar
5/11/22, 8:59 AM
#24

#23 Det är kanske så att det i Sverige växt fram en "Eurovisionkultur" underblåst inte minst av SVT och deras pompösa uttagningsprocedur. Som de senare själva konstaterade 2018: "Det kan låta konstigt i svenska öron, men många länder i Europa bryr sig betydligt mindre om sina nationella Eurovision-uttagningar än Sverige."

Följden av denna industrialisering är att bakom en mängd "nationella" bidrag döljer sig svenska låtskrivare, och den lokala särart som man tidigare i Melodifestivalen ville uppmuntra till är nästan bortsopad - nu ses man ofta nästan som "musikalisk byfåne" om man kommer med något som klingar provinsiellt. (Ukrainas favorittippade bidrag i år börjar lovande, men visar sig snart övergå i rappande, t.ex.)

Sett i ljuset av detta förvånar det inte att svenska låtskrivare nu även "upptäckt Amerika" i schlagersammanhang.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Det kan låta konstigt i svenska öron, men många länder i Europa bryr sig betydligt mindre om sina nationella Eurovision-uttagningar än Sverige. I dag, onsdag, hålls den brittiska uttagningen You decide och för att skapa mer intresse för tävlingen kliver Mello-supermakten Sverige i form av Måns Zelmerlöw och Edward af Sillén.
  • Redigerat 5/11/22, 9:01 AM av Cojimar
Carmarino
5/11/22, 9:08 AM
#25

#24: Ja, jag har ännu inte sett ett enda av programmen (American Song Contest), och tror inte jag kommer att göra det heller. Möjligen ser jag finalen, men troligtvis inte. Är rätt trött på dessa mastodonttävlingar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cojimar
5/11/22, 9:54 AM
#26

#25 Nej, jag har varken sett de svenska uttagningarna till ESC eller de amerikanska tävlingarna, så mitt intresse är måttligt. Men som fenomen betraktat är det intressant.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

[GIKmio]
5/13/22, 4:08 PM
#27

Jag har sett en del av American Song Contest. Tycker konceptet mer liknar Idol än ESC. Fastän deltagarna redan är etablerade artister mer än talangfulla amatörer. Så är min känsla.

Annons:
Carmarino
5/13/22, 4:11 PM
#28

#27: Får kanske ta mig i kragen och titta på åtminstone något av programmen. Tycker bara de är för långa. Det blir många timmars tittande om man ska se alla, och jag brukar somna inom en halvtimme, så det tar tid för mig att ta mig igenom ett så långt program. 😄


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
5/17/22, 2:43 PM
#29

Oklahoma med artisten Alexa vann den första American Song Contest. Juryn och amerikanska folket var inte överens. Juryn gillade Washington medan amerikanska folket gillade Oklahoma.

Carmarino
5/17/22, 2:45 PM
#30

#29: Som med Eurovision Song Contest alltså. Juryn där ville ha England som segrare och folket i Europa ville ha Ukraina.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: