Nostalgi blandat med nutid #11
"En trend som återkommit, en artist som gjort comeback eller som firar jubileum- några anledningar till att skriva i den här tråden"- så lyder en återkommande beskrivning av den här tråden, som nu går in på sitt elfte varv- den tionde rundan finns här.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2026-03-23 14:14 av Fornöga
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
För fyrtio år sedan släppte Roxette debutalbumet ”Pearls of passion” och en av låtarna på den var ”It must have been love” som har streamats över en miljard gånger på Spotify.
- Redigerat 2026-03-23 14:20 av Fornöga
#1: Gissar att den fått en hel del draghjälp av filmen "Pretty Woman". 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#1 och #2: En i mitt tycke, ovanligt lyckad låt, som har smått "eviga" kvaliteter. Den sticker ut en smula, i den historiska mängden.
Att filmmakare m.fl. plockar upp den, är ingen slump…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Ursprungsversionen.
#2 Säkert! Så här skrev skivbolaget i samband med 25-årsjubiléet.
- Redigerat 2026-03-23 14:24 av Fornöga
En intressant dokumentär om Kate Bush finns nu att se på SVT Play.
Bonnie Tyler skulle ha uppträtt på nostalgifestivalen i Göteborg den 15 maj, men det lär inte bli så, av uppenbar anledning. 😞
- Redigerat 2026-05-08 08:37 av Fornöga
#6: Så tråkigt. 😢
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
"Broken English", en film om Marianne Faithfull har svensk biopremiär den 15 maj.
Sju års väntan är över för alla vänner av Star Wars, när nu ”The Mandalorian and Grogu” i regi av Jon Favreau går upp på biograferna och med Pedro Pascal i rollen som Mandalorian. Pascal spelade rollen i TV-serien med samma namn och som filmen bygger på, men de som inte sett TV-serien lär nog också få valuta för biljettpriset.
#9: Det var länge sedan jag slutade titta på alla femtielva varianterna av Star Wars-filmer. Har nästan ingen koll på vilka figurer som förekommer i de senaste filmerna. De tre första (nr 4, 5 och 6) kunde jag däremot nästan utantill. Har sett dem åtskilliga gånger. 😊 De tre följande (nr 1, 2 och 3) har jag bara sett en gång. Var inte särskilt imponerad av dem, även om de stundtals var hyfsat bra.
Jag såg bara de två första filmerna. Om resten lånar jag ett uttryck från Kylo Ren i Star Wars- The Last Warrior: "Let the past die. Kill it if you have to."
#10 ff SVT:s kritiker blev inte stjärnögd av filmen. ⭐⭐ i betyg..
#12: Förvånar mig inte. Tycker de äldre filmerna har en charm som alla efterkommande saknar.
"Tommy Körbergs stormiga liv ska skildras på bioduken, kan DN berätta. Bakom spelfilmen står producenten för biografierna ”Monica Z” och ”Ted – för kärlekens skull,” skriver DN.
"Kärnan i min story är en ung man som söker bekräftelse", skrattar Tommy Körberg.
#14: Han är inte direkt min favorit, men han är en jäkel på att sjunga. Tycker dessutom har slog huvudet på spiken med det här citatet: 😁
Jag förstod att det är skillnad på bra och dålig musik – vilket de inte tycks göra på Melodifestivalen längre.
Skaplig värdeökning…😮
"När den sällsynta förstaupplagan av ”Harry Potter och de vises sten” först gavs ut 1997 såldes den för 4,99 pund – långt innan den unga trollkarlen tog världen med storm," skriver Expressen.
"Ett exemplar, som legat bortglömt på en bokrecensents vind i Skottland i 30 år, har nu sålts för 17 000 pund, motsvarande 213 000 kronor."---
#16: Den som spar han har. 😊
Man får vara försiktig när jag går omkring med en säckakärra i stan. 😁
Förra veckan blev det massivt polispådrag i centrala Malmö – efter larm om att en man gått runt med en kropp lastad på en säckakärra.
https://www.sverigesradio.se/artikel/lik-pa-sackakarra-var-sexdocka-polisen-ryckte-ut
- Redigerat 2026-05-26 11:41 av Carmarino
#18 "Man tager vad man haver". 😉
#20 (OT) Själv har jag inte fått en spänn ännu- antagligen har jag tänt någon lampa för lite…🙄
Fast visst håller myndigheter och politiker på att berika det svenska folket just nu. 😉
#21: Pengarna dök upp på mitt konto idag. 😊
De kommer nog. Innan midsommar ska pengarna vara utbetalda, så än är det tid kvar.
I dag är det den 6 juni, och jag tycker att den forna benämningen "Svenska Flaggans Dag" dög alldeles utmärkt.
Dvs den dag vi tänker på vår flagga, och allt som den står för💐
Kan det bli mer nationalistiskt…? (dvs så länge man står på den glada och fredliga planhalvan)
Att döpa om dagen till "Nationaldagen" känns (för mig) som en ganska klåfingrig, tondöv och onödig åtgärd, som inte lett oss någonstans…
Heja Sverige…👍
- Redigerat 2026-06-06 14:21 av Bo§e
#23 Thore Skogman hade instämt.
#23: Håller med. Nationaldagen känns lite konstlat på något vis.
#14 ff "Stad i ljus" har blivit ett "måste" på Tommy Körbergs konserter, konstateras efter att han klämt i med den som avslutning på Brännbollsyran i Umeå.
- Redigerat 2026-06-08 09:45 av Fornöga
#26: Det är ju en låt som håller fortfarande. En pampig ballad, så kanske inte så konstigt att även de unga har fattat tycke för den.
#27 Pampigast är ändå Anthem- tycker jag. 😉
#28: Ja, utan tvekan. Hade en kollega som såg Chess i London. När Körberg sjöng Anthem var det "ståpäls" och publiken jublade och applåderade väldigt länge efteråt. Tror han blev inropad rätt många gånger om jag minns rätt.
Nu blir även John Fogertys liv film.
Jag upptäckte att dessa finns än i dag, i huvudsakligen oförändrat skick.
🙂
- Redigerat 2026-06-17 21:27 av Bo§e
#31: Sådana har man ju slitit ut några stycken av. 😊
The death of Robin Hood" går upp på svenska biografer i juli. Hugh Jackman spelar Robin Hood, Bill Skarsgård dyker upp som Little John.
Biografernas intro: "En mörkare tolkning av den klassiska Robin Hood-berättelsen, där karaktären är en stridslysten enstöring som brottas med sitt förflutna efter ett liv med brott och mord, och som finner sig själv svårt skadad och i händerna på en mystisk kvinna som erbjuder honom en chans till räddning."
#33: Inte Disney-versionen direkt. 😁
#34 Nej, så dyster att t.o.m. Robin Hood-eken vissnat?🙄
#35: Mordisk film.
#33: En ganska spretig samling legender har byggt "Robin Hood", och det kan t.o.m. ha funnits flera RH-figurer att botanisera bland…
Litet trist att nu låta honom dö som en surmulen rättshaverist ute i obygden…😶
#37 Han får göra som James Bond- återuppstå! 😉
- Redigerat 2026-06-18 12:37 av Fornöga
#38: Ja, och vi får hoppas att eken följer hans exempel…🙂
Shakespeare För Alla heter en SR-satsning, löst baserad på ett antal Shakespeareklassiker, som skrivits om så att tid och plats förflyttats till nutid, och skildrar nutida förhållanden.
Här finns Hamlet, Macbeth, Othello m.fl. och jag har lyssnat på några avsnitt, men kan inte direkt säga att jag blev frälst.
Förnuftsmässigt förstår jag att somliga torde uppskatta denna "klassiker-kalops", men min kopp té var det tyvärr inte.
Vad var det för fel på originalen…?
"Biased" pga ålder, måhända….🙂
Pelle Svanslös har fått nya ägare.
#41: Likt en tub Kalles Kaviar, tycks det alltid finnas "litet till" att klämma ut, för den idoge.
Dock smakar den sista, giriga resten kanske inte lika gott…
Idag för trettio år sedan kom debutsingeln "Wannabe" med en grupp som kallade sig Spice Girls, och världen blev sig inte riktigt lik- för vissa: själv var jag lika kallsinnig då som jag är idag till låten och gruppen. 🤷♂️
- Redigerat 2026-07-08 11:02 av Fornöga
#43 Men Aftonbladets ledarsida (!) hyllar gruppen…🙄
#43: Tycker faktiskt den är rätt bra. 😊
#45 🤦♂️
#43: Den kändes överraskande bra, när jag åter fick höra den…🙂
"När Stones kör AI-versioner av sig själva från 70-talet tillsammans med skådisen Odessa A´zion, 26, i videon till In the Stars är det med glimten i ögat – och kul att titta på. Dessutom en hit." Jonas Gummesson i magasinet Fokus.
Gubbarna kör hårt…😊
- Redigerat 2026-07-11 10:26 av Fornöga
I veckan fyllde Roxettes debutsingel ”Never ending love” fyrtio. Låten, som egentligen var på svenska och tänkt för Pernilla Wahlgren, var starten för en internationell popresa som få om några andra svenska artister varit nära", skrev Expressen efter Roxettes livekonsert på Slottsskogsvallen på fyrtioårsdagen.
- Redigerat 2026-07-10 15:41 av Fornöga
#48: De håller sig i form. Fast i Keith Richards fall kanske det är formalin. 😉
#49: Låten som i Pernillas version skulle haft titeln "Svarta glas". Tur hon tackade nej. 😊
#51 Sannerligen! Hon borde ha tackat nej till en hel del annat också, kan man tycka…🙄
#52: 😁
Yusuf / Cat Stevens förgyller "Allsång på Skansen" den 21 juli- kan vara en anledning att tillfälligt koppla bort Wahlgren/Ingrossofiltret.
#54: Måste ju kolla, trots att jag inte brukar titta på Allsång på Skansen. Det är en av mina absoluta favoriter - och så fyller han ju 78 år också då. Får kolla SVT Play så jag kan spola förbi resten av programmet. 😁
Honom har jag sett på Scandinavium som ung.
/Maria
#56: Fick tyvärr inte möjlighet att se honom. Visste för det första inte om att han spelade i Sverige någon gång, och för det andra hade jag nog inte haft råd att åka dit. 😊
Lady d'Arbanville är en av mina största favoriter bland hans sånger. Spelade den om och om igen så min mor var nog grundligt trött på att höra den. 😁
Det var 1975.
Peace train, Father&son, Morning has broken minns jag bäst.
/Maria
#58: Aha, då var jag fullt upptagen med att åka Skåne runt och titta på Harpo & Banana Band. 😁
Den första låten jag fastnade för var Can't keep it in. Kommer ihåg att jag var med min mor på Domus (tror jag det hette då) några veckor innan jul för att handla julklappar. Visade henne då LP:n och gick vidare för att titta på något annat. Trodde inte hon skulle komma ihåg skivan, för jag stoppade tillbaka den rätt snabbt igen. Så döm om min förvåning - och glädje - när jag fick den i julklapp sedan. Den gick varm på skivspelaren hela julen, och även senare. 😊
"It must have been love" blev Roxettes första låt att nå en miljard visningar på YouTube.
https://www.sverigesradio.se/artikel/roxette-med-i-miljardklubben
#61 Ingen ”40th Anniversary Tour 2026” i Nordamerika i höst för Roxette, "logistik och enormt ökade turnékostnader" uppges som skäl.
#62: Det kanske är problem med att både komma in i och komma ut ur landet utan att riskera att få sina mobiler beslagtagna och att bli förda till något interneringsläger. 😉
Digitalkameran åter i ropet? 📷
https://www.sverigesradio.se/artikel/digitalkameran-gor-comeback-bland-unga
- Redigerat 2026-08-10 09:48 av Fornöga
#64: Jag visste inte ens att den tappat i popularitet..!
För inte länge sedan köpte jag en ny, då den gamla "sagt upp sig" efter 20+ år….
#64: Det är sällan numera att jag använder min digitalkamera. I princip blir det bara när jag ska fotografera fullmånen. Det duger inte min mobilkamera till. 😊
#66: Gör du det ofta? ;)
#67: Det händer lite då och då, när månen befinner sig direkt utanför min balkong. 😊
Några av fotona syns här:
https://astronomi.ifokus.se/discussion/1556967/sma-notiser-och-egna-astronomiska-iakttagelser
https://astronomi.ifokus.se/discussion/1587988/sma-notiser-och-egna-astronomiska-iakttagelser-2
https://astronomi.ifokus.se/discussion/1606510/sma-notiser-och-egna-astronomiska-iakttagelser-3
"Närmare 200 svartvita fotografier på stjärnor som Bob Dylan, Janis Joplin, The Beatles, Rolling Stones, Abba och Cornelis ingår i utställningen Ikoner. Larsåke Thuresson hade nöjet att också få följa med artisterna bakom kulisserna" skriver Senioren om en aktuell utställning.
"-Men att få komma så nära artisterna som jag gjorde skulle ju aldrig gå idag. Nu har man byggt murar runt artisterna och du får aldrig ens träffa dem. När jag tittar på alla mina bilder idag får jag nästan nypa mig i armen och tänker: Var det här verkligen på riktigt?"---
- Redigerat 2026-08-11 09:37 av Fornöga
#69: Ja, det var verkligen annorlunda förr. Diskoteket vi brukade gå på hade en scen som bara var några decimeter hög. Tror inte ens den var en halvmeter. Den var väldigt liten så publiken stod (eller satt) på dansgolvet 1-2 meter från artisterna.
Det var många väldigt kända artister som uppträdde där, och många av dem satt och käkade vid borden ute i lokalen, eller gick bara omkring och kollade läget. Så det var lätt att komma i kontakt med dem om man ville, men på den tiden lät vi kändisarna vara ifred. Möjligen frågade man om en autograf men oftast inte så mycket mer.
Vissa artister var där ofta. Landslaget spelade där ungefär en gång i månaden så till slut började de känna igen oss som var där varje gång, och hejade när vi möttes. 😊
#70 Ja, de tiderna kommer nog inte tillbaka. Mycket har förändrats, inte minst av säkerhetsskäl.
#69: Kan bara instämma. Artisterna befanns sig närmare sin publik förr.
Små scener (som nämns i #70), varav många var bättre anpassade till den lokala dragspelstrion 🙂, samt att nöjeslokalerna med sina tillutrymmen ofta var ganska påvert dimensionerade och utrustade, dvs anpassade till en annan tidsålder….
Tiden går som bekant, och nu har Carola uppnått memoaråldern. Hon har säkert ett och annat att berätta från sitt artistliv.
#73: Vad….redan…? Hon är ju bara en liten skolflicka…😁
#74 "Ja, det var då min vän, en gång för länge se´n"🎶
#70: Den här bilden tog jag när Blåblus spelade där. Det var efter tiden med Björn Skifs så de var ett eget band. Björn hade ersatts av Håkan Lundqvist, men han är inte med på bilden.
För att det skulle se lite större ut (tror jag) var väggen bakom artisterna täckt av speglar och man kan ana folket på dansgolvet framför scenen och i sofforna/stolarna längs väggen. Scenen var nog inte mer än några meter djup så musikerna står nästan ända inne vid väggen. Tror inte jag hade tele på min kamera då, utan det var bara en vanlig instamatic, och ändå kom jag så pass nära när jag tog bilderna. Det var nog högst 1,5 meter mellan.
Musikerna är fr.v. Tommy Berglund (bror till den lite mer kände Anders), Michael 'Micke' Areklew och Björn 'Binge' Inge (var bl.a. medlem i hårdrockgruppen November). I spegeln syns ryggen av Dave McShane (i röd tröja) bredvid Tommy. Han var även med i filmen Black Jack, där han var saxofonist och dragspelare i bandet Black Jack.
#76 Tidstypiskt murrigt. 😊
#77: Ja, det var rätt dunkelt. Tur var nog det. Det hände att vi var kvar till stängning, när de tände alla lamporna. Ingen vacker syn. 😁
#78 Ungdomen är bättre nu. 😁
#79: Ja, jag var glad att det inte var jag som skulle städa upp efteråt. 😊
#76: Ja, den miljön känns välbekant….🙂
#68 Läge att plocka fram digitalkameran? 😉
- Redigerat 2026-08-12 13:08 av Fornöga
#82: Vågar inte fotografera solen. Måste ju titta i sökaren och då riskerar jag skada ögonen. Perseiderna är omöjliga att fotografera om man inte har en kamera på stativ som går att ställa in att själv ta en bild varannan sekund. Ett stjärnfall är ju oftast över på en sekund. Jag behöver gott om tid att ställa in skärpan, och det är svårt när man inte har mer än tomma intet att göra det på. 😊
#83 Du kan väl fotografera solen genom ett flingpaket? 😁
#84: Nummer 1: Har inga flingpaket.
Nummer 2: det blir svårt att hålla både kameran och ett flingpaket - om jag hade haft något. 😁
Plus att jag inte har solen inom synhåll här. Hade fått köra en bra bit härifrån, och misstänker att det redan är nerlusat med folk på alla platser där solen syns - med eller utan flingpaket. 😉
#85 Annars går det lika bra med Kalaspuffar. 😊
#86: Har inte ätit kalaspuffar på väldigt länge. Tror jag köpte ett litet paket för sisådär 10 år sedan, för att använda när jag bakar. Det blev inte av att jag bakade något med dem så jag åt upp dem som godis istället. Fast som barn åt både jag och min bror det ofta. 😊
#87 Ja, jag minns dem till och med från mina tidiga år. Var tvungen att kolla, och de har funnits på marknaden sedan 1956, numera är företaget tydligen finskägt. Fast jag har säkert inte ätit puffarna sedan minst 65 år tillbaka. 😊
#88: Jag har inget tydligt minne av min senaste "kontakt" med Kalaspuffar. Definitivt inte under 2000-talet, men kan ha förekommit någon enstaka gång på 90-talet. Hur som helst, ett bra tag sedan…
#73 ff Carola är dubbelt aktuell, då det även gjorts en film om hennes liv och karriär. I inslaget sägs att hon gjorde debut i Hylands Hörna 1983, men redan året innan var hon med i ett countryprogram där Alf Robertsson var programledare.
Inte särskilt oväntat får nu den senaste Saltkråkeserien på TV en uppföljare i filmformat, en produktion i samarbete mellan SF Studios och SVT.
#91: Har fortfarande inte sett tv-serien. 😳
#90 Carolafilmen får skapligt betyg.
#92 Hinner du innan Tjorven d.y. blir pensionär? 😁
#93: Tveksamt. Den ursprungliga Tjorven har ju redan uppnått pensionsåldern - med råge. 😁
Den som trott att Hollies har lagt av har haft fel- fram till nu, då de två sista bandmedlemmarna från originaluppställningen funnit det för gott att sluta. Väl kämpat, gubbar! 👍