Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettertvfilm
Läst 125 ggr
johan
2026-08-20 08:03
2

Video-butikens återkomst

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har två videobutiker som jag verkligen saknar ibland. Den ena är Casablanca som låg på Sveavägen. @staffan och jag gick ofta dit och hört en rulle eller DVD efter jobbet och avslutade dagen med en film och snarr.

Den andra var No 1 Video på Götgatan, som låg rätt nära där jag då bodde.

Varje jag jag spelar film på skiva nu, så stör jag mig på att det är så mycket trams och menyer innan man kan börja se filmen. Men videobutiken är ett väldigt kärt nostalgiminne för mig. Ett av dom få nostalgiska minnen alls för mig faktiskt.

Mvh // Johan

Carmarino
2026-08-20 08:20
1

#0: Förr kunde man hyra video nästan överallt. Hade inte något favoritställe, men har för mig att det låg en videobutik inte så långt ifrån där jag bodde i början av 1980-talet. Var ingen flitig kund direkt, men det hände att jag hyrde en film någon gång ibland.

Använde mest videon till att spela in program från teven. Har kvar de flesta banden från då, men jag vet inte om de fortfarande går att titta på. Misstänker att kvaliteten är rätt dålig. Vissa av banden spelades flitigt nämligen, så de är nog rätt slitna.

Har en DVD/VCR-spelare, men för att använda den måste jag koppla den till den gamla teven, eftersom den är den enda som har SCART. Funderar dock på om jag skulle köpa en SCART till HDMI-adapter. NetOnNet har en som verkar bra.

https://www.netonnet.se/art/NoSection/nedis-hdmi-converter-scart/1053430.-1/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

• Redigerat 2026-08-20 08:25 av Carmarino
johan
2026-08-20 08:26
1

#1: Ja, vi spelade in och samlade. Speciellt Twin Peaks. Tittat på om och om igen. Sedan dess har banden ersatts med DVD-boxar. :)

Mvh // Johan

Carmarino
2026-08-20 08:33
1

#2: Har en hel del DVD också. 😊

Nu har jag beställt adaptern. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

• Redigerat 2026-08-20 08:44 av Carmarino
Fornöga
2026-08-20 09:29
1

Ett kärt ämne som förstås ägnats en del inlägg tidigare, eller bara skymtat förbi i olika trådar.

En tråd har ägnats åt den i sammanhanget nödvändiga videobandspelaren, men den gled över i själva filmerna också, länk nedan. Sedan finns det ju även ett och annat skrivet om övergången från VHS till DVD, men de kan vi lämna därhän här.

https://nostalgi.ifokus.se/discussion/1240959/om-videobandspelare-och-om-film-pa-video

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Carmarino
2026-08-20 09:41
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1: Här är DVD/VHS-spelaren med några av banden och en DVD-med Björn Skifs. Tror inte det är så många som är av intresse längre.

Carmarino
2026-08-20 09:45
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#5: Här är lådan med videoband. Som synes är den välfylld. Även här är det mesta nog av måttligt intresse, men jag vet att det ska finnas ett eller två avsnitt av Lena Maria Show, med Lena Maria Gårdenäs, från början av 1980-talet. De hade varit kul att se igen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lena_Maria_Show

Draken
2026-08-20 10:38
2

Har en hel del VHS band kvar, och även en fungerande VHS spelare, men den används aldrig.

Vi använder mycket streamingtjänster och sen håller jag på att kategorisera alla våra DVD filmer. Vi har hur mycket som helst, och vi fyller på hela tiden.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

kamera0710
2026-08-20 17:29
2

Var på en butik i jobbet i våras, som har flera hundra osålda filmer. Ägaren sa att filmmarknaden är i det närmaste död.

Själv ser jag enstaka VHS-filmer. Exempelvis Hämnaren från Alcatraz, med Lee Marvin, ser jag om någon gång emellanåt. Likaså Jan Lindblads filmer om tigrarna.

Fornöga
2026-08-23 10:25
0

En färsk videobutik tycks väcka nygammalt behag.

De startade upp Stock Home VIdeo med hjälp av en crowdfounding. Nu har den nya filmbutiken haft öppet drygt en månad. Och intresset har varit enormt. Det har varit såpass mycket så att de knappt hinner med, berättar medgrundaren och butikschefen Gabrielle De Bourg. Hon säger att fysiska filmer och retroformat nu blivit poppis igen – och att trenden är här för att stanna.
Carmarino
2026-08-23 12:57
1

#3: Fick adaptern i fredags, men har inte hunnit koppla in den än. Ska försöka hinna med det under veckan som kommer.

Draken
2026-08-24 09:33
3

Jag skulle kunna öppna videobutik 😉 Håller på att kategorisera alla våra DVD filmer, och hittils har jag skrivit in över 300 titlar 🫣

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

johan
2026-08-24 09:57
1

#11: Kanske finns en bra marknad för att sälja second hand?

Mvh // Johan

Fornöga
2026-08-24 10:06
1

#11 Jag har nog något liknande. Har till och med pluggat in den gamla spelaren och radat upp de gamla DVD-skivorna i en bokhylla, men jag kommer mig inte för att titta på filmerna. Det är så mycket bra att se på TV (även utan filmkanaler) att det inte blir av. 🤷‍♂️

Vargnatt
2026-08-24 10:16
2

Här finns också gamla videoband men jag hyrde inte däremot spelade in och köpte några serier som jag ville ha. Tror inte nån videobandspelare är kvar dom är nog slängda.

DVD har jag massor av har inte några ströminstjänster inga abonnemang bara ett klent internet utan bindningstid.

Köper in gamla serier och filmer från förr dom där riktigt gamla med Hjördis Pettersson och alla underbara som var med på deras tid och har den mest enkla DVD-spelaren man kan tänka sig utan finesser ingen klocka ingen inspelning bara spela upp. Vanliga tv-n har jag inte tittat på 21 år har inte ens en antennkabel.

Det tycks finnas ett intresse i att skaffa in sånt här ta bara hur många som vil ha gamla mobilerna som tröttnat på dom med internet.

Såg det här nyss barnen i Rättvik provar på tjocktv och gamla spel, coolt att det är på väg in igen 😎

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/tjocktv-och-flimmer-har-testar-barnen-retrospel

Tv-spel från 80- och tidiga 90-talet gör comeback i spelvärlden. Allt fler har fastnat för retrotrenden. Vi följde med på en speldag i Rättvik där Anton Linder riggat upp gamla TV-apparater för att ge barn och unga möjlighet att testa spelkonsoler från förr.
  • Redigerat 2026-08-24 10:18 av Vargnatt
Draken
2026-08-24 13:53
1

#12: Jag vill inte sälja.😊 Jag köper dock en hel del filmer på Second Hand 😊

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis