Om videobandspelare och om film på video
Videobandspelaren dök upp i Sverige redan 1973, men det det dröjde in på 80-talet innan den fanns i dom flesta hem. Fram till mitten av 90-talet då DVD-spelaren tog över så irriterades vi över videoband som trasslade sig eller dammade ihop sig. Men visst minns ni väl den första videon och känslan över att kunna spela in TV-program och filmer som sändes när vi var upptagna med annat? Ni som vill läsa mer om historik och fakta om videobandspelaren så finns det en Wikipediasida här.
Rubriken ändrad från enbart "Videobandspelaren" till nuvarande, eftersom tråden även handlar om film på video.(medis 260708)
- Redigerat 2026-07-08 18:35 av Fornöga
Jag kommer ihåg det som igår när min man och jag köpte vår första videobandspelare. Det var 1980.
De flesta filmer man kunde hyra var rena B-filmerna. Den först bra filmen jag såg var The Dear Hunter.
Det var väldigt fascinerande att man kunde titta på nya filmer hemma. På tv var de flera år gamla- Det kändes som att vara på bio i sitt eget hem.
”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”
Vi fick också vår första videobandspelare 1980.
Den första videofilmen jag såg (tillsammans med mina närmaste tjejkompisar) var Grease. 🙂
Jag fick en video senare. Minns första gången jag skulle spela in en film som gick på natten med hjälp av en timer och kom ner i vardagsrummet på morgonen och filmen inte hade spelats in. En annan gång hade jag spelat in ett program från tvåan när det program jag skulle spela in gick på ettan. Det var ny modern teknik som det tog tid att lära sig 😃
#4 Ja det gjorde vi också i början innan vi hade en egen spelare😃
Jag minns heller inte när vi köpte vår första.
/Maria
Vi hade vår egna vhs 1985. Minns att vi hyrde Släpp fångarna loss, det är vår och någon Disney. Kollade på dem om och om igen till vi skulle lämna in dem igen.
Vi hyrde också spelare innan vi köpte vår första. När vi väl hade den spelade pappa in filmer för glatta livet. Han spelade in i högsta kvaliteten och "pausade" bort reklamen, in på bildrutan. Så otroligt noga . Vi hade flera hundra filmer, alla numrerade, uppmärkta och katalogiserade. *pappahobby* ❤️
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Vi var så tidiga med video hemma att vi hade betamax så jag har upplevt både betamax, vhs och dvd
2023 "Film- bäst på VHS?" Själv minns jag inte när jag tryckte ett band i VHS-spelaren senast, men det ligger några hundra band och väntar, så…🤔
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2023-10-15 18:36 av Fornöga
#9: Har också ett antal VHS liggande. De flesta är sådana jag spelat in från tv-sändningar, men har även några köpfilmer. Det är dock många år sedan jag tittade på dem, så jag vet inte om de fortfarande går att spela upp.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
2025 #9 ff Vill vi bevara gamla VHS-rullar (och diabilder) för egen del och/eller till eftervärlden så bör vi se till att kopiera över materialet till senare tillkomna lagringsmöjligheter, påminns vi om i ett reportage på SR.
- Redigerat 2025-02-15 18:55 av Fornöga
Kanske läge att rota fram de där gamla VHS-filmerna man till äventyrs har glömt att kasta? 😏
#12: Har rätt många liggande, men tvivlar på att någon av dem har något större värde.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#13 Nej, det är nog som kring andra saker som blivit "liggna´s" i hushållen: en kombination av tidningsskriverier som skapar obefogat hopp och samlare som vill blåsa upp värdet på det de samlat. I dagsläget är det väl bara gammalt guld som verkligen ökar i värde…🙄
#14: Förmodligen. Fast ibland ser man ju saker som någon köpt på loppis för en femma, som visar sig vara värda hundratusentals kronor. Det hör dock till ovanligheterna.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#14 Guldpriset ja…(OT.) 🤔
"It takes love over gold
And mind over matter
To do what you do that you must
When the things that you hold
Can fall and be shattered
Or run through your fingers like dust."
Mark Knopfler.
Som vi redan noterat i skräckfilmstråden såldes en VHS-film på Tradera nyligen för ofattbara 41.000 kronor. Priset förklaras av att den uppges vara en av endast tre kända kvarvarande exemplar av filmen.
#17 Priserna på VHS-filmer drivs enligt Tradera upp av "samlarvärde, nostalgi och begränsad tillgång på vissa titlar", och nu ökar även efterfrågan på VHS-spelare.
https://www.sverigesradio.se/artikel/stor-efterfragan-pa-gamla-vhs-filmer-saljs-for-tusentals-kronor
https://www.sverigesradio.se/artikel/vhs-filmer-hett-igen-henrik-de-saljer-bast
#18: Får kanske inventera förrådet av VHS, men tvivlar på att det innehåller några rariteter.
Har faktiskt kvar min VHS/DVD-spelare, och teven jag kan koppla den till. Skulle tro att det går att koppla in den på den nuvarande teven också, men i så fall behövs en adapter. Har dock inte kollat om det finns någon.
#19 Jag har åtminstone två fungerande VHS-spelare varav en även med CD-spelare, vilket gör att man kan kopiera VHS-filmer till CD. Det var dock hemskt länge sedan jag gjorde det, eller använde spelaren överhuvudtaget. Den står i alla fall uppkopplad till en TV-skärm som den fungerar tillsammans med. Har diverse VHS-filmer kvar, men jag har heller inga illusioner att någon av dem betingar något högre pris.
- Redigerat 2026-02-24 09:48 av Fornöga
#18 ff "Filmnördar, nostalgiker och generation Z" tycks vara de som återupplivat formaten VHS, blu-ray och DVD enligt SVT Kultur.
- Redigerat 2026-03-17 09:20 av Fornöga
#21: Var nere i källaren i ett annat ärende, och när jag letade runt så upptäckte jag att jag har en gammal VHS-spelare i en kasse där. 😊
Med lanserandet av VHS-formatet på den japanska marknaden 1976 kom sättet som människor såg film att förändras. De som var med då blev den första generation som tog till sig filmhistorien huller om buller, hävdar Hynek Pallas på GP kultur.
I nuläget ej prenumerantlåst.
Sveriges enda hyrvideobutik öppnar nu i Malmö, fem år efter att den sista stora kedjan slutade hyra ut dvd-filmer,uppger SVT Kultur.
#24: Jag behandlar min favoritloppis som hyrbutik. De har ett stort utbud DVD filmer en del med plasten kvar på de kostar 10kr, vi tittar och så skänker vi tillbaka de flesta skivorna så ungefär som att hyra.
Unn Torell mindes i Svenska Öden & Äventyr 2024 en tid då det senaste var att man äntligen kunde köpa sina VHS-filmer.
"Häromsistens fick jag tag på en VHS-spelare och stoppade in några gamla kassetter. I reklamen innan filmen förklarade en frestande röst: ”Nu kan du köpa dina videofilmer”. Orden liksom sög en tillbaka i tiden förbi DVD:er och DVD-spelare, förbi inköpta VHS-filmer och raddan av filmer av båda sorterna i hyllor och lådor hemma till en knappt ihågkommen tid då videofilmer bara gick att hyra. Kan det ha gått 35 år sedan dess?"---
- Redigerat 2026-05-19 18:12 av Fornöga
#26: Ja, det är mycket där som man minns fortfarande. Kollade för övrigt som hastigast i en av mina lådor från källaren - och där låg min räknesticka. Trodde den hade försvunnit i någon flytt, men det hade den inte. 😊
Med hänvisning till inledningen kan jag säga att den kom tidigare än så. Dock var den inte tillgänglig för allmänheten. Min morbror som skrev för bl.a. tidningen Radio och Television hade fått låna en videokamera med bandspelare från Philips, i slutet av -60 talet för att testa. Det gjordes på julafton och vi hade väldigt roligt fast att det bara var svart/vit bild. Kostnaden? Mer än en ny bil.
Med ett förflutet i branschen kring videospelare kan jag säga att VHS slog igenom stort (fast att de båda andra var något bättre) med anledning av att man formligen "pumpade" ut hyrfilmer på marknaden i detta format. Det gick nästan inte att sälja något annat när första frågan från kunden var: Kan man hyra filmer till denna.
Jag skaffade mej Video2000. Mycket speltid på vändbara kassetter, - men inget att hyra som sagt.
Av någon anledning skaffade vi vår första (och enda) VHS-spelare ganska sent, när den digitala revolutionen redan stod för dörren. Därför blev bekantskapen ganska kort.
Apparaten finns kvar, liksom det ganska blygsamma VHS-bibliotek som hann byggas upp, men nu är det längesedan den användes…..
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Det råder "en trend där lyxiga specialutgåvor av film på fysiska utgåvor som DVD, BluRay och Ultra HD 4K blivit allt populärare", rapporterar P1 kultur (27 min.)
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/samlarna-del-3-gamla-filmer-i-lyxforpackning--2
#31: Några sådana finns inte i mina gömmor - är jag åtminstone nästan helt säker på. 😊
#31 #32 Filmer på VHS och DVD har jag en hel del, dock knappast några "lyxutgåvor".
#33: Samma här.
En tråd med videobutiksnostalgi finns på nedanstående plats.
https://nostalgi.ifokus.se/discussion/1658314/video-butikens-aterkomst