Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etiketterfilmteater
Läst 555 ggr
[GIKmio]
4

Det våras för Mel Brooks

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vem minns inte Mel Brooks (född 1926) klassiska parodifilmer oftast där han drev om såväl filmgenrer som filmklassiker? Det våras för Hitler (1967), Det våras för svärmor (1970), Det våras för sheriffen (1974), Det våras för Frankenstein (1974), Det våras för stumfilmen (1976), Det våras för galningarna (1977), Det våras för världshistorien (1981), Det våras för Hamlet (1983), Det våras för rymden (1987), Det våras för slummen (1991), Robin Hood-karlar i trikåer (1993), Dracula-död men lycklig (1995) Klippet är från Det våras för Frankenstein med Marty Feldman och Gene Wilder 😃

JMW
2

De filmerna älskade jag! Jag fick ett minne från en av filmerna, minns inte vilken, där de sitter och dricker kaffe. Man får se allt filmat under bordet (glasbord). Minns att de flyttade omkring koppas, sockerskålar och allt. Så kul. Kanske skulle jag inte tycka det är lika roligt idag.

En annan film i samma stil med Gene Wilder är ju Sherlock Holmes smarta brorsa. Den har jag sett många gånger.

[GIKmio]
1

#1 Det kan ha varit från filmen Det våras för galningarna, men jag är inte säker 🙂 Det är den filmen där det är parodi på Hitchcock och Mel Brooks blir nedstucken av en ihoprullad morgontidning när han står i duschen och det rinner trycksvärta ned i avloppsbrunnen.

[GIKmio]
1

Jag och en kompis hyrde några filmer hos videouthyraren under ett skollov. Det våras för Frankenstein, Det våras för galningarna, Det våras för sheriffen ( parodi på westernfilmer) och Det våras för stumfilmen 😅

Carmarino
2

När Det våras för stumfilmen kom ut var det någon form av konflikt eller strejk, så de svenska biograferna var stängda. Därför bestämde vi att vi skulle se den i Danmark istället. Det var inga större problem med språket - det var ju stumfilm. 😃

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[GIKmio]
0

#4 Det var Mel Brooks, Marty Feldman och Burt Reynolds i den filmen. Bland andra. Den skrattade man åt som barn så man fick ont i magen 😃

Carmarino
1

#5 Kommer inte ihåg Burt Reynolds, men de andra två minns jag.

Särskilt minns jag scenen när en blind man och en stressad, seende man ska på toaletten och ber Marty Feldman (har jag för mig att det var) att hålla deras hundar. När sedan männen kommer ut igen så har han förväxlat hundarna så den stressade mannen får ledarhunden och den blinde mannen får den andra, ouppfostrade hunden.

Vet inte om det hade gått att göra en sådan scen idag, men vi skrattade åtminstone hejdlöst åt den på den tiden.

Sedan tror jag att det var många som missade humorn i att det enda ord som yttrades i hela filmen var "non", sagt av mimartisten Marcel Marceau. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[GIKmio]
0

#6 Burt Reynolds hade en biroll där han spelade sig själv. Jag gick mycket på bio på högstadiet. Så Det våras för rymden såg jag på bio när den kom. Det var en hel del Star Wars-och Star Trekparodier.

Carmarino
1

#7 Lade till trailern för "Silent Movie" i #4. Där syns Burt Reynolds i ett kort klipp - och en massa andra stjärnor som man glömt också var med i filmen.

Ja, har man sett Stjärnornas krig (Star Wars) så är "Space Balls" otroligt rolig. Såg den inte på bio, utan på tv, men jag skrattade rätt mycket åt den också.

Carmarino
1

Det finns en del parodier på Star Trek i filmen också.

[GIKmio]
0

Jag har sett alla utom Det våras för svärmor. Den hade jag faktiskt inte ens hört talats om innan jag gick genom filmlistan.

Carmarino
0

Har inte sett alla, och hade inte heller hört talas om Det våras för svärmor. De jag har sett är Det våras för Frankenstein, Hitler, rymden, sheriffen och stumfilmen. Kanske har jag även sett Det våras för galningarna, men jag är lite osäker på den.

[GIKmio]
1

#11 Det våras för galningarna ( High Anxiety) var filmen där man drev om skräck- och thrillergenren, och då främst Hitchcock. Jag satsar en förmögenhet på att detta var en parodi på Hitchcocks Fåglarna 😅

Fornöga
2

2026 Mel Brooks fyller 100 år i juni, och han verkar så vital att han planerar att göra ännu en film med sig själv både framför och bakom kameran. Brooks förekommer i en färsk dokumentär som tyvärr går på HBO Max, men här är en färsk artikel till tröst för oss som inte har den kanalen.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

ANNA ANDERSSON Det finns komiker som kan hantera sitt mörker
  • Redigerat 2026-01-31 19:02 av Fornöga
Bo§e
2

Älskar Brooks….och Lynch…👍

"Don't Panic" (Douglas Adams)