Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettminnesboken
Läst 354 ggr
Carmarino
2026-03-09 13:07
1

Minnesboken #6

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I den här tråden kan vi minnas de idoler vi har mist. Det är dock inget som hindrar att vi gör egna trådar för dem om vi känner att vi vill det.

Bild från Pixabay.

Den gamla tråden finns här
https://nostalgi.ifokus.se/discussion/1623507/minnesboken-5

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2026-03-09 13:23 av Fornöga
Carmarino
2026-03-21 14:13
1

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Chuck Norris är död, 86 år gammal. Actionstjärnan avled på sjukhus på Hawaii, uppger hans familj på Instagram.
  • Redigerat 2026-03-21 14:15 av Carmarino
Carmarino
2026-04-22 21:04
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Den äldste medlemmen i The Osmonds, Alan Osmond, har avlidit 76 år gammal. Han har varit sjuk i multipel skleros, MS, sedan 1987.

https://www.sverigesradio.se/artikel/sangaren-alan-osmond-dod

Fornöga
2026-04-27 11:21
1

Nedra Talley-Ross, den sista av tre i kusinskaran som grundade The Ronettes har avlidit i en ålder av 80 år.

Källa.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Sångerskan Nedra Talley-Ross, den sista originalmedlemmen i The Ronettes, är död, skriver TMZ .
Fornöga
2026-04-27 13:55
2

Lena Maria Gårdenäs, musikartist och skådespelare, har avlidit 79 år gammal.

Lena Maria Gårdenäs – känd från Lasse Åberg-filmen ”Repmånad”, sin artistkarriär och som Abba-dansare – har gått bort. Hon blev 79 år gammal.
Carmarino
2026-04-27 15:47
2

#4: Så tråkigt. Hon har varit en favorit för mig länge. Har några av hennes Lena Maria Show inspelade på gamla videoband. Fast jag vet inte om de fortfarande går att titta på.

Träffade hennes make Kenny flera gånger, eftersom han jobbade på Helsingborgs Dagblad och jag var där lite då och då och forskade i deras tidningsarkiv för drygt 20 år sedan. När tidningen flyttade till sitt nya kontor nere i stan var han där och höll föredrag, och då var Lena Maria med.

Kenny skrev kåserier i tidningen varje vecka, och i dem nämnde han ofta "Elsa-Lill", d.v.s. hustrun. När han slutade på tidningen så hade han och Lena Maria en egen blogg där han skrev om lite av varje. Den är klart läsvärd.

https://kennylenamaria.blogspot.com/

Det här är Kenny Lindquists och Lena Maria Gårdenäs blogg. Vi skriver om allt som berör oss. Från Helsingborg, Hullaryd, Stockholm och världen.
Fornöga
2026-05-01 15:49
2

"Jojje" Wadenius, en av de internationellt mest kända svenska musikerna har avlidit, några dagar innan han skulle fylla 81. Han hade en bred repertoar från barnvisor till jazzmusik och ingick i gruppen Blood Sweat and Tears under deras storhetstid.

Musikern Georg ”Jojje” Wadenius är död, skriver hans dotter på Facebook. Han blev 80 år gammal.
  • Redigerat 2026-05-01 16:32 av Fornöga
Fornöga
2026-05-01 16:06
2

#6 Från den sista inspelningen, tungt men vackert.

Artikel.

För tre år sedan förlorade Jojje Wadenius sin livskamrat. Denne livserfarne och hyllade kompositör, gitarrist och sångare vet…
  • Redigerat 2026-05-01 16:49 av Fornöga
Carmarino
2026-05-01 17:31
1

#6: Så sorgligt. Har alltid uppskattat hans musik, och jag minns hur stort det var när han blev medlem i Blood, Sweat and Tears. SVT Play hade ett program för några år sedan där han var med och berättade om sitt liv. Hoppas de återutsänder det nu, för det var intressant.

https://webb-tv.nu/filmen-om-jojje-wadenius-svt-play/

Georg ”Jojje” Wadenius lysande och långa karriär har givit honom en plats också i den amerikanska musikereliten. Här berättar han själv om åren som gitarrist i…
Fornöga
2026-05-17 18:44
1

Dennis Locorriere, främst känd från Dr Hook men som också hade en egen karriär som sångare och även som låtskrivare, har avlidit i en ålder av 76 år.

Sångaren i 70-talsbandet Dr Hook, Dennis Locorriere, har avlidit, rapporterar The Independent . Sångaren avled på lördagen efter att ha kämpat med njursjukdom under en längre tid. Dennis Locorriere blev 76 år gammal.
Carmarino
2026-05-17 19:14
1

#9: Tråkigt. Han var ju inte så gammal.

Dr Hook har jag lyssnat rätt mycket på, men har inte haft koll på bandmedlemmarnas namn.

Fornöga
2026-05-17 19:28
1

#10 Jag har lyssnat en hel del på dem och har några av deras skivor. De enda två i bandet jag haft koll på är han och Ray Sawyer.

Fornöga
2026-06-08 22:54
1

Nikke Ström, väl mest känd som elbasist i Nationalteatern på sin tid, gick bort idag, på sin 75:e födelsedag.

Fornöga
2026-06-25 17:13
1

För en tid sedan avled ju Jojje Wadenius, och nu har hans gamla bandkollega från Blood Sweat and Tears David Clayton-Thomas gått bort i en ålder av 84 år.

Källa.

Den kanadensiska sångaren och låtskrivaren David Clayton-Thomas är död.
Carmarino
2026-06-25 18:06
1

#13: Många gamla musiklegendarer som går bort nu. 😞

Fornöga
2026-06-29 18:24
2

Den brittiska skådespelaren Penelope Keith har av lidit i en ålder av 86 år. Hon spelade i flera komediserier som var populära även i Sverige.

https://www.sverigesradio.se/artikel/brittiska-skadespelaren-penelope-keith-ar-dod

• Redigerat 2026-06-29 18:25 av Fornöga
Carmarino
2026-06-29 19:01
2

#15: En av de roligaste skådespelare jag vet. Hon var suverän på att spela fisförnäma överklassdamer.

Fornöga
2026-07-05 23:02
1

Skådespelaren Weiron Holmberg har avlidit i en ålder av 91 år. Mest känd är han väl för sina roller i Lasse Åbergs komedier.

Skådespelaren och göteborgaren Weiron Holmberg är död. Han blev 91 år gammal. – För alla andra var han den här skådespelaren, men för mig var han ju bara pappa, säger dottern Lena Holmberg.
Carmarino
2026-07-09 12:49
1

Tyvärr klarade inte Bonnie Tyler av sjukdomen. Igår avled hon på ett sjukhus i Portugal.

https://www.expressen.se/noje/musik/bonnie-tyler-ar-dod/

Bonnie Tyler är död – blev 75 år
Fornöga
2026-07-09 14:15
1

#18 Nog väntat, men inte desto mindre sorgligt…😞

Carmarino
2026-07-09 16:13
1

#19: Ja, vi har väl mer eller mindre gått och väntat på det här beskedet, även om det ju verkade hoppfullt ett tag också.

Fornöga
2026-07-14 09:58
2

Karl-Gerhard ”Little Gerhard” Lundkvist har gått bort i en ålder av 92 år. Han var en idol för mig i mina pre tonår, med början när han släppt sin version av "Buena Sera".

Karl-Gerhard ”Little Gerhard” Lundkvist är död. Det skriver Aftonbladet. Rockikonen gjorde bland annat ”Den siste mohikanen”.
Carmarino
2026-07-14 12:24
1

#21: En av mina favoriter också, särskilt Buona Sera. Lyssnade ofta på den hemma hos en kompis, för hennes mor hade den skivan.

Bo§e
2026-07-14 12:38
2

#21-22: Min allra första "egenköpta" skiva var EP:n med hans "Rocking Ghost".

Skivan köptes för att "inviga" vår första TV, som var en "möbel", med både grammofon och radioapparat…..

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-07-14 12:42 av Bo§e
Carmarino
2026-07-14 14:53
2

En låt som spelas rätt ofta på P4 Plus är Petter och Frida. Tycker den är rätt bra.

Bo§e
2026-07-15 13:09
1

En favorit på Rockin' Ghost-EP:n var LG:s egen "My Darling Rosalie", som jag tyckte (och tycker fortfarande) närmar sig de samtida amerikanska förebilderna på ett respektingivande sätt.
Och här vill jag räkna in hela den instrumentala ensemblen, som kopplat ett bra "grepp" om arrangemang och framförande.
👍

Alf Kjellins text betygsätter jag inte här…🙂

Provided to YouTube by Redeye WorldwideMy Darling Rosalie (1958) · Little GerhardMera Svenska Rockminnen från 50 & 60-talet℗ Riverside RecordsReleased on: 20...
Fornöga
2026-07-15 15:46
1

#21 ff Intressant att se att Gerhard fortfarande är ihågkommen, i all synnerhet som han pensionerade sig rätt tidigt- tror att han deltog i någon Melodifestival som slutkläm i mer officiella sammanhang, men han lade inte av, för två år sedan stod han på scenen i Våryran i Fagersta.

Känner igen och har (haft) de ovan omnämnda låtarna på skiva. En "B-sida" som fastat hos mig är "Kärlekens bud". Hans textning är föredömlig! 👍

Provided to YouTube by Redeye WorldwideKärlekens bud · Little GerhardLittle Gerhard på svenska℗ 2024 AlbatrossReleased on: 2024-01-09Main Artist: Little Ger...
Carmarino
2026-07-15 16:22
1

#26: Han spelas rätt ofta på P4 Plus. 😊

Fornöga
2026-07-15 19:04
2

Still Not Dead- Willie Nelson

Bara så att vi vet…😉

Carmarino
2026-07-15 19:10
2

#28: Puh! Vad du skrämde mig. 😱

Carmarino
2026-07-23 20:40
1

#18: Bonnie Tylers begraving livesänds på hennes hemsida.

https://www.expressen.se/noje/bonnie-tylers-begravning-ska-livesandas/

Bonnie Tyler gick bort den 8 juli, 75 år gammal. Nu meddelar BBC att begravningen i walesiska Swansea kommer att kunna följas online.
Fornöga
2026-08-15 16:25
2

Skådespelaren Örjan Ramberg har avlidit i en ålder av 78 år.

Skådespelaren och Dramaten-profilen Örjan Ramberg är död. Det skriver hans dotter Tilde Fröling på Instagram. ”Min älskade pappa”, står det i inlägget.
Bo§e
2026-08-15 16:30
2

Sorgligt.
Den ena namnkunniga personen efter den andra faller ifrån.
Säcken med "historia" växer, medan "den andra" säcken krymper….åtminstone om man själv varit med ett tag….

Carmarino
2026-08-15 18:04
2

#31: Känner till honom, men har inga direkta minnen av honom. Vet att han spelade i filmen Jack, och den har jag sett, men kan inte säga att jag minns honom därifrån. Det enda jag egentligen kommer ihåg honom för är tyvärr inget positivt, utan det är anklagelserna om hans misshandel av Josefin Nilsson från Ainbusk Singers, som i förlängningen ledde till hennes död. Tråkigt men sant.

Maria
2026-08-15 18:15
2

#33 Det är väl inte klarlagt att han hade med hennes död att göra?
Även om han var ett svin i förhållandet.

/Maria

Carmarino
2026-08-15 18:17
1

#34: Nej, kanske inte. Det var ju vad hennes syster sa, så det är väl inte helt utrett. Han misshandlade henne dock så pass mycket att hon fick men för livet.

Fornöga
2026-08-17 09:14
1

#30 Mängder av Swanseabor applåderade Bonnie Tyler när hon fördes hem under söndagen inför dagens begravning.

Hundreds of fans lined the streets of a seaside Welsh village on Saturday to bid farewell to late singer Bonnie Tyler as her coffin was brought home.The Gram...
  • Redigerat 2026-08-17 09:15 av Fornöga
Fornöga
2026-08-25 20:16
1

Att Dolly Parton varit sjuklig har vi vetat efter att hon fått ställa in uppträdanden i samband med sin 80-årsdag. Ändå kommer nyheten om hennes bortgång lite oväntat. Det blir givetvis mer om detta i följande inlägg.

Källa.

Countrystjärnan Dolly Parton har dött, meddelar hennes familj på Facebook. Hon blev 80 år gammal.
  • Redigerat 2026-08-25 20:25 av Fornöga
Carmarino
2026-08-25 20:25
1

#37: Har förvisso haft mina aningar att hon var sjukare än hon ville medge, men trodde ändå inte att det skulle gå så snabbt.
Hon skulle ju bli Avatar.

Fornöga
2026-08-25 21:36
1

#38 Ja, jag läste för någon dag sedan om hennes planer på att göra en "Abbatar" och var på väg att skriva om det här. (Kanske avstod jag för att jag valt två av hennes låtar i senaste nostalgileken och fyllt "Dollykvoten" för tillfället?) Tyvärr verkade de inte ha kommit så långt i framtagandet av "Dollytaren" enligt artikeln.

Dolly Parton förhandlar om att låta en avatar göra konserter i hennes ställe, säger hon till People Magazine.
  • Redigerat 2026-08-25 21:38 av Fornöga
Fornöga
2026-08-25 21:50
1

SVT Play ligger sedan tidigare "Dolly Parton: Countrystjärnan som förenar USA" (52 min.) Finns där till 10 januari 2029.

Med över tusen skrivna låtar och mer än 100 miljoner sålda album är Dolly Parton den mest hyllade och älskade countrysångerskan genom tiderna. 2026 fyller hon 80 år, och hennes inflytande är större än någonsin. Hon ses som en levande legend - inte minst av dagens popstjärnor som Taylor Swift och guddottern Miley Cyrus - och har samtidigt fått en helt ny publik genom Tiktok, där hon nu hyllas av yngre generationer. I dag är hon både countrystjärna, feministisk ikon och en oväntad brobyggare i ett djupt polariserat USA. Hur kunde Dolly Parton som länge betraktats som en kitschig karikatyr, ta steget från underdog till en av de mest enande gestalterna i amerikansk kultur? Och varför fortsätter hon att fascinera, oavsett ålder, politisk hemvist eller musiksmak? Fransk dokumentär från 2025.
  • Redigerat 2026-08-25 21:54 av Fornöga
Carmarino
2026-08-26 03:01
1

#39: Så synd.

Carmarino
2026-08-26 03:02
1

#40: Tror jag har den på "Min lista".

Carmarino
2026-08-28 18:41
1

Imorgon ägnas Tematimmen på P4 Plus åt Dolly Parton. Den börjar kl 17:00.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/tematimmen-dolly-parton

Fornöga
2026-08-28 19:10
1

#43 Hoppas att man kan lyssna på det i efterhand- jag tittar nog på Finnkampen på TV så dags.

Carmarino
2026-08-28 20:08
1

#44: De brukar ligga kvar i 30 dagar har jag för mig.

Carmarino
2026-08-29 15:48
2

På SVT Play visas filmen 9 till 5, med Dolly Parton, Jane Fonda och Lily Tomlin. Den finns kvar till den 25 november. Har inte sett den på länge, men eftersom jag själv har jobbat som sekreterare en gång i tiden så tyckte jag den var väldigt rolig. Klart sevärd.

https://www.svtplay.se/video/jmLBzpW/9-till-5

Med anledning av Dolly Partons bortgång visas den klassiska kontorskomedin om tre hårt arbetande sekreterare som dagligen förnedras av sin sexistiske och tyranniske chef. En dag rinner bägaren över för kvinnorna och de börjar planera att röja chefen ur vägen. Regi: Colin Higgins. I rollerna: Dolly Parton, Jane Fonda, Lily Tomlin, Dabney Coleman, Sterling Hayden m.fl. (Nine to Five)
Carmarino
2026-08-29 18:03
0

På P4 ikväll kl. 22.05 ägnar P4 Country programmet åt Dolly Parton.

Sedan starten av P4 Country har programledare Mattias Hansson hållit det han lovat: Vi spelar alltid, minst: En Dolly I Timmen. Och det kommer vi att fortsätta med in i evigheten, amen.

Med anledning av att Dolly Parton nu slutligen satt pumpsen har Mattias till detta blixtinsatta specialavsnitt plockat ut sina 15 Dolly-favoriter - låtar och historier.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/dolly-parton-en-hyllning-till-den-storsta