Maträtter från förr- #7
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dags för mer prat om mat, senast gjorde vi i den här tråden. Det brukar mest handla om maträtter med nostalgiska förtecken, men något mer modernt kan nog också slinka ner.
Återigen står köttbullarnas häxmästare the Swedish chief för ingressen, den här gången i svettig matlagningstävlan med ingen mindre än Gordon Ramsey.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
#0 Apropå köksmästare: här dyker Leif Mannerström upp i ett Rapportinslag från 1981. Det handlade om köttrea- smaka på den! Knappast något som lär inträffa igen i vår tid…
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
#1: Nej, det lär nog aldrig hända igen.
En väldigt ung Mannerström. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2026-03-19 03:04 av Carmarino
För att återknyta till föregående tråd så har jag varit på Spången en gång - och sovit över. De har nämligen övernattningsmöjligheter också. Var där på personalfest, och det var väldigt trevligt. Minns dock inte vad vi åt, men några skaldjur blev det i alla fall inte. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#3 Ja som sagt, var sover man bäst och vad äder man mest om inte hos…😊
#4: Och nu är det till salu - igen. 😊
https://www.hemnet.se/bostad/ovrigt-ljungbyhed-klippans-kommun-spangen-344-21678315
Makaronipudding fick vi göra i skolköket och det blir det några gånger om året fortfarande.
Fylld gratinerad paprika på risbotten gjorde vi också, men jag odlar inte tillräckligt stora paprikor för att fylla. Kåldolmar blir det aldrig heller, jag lyckas aldrig få kålen att hålla ihop så det blir kålpudding istället.
När jag tittar i mina gamla skolköksanteckningar undrar jag över hur man tänkte när huvudrätten var "blomkålspure med grahamskex"? I och för sig var efterrätten mer fyllig " citronkaka med apelsin och grädde". Det blev ju nästan en vegetarisk middag
Hittade också ett recept på HotchPotchsoppa där man använde tryckkokare till köttet och blandade ärter och morötter på burk. Blev lite fundersam
för jag hade för mig att den skulle vara korngryn i den soppan.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
- Redigerat 2026-03-20 16:34 av Torparmor
#6: Tycker kålpudding är godare än kåldolmar - och lättare att göra. Har bara lagat kåldolmar en gång och det var i skolköket i nian.
Fyllda paprikor kan jag inte äta, för jag tål inte paprika. Fast jag tycker det ser gott ut.
Vad lagade ni i ert skolkök?
Jag bläddrar vidare i mina anteckningar från 3 års skolkök. Ser att vi beräknade portionspris för både för- och varmrätt.
Hittade även recept på marinerade laxforeller men det tror jag aldrig vi fick göra. Det hör till de matsedelsförslag vi gjorde på ett 10-veckors schema
Upptäckte också att vi lagade Korngrynskaka med stekt fläsk, vilket jag minns att vi även åt hemma
Har inte kvar några anteckningar från skolköket, och minns inte så mycket av vad vi lagade - förutom kåldolmarna då. I åttan hade jag matlagning som Fritt valt arbete och det enda jag minns från den är en räksmörgås som vi gjorde när det var nära sportlovet. Då var det många som var frånvarande - vet inte om det var på grund av tidig skidsemester eller om det var någon influensa som härjade - vilket gjorde att vi bara var hälften så många som vanligt. Läraren hade planerat mängden räkor efter full klass, så nu blev det nästan dubbel ranson. Det blev en jättestor räkmacka då. 😋
Våfflan har gamla anor, men den är ju populär även i våra dagar och den är väl värd sin egen dag, även om den bygger på en kontamination.
Det finns våfflor, - och frasvåfflor. Olika saker. Och så finns det Belgiska våfflor.
Själv gillar jag vanliga våfflor, enl mammas recept, och hon skulle blivit hundra år idag om hon levt.
Jag föredrar också vanliga våfflor.
Ingen skugga över frasvåfflor, men det är ….något annat…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#11: Grattis till mamma på 100-årsdagen. 💐
Gunnar Bolin läser en kokbok om tysk mat av Björn Werner och tycker att vi i vårt land borde värna om vår husmanskost på samma sätt som tyskarna gör det om sin.
"Björn Werners kokbok borde kunna hjälpa till att få oss att ta all sorts husmanskost på ett större allvar. Nej, trots tjatet om att den är tillbaka eller att den går en ny vår till mötes så stämmer det inte.
Hitta en nyöppnad restaurang i någon av våra storstäder som har bräckt oxbringa och kålpudding stående på menyn så lovar jag att ändra mig. Det är annorlunda i Tyskland (och ännu mer i Österrike – ursäkta)."---
"Varför är tanken att jag skulle kunna kliva av T-banan i Hässelby strand, eller spårvagnen i Angered, få syn på en klassisk restaurang och gå in och värma mig med en perfekt upphälld öl och en tallrik med kärleksfullt tillagad Sjömansbiff, varför är den så omöjlig?
Läs Björn Werners bok, laga rätterna, börja med Königsberger klopse sluta med hemgjord surkål. Kräv sedan Kålpudding på din lokala hipsterdiner, varje kväll. Låt den germanska Hausmankosten gå i bräschen för en ny syn på mat med rötter i din egen mylla."---
Snabbmat- ett modernt påfund? Nej, redan de gamla romarna kunde gå till gatuköket och inhandla spisning, och stadsbor i 1600-talets Sverige hade möjlighet att köpa mat från "gårkök".
Mer om snabbmatens historia kan man läsa här.
Mjölk till maten hörde barndomen till- nu minns jag inte när jag senast drack ett glas mjölk. Icke förty är det "Mjölkens dag" idag, och det uppmärksammas på Land med en kavalkad av gamla mjölkförpackningar. Ni minns väl den trekantiga tetran?
Många av oss var kanske med redan innan mjölken kom i förpackning och man hämtade den i mjölkkannor eller i glasflaska?
- Redigerat 2026-06-01 10:43 av Fornöga
16: Jag drack ett glas mjölk senast i morse, till en smörgås.
Noterar att de glömde att nämna glasflaskorna, som jag tror att många fortfarande minns.
Det trekantiga tetran blev aldrig min favorit, då den kunde vara en katastrof att hantera med en morgontrött, mänsklig hand…
Mjölk har en stark anknytning till Mr Walker's krogbesök i Morristown, vilket mejeriföreningen NNP exploaterade, med hjälp av denna dekal.
🙂
- Redigerat 2026-06-01 12:25 av Carmarino
Dricker fortfarande mjölk till maten varje dag och har alltid mjölk i kaffet - de få gånger jag dricker det. 😋
Tetran minns jag väldigt väl. Den var fullständigt hopplös att hälla ur, men jag har för mig att det fanns särskilda ställningar med handtag att ställa dem i för att det skulle bli lättare att hälla ur dem. De var dessutom inte särskilt smidiga att förvara, för de gick inte att stapla på varandra - om man inte, som vi, köpte 10-12 liter åt gången. Då kunde man ställa dem bredvid varandra med varannan upp och ner. 😁
Något jag särskilt minns var enliterstetror med choklad- eller vaniljpudding. Möjligen fanns det även jordgubbspudding, men den var i så fall ingen favorit för mig för jag minns inte att jag åt den. De båda andra var däremot väldigt goda. Brukade klippa av ena kanten och hälla ut hela trekanten på en djup tallrik. Sedan var det bara att äta och njuta. 😊
#16 Jag minns. I granngårdens källare fanns en liten mjölkaffär med bara mjölk som vi hämtade i mjölkkanna. Sen fick vi går några kvarter längre bort till en affär med både mjölk, kött och övrigt, men första året där var det också att hämta i kanna
Det drar sig mot midsommar, och då är det förstås "ofrånkomligt" med prat om (midsommar)mat. Jag är rätt tråkig i valet av meny, det blir den vanliga helgtallriken med korv och skinka, och färskpotatis förstås. Däremot avstår jag sillen, och jordgubbarna känns inte som någon nödvändighet- så tråkig är jag! 😉
Apropå midsommarmaten förr och nu så bjuder SLU på en del matnyttigt här.
#21: Firar midsommarafton med min bror och svägerska och det är de som står för maten. De andra äter sill, men jag avstår från den. Så för min del blir det färskpotatis med gräddfil och gräslök samt korv och köttbullar. Till kaffet blir det hembakad jordgubbstårta. 😋
På midsommarafton bara färskpotatis, matjesill, gräslök och creme fraiche (gillar inte gräddfil).
Lite senare mot kvällen blir det jordgubbar med gräddmjölk.
På midsommardagen kan det bli hårdbrödmacka med skivad färskpotatis och kaviar samt köttbullsomelett och resten av jordgubbarna.
Grattis Vår kokbok, stöd för många matlagare sedan 75 år.
- Redigerat 2026-07-05 17:43 av Fornöga
#24: Är inte säker, men det kan hända att det står ett gammalt exemplar i min bokhylla i köket, där jag förvarar alla kok- och bakböcker. 😊
#24ff Jag kan ha "Vår kokbok" undanstoppad någonstans, däremot ligger "Rutiga kokboken" framme. Den började utges 1980 och hör väl också till standardverken bland kokböckerna. (Jag kan ha nämnt det i en tidigare tråd.)
#27: Den tror jag också står i bokhyllan. 😊
#29: Sju sorters kakor har jag några årgångar av. Tror det är tre eller fyra.
Kollade bokhyllan och visst har jag både Vår kokbok (från 1951, arv från min mor) och Rutiga kokboken (från 2007, köpt själv).
När jag letade i bokhyllan hittade jag även den här. Måste erkänna att jag inte har läst den, bara bläddrat igenom den som hastigast. Det finns mycket man kommer ihåg där - och en massa man har glömt. 😊
Kungliga Biblioteket flaggar på FB för skriften "142 sätt att tillaga bananer" från 1924 av Ida Högstedt, som bland annat omfattar rökt sill med bananer och bananstuvning i form med köttrester, plus andra läckra bananrecept…🍌🙄
Receptboken i sin helhet på KB:s hemsida.
- Redigerat 2026-09-03 10:16 av Fornöga
#33: Kan inte påstå att de nämnda rätterna lockar mig direkt. 😧
#33: Nah…inget som får mig att greppa efter husgeråden…😶
Bananen är fulländad precis som den är; nyttig, portabel, lättåtkomlig, och naturen har dessutom försett den med en smart och miljövänlig förpackning.🙂
#35 Men ett blixtlås skulle ju inte skada. 😊
#36: En utmaning för evolutionen…🙂
Vår Kokbok gav jag bort för några år sen till en ung släkting.
Men ett antal hyllmeter med kokböcker har jag bla Rutiga kokboken, Bonniers kokbok, Kokbok för mikrovågsugn och min skolköks kokbok Bra mat Bättre.
Försökte fotografera min bokhylla i köket, men den står bakom köksbordet så det var svårt att få med hela. Har fler kok- och bakböcker, men de är nerpackade för jag har inte plats till dem.
Fast jag måste erkänna att det är ytterst sällan jag använder några av dem. Vissa av dem har jag knappt öppnat ens, utan bara bläddrat igenom dem som hastigast. Så numera köper jag inga nya. 😊