Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettmusik
Läst 636 ggr
Fornöga
2026-01-27 09:39
1

Melodifestivalen/ESC #6

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Norsk hyllning 2024 till svenska segrare.

Föregående tråd var nästan fylld, och eftersom det är Melodifestivaldags igen så är det väl lika bra att dra igång en ny. (Länk till förra tråden i nästa inlägg).

Årets följetong har svensk start nu på lördag och sedan utmynnar det i ESC-final i Wien den 16 maj. Vill man vara snäll kan man ta det för ett vårtecken, men den som bara är måttligt eller inte alls intresserad lär väl sucka över den tillhörande mediacirkusen.

För oss oldtimers är den inte många namn man känner igen i det svenska startfältet, dock kommer de relativt nyväckta A-Teens (som knappast är några "teens" längre…) i första omgången.

Melodifestivalen har ju alltid varit ifrågasatt på olika sätt ända sedan proggrörelsen hånade ABBA på sin tid och nu verkar det ha eskalerat, med attacker från miljöaktivister och storpolitiskt styrda demonstrationer. Det känns otroligt att man skall lyckas genomföra hela arrangemanget incidentfritt ända fram till dess årets segrare skall koras i maj…🤔

Själv följer jag Melodifestivalen på "säkert avstånd" numera, men vi lär väl få anledning att återkomma till evenemanget i tråden från och till under våren.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Vilka tävlar i Melodifestivalen 2026? Här är hela listan på artister, låtar och låtskrivare samt deltävlingar och städer och datum.
  • Redigerat 2026-02-12 21:48 av Fornöga
Fornöga
2026-01-27 09:42
1

ABBA-tarerna på scenen i Malmö 2024 "minns" Waterloosuccén.

Som den som hängt med i Mellotrådarna känner till så handlar det här mest om ett nostalgiskt perspektiv på evenemanget, vilket förstås inte hindrar att även inlägg om senare upplagor kan platsa.

Närmast föregående tråd finns här.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2026-01-27 09:55 av Fornöga
Carmarino
2026-01-27 12:48
1

#0: Jisses, är det dags redan. Trodde inte spektaklet började förrän i februari. Nåja, jag tittar ändå inte, så mig spelar det inte så stor roll. Följer det också på avstånd, d.v.s. läser text-tv och tidningsartiklar om vem som vann och vem som åkte ut. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2026-02-01 07:52
2

Så här dagen efter första gruppomgången är vi som inte kollar mellot lite vilsna på medias hemsidor- vi har ju ingen egen bild av hur programledarna skötte sig och hur bidragen lät och så kommer det att vara de närmaste söndagarna. Men jag säger som Ferlin: "Gott är att ingenting veta". 😉

Carmarino
2026-02-01 10:13
1

#3: Håller med Ferlin. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2026-02-01 19:28
1

Tittarna gillade inte ändringen av presentationen av vilka låtar som gick vidare. SVT införde i år att bara de två låtar som gick till final visades i programmet. För att få veta vilken låt som gått till finalkvalet var man tvungen att byta till SVT Play. Nu pudlar SVT, så från och med nästa deltävling visas hela tävlingen i SVT1.

https://www.expressen.se/noje/melodifestivalen/svt-pudlar-gor-om-mello/

SVT pudlar efter tittarstormen. Nu ändrar man tillbaka till att visa hela Mello-sändningen i SVT1 på lördag. ”Vi har tagit till oss” skriver SVT:s Anders Wistbacka till Expressen.
Bo§e
2026-02-02 14:00
2

Vår vana trogen, lyssnade vi tålmodigt på alla 6 nummer, i hopp om att något skulle särskilja sig, och kännas som en potentiell "klättrare".
Tyvärr grusades våra förhoppningar även denna gång..😐

Om jag skall vara generös:
Jacqlines bidrag, "Woman", innehöll element som sände vissa, vaga nostalgivibbar. Ett eko från forna amerikanska tv-deckare, och kanske ett kryddmått av Motown.
Dock vinns nog inte ESC av verk som får en gammal boomer att piggna till litet i soffan….🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Carmarino
2026-02-02 15:41
2

#6: Det hade varit bättre om de hade valt ut de 10 bästa, som de gjorde tidigare, så att man slapp alla mediokra utfyllnadslåtar. Arrangörerna vet säkert redan vilka 10 som går till final, men då hade de ju inte kunnat turnera land och rike runt och ha kul under flera veckor. 😉

Vixxen
2026-02-02 19:10
3

#7: …och tjäna pengar.

Carmarino
2026-02-02 23:03
0

#8: Ja, det också.

Fornöga
2026-02-05 10:10
2

Efter att ha läst Johan Romins mellokrönika på Fokus1 är jag bara än mer tacksam över mitt val att avstå från att se sändningarna. Romin undrar om programledaren Gina Dirawi lider av Tourettes, och konkretiserar:

"Melodifestivalen hinner knappt börja innan Dirawi dragit några skämt om sexuella övergrepp och senare nånting om vaginalsalvor som ger bra flora och sångfåglar i byxorna. De manliga tävlande får nedsättande åsikter om sina utseenden, det dras ålderism-skämt om gamlingar som spelar musik på fånigt sätt och Junior Lerin får en rullator i present. Det pågår och pågår. Tar aldrig slut."---

Nu vet jag inte om Dirawi skriver sitt manus själv eller får hjälp av Calle Norlén eller någon annan proffscyniker, men trist är det under alla omständigheter.

1/Fokusartiklar kan vara låsta på vissa läsare.

Är Dirawis skämt om åldringar, sexuella övergrepp och vaginalsalvor, och alla nedsättande åsikter om manliga deltagares utseenden, en diagnos?
Bo§e
2026-02-05 13:25
3

#10: Efter att ha genomlevt föreställningen, kan jag bara instämma.
Nivån på såväl mellanakter- som programlederi var faktiskt smärtsamt låg. 👎

Bo§e
2026-02-05 15:08
2

#10: Episoden, där vi som saknar ESC:s forna levande musik häcklas å det grövsta, var inte enbart usel; den kändes också som ett angrepp…😬😾

Carmarino
2026-02-05 15:41
3

#10: Gina Dirawi har, i mitt tycke, aldrig varit roligt. Förstår inte varför de valde henne.

Fornöga
2026-02-06 07:52
1

Splittringen bland deltagarländerna början till slutet för ESC?

Melodifestivalen försöker hålla festen igång medan den europeiska splittringen kring Israels medverkan bubblar under ytan.
Fornöga
2026-02-17 19:33
1

För den som gillar frågesport finns en quiz om Melodifestivalen här. Frågorna gäller omgångar längre tillbaka, så oroas inte ni som numera hoppar över evenemanget.

Jag skrapade bara ihop blygsamma 6/10. 😳

Nu går vi in i den period på året när samtalen runt de svenska fikaborden i hög grad roterar runt bidragen i Melodifestivalens olika delfinaler.
Carmarino
2026-02-17 20:37
1

#15: Klarade mig lite bättre; 8 av 10 rätt.

Fornöga
2026-02-18 09:11
1

Melodifestivalen kommer inte att drabbas av de sparkrav som SVT har att genomföra, enligt Expressen, som citerar GP.

#16 Kände på mig att det skulle bli däng. 😁

Besked om nedlagda program ges löpande under året, men ”På spåret” förblir ohotat när SVT ska spara 355 miljoner kronor under året.
  • Redigerat 2026-02-18 09:12 av Fornöga
Bo§e
2026-02-18 10:58
2

#15: Fick katastrofala 5 rätt….😁

Carmarino
2026-02-18 12:13
2

#17: Lyckades gissa rätt på ett par frågor, så det hade lätt kunnat bli 6 rätt för mig också. 😊

Carmarino
2026-02-18 12:14
2

#18: Tror inte du lider alltför mycket av det, eller hur? 😁

Carmarino
2026-02-18 12:15
2

#17: Och det precis när Kronér bestämt sig för att fortsätta med Doobidoo. 😨

Bo§e
2026-02-18 12:32
2

#20: Alldeles riktigt.
Mitt intresse för ESC har aldrig nått "kalenderbitarnivån"…🙂

Bo§e
2026-02-18 13:08
1

Nedslag i Nutiden:
Efter att troget och uthålligt ha sett deltävlingarna 1,2,3 av 5, har inget av bidragen höjt min puls, eller ens närmat sig tröskeln för "möjlig vinnare" i Wiener Stadthalle 260516.
Det är förstås min personliga bedömning…

Formen för deltävlingarnas presentation, ledd av Gina Dirawi och Hampus Nessvold, är ganska bedrövlig, tycker jag, men jag ingår nog inte i den tänkta målgruppen…🙂

• Redigerat 2026-02-18 13:41 av Bo§e
Carmarino
2026-02-18 15:38
3

#23: Nej, du är nog sisådär 50 år för sent för att ingå i målgruppen. 😁
Ändå strongt att du orkat med att titta. Jag brukar bara lyssna på bidragen. Senaste omgången var rätt bedrövlig. Tyckte inte det var någon av låtarna som var särskilt bra.

Bo§e
2026-02-23 12:45
1

Så gick deltävling 4 i lördags, men inget av bidragen kändes som något banbrytande, eller utgjorde något möjligt hopp för Sverige i huvudfinalen.

Jag tyckte dock att "Eternity" med Cimberly var ett välproducerat nummer som, om inte annat, signalerade ett gott hantverk. Det måste sägas.
Bidraget gick också till final, vilket indikerar att fler än jag gjort en liknande bedömning.
Om numret skulle kunna hävda sig i Wien, känns däremot mer tveksamt…

🙂

Carmarino
2026-02-23 15:44
1

#25: Hann inte lyssna på bidragen innan de försvann från SVT Play, men såg att de ligger kvar på ett annat ställe, tillsammans med alla tidigare bidrag. Får väl kolla där istället.

Fornöga
2026-02-26 22:13
1

Har inte lyssnat på något bidrag förrän idag, då jag lyssnade på minutinslaget av Sanna Nielsens låt inför nästa gång. Tycker den har lite Loreenstuk.

Carmarino
2026-02-27 03:30
2

#26: Kollade bidragen från förra deltävlingen igår. Det var ingen direkt imponerande samling.

[Tipin]
2026-02-27 14:33
1

Jag har inte sett en melodifestival sen 1991 där och då kände jag att det högtidliga allt mer försvann så jag la bara ner det men sett lite bilder i media däremot har jag ingen koll på dom som tävlar vilka dom är eller vilka bidragen är men den har tappat sin glans det ser jag tydligt ii tidningar inte alls samma kvalitet jag tycker mest allt ser billigt ut.

Bo§e
2026-03-02 15:49
2

#27: Tänkte på det du nämnde, om "Loreenstuk", och jag förstår vad du menar. Här finns beröringspunkter.

Förklaringen kan ligga i att Thomas G-son och Peter Boström står som kompositörer till både "Euphoria" och "Waste Your Love", och det kan vara deras sätt att "ratta syntharna" som satt sin prägel på produktionerna, och därmed fört "generna" vidare….

Sanne Nielsens bidrag saknar dock det "Kate Bush-mörker" som jag tycker präglar Euphoria, men det ligger på ett annat plan….🙂

• Redigerat 2026-03-02 15:58 av Bo§e
Bo§e
2026-03-02 16:02
1

#28: Instämmer. Inget stack ut på något hoppingivande sätt…

Carmarino
2026-03-02 17:01
1

Såg att Sanna och Brandsta ligger som nummer 11 och 12 i listan över ordningen de framträder i finalen. Det är väl där de som "ledningen" vill ska vinna brukar ligga har jag för mig.

Den enda av finallåtarna jag minns åtminstone lite av är Brandstas Rakt in i elden. Fast det beror nog mest på att den spelas på Radio Malmöhus lite då och då. 😊

Fornöga
2026-03-02 17:19
2

#30 Intressant! Jag hörde som sagt bara en minut av låten, men jag skall lyssna på den i sin helhet vid tillfälle.

Fornöga
2026-03-04 13:39
1

Maria Näslund på GP tycker som fler har uttryckt det i dessa trådar: att Mello var bättre förr. Hon skriver bl.a: "Jag har slutat att titta på Mello, eller Melodifestivalen som alla rimligen borde säga. Årets tillställning har pågått i veckor och det är inte olympiska spel som har hindrat mig från att titta; det är något så trist som ointresse. Jag har sett att karusellen är igång och inte känt någon förväntan. Hamnat mitt i programmet vid något tillfälle och inte haft lust att se vidare. Inte läst förhandstexter eller betyg i tidningarna, inte undrat vad artisterna ska ha på sig eller vem som ska gå vidare."*---

GP Världens gång - kåseri av Maria Näslund: Melodifestivalen var bättre förr
Fornöga
2026-03-07 22:30
2

Vann rätt låt? Någon som vet?

• Redigerat 2026-03-07 22:37 av Fornöga
Öland 4ever (oland4ever.com)
1

Europajuryn (8 länder) röstade upp Felicia till förstaplatsen och efter det att Sverige avgett sina röster hamnade Felicia på förstaplatsen och vann.

Så vad ska man säga… ja, jag tror hon har en hyfsad chans att vinna. Åtminstone i de mer utvecklade musikproduktionsländerna. Hur Felicia tas emot av alla gamla omoderna musikländer vet jag inte.

Kan mycket väl tänka mig att låten hamnar bra på världens största musiktopplista dvs BILLBOARD. Zara Larsson som är på turné i USA ligger väl väldigt bra till om hon inte ligger ETTA!

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Tarotstollan
2026-03-07 22:48
1

#15. Fick 8 rätt!

Felica vann, tyckte det var för mycket tekno.
Jag gillade Greczulas bidrag bäst.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Bo§e
2026-03-08 00:35
1

#35: Resultatet gav mig inte mycket hopp inför Wiener Stadthalle, men jag tillhör nog inte den aktuella målgruppen.
Därför tvår jag mina händer och låter andra döma…🙂

Konstrakta performed In Corpore Sano, representing Serbia at the Eurovision Song Contest 2022 in Turin, Italy. Find out more: https://eurovision.tv/participa...
Carmarino
2026-03-08 03:51
1

#35: Har ju bara lyssnat på bidragen och inte sett tävlingen, men tyckte inte om Felicias låt alls när jag hörde den första gången. Nu har jag hört den några gånger till, och tycker fortfarande inte om den. Håller med Tarotstollan om att det är för mycket tekno.

Fornöga
2026-03-08 09:20
1

Jag har nu lyssnat på årets vinnare, som jag tyckte började lovande men som gick bort sig i knatter och blixtljus. Nog om bidraget, och innan jag lämnar årets mello konstaterar jag inte bara att "det var bättre förr", utan att de stora drakarnas utsända rapportörer som ägnar månader att bevaka jippot verkar instämma i det, samt att de förklarar Finland som årets vinnare av ESC.

Carmarino
2026-03-08 12:00
1

#40: Nu har jag inte hört övriga bidrag, men jag tror inte jag håller med drakarna om vinnaren. Lyssnade först utan att titta på videon, och då lät låten ungefär likadant som alla andra låtar i den genren. Kanske blir den bättre när man ser den med alla lågor och Lindas klänning. 😉

Bo§e
2026-03-08 14:29
1

#40: Min lekmannabedömning är att Finland kommer att placera sig över Sverige, och att (fram med kristallkulan) båda har chans att placera sig på den "övre halvan" av resultatlistan i maj.
Vinst känns tveksamt i båda fallen.

"Knattret och blixtljuset" som präglar Sveriges bidrag, kan vara faktorn som lyfter numret från "medelmåttig ESC-standard" till något som åtminstone "synliggör" bidraget för juryn.
Låten var dock inte min personliga kopp té, men vi lever ju i "kanten av framtiden", där nya trender och preferenser står som spön i backen…🙂

Fornöga
2026-03-08 16:30
3

#42 Ja, det är nog lika bra att lämna över stafettpinnen till de yngre generationer som gillar tillställningen till det den blivit. Hur man skall bära sig åt när AI tar över låtskrivandet överlåtes med varm hand till dem…😉

Fornöga
2026-03-31 19:10
1

Utlöparen från ESC American Song Contest överlevde bara en säsong när EBU försökte en inbrytning på amerikanska marknaden för fyra år sedan. Nu försöker man starta ett liknande koncept i Asien - kan det vara K-Pop som lockar? 😉

EBU lanserar Eurovision Song Contest i Asien.
  • Redigerat 2026-03-31 19:11 av Fornöga
Carmarino
2026-03-31 20:13
1

#44: Det lär nog också bli en flopp.

Fornöga
2026-03-31 23:07
1

#45 Ja, högst sannolikt.

Fornöga
2026-05-08 09:10
2

Det närmar sig finalen för ESC, här är lite samlade förutsättningar inför den.

För egen del avstår jag från att titta även i år, hoppas bara innerligt att det inte slutar i våldsamheter kring arrangemanget.

Eurovision song contest 2026 sänds från Wien i Österrike med semifinaler 12 och 14 maj samt final 16 maj. Sveriges bidrag är Felicia med låten ”My system”. Vilka länder och artister tävlar? När sänds programmet? Och vilka är programledare? I denna guide hittar du allt du behöver veta om Eurovision song contest i Österrike 2026.
  • Redigerat 2026-05-08 09:13 av Fornöga
Carmarino
2026-05-08 17:15
1

#47: Håller med dig, och kommer inte heller att titta.

Har inte hört låten på länge, men minns inte att den var så tjatigt tråkig. Den börjar bra, men sedan går det stadigt utför. Fast jag är väl för gammal och hör inte till målgruppen gissar jag.

Bo§e
2026-05-08 17:24
3

#47-48: Antagligen kommer jag inte att kunna låta bli att titta, eller åtminstone lyssna, litet översiktligt, men jag förväntar mig inga svindlande höjdpunkter.

Ja, hoppas att evenemanget går att genomföra på ett fredligt sätt…..

Fornöga
2026-05-13 07:22
1

Jorå, Eurovision Song Contests första försök gjorde inga Felicianer besvikna, så helgen (och nationens ära?) är räddad - Felicia gick till final i likhet med favoriterna Finland.

Sverige är vidare till final i Eurovision Song Contest 2026. Efter tisdagens första semifinal i Wien stod det klart att Felicia och bidraget “My System” säkrat ...
Carmarino
2026-05-13 08:39
1

#50: Glömde nästan helt bort att det var dags för semifinal idag, även om jag hade läst om den i tidningen. 😁

Fornöga
2026-05-13 08:46
1

#51 Jag lämnade planerad w.o., och det gäller även lördag. Ingen form av protest, bara en följd av lång och varaktig söndring mellan ESC och mig (fast EBU lär inte bry sig…) 😉

Carmarino
2026-05-13 10:34
1

#52: Samma här. Hoppar också semifinal två imorgon. Det räcker att läsa resultatet efteråt. 😊

Tarotstollan
2026-05-13 16:06
3

Väldigt dåliga låtar i år tycker jag, inget som stack ut som jag ville höra igen.
Kul att både Finland och Sverige gick vidare.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Vixxen
2026-05-13 17:03
2

Håller med om att det inte var några speciellt bra låtar.

Fornöga
2026-05-14 23:26
1

Andra heatet avgjort.

Semifinal 2 är avklarad och nu är alla finalister utsedda. Från kvällens tävling tog sig bland annat favoriten Danmark vidare tillsammans med Australien och Rumänien.
  • Redigerat 2026-05-14 23:37 av Fornöga
Carmarino
2026-05-15 03:52
1

#56: Lyssnade på både det danska och finska bidraget, som båda är vinnartippade. De sjunger båda på sitt eget språk, vilket är ett stort plus. För övrigt börjar jag nog bli för gammal för ESC-musiken, för jag tyckte låtarna var okej, men inga mästerverk direkt.

Fornöga
2026-05-15 08:44
2

#57 Ja, enligt vad jag läst så är det en trend i år där många deltagare sjunger på sitt eget språk. Ett fall framåt tycker jag, men jag tror dessvärre att Sverige skulle vara bland de sista länderna att överge engelskan om den utvecklingen fortsätter.

Carmarino
2026-05-15 09:23
2

#58: Fast förra året sjöng KAJ på svenska.

• Redigerat 2026-05-15 11:37 av Carmarino
Fornöga
2026-05-15 09:41
3

#59 Touché! 😉

• Redigerat 2026-05-15 11:18 av Fornöga
Bo§e
2026-05-15 14:16
2

Jag har nu sett/hört båda semifinalerna, och kan bara bekräfta mina tidigare farhågor. Allt kändes som ESC-mainstream (enligt nutida norm), och inget stack ut, som kunde få mig att utropa "möjlig vinnare".

Jag tillhör förstås fel generation, och här finns kanske dolda subtiliteter, osynliga för en "boomer"…🥱

• Redigerat 2026-05-15 14:18 av Bo§e
Fornöga
2026-05-15 14:25
2

#61 En eloge för att du åtminstone försökte…😉

Carmarino
2026-05-15 15:29
3

#62: Ja, det är en prestation.

Det finns en snabbgenomgång på dryg 18 minuter av alla 35 låtarna. Har inte lyssnat på den än, men ska försöka hinna med det senast lördag åtminstone.

Fornöga
2026-05-16 19:55
2

Finsk fruktan för Australien (med låttext av en svensk).

I kväll avgörs det hela – får Finland fira med eldkastare eller blir det total förmörkelse?
Carmarino
2026-05-16 20:03
2

#64: Ja, det har de nog all anledning att göra. Delta Goodem låter som Celine Dion.

Carmarino
2026-05-17 03:39
2

Ingen av favoriterna höll. Finland hamnade på sjätte plats och Australien på fjärde plats, Danmark sjua medan Sverige fick nöja sig med 20:e plats (av 25).

Istället var det Bulgariens "Bangaranga" som segrade.

Carmarino
2026-05-17 03:43
2

Lyssnade på snabbgenomgången (#63:) igår. Antingen är det jag som är alltför gammal eller också är ESC otroligt likriktad nu, för det var svårt att höra var den ena låten slutade och den andra började. Grundtakten var i princip samma för alla. Det var ingen låt som stack ut.

• Redigerat 2026-05-17 03:44 av Carmarino
Bo§e
2026-05-17 08:30
2

Lyssnade tappert på hela tävlingen. Dock satt jag nog inte med näsan mot skärmen hela tiden…

Galans öppning, med Wiens Radiofilharmoniker på scenen (!) kändes ett kort tag som en värmande gest, men efter några pliktskyldiga takter föstes de raskt undan, till förmån för elektronik och ljudeffekter…

Ja, denna föreställning var mer likriktad än någonsin, vilket avspeglades i röstningen, som spretade i alla riktningar, och då i synnerhet juryröstningen, som andades obeslutsamhet.
Nej, här fanns inget som stack ut eller satte något avtryck…

Fornöga
2026-05-17 09:06
2

Såg inte sändningen, men jag roade mig med att titta in på kommentarsfältet på SVT, och där verkade man skuldbelägga hela Europa för att inte Felicia nått ut och varje utebliven poäng tycktes tas som en personlig förolämpning. Att Finland fick 12 poäng från Sverige utan att ge något tillbaka var särskilt försvårande, uppenbarligen. 🙄

Carmarino
2026-05-17 09:27
2

#69: Så bra tycker jag inte Felicias låt är, så det är nog mest medias upphaussade skriverier om den som gör att alla trott att den skulle placera sig bättre.

Fornöga
2026-05-17 09:33
2

#70 Ja, man piskar upp något slags landskampsstämning, och det dräller omkring en massa journalister i kulisserna som söker sin egen story. Skönt att det är slut för i år- det vore välkommet med en mer slimmad svensk uttagning nästa år. Om Felicialåten var bäst- hur dåliga skall då inte övriga svenska bidrag ha varit? 🙄

(Känns bra att kunna återgå till forna tiders ESC-låtar i tråden…😉)

• Redigerat 2026-05-17 09:34 av Fornöga
Carmarino
2026-05-17 09:37
2

#71: De var rätt bedrövliga. Lyssnade på de flesta och det var inte några som fastnade.

Bo§e
2026-05-17 18:08
2

#72: Kan bara instämma. Inget har fastnat…..😶

#67: Grundtakten som du nämner, har gjorts populär.
Just den takten är enkel att åstadkomma i mjukvaran för "syntetiska trummor", och är lättare att få att låta någorlunda "autentisk" i den digitala miljön, än många andra beats.
Litet cyniskt kan man säga att den är "lämpad för massproduktion"…

Carmarino
2026-05-17 18:23
1

#73: Ja, det märktes.

svenake
2026-05-17 22:32
2

Tack allihop. Då slipper jag lyssna.

Fornöga
2026-05-18 19:35
1

"Färre svenskar bänkade sig framför tv:n när Eurovision avgjordes i helgen. Finalen lockade 1,9 miljoner tittare på SVT1 – ett ras jämfört med förra årets siffra på 2,6 miljoner", skriver Dagens Media (betalartikel).

Tillnyktring pågår…😉

Färre svenskar bänkade sig i tv-soffan framför Eurovision i år. Finalen lockade 1,9 miljoner tittare på SVT – ett ras jämfört med förra årets siffra.
Fornöga
2026-06-06 09:50
1

Carmarino
2026-06-06 16:00
0

#77: Inte så konstigt. Det var ju många länder som bojkottade ESC i år och de sände inte ens tävlingen.

Fornöga
2026-06-06 16:21
1

Ja, det känns som det mest är Sverige (som arrangör) och ett antal "ex-öststater" som ivrar för programmet numera. Om SVT skall spara nästa år kanske de borde snegla på att minska antalet försöksomgångar? De tycks ha svårt att få ihop ett konkurrenskraftigt nationellt finalfält, och publiken ute i landet knorrar på biljettpriserna till kvalomgångarna.

Melodifestivalen går i mål i helgen och många familjer har lagt tusenlappar på att ta del av folkfesten på Strawberry arena i Solna. SVT Verifierar och Lilla Aktuellt har kartlagt prisutvecklingen av Mellobiljetterna och kan visa att de i vissa fall mer än fördubblats på 20 år.
Carmarino
2026-06-06 16:29
1

#79: Det var ju en hel del som klagade när de hade betalat över 1000 kronor för en plats vid scenen, och sedan visade det sig att den var i princip bakom scenen så att de inte kunde se artisterna mer än - i bästa fall - bakifrån. Ibland syntes de inte alls. Men de fick ju sitta nära scenen förstås. 😣

https://www.expressen.se/noje/melodifestivalen/svts-svar-om-daliga-sikten-pa-mello-trakigt/

Flera Mellobesökare blev besvikna på sikten i arenan förra veckan, då de bara kunde se scenen bakifrån. ”Skrymmande rekvisita kan ha påverkat sikten för vissa”, svarar Anders Wistbacka, projektledare på SVT.
Fornöga
2026-06-29 14:34
2

Kanada, snart i ESC?

Källa.

Kanada kan nu delta i Eurovision song contest. Det står klart efter att landets public service-bolag blivit fullvärdig medlem i den europeiska tv-unionen EBU.
Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.