Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettertidningarböcker
Läst 102 ggr
[GIKmio]
2

Bildjournalen 1954-69

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tog en bild av Boken om Bildjournalen- Sveriges största ungdomstidning 1954-69. Någon som minns och läste denna tidningen. Eller samlat exemplar och läst i efterhand?

kamera0710
0

Har väl något exemplar liggande, köpt på Tradera.

Carmarino
0

Min bror och jag prenumererade på den under flera år. När vi skulle flytta så gick jag igenom hela högen och klippte ut det jag ville spara. Tidningarna lämnade jag kvar i en kasse på vinden. Enligt uppgift fanns den kvar där under väldigt många år. Tyvärr var den dock borta när min bror och jag var där på besök i höstas. Annars hade jag tagit med den hem.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[GIKmio]
0

Boken innehåller bilder och reportage från tidningens historia. Det var mycket svenskt bl a Tommy Körberg, Clabbe af Geijerstam och Hep Stars. Hittade den på biblioteket i Karlstad. Jag är inte säker på om jag hört talats om tidningen tidigare.

Carmarino
0

Inte så konstigt kanske. Du var väl inte ens född när den lade ner? 😉

Det fanns ibland stora posters i mitten av tidningen (vikta i fyra delar). Dem kunde man riva ut och sätta upp på väggen om man ville. Jag hade The Monkees på min rumsdörr under många år.

Någon sällsynt gång följde även en grammofonskiva med. Den var gjord i tunn plast och hade för det mesta någon glad färg, typ röd, grön, blå, gul eller liknande. Tyvärr har jag inte kvar några av dem. Kanske det inte var några som var tillräckligt bra, eller också gick de sönder. Det var ju ingen jättehög kvalitet direkt så de bubblade sig lätt.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[GIKmio]
0

#4 Nej, men man kan ju hört talats om den ändå.
Lite som en föregångare till OKEJ som blev Sveriges största ungdomstidning senare.

Carmarino
0

#5: Vad jag minns så pratades det inte så mycket om Bildjournalen redan några år efter den hade lagts ner.

Ja, den var nog lite som OKEJ. Har dock för mig att Bildjournalen var i samma format som vanliga veckotidningar. OKEJ var väl något mindre vill jag minnas?

[GIKmio]
0

#6 Det fanns en liknande bok om OKEJ också i samma hylla. Mannen som skapade OKEJ var tysken Hans Hatwig som tidigare jobbat på ett förlag som gav ut naket och erotik. Vilket även följde med i OKEJ med mycket naket. Jag tror inte det hade varit så populärt under Bildjournalens tid med sådana bilder och utvik.

Carmarino
0

#7: Nej, det förekom inte där - inte mycket i alla fall. Minns inte särskilt mycket av vilka bilder de hade, men det var ju på "det frigjorda 1960-talet", då det förekom en del naket på affischer och bilder från festivaler. Kan dock inte minnas att det visades så mycket sådant i Bildjournalen. Tror inte våra föräldrar hade tillåtit oss att prenumerera på tidningen då. 😊

[GIKmio]
0

Jag ska ta en titt i denna bok någon gång längre fram. Läsa och kolla genom lite grundligare. Idag blev det snabbt bläddrande och en snabb fotografering av omslaget. Det finns mycket nostalgi att finna på det biblioteket..

[Göstage]
0

Jag köpte den faktiskt varje vecka under några år. Svårt att förstå idag…🤦‍♂️

• Redigerat 2020-10-29 18:29 av [Göstage]
[[eskils_]]
2

Bildjournalen var ett måste för oss tonåringar på 60-talet! Liksom att lyssna på Tio-i-topp på radion. Minns det som #4 beskriver. 😀🎸👍