Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etiketterövrigtprathörnan
Läst 206 ggr
Fornöga
0

Nostalgi Café #7

Dags för en fortsättning på vår prathörna där vi ventilerar ditt och datt. Den föregående finns här.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Carmarino
2

Var och handlade idag, och då var det "extrapris" på jordgubbar - 100 kr för två askar, som tydligen inte vägdes i kassan. Två äldre damer hade därför fyllt två askar till brädden, och mer än det. Varpå en av jordgubbarna i vardera asken trillade av och ner på golvet. Den första damen föste in jordgubben under en lastpall i närheten, medan den andra damen plockade upp den - och lade den i en av askarna i hyllan. Sin egen ask ville hon däremot inte lägga den i. 😡

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

svenake
2

#1: Jag äter endast jordgubbar som jag plockat själv. Det brukar bli 10 - 20 per år. Har man plockat själv, smakar dom bäst.

Fornöga
1

#1 Fräckhet har tyvärr ingen övre åldersgräns…😞

#2 Hur ser det ut i landet- blir det några gubbar till midsommar?

Om mindre än två veckor gör årets största jordgubbshögtid entré – midsommar. Men hur går det egentligen med årets skörd? – Det är igång men det går inte på max
  • Redigerat 2026-06-08 13:11 av Fornöga
svenake
1

#3: Till midsommar brukar det endast finnas influgna bär från Spanien, eller odlade i växthus.
Goda svenska bär, odlade på friland i solen, brukar finnas nån/några veckor efter midsommar.

• Redigerat 2026-06-08 14:17 av svenake
Carmarino
0

#3: Det är alltid samma visa varje år. "Blir det några svenska jordgubbar till midsommar? Skörden blir inte så stor i år." Sedan visar det sig i princip alltid att visst finns det svenska jordgubbar lagom till midsommar. Priserna är upptrissade för att sedan sjunka dagen efter midsommarafton.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
1

#5 Ja, gubbdramatiken känns bekant, och även sillen brukar förklaras som bristvara till midsommar, i likhet med lutfisken till jul, hummern på nyår och äggen till påsk.

Fornöga
1

Ett av, i mitt tycke, Nöjessveriges största pseudohändelser inträffar idag klockan 13.00, när listan över Sommarpratarna 2026 presenteras i direktsändning i radio och TV. För egen del brukar jag hitta 2-3 stycken som jag kan tänka mig vilja lyssna på, gissar att det blir så även i år.

Carmarino
0

#7: Lyssnade i efterhand på Clas Svahn, i och med att jag skulle lyssna på ett föredrag av honom på kvällen. För övrigt har det inte blivit några fler lyssningar.

svenake
2

Om man struntar i alla "valbarometrar" så kan man i stället testa "vad jag tror" mot fakta.

Du kommer att bli förvånad!
https://www.sverigesradio.se/sanningens-ogonblick

Fornöga
1

#7 ff Listan är klar, och som jag befarade hittar jag ingen som jag på rak arm känner att jag vill lyssna på.

Midsommar ligger runt hörnet och likaså årets sommar i P1. Det blir en salig blandning av berättelser om politiska toppjobb, storslagna skådiskarriärer och omvälvande tragedier i årets sommarprat.
Fornöga
0

#10 Däremot finns det ett namn som jag saknar, nämligen sportjournalisten Johan Kücükaslan, som ju hade sina duster med sommargeneralen Bibi Rödöö i TV-succén "Förrädarna" och efteråt konstaterat att han inte kommer att få göra "Sommar" vilket Rödöö bekräftade i en intervju.

Då tyckte jag att det var en kul "cliffhanger" och trodde att han visst skulle dyka upp i listan, men icke! Synd, tycker jag- det hade varit skoj att höra honom prata om mänskliga relationer…😉

I ”Morgonpasset i P3” säger SR-chefen Bibi Rödöö att ”Förrädarna”-kollegan Johan Kücükaslan inte får sommarprata. I Expressens podd ”Behind the scenes” berättar sportjournalisten om sin reaktion. – Vad fan händer nu?, säger han och skrattar.
  • Redigerat 2026-06-09 13:55 av Fornöga
Carmarino
1

#10: Detsamma för mig. Ingen av årets sommarpratare väcker något intresse för min del.

Caeli
1

#10: / #12: De skulle kanske gått efter vår framröstade lilla lista på personer som är poppis bland de allra flesta?

Fast många av dem har väl redan varit sommarpratare…

Det kanske är så att det inte finns så många intressanta, villiga människor kvar att välja på.

Fornöga
1

#13 Lite grann är det kanske så, och åtminstone mera offentliga personer är väl ganska kartlagda vid det här laget genom poddar och intervjuer.

För min del var det roligare när Tage Danielsson höll i trådarna och programmen var längre och utan så mycket konkurrens från annat håll. Nu är det nästan så man måste tvinga lyssnarna till apparaterna genom att utlova olika former av sensationella avslöjanden, och kvällstidningarna ligger redan i beredskap.

Jens Liljestrand, Kristin Södrén Sjögren och Albin Julin kommer recensera årets alla sommarprat. – Jag hoppas att Bibi släppt spåret om ”folkbildning och livsglädje” och att traumaporren gör comeback, säger Kristin Södrén Sjögren.
Carmarino
1

#14: Förr lyssnade jag nästan alltid på sommarpratarna. Då var det mer kåserier och "lättsam lyssning på badstranden och i hängmattan". Dock lyssnade jag aldrig där. Någon hängmatta hade vi inte och badstranden bestod av klippor, så oftast befann jag mig i trädgården eller inomhus, beroende på vädret.

Roligast att lyssna på var Torsten Ehrenmark, och det tror jag inte jag var ensam om att tycka. 😊

• Redigerat 2026-06-10 11:14 av Carmarino
Fornöga
1

#15 Ehrenmark var en höjdare, och trots att han även hade egna program hittade han alltid något roligt och intressant att berätta. Det går fortfarande att höra hans Sommarprogram på nätet (med förkortade musikinslag), liksom många andra.

En som jag också gillade var Lars "Ulven" Ulvenstam, och det var knappast någon tillfällighet att de båda fick äran att göra det sista Sommarpratet för säsongen under sin epok av programmet.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/torsten-ehrenmark-1963

• Redigerat 2026-06-10 09:12 av Fornöga
Carmarino
1

#16: För att inte tala om alla kåseriböcker Ehrenmark skrev. Det kom väl minst en om året har jag för mig. En given farsdagspresent eller julklapp. Är inte säker men det kan hända att jag har någon av hans böcker liggande nerpackad någonstans. 😊

Ulven minns jag, men jag kommer inte ihåg om jag lyssnade på hans sommarprogram särskilt ofta.

Fornöga
2

Inte lätt att i vår tid hålla på gamla seder och traditioner under midsommarfirandet. 🤦‍♂️

Blomjakten slutade upp i ett möte med polisen. Men regler är regler. – Jag vägrade bryta traditionen.
Bo§e
1

#18: 🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Fornöga
2

#7 ff Jag har syndat- eftersom jag inte kunde somna igår kväll lyssnade jag på "Sommar", trots att jag aldrig gör det annars. Det var Klarnas VD Sebastian Siemiatkowski som stod för avsnittet, och om man trodde att det skulle bli skryt över affärsframgångar så trodde man fel.

Istället handlade det om släktens medlemmar som dött i koncentrationsläger och på slagfält under andra världskriget, en dramatisk flykt till Sverige och om pappans alkoholmissbruk som dödade honom. Inget glättigt program således, men engagerande! Dessutom kryddat med musik som passade min musiksmak.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/sebastian-siemiatkowski-sommarpratare-2026

Carmarino
1

#20: Har inte hört ett enda program än - och lär inte göra det heller. 😊

Fornöga
1

#21 Nej, om inte ofrivillig vaka tvingar mig att lyssna blir det knappast något mer lyssnande för mig heller.

Fornöga
1

Blir det rusning efter kokosglass och jordnötspåsar här hemma nu?

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/succe-for-svensk-glassdiplomati/

Succé för svensk glassdiplomati i Thailand – diplomatens FB-tillägg blev viralt
Fornöga
2

#20 ff Vi går så sakteliga mot höst, vilket om inte annat märks av att det sista avsnittet av "Sommar" sänds på söndag. Känns bara skönt att det försvinner ur tablån tycker jag, som bara lyssnat på ett av de 58 programmen.

Bo§e
2

#24: Har lyssnat på en handfull avsnitt, dvs långt från alla.
Kommer inte att sakna programmet, då det skapats ett slags "inflation".
Färre avsnitt, men med ett kräsnare urval, skulle förädla programidén, som i sig inte är dum.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-08-13 12:40 av Bo§e
Carmarino
2

#24: Har inte lyssnat på ett enda avsnitt. Det har inte funnits några som jag tyckt verkat tillräckligt intressanta.