Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettmusik
Läst 386 ggr
[GIKmio]
3

Finsk Nostalgi

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nostalgiska låtar, artister, filmer, idrottsstjärnor etc. från Finland 🇫🇮
En av Mauri Antero Numminens mest kända låtar här i Sverige som dessutom framfördes på svenska precis som en gummiboll. M.A Numminen har en karakteristisk sångröst..

[GIKmio]
1

Stratovarius från Helsingfors med Father Time (1996) Finländarna kan hårdrock..

Carmarino
1

Finska artister har jag dålig koll på. Det är väl bara Numminen och ett fåtal andra jag känner till. Däribland Arja Saijonmaa, här med Högt över havet. Den är förvisso från den svenska Melodifestivalen 1987, men Arja är ju från Finland.

Kommer ihåg att jag läste en intervju med Lotta Engberg, som vann Melodifestivalen med Fyra bugg & en Coca Cola. Hon berättade då att Arja inte alls var glad över att komma två utan, som Lotta sa, "då gjorde hon skäl för namnet Arja". 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[GIKmio]
1

Bomfunk MC's-Freestyler (1999) Hördes på varje radiostation..

[GIKmio]
1

Någon man minns från 90-talet som kom från Finland var Linda Lampenius. Hon var nästan lika populär som Mumintrollet några decennier tidigare.

• Redigerat 2021-06-11 18:30 av [GIKmio]
Carmarino
1

#4: Letade faktiskt efter någon låt med henne jag kände igen, men det var bara henne själv jag kände igen. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[GIKmio]
1

Marion Rungs sjätte plats i ESC 1973 var Finlands största framgång tills Lordi vann 2006.

[GIKmio]
1

#6 Lordi vann ESC för Finland 2006. Hardrock Hallelujah. Mister Lordi heter egentligen Tomi Putaansuu och är från Rovaniemi..

[GIKmio]
1

Finlands första VM-guld i ishockey togs i Stockholm 1995. Ungdomskedjan med Ville Peltonen, Saku Koivu och Jere Lehtinen. Och svenska förbundskaptenen Curt Lindström. En av dom största händelserna i Finlands idrottshistoria som häromåret blev film. I filmen 95 gör Jens Hultén rollen som Curt Lindström.

[Göstage]
2

Olavi Virta var väl vad jag förstår Finlands okrönte tangokung på sin tid. Här hörs han dock i en traditionell vals, Metsäkukkia (Skogsblommor). Vackert vemodig! Enligt uppgift skall det vara en populär bröllopsvals i vårt östra grannland.

Edit

100-års minnet av Olavi Virtas födelse har firats stort i Finland. Han var den största finska...
  • Redigerat 2021-06-12 08:46 av [Göstage]
[GIKmio]
3

Kaija Kärkinen deltog för Finland i Eurovision Song Contest 1991 med låten Hullu yö. Hon är nog mest känd i Sverige för att hon medverkade i dom första säsongerna av Rederiet.

[Göstage]
1

Levan polkka har smugit fram som en finsk musikexport nästan i jenkaklass.

[Moon AppleGrey]
2

#10: lyssnade sönder den här låten för ca 10 år sedan. 😄
Visste inte att det var "Pirjo" som sjöng.

[GIKmio]
1

Hans Martin blandar dansband med psalmer och andliga sånger. Han sjunger dessutom på svenska och det är musik vi inte bara minns i barndomen utan som följer oss genom livet. Från dop och skolavslutning i kyrkan till bröllop och begravning.

[GIKmio]
1

Matti Nykänen (1963-2019) Fyra OS-guld och sex VM-guld i backhoppning. Behöver man säga att han är en av Finlands största idrottsmän genom tiderna?

• Redigerat 2022-02-11 14:34 av [GIKmio]
Carmarino
1

Ett av Finlands bättre bidrag till Eurovision: Lapponia med Monica Aspelund 1977. Fast hon kom bara på tionde plats.

[GIKmio]
1

Paul Norrback var en av många finländare som kan spela dragspel. Kevätunelmia..

[Göstage]
1

Leningrad Cowboys har väl uppnått kultstatus på många håll i världen. Här blir det äktfinskt.

Cojimar
1

Tove, Lasse och Mumintrollet 1970.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

[GIKmio]
1

#10 Kaija Kärkinen är en bra finsk sångerska och skåderspelerska. Hon kan prata svenska också 👍

[GIKmio]
1

Jag växte upp på en bruksort där ishockey betydde det mesta och en del pojkar med finskt påbrå. Och Jari Kurri var den stora idolen som spelade borta i Kanada med den störste av alla ..Wayne Gretzky

Cojimar
1

#20 I det sammanhanget går det förstås inte att förbigå Juha Widing.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

[GIKmio]
1

#21 Jag hade hört talats om Widing att han var född i Finland och var en av dom första svenskarna i NHL, men att han växt upp här på orten fick jag reda på någon gång i tonåren

Cojimar
2

#22 OT, modell "jag mötte Lassie": jag har faktiskt deltagit i kretsskolmästerskap i friidrott samtidigt som JW (dock i skilda grenar och årsklass).

• Redigerat 2022-03-26 09:39 av Cojimar
[GIKmio]
1

Zackarias Topelius är en finländsk poet och diktare som kunde skriva på svenska..En klassiker …

Cojimar
1

Lasse Mårtenson skrev signaturen till TV-serien Stormskärs Maja 1976. Den har senare spelats in av en mängd artister,. Här är den med Ida Elina på kantele, det finska nationalinstumentet.

Stormskärs Maja på dragspel, kantele och a cappella.
Carmarino
0

#25: Det verkar vara ett komplicerat instrument att spela på.

Cojimar
1

#26 Det finns mycket med Ida Elina på YouTube där hon spelar kantele och sjunger, och hon har populariserat instrumentet genom att spela in covers från nutida artister, men hon har även en del eget material.

Här presenterar hon Kantelens utveckling.

Cojimar
1

#25 Alla (sex) avsnitten om Stormskärs Maja kan ses på Yle.

"Åke Lindmans tv-serie om Stormskärs Maja är en finlandssvensk tv-pärla. Serien baserar sig på Anni Blomqvists romaner om livet i den åländska skärgården. Berättelsen om Maja och Janne är en skildring av deras liv på Stormskäret åren 1842-1899. Lasse Mårtensons storslagna musik fullbordar verket som blivit en av de mest älskande finländska filmklassikerna. (1976)"---

Åke Lindmans tv-serie om Stormskärs Maja är en finlandssvensk tv-pärla. Serien baserar sig på Anni Blomqvists romaner om livet i den åländska skärgården. Berättelsen om Maja och Janne är en skildring av deras liv på Stormskäret åren 1842-1899. Lasse Mårtensons storslagna musik fullbordar verket som blivit en av de mest älskande finländska filmklassikerna. I huvudrollen Rose-Marie Rosenback och Leif Sundberg. Dramatisering Benedict Zilliacus. Regi Åke Lindman. Yle, Svenska TV-teatern (1975)
  • Redigerat 2022-06-20 16:40 av Cojimar
Fornöga
1

#18 För två år sedan instiftades den 9 augusti som den officiella Tove Jansson-dagen i Finland, men firandet har ännu inte etablerat sig, skriver HBL.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

På tisdag är det Tove Jansson-dagen, den finländska konstens dag. Men är det någon som firar den nya högtiden?
Fornöga
1

#29 Dagen till ära släpps årets muminmuggsedition, men muggarna är kanske inte den guldgruva som de svenska kvällstidningarna brukar hävda. Åtminstone inte om det inte är unika muggar.

"Ska man köpa en Muminmugg ska det vara för att man tycker om den", säger Anna-Kaisa Summanen Öhgren på Stockholms aktionsverk till TT.

"Själv har hon ett antal hemma och använder dem.

– Jag tror att man ska använda sina föremål, oavsett om det är porslin från 1700-talet eller nytillverkade muggar. Men man kan förstås vara rädd om dem.

Årets Mumindagsmugg är ett samarbete mellan Arabia och Röda korset och bygger på Tove Janssons illustrationer för hjälporganisationen från 1963."

Muminmuggarna som finns i vart och vartannat hem har blivit åtråvärda samlarobjekt. Men långt ifrån alla av dem. Den som hoppas bli rik när årets exklusiva mugg säljs på tisdag får tänka om.
Carmarino
1

#30: Jag måste vara en av de få som inte tycker om mumintrollen. Åtminstone har jag inte hört om några andra som inte gör det. 😊

Fornöga
0

2025 Finlandssvenska debattören Erica Helin jublar på Expressen debatt över KAJ-segern i Melodifestivalen, som hon hoppas innebär att vi på den här sidan blir mer medveten om den svenskspråkiga kultur som finns på andra sidan Östersjön och den gemenskap man känner med det svenska kulturutbudet.

Många där delar nostalgiska kultururupplevelser från barndom och uppväxt med oss "Sverigesvenskar", utan att vi riktigt varit medvetna om det här, berättar hon:

…"att vara svenskspråkig i Finland betyder för väldigt många att man som barn kollade på Bolibompa och Disneydags, Lilla Sportspegeln (men av upphovsrättsliga skäl visades inte Tom&Jerry), Pippi, Emil och Bullerbyn, Sommarlovsmorgon, Julkalendern och som tonåring Bullen, Voxpop och Grynet."---

"Vi har kollat på Rederiet, Robinson, Solsidan och Therese i kassan, Kalle Anka på julafton och läst Vinterviken och En ö i havet. Vi har köpt Bregott, Lingongrova och Cloetta Kex och tagit det med hem i kylkassar efter semestern i Sverige, den till Kolmården, Junibacken eller Gröna Lund.

Vi har älskat Ikea för att det känns så hemma med all information på svenska även i finländska butiker. Det har varit Vättern runt, Stockholms maraton och Vasaloppet. Gunde Svan, Leif GW Persson och Petra Mede är lika folkkära i Sverige som i Svenskfinland."---

"Det är bara i ishockey vi hejar på Finland. "---

Jag tror inte ni rikssvenskar förstått hur svenska vi finlandssvenskar är. Ni kunde inte ha valt en bättre representant för Sverige i Basel, för med KAJ blev kultur-Sverige lite större, skriver Erica Helin.
  • Redigerat 2025-03-12 10:11 av Fornöga
Fornöga
1

#31 Nej, de är efter åttio år fortfarande populära. 😊

I år är det 80 år sedan Tove Jansson introducerade världen för Mumintrollet genom sin första bok, Småtrollen och den stora översvämningen.Men vad är det ...
  • Redigerat 2025-05-18 08:54 av Fornöga
Carmarino
1

#33: Läste otroligt mycket som barn, men böckerna om Mumintrollen tyckte jag inte om. Vet inte varför, men det måste ju ha funnits någon anledning. Har dock fortfarande inte kommit på vad den var/är. 😁

Fornöga
1

#34 Här har du en annan som hade svårt för mumintrollen- Tove Jansson:

"”De där förbannade mumintrollen. Jag vill inte höra mer om dem. Jag skulle kunna spy på mumintrollen”, skrev hon i slutet av 1950-talet, när muminmanin var som störst.

Källa.

Hon gömde hemliga meddelanden i sina berättelser och fick flera avsnitt av barnprogrammet förbjudna. Lär känna Tove Jansson.
  • Redigerat 2025-05-18 13:31 av Fornöga
Carmarino
0

#35: Skönt att veta att jag inte är ensam. 😁

Fornöga
1

Mer mumin, nu i finsk-engelsk form: en seriestripp från tidningen London Evening Standards från 50-talet är till salu med utgångspris över 300.000 SEK, enligt GP. Seriestrippen har varit i göteborgaren Sture Hegerfors ägo tidigare, men han tror sig ha givit bort den.

"Det rör sig om seriestrippen ”Mumin och havet #59” som ligger ute till försäljning på Bukowskis auktionshus. Det är ett av få bevarade originalseriestrippar från den engelskspråkiga Muminserien som fanns med i tidningen London Evening News mellan 1954 och 1961, skriver Hufvudstadsbladet."---

En seriestripp från 50-talet ligger ute till försäljning. Det är en serierad med Muminfamiljen från en engelsk tidning som ligger ute till försäljning.
  • Redigerat 2025-05-22 17:59 av Fornöga