Nostalgi iFokus

Nostalgi

Läst 86 ggr
perk
2

Foto/mörkrums Nostalgi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har döstädat lite, nu blir det inget mer mörkrumsarbete 🙂

Om aftonen får den late brått🙂

"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"

Carmarino
0

Kul. Min bror framkallade också filmer i sitt mörkrum i källaren. Sedan gjorde vi foton av negativen i badrummet. Vi riggade upp de olika baden på brädor över badkaret. När bilderna gått igenom alla baden så åkte de ner i badkaret, som vi fyllt med vatten, för slutsköljningen. Sedan hängdes de upp på tork. Några gånger var min kompis med, och hennes far hade en torkapparat som vi fick låna ibland. Då blev bilderna extra fina. Har kvar rätt många av dem fortfarande. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

• Redigerat 2022-03-28 11:53 av Carmarino
perk
1

Det där påminner lite om mina fotominnen, mitt fotointresse började i Skåne. Hade en giftas morbror i Malmö som var fotopryltokig. Så det var mörkrumsarbete i badrummet som du beskriver, på varma sommarlovsdagar. Ibland saknar man det där men det är ju betydligt enklare i datorn numera, men dofterna får man ju inte fram.

Jag sniffade lite i skålar och flaskor när jag städade nu, och det kom en del minnen över en svunnen tid. Känns lite sorgligt också på något vis.

Konstigt helt plötsligt längtar jag till Skåne och Malmö……..för att inte tala om Köpenhamn…..vore gott med en Calsberg Elefantöl 🤔

Om aftonen får den late brått🙂

"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"

Carmarino
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Kom på att jag faktiskt har kvar en av skålarna vi använde, nämligen den för fixeringsbadet. 😊

Även om jag bor så att jag kan se Helsingör när jag är nere i stan, så har jag inte varit där på väldigt länge. Har inte druckit någon elefantöl heller på väldigt länge, men det beror mest på att jag inte tycker om öl. 😉

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[GIKmio]
0

Det där med mörkrum och egen framkallning hade varit något för mig. Tänk vad man väntade på att fotona skulle komma. Vi brukade skicka till Tanumshede nere på västkusten för framkallning. Minns inte vad dom hette.

[GIKmio]
0
  • Redigerat 2022-04-01 09:00 av [GIKmio]
Carmarino
0

#5: Har mängder med foton framkallade hos Extrafilm. 😊