Laga gamla saker
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Killen hittar en gammal trasig Nintendo Gameboy och tar hem den, lagar och rengör så den blir som ny. Jag har sett fler klipp på Youtube med gamla TV- och Radioapparater m.m också . Kanalen heter Restoration VR.
Själv har jag en gammal klockradio som jag minns jag vaknade till förr i tiden. Det enda som behövs åtgärdas är en ny sladd. Sedan kan det vara bra att blåsa ut damm ur gammal elektrisk utrustning. Väcks ju numera av mobilen men det var praktiskt med klockradion då man såg klockslaget direkt om man vaknade på natten utan att behöva plocka fram mobilen.
#0: Hade nog inte ens tänkt tanken på att försöka laga den. 😄
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#1: Har också en klockradio - som fungerar - men använder den aldrig. De få gånger jag behöver väckning så blir det mobilen.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Går det att laga en gammal trasig mobiltelefon också?
#4: Det krävs nog en hel del tid, tålamod och vissa reservdelar till att få den att fungera. 😊
#5 Även fast han är bra på att återställa saker så finns det exempel på saker man inte har användning av numera. Bland annat en nostalgisk tjock-tv. Varken bildformat eller uttag stämmer överens med hur det är idag.
Jag har fortfarande en klockradio som lyser så fint under natten. Sen har jag en till som jag aldrig använt men den gör jag mig inte av med eftersom jag fick den av en avliden släkting, som i sin tur hade fått den av min pappa som också är borta.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
- Redigerat 2022-04-30 20:40 av Tarotstollan
En trasig gammal hederlig videokamera lagas och får nytt liv. Det är långa klipp, men man kan se början och sedan hoppa fram till slutet för att se resultatet. Fascinerande…
Idag höjs momsen på reparation av inlämnade saker som cyklar, skor, lädervaror och kläder från 6 till 12%.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2023-04-02 21:36 av Fornöga
#9: Helt sanslöst dåligt. Man borde uppmuntra reparation av gamla saker istället. 😠
#9 ff Klimatregionrådet i Stockholm (C) är kritisk till momshöjningen framgår det på Aftonbladet debatt. "Momshöjningen för reparationer står i rak motsats till det klimat- och miljöministern säger sig vilja göra", skriver han.
”Cirkulär ekonomi är en nyckelfaktor i den gröna omställningen”, sa klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) på en EU-konferens om cirkulär ekonomi i februari.
Bara en månad senare, den 1 april, gör regeringen det dyrare att lämna in cyklar, kläder, skor och hushållslinne för lagning när de höjer momsen på reparationstjänster från 6 till 12 procent."---
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)