Det svenska modet
Följ det svenska modet från årtionde till årtionde i dokumentärserien Det svenska modet på SVT. Någon som tittat?
Är inte jätteintresserad av mode, så jag har inte sett programmet.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Jag såg lite igår. Det var ett reportage om jeansen på 70-talet som jag kände igen. Kom på att det var ett klipp vi hade här på nostalgi i fokus för några år sedan.
Oljerocken, ursprungligen ett plagg för utearbete i hårt väder, är sedan länge ett populärt modeplagg och går nu en ny vår till mötes, även i vårt land. Men numera förknippas den mer med engelsk societet på ripjakt än med fiskare som slitit hårt för försörjningen.
"I Sverige har vi ofta lånat plagg från England, när vi varit ute efter något klassiskt och elegant, berättar Leif Wallin. Oljerocken, som fortfarande förknippas med lantlig brittisk adel, är inget undantag.
– Det finns väl en anledning till att den kallas Östermalmspresenning, haha! Nu är den ju ett modeplagg som bärs av många, men det finns fortfarande en koppling till brittisk överklass. Det är ett praktiskt plagg som är lätt, rymligt och andas bättre än täta regnjackor."---
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Både min man och jag har oljerockar av märket Barbour.
Östermalmspresenning var ju ett roligt ord😃. Tur vi bor i Göteborg.
Min första oljerock hade jag runt 80-talet. Minns även att vår son hade en när han var i 7-10 års ålder ungefär. Även han har oljerock idag,
Jag hade ingen aning om att oljerocken förknippades med överklass på det sättet.😮
Som sagt så är det ett perfekt plagg. Skyddar bra mot Göteborgsvädret.
Använder även min på vintern då med en tillhörande väst till. Västen har jag vår och höst som ensamt plagg.
/Maria
#4 Kul att höra, och nu vet du alltså att du hör till överklassen! 😉
#5 Det var som attan…
/Maria
Tror inte jag har haft någon oljerock, men vi hade regnkläder när jag var barn. Det var ungefär som dem i Vi på Saltkråkan har jag för mig, men byxor, jacka och hatt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#7 Min man har den klassiska oljerocken. Jag har en som går till knäna ungefär.
Vi använder dom jämt. Inte som regnkläder.
/Maria
#8: Ja, jag skulle nog kunna tänka mig att köpa en.
#9 Jag lovar att du inte kommer att ångra dig. Så välsydda, perfekta fickor, varma men ändå inte tjocka plus att de står emot väta.
Man behöver bara vaxa dom emellanåt.
/Maria
#10: Finns det innerfickor även i damjackorna - eller skiljer de inte på dam och herr?
Min har innerficka.
Min är mer en rock. Går till knäna ungefär.
Min man och sonen har den klassiska jackan som går ungefär nedanför höfterna.
/Maria
#12: Får se om jag hittar någon lämplig här i närheten. 😊
#13 Vi har köpt våra på Naturkompaniet.
/Maria
#14: Såg att de finns här också. Får väl se om jag hittar något där nästa gång jag är i närheten - men oljerockarna var rätt dyra så det vill till att de passar och är bekväma.
Inte bara oljerockar som gått och blivit mode, på Sjöfartsmuseet i Göteborg visas under tiden 16 nov 2024 – 31 aug 2025 utställningen Oceanista – om hur sjöfartens kläder och redskap har påverkat och inspirerat modevärlden.
#16: Marie Antoinette kanske var något på spåren, med sina slagskeppshattar…🙂
När får vi se någon nations "first lady" med en chic Patriot-missil på huvudet….?
Vissa försök i den riktningen har dock gjorts, även om det kanske inte riktigt "lyfte"…
https://i.etsystatic.com/6256228/r/il/799a75/1936016578/il_1140xN.1936016578_6t0s.jpg
🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-11-01 12:58 av Bo§e
Ett importerat "svenskt" barn- och ungdomsmode på 50-talet, var "skinnpajarna", klart inspirerade av de trendskapande filmerna med James Dean, Marlon Brando, m.fl.
Som så ofta med importerade trender, utvecklades detta till en ganska stereotyp, försvenskad variant av förebilden.
Jeans från Lee eller Levis hade ännu inte riktigt dykt upp på den svenska marknaden, så vi fick nöja oss med mediokra "wannabees" som kunde heta "Texas", "Lasso" m.m….🙂
En accessoar som jag i backspegeln uppfattar som en väldigt svensk "add-on", var gummistövlar med ett vitt reflexband upptill, som uppenbarligen ansågs tillhöra det svenska "ung rebell-paketet". Oklart hur…
Under en period hade nästan alla barn och ungdomar [läs; grabbar] sådana stövlar, från småskoleåldern och en bit uppåt.
Dessa stövlar kan sägas vara en tydlig tids- och stilmarkör under en tid under 1950-talet.
Pga min ålder, minns jag detta bäst från ca 1955 och en bit framåt (småskoletiden), och jag var själv ett ganska otrendigt barn, i det att min "skinnpaj" var av galon (😬), och mina stövlar hade rött (!) reflexband, vilket förstås var helt fel….🙂
🙂
- Redigerat 2024-11-01 13:59 av Bo§e
#18: När jag var i yngre tonåren var det seglarstövlar som gällde - helst blå med en vit kant. Skinnpaj har jag inget minne av att vi hade, utan det var nog mest jeansjackor. De riktiga "rebellerna" hade afghanpäls. 😊
Om vi försöker hitta något svenskt efterkrigsmode som inte kan direktknytas till anglosaxisk populärkultur, får vi leta en stund, men till slut hittar vi Slamkryparen …!
Detta praktiska skodon introducerades någon gång under 50-talets andra hälft, och fick sitt namn pga den unge Ulf Hannertz uppmärksammade insats i TV-frågesporten Kvitt Eller Dubbelt.
Slamkryparen var väl anpassad till vårt klimat, och blev en närmast folkkär sko, under lång tid.
- Redigerat 2024-11-01 19:09 av Bo§e
Raggarvästen
Idag förknippas 60-talets skinnväst starkt med raggar-subkulturen, vilket alla tycks vara nöjda med.
En liten historisk spaning avslöjar dock att det inte var riktigt så enkelt fån början.
Västen, som nu närmast har blivit ett "varumärke" för USA-bilnostalgiker, och andra vårdare av gamla tiders "rocker"-kultur, var faktiskt en gång ett precis lika populärt plagg hos antagonisterna, "modsen", och var inte alls den markör som den senare gjordes till.
Här ser vi några tidiga bilder av Rolling Stones och Hep Stars, från tiden innan västen enbart blev ett raggarattribut bland våra subkulturer.
"Onödig kunskap" idag, kanske, men en liten micro-spaning….🙂
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Apropå skinnkläder- "Stjinnbracka ma lucku", heter en "halvfräckislåt" med text på dalmål av Sven-Erik Swenn till traditionell melodi som Evert Sandin spelat in. Översatt till svenska så betyder det skinnbyxor med lucka (istället för gylf), och så här kunde de se ut.
- Redigerat 2024-11-02 13:44 av Fornöga
#22: Ja, det mesta har en intressant förhistoria..🙂
Frågan är om luckan får någon revival….?
"Hoodien", med sina medeltida anor, har ju fått en närmast global renässans….
#23 Ja, man skall aldrig säga "aldrig"…😊
#23 #24 Fast unga herrar med uppfälld huva är jag däremot av princip misstänksam emot, även om plaggets historia är intressant.
- Redigerat 2024-11-02 14:23 av Fornöga
#25: Japp, i båda fallen….men varning; det kan också vara en IT-konsult du möter….🙂
Kritstrecksrandig kostym och fiollåda får väl anses en aning daterat idag….🙂
- Redigerat 2024-11-02 14:45 av Bo§e
#27 Apropå huvudbonader: blir under stundom lite full i skratt när jag besöker YouTube och ser äldre herrar i trubadurskrået som har hatt eller keps som något slags uniformspersedel. Verkar som det är svårt att sjunga visor utan huvudbonad.
😁
Lite grann som när trummisar ett tag utmärkte sig på samma vis, men i de senares fall verkar det inte så vanligt längre. Fast Olle Jönsson håller i hatten fortfarande...😉
- Redigerat 2025-06-18 17:43 av Fornöga
#28: Förmodligen för att dölja att han inte har så mycket hår kvar uppe på huvudet. 😉
Folkdräkten verkar ha fått en renässans i Sverige- åtminstone på denna dag.😏
Idrottare brukar vara vakna för modetrender, så jeansen som Englandsproffset Johanna Rytting Kaneryd bär är troligen inne för tillfället. Kan väl bara säga att de ser ut ungefär som alla jeans jag innehaft- säckiga (inte "sexiga"!) och för långa. 😏
- Redigerat 2025-06-28 14:05 av Fornöga
#31: De påminner om V-jeansen - utan V - som var populära på 70-talet. 😁
#31 ff Jeans ja- en ständig trätokälla om vilka som är de "rätta" (flera trådar vittnar om det). Här är dagsläget. 😏
- Redigerat 2025-09-05 13:47 av Fornöga
#33: Dagsläget…?…Bah…! 🙂
Om man stoiskt bär samma typ av jeans hela tiden (dvs de man gillar), ligger man repetitivt rätt i tiden med en trygg intervall, enligt lagen om den stillastående klockan som alltid går rätt 2 ggr per dygn, samt enligt matematiken kring himlakroppars banor….
🙂
På Hallwylska museet i Stockholm pågår fram till 10 januari 2027 utställningen "Korsettkriget – en kamp om kvinnlighetens former vid förra sekelskiftet".
Läs mer här.
#35: Kommer ihåg hur förvånad jag blev när jag fick veta att min mormor alltid hade korsett på sig. Har för mig att hon även hade det när hon sov. Tydligen hade hon använt korsett så länge att kroppen inte klarade att hålla sig upprätt på egen hand, utan behövde stödet från korsetten.
#36: Min mormor också. (född 1897)
Hennes korsettfjädrar (kallas de även "spiralben" ?) blev spännande leksaker för en nyfiken grabb, som såg dess möjligheter…😁
- Redigerat 2026-06-22 14:46 av Bo§e
Min mormor var tvärtom. Hon var född 1900.
Hon använde aldrig ens bh till de flestas förfäran.
/Maria
Minns någon skolmössan…?
Den var inte obligatorisk, men den var ett slags "statement" att man uppnått skolåldern, och i stort sett "alla" bar den, till att börja med. Som jag minns, minskade mössans betydelse efterhand, och hamnade till slut i garderoben.
Bilden, förställande undertecknad, torde vara tagen 1955
🙂
#35 ff Mer om korsetter och den pågående utställningen om sådana här.
#39: Kan inte minnas att det var någon som hade skolmössa. Har kollat gamla skolfoton och ingen där har mössa.
#41: Det kan nog vara så att "min" generation var bland de sista som upprätthöll traditionen med skolmössa. Jag tror att mössorna försvann i tysthet mot slutet av 50-talet.
Kan nog också ha varierat i olika landsändar.
- Redigerat 2026-06-24 20:50 av Bo§e
#42: Har sett en del skolfoton från 1940- och 1950-talen, och det verkar inte ha varit vanligt i Skåne. Så kanske har det varit längre upp i landet man använde mössor?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Modehistorikern Emma Severinsson skriver i Forskning och Framsteg om sextotalsmodet och hur det föryngrade modebranschen och påverkade samhällsutvecklingen.
"1966 var året när New York Times myntade termen ”Swinging London” och det var ett faktum att Paris för första gången utmanades som modets huvudstad. Kläder som kom från England beskrevs som ”en flammande protest mot tråkighet”. Carnaby street var navet för den nya kulturen där inte minst designers som Mary Quant, som utmanade konventionerna, etablerade sig.
I Bildjournalen rapporterades att Stockholm inte låg långt efter utan här öppnade butiker med ung, frisk och ohämmad stämning. Precis som i England var de som skapade kläderna inte äldre än de som var tänkta att bära dem."---
"1960-talets nya förhållningssätt till kläder har präglat samhället sedan dess. Det mer informella kläderna och det mer färgglada modet har levt kvar. De strikta normerna för hur vi förväntas klä oss luckrades upp. Det som sågs som revolutionerande då skulle inte många reagera starkt på i dag."
- Redigerat 2026-06-30 15:04 av Fornöga