Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettminnesboken
Läst 118 ggr
[Moon AppleGrey]
1

Bert-Åke Varg har lämnat oss.

Mottog nyss den tråkiga nyheten att Bert-Åke Varg, som nog får sägas vara en av våra folkäraste skådespelare, har avlidit.
Som jag fick höra på telefon, så dog han under nyårskvällen 31/12-22.

Vila i frid, Bert-Åke.
Du kommer alltid att vara en av mina favoriter. 🌹

• Redigerat 2023-01-02 15:29 av Carmarino
  • Redigerat 2023-01-02 10:19 av Fornöga
Fornöga
0

Se även minnesboken.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2023-01-02 07:58 av Fornöga
[Moon AppleGrey]
0

#1: det har jag redan kommenterat där…
Och som du kan se har Carmarino lagt till etiketten minnesboken.

• Redigerat 2023-01-02 08:35 av [Moon AppleGrey]
Vixxen
1

Vila i frid 🌹

Carmarino
1

#2: Det är bara bra att Fornöga länkar till den andra tråden. Många har ju kommenterat där också.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[Moon AppleGrey]
1

#4: ja, men då missuppfattade jag möjligtvis varför han länkade.
Trodde att det var att tråden skulle ha varit onödig och som sagt så hade jag frågat om det och fått svar. Så, ja… 😅
Ursäkta.

Fornöga
2

Som Carmarino skrivit i tråden Minnesboken finns det möjlighet att gå utanför den om man anser att sorgebudet har sådan dignitet att det bör få en egen tråd. Så gjorde vi beträffande Lasse Lönndahl till exempel. (Liknande val gjordes f.ö. på Sport iFokus när nyheterna om Salming och Pelés dödsbud lyftes ur deras Minnesbok).

Men har man väl börjat skriva på ett ställe, som det hade gjorts beträffande Bert-Åke Varg, då skapar dubbleringen förvirring hos senare anlända besökare, som kan gå miste om en del kommentarer om idolen. Och det var mycket riktigt därför jag skrev en kort hänvisning till Minnesboken i den här senare skapade tråden.

• Redigerat 2023-01-02 17:00 av Fornöga
[Moon AppleGrey]
1

#6: precis.
Så missuppfattade din kommentar helt.
Sorry.

Fornöga
1

#7 Absolut. Lätt hänt!

GikMio
1

Bert-Åke Varg förknippar jag mest som komiker som var rolig på tv och film, och även en go gubbe privat. Men han spelade även drama som grinig gubbe på senare år i både Rederiet och i filmen Glada hälsningar från Missångerträsk. Som barn minns jag honom som många andra 70-talister som ugglan Helge i Från A till Ö. Minns honom också som barn när han samarbetade ihop med Staffan Ling och Bengt Andersson i två julkalendrar på SVT.

[Moon AppleGrey]
1

#9: ja, han var en mångsidig skådespelare.

Jaså? Vilka julkalendrar var det?

GikMio
1

#10 Julstrul med Staffan och Bengt från 1984. Han spelade busschaufför där och sjöng så mjölken skar sig i ett avsnitt. Den andra var från 1988 och hette Julklådan eller något.. Det fanns ett barnprogram som hette Skrivklådan innan dit barn och ungdomar kunde skriva manus och skicka in så spelade dom upp det om man hade tur. Julkalendern var en "juligare" version av det programmet

[Moon AppleGrey]
1

#11: jaha, på så vis.
Tackar. 😁

GikMio
2

#11 Liv i luckan med julkalendern hette den enligt Wikipedia. Men kallades även för Julklådan.1988 var den SVT:s julkalender med Staffan Ling, Bengt Andersson, Bert-Åke Varg och Sissela Kyle.