Iron Maiden
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Iron Maiden bildades i London, England 1975. Dom släppte sitt debutalbum 1980. 1982 släppte dom The Number of the Beast. Ansedd av många som den bästa hårdrocksplatta som någonsin släppts. Året efteråt 1983 kom The Trooper. En av "järnjungfruns" största hits
#0: Jag har Trooper-Eddie tatuerad på min underarm. 🥰
Up the Irons! 🤘
// Harley
Hårdrock är mycket föknippat med dystra texter om döden och satan. Iron Maiden vände på det och skrev texter till låtarna från bibeln och även texter från historiska händelser.
#0 Jag är inte avundsjuk på mina vänner. Men vissa har sett Bruce Dickinson i verkligheten. Då blir man lite avis. Han kan flyga flygplan, fäkta, och så kan han sjunga också 🙂
Maiden har jag sett ett antal gånger live.
Ett band som alltid bjuder till 👍🏼
- Redigerat 2023-01-28 13:11 av [Hayabusa-0001]
#4: Samma här. Har alltid träningsvärk efter deras spelningar. 😅
// Harley
Run to the hills från mästerverket The Number of the Beast. Bruce Dickinson tog över som sångare efter Paul Di' Anno. Hoppade av ett tag då Blaze Bayley tog över. Bruce är förknippad som den stora sångaren.
- Redigerat 2023-01-28 13:19 av GikMio
Jag gillar Somewhere in Time från 1986. En platta där Iron Maiden lade in och satsade på synth i musiken. Wasted Years blev en stor hit. Så helt bortkastat var det inte 😁
Iron Maiden var ett av de första banden jag började köpa skivor av själv. Låten Fear of the Dark var min absoluta favoritlåt länge och är fortfarande bland bandets bästa låtar.
#7 Fear of the dark ligger i toppen av bandets bästa album genom tiderna. Apropå album så har ju bandets egen maskot Eddie varit med på skivomslaget genom tiderna.
Iron Maidens största liveskiva är Live after death (1985) men dom har gjort livesamling senare. Jag har en av dom med Afraid to shoot strangers från Fear of the dark (1992) live från Globen i Stockholm. Men detta är studioexemplaret av en bra låt.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Dom är födda i mitten och slutet av 50-talet, och inte så värst gamla ännu. Dom kan köra ett tag till. Även om Bruce Dickinson tydligen lider av en del krämpor som jag läste härom året
#13: Jag hoppas också att de fortsätter ett tag till. 🥰
Bruce tror jag kommer ha femtioelva projekt på gång tills den dag då han checkar ut från jordelivet. 😅
Stackars Nicko drabbades av en (lindrig?) stroke förra året och fick i stort sett lära sig spel trummor på nytt, men att lägga ner fanns inte på kartan.
// Harley
#14 Bruce var drabbad av cancer, men det var för tio år sedan. Tror han blev friskförklarad helt. Men det var något med höften som spökade härom året.
#15: Ja, herregud, när jag läste om hur han spelade in hela albumet med den där mystiska knölen i halsen som han "skulle kolla upp sen när skivan var klar". 🫣
Känns som ödets nycker när sångare drabbas av något som kan sätta stopp för deras karriär (eller i värsta fall, livet självt) på det sättet. 😨
Just ja! Var det tidigare i år som han opererade höften? Inte konstigt så som han far omkring på scenen att lederna tar stryk. 😅 Två höftproteser och utslitna knän. Bruce kommentar om höfterna: "Ja, nu är jag heavy metal på riktigt, säger han och skrattar högt." Jag älskar den karl'n. 😄
// Harley
#16 Det är lite roligt att tänka tillbaka 40 år när jag var tio år och han 26 år..Kändes då som en farbror som man hängde upp posters på från Okej i pojkrummet. Idag är han en farbror på 66 år och jag en på 50 år 😁
The wicker man kom runt millenium skiftet..Mycket bra låt. Många bra låtar kom innan och många låtar kom även senare. Bandet är fortfarande aktivt även om man inte släpper en platta varje år numera som på 80-talet.
#17: Så häftigt att ha följt dem under åren!
Jag är -87:a så jag har "bara" varit ett fan i omkring 20 år. Jag 'hittade' Maiden mycket tack vare min hårdrocks-moster men det var just Brave New World-plattan som verkligen slog klorna i mig, Blood Brothers ger mig fortfarande gåshud.
// Harley
#19 Den första plattan jag minns var Piece of Mind (1983) Fick den inspelad på kassett av en kompis. Sedan köpte man LP för nice price 19 kr på den tiden 😊 Den här låten kom innan självbetitlade debutalbumet 1980..Tror den släpptes 1978 eller 1979. Paul di'Anno sjöng på dom två första, men bildade sedan sitt egna band Di'Anno på 80-talet
Tack för allt, Nicko! ❤️
Jag trodde inte jag skulle bli så emotionell när det var dags för pension men det var svårt att hålla tårarna inne. Underbara, fantastiska Nicko. 🤘
// Harley