CD-skivan trendig igen?
"Tänk dig för innan du hivar ut den där lådan med cd i vårstädningen," råder SVT. "De silverglänsande skivorna med kristallklart ljud är vårens uppstickare på andrahandsmarknaden", hävdar man.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2024-04-01 14:27 av Fornöga
Har inte slängt vare sig mina vinylskivor, CD-skivor eller LP-skivor. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#1 Nej, mina samlar damm i diverse ställ. En liten snabbsökning på nätet pekar på det är "Generation Z" som står bakom återupptäckten av kompakten.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2024-04-01 14:11 av Fornöga
Så startade det för fyrtio år sedan.
- Redigerat 2024-04-01 14:29 av Fornöga
90-talet är rätt hett generellt bland min tonåringar och deras kompisar. Många av bandet jag gillade är trendiga igen. Ett av mina barn köper CD både nytt och second hand.
Ändå lite ironiskt hur en enda ny CD-skiva kostar lika mycket och ofta mer än en månad Spotify Premium. Så man kan välja mellan 10 låter av en artist, eller näst intill alla låtar från alla artister för samma pris.
Mvh // Johan
Tror inte Gen Z skulle vara särskilt intresserade av mina CD. Det är mest äldre musik jag haft (har) på vinyl, som jag köpt på CD för att de var lättare att spela. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#5: Nu vet jag inte vad du har för skivor, men min 14 åring älskar band som Queen t ex.
Mvh // Johan
Tittade in på Tradera, och ser bland annat att Kents CD-singel Spökstad med ovanligt konvolut är uppe i 2480 kronor (pågår, 47 bud hittills. Det är 5 dagar och 23 timmar kvar på budgivningen). Fast det finns förstås mindre spektakulära utrop också…😏
#6: Det är rätt blandat, men jag har för mig det finns någon Queen där också. Såg dem live i München i slutet av 70-talet, och även om jag inte var så imponerad av dem då så gillar jag deras musik. 😊
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
ABBA:s album "The Visitors" som kom i november 1981 uppges vara det första musikalbum som släppts i CD-format. (Jag har det- fast på musikkassett…)
Jag besökte en handlare ibland förr som säljer begnat. 5 eller 10 kr för en CD-skiva. Även vinyl. Men vinyl har varit hett i flera år. Att skänka bort kan ibland ångras, men till stor nytta för andra. Och många skänker eller kastar utan att ta reda på om det finns något värde. Jag är en av dom.
#10 Ja, det går väl i något slags cykler, när nya generationer upptäcker föräldrars eller äldre syskons undanstoppade prylar. Och ibland hittar vi själva det vi trodde att vi hade glömt, som de gamla vinylskivorna, eller våra CD.
#4: Japp, även vid en googling så kan man se att "90-talet har kommit tillbaka", hör även unga åka omkring och spela 80- och 90-talsmusik här i den mindre stad där jag bor. Härligt att få uppleva att tonårstiden "går igen".
Jag har mina CD-skivor kvar, de flesta i gott skick.
Intresset växer för CD-skivan, men det skall vara begagnat skriver TT (GP).
Ej låst artikel i nuläget.
- Redigerat 2025-02-01 17:53 av Fornöga
#13: Har kvar alla mina CD, men inga direkta "rariteter" vad jag vet.
#13 ff Ännu ett vittnesmål om att CD-skivan återerövrar marknadsandelar, och det är en yngre generation som köper dem, enligt en skivhandlare. Speciellt trendigt är 90-talsmusik, enligt honom.
Har alla mina skivor kvar både vinyl och cd skivor.
Begriper mig inte på det nya, vill jag lyssna på "riktig" musik utan att anstränga mig med skivor, så sätter jag på Youtube.
Där finns ju allt från 60-talet och framåt, kul med alla gamla listor som Tio i Topp, Kvälls toppen mm.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#16: Kan tipsa om P4 Plus. Där är det (nästan) bara gamla godingar. Varje lördag kl. 11.00 är det repris på Svensktoppen och på söndagarna kl. 11.00 växlar det mellan Tio i Topp, Tracks, Poporama och Kvällstoppen.
Jag lyssnar nästan alltid på P4 Plus. Har en genväg dit på mobilen, men det går bra att lyssna på datorn också. Om man vill lyssna på någon låt i efterhand så finns det länkar till både YouTube och Spotify i låtlistan. 😊
Kanalen som ger dig en mix av musik genom årtiondena. Dygnet runt med musiken du älskar och saknat. Våra program ligger kvar för efterhandslyssning i 30 dagar i appen Sveriges Radio Play och på vår hemsida.
- Redigerat 2025-02-16 02:55 av Carmarino
Då sover jag som bäst!😉😴
Har även en länk till ett ställe där jag kan lyssna på samma artist 24 timmar nonstop utan reklam. Har flera artister som jag gjort så med.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#18: Man kan lyssna på dem i efterhand också. De ligger kvar i 30 dagar. P4 Plus är dessutom helt reklamfri. 😊
Med jämna mellanrum kan vi läsa att ryktet om CD-skivans död är överdriven, och nu är det ett sådant tillfälle igen. 😉
#20: Det är väl dags nu när vinylskivorna har haft en uppsving. 😊
#21 Ja, det kan nog finnas något sådant intresse iblandat. 😉
Farshid Jalalvand skriver i DN (i nuläget ej läslåst) om en återupptäckt, gjord tack vare sonen.
"Häromdagen kom min son hem från köpcentret Emporia med en för mig högst oväntad fångst – två cd-musikskivor. Jag hade ingen aning om att samtida musiker fortfarande tryckte sina verk på cd, och hade inte sett nya album – med omslagskonst och allt – på decennier.
Köpet hade föregåtts av den typiska, klartänkta tonårsplaneringen: sonen blev mycket förvånad över att vi inte hade en maskin i hemmet som kunde spela upp hans inköp. Medan vi grävde efter en gammal stereo i vindsförrådet frågade jag honom varför han hade fått för sig att köpa cd-skivor. Hans svar var lika kort som tidlöst: ”Det är coolt.”---
"Och när vi fick ner stereon från vinden upplevde jag själv för första gången på länge något som jag hade glömt. Vi tryckte ut skivsläden, lade på cd-skivan och tryckte in. Jag märkte att något hände inom mig under de tre-fyra förväntansfulla sekunderna innan den första tonen hördes. Den lilla ritualen gjorde att musiken upplevdes som mer betydelsefull, mer anmärkningsvärd, mer förtjänt av ens uppmärksamhet och fokus. Det blev ett i grunden annorlunda sätt att uppleva musik på jämfört med att bläddra i strömningstjänsternas oändliga kataloger. Jag får tacka kiddon för denna rådiga påminnelse."---