Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etiketterövrigtprylarinaktuellt
Läst 276 ggr
Fornöga
1

Utrotningshotade ljud

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Medan Slow-TV i högsta grad är aktuellt i dagarna hos oss genom Den stora älgvandringen har BBC utrymme för "Slow radio" per podd. Ett avsnitt handlar om ljud som vi inte hör längre- "the (lost) soundtrack of our lives" om man så vill:

"Surrandet av gamla datorer, ljudet av vitt brus från TV (före 24-timmars-TV), telefoner med nummerskivor, gamla videospelsljud, kassaapparater, uppringda modem är alla ljud som praktiskt taget har försvunnit - men ändå bara några år sedan försåg de oss med den soniska bakgrunden till våra liv", konstaterar man.

Vilka ljud saknar ni, och vilka är det skönt att ha blivit av med? (I det sistnämnda fallet kan jag bidra med att jag är glad över att slippa ljudet från äldre typer av tandläkarborrar… 😨)

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

As our world moves technologically forward, so the sounds around us become obsolete.
Pyttelite
0

Fröken ur finns inte mer.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Fornöga
1

Videoklippet är från 2015.

#1 Tjänsten finns tydligen kvar hos teletjänstleverantörer som betalsamtal. Vilken form av röst som svarar, digitaliserad eller "gamla" Fröken Ur, är okänt för mig (jag har inte ringt).

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

• Redigerat 2024-04-21 13:24 av Fornöga
Liz85
2

Angående det här ljudet från tv:n efter sändning. Så lägger man till det visuella till det ljudet vet alla som haft en sån kanal på vad "myrornas krig" är. Den som är yngre än så har ingen aning om vad som menas med det.

• Redigerat 2024-04-21 13:36 av Liz85
Pyttelite
2

Bruset finns kvar men filtreras bort;

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Myrornas_krig

johan
3

Ljudet av ett modem som kopplar upp sig är nog det ljud jag saknar mest. Gillar givetvis mer att alltid vara uppkopplad, men det var ändå något speciellt med dom där sekunderna av ljud som modemet gjorde. Som en förväntan på något sätt.

Mvh // Johan

Fornöga
1

#5 På begäran. 😉

Fornöga
1

En del redan nämnda tystnande ljud och några till här.

Minns du ljudet av ett uppringt modem eller SVT:s ofantligt störande testsignal? Här är tio utrotningshotade ljud som är på väg att försvinna.
Carmarino
1

#1: Fröken ur finns numera på nätet.

https://www.frokenur.com/aad/aktuell-tid

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Fröken ur - med exakt tid nu. Klockan visar aktuell svensk tid! Visar vad klockan är just nu! Digital och analog klocka med exakt tid nu.
Pyttelite
1

#8: Har helt missat det - tack!

Carmarino
1

#5: Till skillnad från dig så saknar jag inte det ljudet. Tyckte det var väldigt "skrälligt" och jobbigt att lyssna på. 😊

Tror inte det är några ljud jag direkt saknar faktiskt, men det är roligt att ha varit med om nummerskivornas smattrande.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Emo
2

Jag är glad att slippa de ljud de gamla bombplanen hade. Ända in på detta århundrade kunde jag känna obehag när ett flygplan med det gamla ljudet flög över oss.
Jag var bara några år gammal när ett plan på väg till England. efter att ha fällt sina bomber i Tyskland, sköts ner av svensk militär ock störtade och brann mindre än 100 meter från där jag var.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

GikMio
2

Ett ljud som jag aldrig hoppas blir utrotningshotat. Lever kvar sedan barndomen. Brukar höra den på avstånd varje måndag, men i måndags verkade den kört fel då tutan körde runt och inne på gården här 🙂

Fornöga
1

#12 Inte alla vuxna lär hålla med dig- Percy Nilsson i Malmö gör det absolut inte: han körde ju en borrmaskin i däcket för en glassdistributör en gång i tiden. 🤦‍♂️

Alla har sett den. Alla har hört den, kanske lite för många gånger. Nu firar Hemglassbilen 55 år på vägarna. Varannan måndag kör Emma Carlsson ut ur Göteborg med sin ljusblå Hemglassbil och följer riksväg 40 till Mölnlycke. Här tillbringar hon sedan ungefär sex timmar, och stannar på drygt 70 platser. Tumregeln är en minut […]
GikMio
1

#13 Ja Percy den Percy. Han köpte ihop ett hockeylag. Han kunde ha köpt glassbilen också 😁

Fornöga
1

Liberace framför "The Typewriter" av svenskättlingen Leroy Anderson.

Skrivmaskinsknattret hörs sällan numera. Det är väl bara Jan Guillou och några till som använder skrivmaskin idag? 😏

Nietzsche fick en men avskydde den, Ian Fleming skrev sina Bondböcker på en förgylld, Jan Guillou och Klas Östergren fortsätter hamra på sina invanda som om inga tekniska landvinningar någonsin gjorts. Det handlar om skrivmaskinen .
  • Redigerat 2024-07-08 09:12 av Fornöga
Carmarino
1

#15: Har fortfarande en gammal skrivmaskin, men den är nerpackad och står i källaren. Minns inte vilket märke, men jag har inte för mig att det var Halda i alla fall. Den liknar den här, men jag är inte säker på om det är en Underwood.

https://digitaltmuseum.se/021027854969/skrivmaskin

Järnvägsmuseet
Pyttelite
2

Our mission is not only to preserve these lost sounds, but also to educate the public about the importance of sound in shaping our culture and history.
Bo§e
2

Hammarslag hörs allt mer sällan.
Den invasiva skruvdragarens framfart har blivit påtaglig i landskapets ljudmiljö, och håller på att tränga undan det hemtrevliga bankandet över nejden, som var ett tecken på liv och rörelse.
Det är en förändring som jag noterat.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Pyttelite
2

Saknar klirret av drickabilen - när den kom på somrarna.

Bo§e
1

#19: Japp….men det är ack så länge sedan….

GikMio
1

Många av er äldre kanske levde på landet och hörde göken. Min mor pratade mycket om att höra ljudet av göken, men eftersom hon bodde centralt i civilisationen så var det något som hon saknade och undrade om jag hörde den eftersom jag tog en morgonpromenad i skogen innan arbetet. Men jag hörde oftast bara en uggla som tjoade. Bad henne följa med på gökotta som församlingen arrangerade.

Fornöga
1

#21 Jag har faktiskt hört göken här på en kulle i stadens centrum. Men mitt rekord i antalet samtidigt galande gökar lär jag inte slå. Det härrör sig från en semester i min ungdom, när jag hörde ett tjugotal galande gökar samtidigt i en dunge utanför Lido di Jesolo. Hur jag kunde hålla isär dem är en sak jag funderar på så här dryga sextio år senare…

GikMio
1

Gökens typiska Kokko-läte. .

https://www.xn--fgelsng-exae.se/goek/

Lyssna på Gök på en ljudinspelning av hög kvalitet. På vår hemsida hittar du inspelningar av alla svenska fågelarter - helt kostnadsfritt.
Bo§e
1

Det karakteristiska ljudet av en cykel med dynamobelysning hörs allt mer sällan….

https://img.tradera.net/images/139/567600139_f4345146-5914-49c5-a552-7860a1e47d9d.jpg

Bo§e
2

Ljudet av en mekanisk kassaapparat.

En kombination av ljud, då expediten drog i spakarna, vevade, och det slutliga plinget när lådan öppnades…

https://assets.catawiki.com/image/cw_large/plain/assets/catawiki/assets/2023/10/22/2/2/d/22df6807-9007-4896-8ff1-8338fb4867b1.jpg