Systembolagets historia
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu skall här bli spritromantik- nehej, det skall det inte, om alkoholen och dess skadeverkningar är vi förhoppningsvis rätt upplysta om numera. Istället är tråden tänkt för lite nostalgiska tankar om den där butiken med gröna skylten, om köp över disk, bruna påsar och den röda lampan.
Inledningsvideon är producerad av Systembolaget själva, men duger bra som en påminnelse om utvecklingen. För visst har det skett förändringar: yngre generationer som tar självbetjäningsbutiken för självklar kanske inte känner till vilken vånda det väckte när den första butiken av sitt slag öppnades på försök i Filipstad 1991?
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Titeln "en halv böj" på en låt av Cornelis Vreeswijk kan kanske för moderna öron låta obegriplig. Men uttrycket sägs vara en yrkesjargong hos anställda på "bolaget" för en trettiosjua Explorer på den manuella betjäningens tid. Eftersom spritsorten såldes i stora mängder hade man den lättillgänglig under disken, den fanns en halv ryggböjning bort. Uttrycket spreds sedan som ett slangord bland allmänheten.
Wikipedia: "Uttrycket halvböj eller halv böj är en yrkesterm, som användes av butikspersonalen på Systembolaget. Eftersom denna vara var en av storsäljarna, hade man flaskorna lätt åtkomligt direkt under disken och personalen behövde bara böja sig lite för att få fram en 37:a (37,5 centiliter) Explorer. Man gjorde en halvböj.[8] En flaska 75 cl kallades helböj."
- Redigerat 2024-05-18 10:11 av Fornöga
Explorer gick även under namnet ”Vind i seglet” 😉
- Redigerat 2024-05-18 10:15 av [Hayabusa-0001]
Tänk vilken grej det var när Systemet gick över till självbetjäning.
Dessförinnan kan jag minnas köerna vid storhelger, man var tvungen att veta exakt vad man ville ha. Inga dröjesmål vid disk, tack!
#3 Ja, den som upplevde systemköerna före 1991 kan nog känna igen sig i det gamla revynumret med Nisse Ahlroth. 😉
Vinprovning är ju numera en etablerad umgängesform, även Systembolaget anordnar väl sådana tror jag mig ha sett. Fast när företeelsen var lite mer exklusiv skojade Estrad till det med viss udd om kategorierna som inte kom ifråga som jury- inte då, och inte idag…
Tänka sig att 1991 anordnades det bussresor till Filipstad för kunder som ville uppleva nymodigheten med självplock…😏
De gånger jag varit på Systembolaget är inte många, och jag är lite osäker på om jag handlade där någon gång innan det blev självbetjäning. Den första gången jag var inne på Systembolaget var när jag tog studenten och jag följde med en av de få i klassen som hade fyllt 20, för att vara bärhjälp när vi skulle köpa ett par flaskor champagne till avslutningen.
Därefter dröjde det väldigt länge innan jag besökte en systembutik igen. Vi här nere i syd handlade ju oftast i Danmark och där var det självbetjäning på de flesta flaskorna. Det var bara de dyraste som stod i hyllor bakom disken, och dem hade vi aldrig råd att köpa.
Var förvisso och hämtade ett par lådor vin en gång när vi skulle ha personalfest med jobbet i mitten av 1980-talet. Hade en säckakärra med mig. ("Pirra" för er norröver; här i Skåne betyder det något helt annat och det är inte helt rumsrent. 😂) Detta för att kunna köra lådorna till bilen på baksidan av byggnaden. Detta var på Söder här i stan och runt just det systembolaget höll många av stans A-lagare till, så det var lite nervöst att köra runt med så mycket flaskor. 😁
Har köpt hem några flaskor av olika likörsorter, rom, vodka och konjak, men dem använder jag bara när jag bakar eller gör praliner. Dricker i princip aldrig alkohol numera. Tycker inte det är så gott att jag vill dricka det ur ett glas, så jag blandar det i choklad eller kakor istället. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
- Redigerat 2024-05-18 10:54 av Carmarino
#7 😁
I kampanjen för svenskt EU-inträde var ett argument att Systembolagets monopol därmed skulle upphöra och spritförsäljningen släppas fri till livsmedelsbutikerna. Argumentet framfördes såväl i inlindad form från politikerna som rent ut bland väljare. Men så blev det alltså inte, och med tiden fick väl Systembolagets butiker en viss upprättelse, som när det talats om att danskar hellre turar till de svenska butikerna för att de har bättre vinutbud och produktkännedom.
Idag står istället striden mellan gårdsförsäljning av vin och öl och ett fortsatt monopol, men det är mer en politisk fråga än en nostalgisk.
Första gången jag handlade på det lokala Systembolaget var i mitten av 90-talet. Då var det inte självbetjäning. Det kom i början av 2000-talet. Minns även när jag var barn så var jag med farsan in när han köpte en kvarting till sillen på midsommar. Bittra stenansikten bakom disken. Idag är det glada och skojfriska tjejer och kvinnor. Och även en och annan kille. Mest kvinnliga anställda.
Det finns knappast någon kvar på forumet som var med på den gamla motbokens tid- den avskaffades 1955. Källa.
Jag minns att i vår sommarstuga hade min far hängt upp ett par gamla motböcker på väggen som något slags dekoration, men också en påminnelse om det då inte så avlägsna avskaffandet av dessa. Såg för några år sedan att de gamla motböckerna kan betinga ett rätt högt pris bland samlare av alkoholmemorabilia.
#11 En del äldre bekanta har berättat om hur personer med motbok som sällan användes uppvaktades flitigt av sådana som förbrukat sin ranson. Däremot var hembränningen mindre utbredd än vad som man kanske kan tro, åtminstone bland mina sagespersoner.
#11: Har ingen motbok, men däremot ett antal kartor med ransoneringskuponger. De är nog inte särskilt åtråvärda tror jag, för det är många som har sådana i gömmorna. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Ett tag var det populärt med vintips på TV- personligheter som Bengt Frithiofsson och Carl Jan Granqvist framträdde i egna program, nyhetsmorgnar och magasinsprogram. Inte otänkbart att Galenskaparna inspirerades av detta till figuren Kenneth Åhlborg och hans hejdlösa framfart på groggbordet.
- Redigerat 2024-05-18 12:19 av Fornöga
#14 Den skickade jag som julhälsning förr 🙂 Flytande julbord. Brukar även dyka upp reklamklipp från Systembolaget där man nämner sig som en butik som skiljer sig från andra och inte har extrapriser på sina varor. Sådant fanns givetvis inte förr. Inte heller hemsidor där man titta på priser, leta varor och förmodligen även beställa.
#0 Apropå "bruna påsen": jag hittade för ett tag sedan en gammal mörkblå systempåse när jag städade skåpen, och den har jag sedan dess använt när jag besökt systembutiken. Kassapersonalen brukar lysa upp när jag halar upp påsen ur fickan och tycka att deras gamla påsar hade bra hållbarhet. 😉
#16: Känner inte igen en enda, så det märks att jag knappt har handlat där. Tror dessutom att de flesta gånger jag gjort det har jag inte köpt någon kasse. Brukar nästan alltid ha ryggsäck med mig nämligen.
Systembolagets påsar var för små för att använda i andrahand vid inköp i andra butiker, så jag har sällan köpt dem- bara i något fall när jag inte haft med egen kasse eller påse.
Systembolaget har både bruna papperspåsar och även plastpåsar på dom mindre butikerna. Tror dock Systembolaget i Duvanhusets köpcentrum i Karlstad enbart har bruna papperspåsar.
- Redigerat 2024-05-18 14:25 av GikMio
#16 Om miljötänket på Systembolaget::
"Månadsskiftet mars-april 1980 slutade Systembolaget att ta emot pantflaskor. Veckorna innan var det rusning och folk köade med massor av gamla vin- och spritbuteljer. Till gamla Systembolaget på Kyrkgatan kom under en vecka 35 000 tomflaskor i retur. En del pantade för upp till 2 000 kronor", skriver LT i en återblick.
- Redigerat 2024-05-18 14:26 av Fornöga
#20 Men nu verkar man ha tänkt om och tar åtminstone emot returflaskor för öl, något som det varit sparsam med att informera om, åtminstone i min butik. Man måste dock investera i en back att ställa flaskorna i (även backen ingår i pantsystemet).
Kampanjen "Spola kröken" var en långkörare som nog många minns.
Systembolaget här öppnades 1986. Innan dess fick man åka in till Karlstad. Men det fanns ombud man kunde beställa hos och kunde hämta ut från när beställningen var levererad. Rykten sa att det fanns dom som säljde över disk, en flaska och en hundralapp på den tiden och så håller vi tyst om det 🙂
#23 En del talespersoner i dina trakter kan fortfarande berätta om hur man handlade från lastfartyg vid pappersbruken. Bara tullarna har gått nerför lejdarna och försvunnit så var det fritt fram att stiga ombord och göra affär. Men var det tullens svarta gäng som kom så kunde det bli kris för de var mer noggranna och vaksamma.
#24 Även Nyängen med motell, mack och butiker längs Europaväg 18 sägs varit en populär mötesplats med lastbilar från forna öststaterna med vodka, och rejält stark. Inte den vodka vi andra köper på Systembolaget på 37 %
Och örebro har riktig självbetjäning på systembolaget där finns det snabbkassor där man scannar sina egna varor, tydligen har testet funkat bra så det ska införas i fler butiker.
#26 Låter vågat, men…🤔
Alkoholens historia omfattar mer än Systembolaget, och det kan vara värt att uppmärksamma att det finns ett Spritmuseum i Stockholm. Men det är inte fri entré- det kostar ungefär som en "halv böj" att gå in.😉
- Redigerat 2024-05-20 09:28 av Fornöga
Första gången jag gick och handlade på ett systembolag var våren 1994 och jag fyllde 20 år och vi skulle ha en utefest med grilla och öl inför studenten. Fastän jag bara var 20 år så sa expediditen på systembolaget i Karlstad bara jaja äsch när jag visade leg. Tror aldrig jag behövt visat leg på bolaget någon gång.
Detta med att Systembolaget hållde stängt på lördagar. På lördag är det stängt ändå hörrni .Karin Söder minns jag jag. Hon var centerpartist från Frykerud utanför Kil i mina hemtrakter.
https://systembolagethistoria.se/teman/butikerna/de-lordagsstangda-aren/
Systembolaget ligger precis bredvid det ICA Maxi där jag brukar handla. Det har funnits där sedan någon gång hösten 2017 eller våren 2018. Har ett vagt minne av att jag har varit där inne en gång för flera år sedan, men att jag inte köpte något. Fast jag kan minnas fel. Funderar på att göra ett besök där snart, för jag skulle vilja testa Koskenkorva Strawberry. Tror det kan bli gott i chokladtryffel eller bakverk.
Brukar promenare runt i stadsdelen Haga i Karlstad ibland. När jag var 20 år för 30 år sedan fanns ett systembolag där och mycket a-lagare. Dom flesta var snälla. Idag fick finns inget systembolag och a-lagare kvar i Haga. Butiken flyttades till köpcentrumet i Bergvik i västra Karlstad.
Min mor bodde på Haga i Karlstad på 60-talet och hon ansåg stadsdelen som otrygg redan då. Mycket konstiga typer som var läskiga även om jag inte vet om det fanns butik då med försäljning av alkohol eller om det såldes alkohol "under disk". Idag är Haga ett lugnt område nära Karlstad City som jag skulle vilja bo på.
Fordomdags, på den tiden man blev expedierad över disk, fanns ett systembolag på Magasinsgatan i Göteborg, och där hände det att Nils Peterson var den som ställde fram varorna till en. (När den butiken senare bommade igen flyttade han över till bolaget på Götgatan.)
På kvällarna sadlade han om, blev Nisse Peters, och ingick i Sten-Åke Cederhöks revyensemble.
#34 Han var med i Strömstadpolisens Polisen som vägrade ta semester som krögare och beklagade att att han inte fick pengarna gå runt då hans krog stod stilla eftersom han tyckte inte polisen gjorde något för att hitta mördaren i Strömstad.
Jag är är så ung att jag minns inte så mycket av att handla över disk på systembolaget