Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettövrigt
Läst 327 ggr
Fornöga
1

Brittisk nostalgi #3

"All form av nostalgi av brittisk musik, artister, filmer etc. från England, Skottland, Wales och Nordirland", löd ingresstexten till den första tråden. Den andra fanns här.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Fornöga
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här finns tidstypiskt gatumode från London 1967 till musik med Keith West.

• Redigerat 2024-06-15 09:45 av Fornöga
Carmarino
1

#1: Kul att se. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

GikMio
1

John Cleese som vi minns från Monty Python och Fawlty Towers. Säga vad man vill om Löfven, men humor har han 😊👍

• Redigerat 2024-06-20 18:12 av GikMio
GikMio
1

Minns ni klassiska brittiska tv-serier på tv? Andy Pandy, Doctor Who, Fawlty Towers, Forsytesagan, Helgonet, Sherlock Holmes, The Benny Hill Show. Två har egen tråd på Nostalgi i Fokus

Carmarino
1

#4: Andy Pandy såg jag på dansk tv när jag var barn. Den gick inte på svensk tv då. 😊

Har inte sett varken Doctor Who eller Forsytesagan, men minns att min mor inte missade ett enda avsnitt av Forsytesagan.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

GikMio
1

#5 Andy Pandy var väl en brittisk version av vår Televinken.

GikMio
1

#4 Fawly Towers med John Cleese #3 minns man ju som barn och även Benny Hill där han klappade den flintskalliga gubben på huvudet med roligt pålagt ljud 😂Helgonet var med Roger Moore och Forsytesagan är något jag hörde talas om. Sändes på tv…

Carmarino
1

#6: Inte som jag minns det. 😊

• Redigerat 2024-06-21 04:46 av Carmarino
Bo§e
1

Ett par filmer som för mig anknyter till trådämnet, är "The Knack" av Richard Lester, med Rita Tushingham m.fl. och "Blow Up" av Michelangelo Antonioni. I Blow Up, får vi, som en "bonusupplevelse" se Yardbirds live på en klubbscen….

I min värld fina tidsdokument….🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-06-21 14:40 av Bo§e
GikMio
1

#9 Richard Lester är ett namn jag hört. Annars är både filmer och övriga namn okända för mig.

Sedan finns det ju brittiskt som med åren blivit känt. Tänker då på Hem till gården. Har nog aldrig sett ett helt avsnitt, men väcker nostalgi då den sändes på helgerna när tv stod på. För att inte prata om vinjettmusiken. Frågan om någon missat den? Så jag låter bli att länka 🙂

• Redigerat 2024-06-21 15:48 av GikMio
Carmarino
0

#10: Hem till gården tittade jag på när jag studerade i England några månader. Fast där heter den Emmerdale Farm. Hade inte sett den i Sverige så när jag kom hem igen tänkte jag börja göra det, men upptäckte att vi var flera år efter England.

GikMio
2

Rime of the Ancient Mariner med Iron Maiden från 1984. En lång låt och ett mästerverk.. Som flera av bandets låtar. Bland dom största banden genom tiderna från Storbritannien.

GikMio
1

#11 Hem till gården här i Sverige. Emmerdale Farm i England. Från 1973.

GikMio
1

Phil Collins stor musiker och humorist. Trots det är 30 år sedan så minns jag från gymnasiet och skrattar åt tanken fortfarande när jag och två andra killar var sena till lektionen och vi funderade ett tag på att spatsera in i klassrummet som i videon till I can't dance med Genesis 😁 Kanske nämnt den tidigare, men så bra 🙂👍

Bo§e
1

The Red Sparrows

En grupp brandmän i Hampshire spelade in en rafflande film om heroiska bragder….🙂

https://www.youtube.com/watch?v=VHzz3sofPFU

Hampshire Fire Brigade's magnificent tribute to the RAF.
  • Redigerat 2024-07-19 21:04 av Bo§e
GikMio
2

Supertramp gjorde en hel del ihågkomna hits. Give a little bit från 1977 dyker upp i en reklamsnutt på tv numera.

Edit: videon är ej längre tillgänglig./medis

• Redigerat 2026-06-26 13:49 av Fornöga
Fornöga
1

Idag är det trettio år sedan Spice Girls släppte "Wannabe". 🙄

26 juni 1996 släpptes Spice Girls första singel ”Wannabe”. Kulturnyheterna har dykt ner i SVT:s arkiv och hittat glada fans och ett framträdande med prinsessan Madeleine som Mel B.
svenake
2

Fawly Towers såg och det var kul, men ännu bättre var "Plankan"

Enormt bra och borde sändas igen. Absolut barntillåten och ändå så bra.

Fornöga
2

#18 Plankan är förstås en klassiker, och den finns att se på YouTube.

TV1-hallåa: Keity Klynne. Komedi från 1967. Regi: Eric Sykes.
Carmarino
2

#18: Min bror berättade att när han och hans kompis var i Torquay och seglade så bodde de på ett hotell som nog hade kvalificerat sig som förebild för Fawlty Towers. Vet dock inte om det var samma som John Cleese bodde på , och fick inspiration till serien. 😁

https://en.wikipedia.org/wiki/Fawlty_Towers

• Redigerat 2026-06-26 15:02 av Carmarino
Bo§e
1

#18: Plankan 👍

Bo§e
1

"Plankan" väcker också minnet av en järnsängs färd genom London, i Richard Lester's film "The Knack…and how to get it" (1965) 🙂
(Den svenska titlen var "Greppet")

• Redigerat 2026-06-26 15:16 av Bo§e