Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettermusikai
Läst 317 ggr
beem
1

The Searchers

Vad hände med The Searchers ? Är de fortfarande aktiva?

Sorg är kärlek som blivit hemlös

• Redigerat 2024-08-31 15:46 av Carmarino
beem
1

Nähä det visste Ai inget om.
Är frågan felformulerad ?

• Redigerat 2024-08-31 14:20 av beem
Fornöga
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vi kanske kan hitta något om dem utan AI:s hjälp?

Även om några av originalmedlemmarna i Searchers förstås har lämnat gruppen eller dött under årens lopp sägs Searchers enligt det här BBC-inslaget vara den äldsta fortfarande existerande popgruppen i UK. Några kvarvarande medlemmar är över de 80 och har genomfört en "tack och adjö"-turné i år, vi får väl se om de kan hålla det 2025…😉

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

• Redigerat 2024-08-31 14:30 av Fornöga
Carmarino
0

#1: Det verkar lite konstigt. Vet inte om det beror på att det är ett mellanrum mellan "Searchers" och frågetecknet. Tycker inte det borde spela någon roll, men man vet ju aldrig hur känslig AI är.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Carmarino
0

Lade till etiketten "ai", som jag har skapat nu.

Testade att ändra din fråga lite. Lade till "popgruppen" och tog bort mellanslaget mellan "Searchers" och frågetecknet - och då svarad AI. 😊

https://nostalgi.ifokus.se/discussion/1593638/test-ai

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
beem
1

#4: Se där. Då lärde vi oss något nytt. Gäller att ställa frågan på rätt sätt.

Carmarino
0

#5: Ska testa att ställa samma fråga om en annan grupp och se vad som händer om jag bara tar bort mellanslaget. Om det funkar då så vet vi vad som gäller. 😊

Carmarino
0

#6: Det funkade även med mellanslag. Skumt att det inte funkade för dig. AI kanske inte vet vad The Searchers var? 😁

https://nostalgi.ifokus.se/discussion/1593639/test-ai-2

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2024-08-31 16:47 av Carmarino
beem
2

#7: Så kan det ju vara Ai är för ung 🙂

Bo§e
1

Jag såg The Searchers live i Borlänge för väldigt många år sedan. Det kan ha varit 1967…
En ganska känd svensk grupp var förband, men jag kan omöjligt komma på vad de hette…..

Kanske litet OT….det bara dök upp i minnet….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-09-01 14:56 av Bo§e
Carmarino
1

#9: Var de bra? Både Searchers och det svenska förbandet alltså. 😊

Bo§e
1

#10: Ja, jag minns konserten som riktigt bra.
The Searchers tillhörde kategorin av grupper som gjorde bra ifrån sig både live och på skiva.
The Hollies (t.ex.) var också en sådan grupp.

Alla grupper klarar inte livesituationer så bra, utan avslöjar sig när de är ute på turne. En gång såg jag t.ex. Troggs, och de framstod som ganska amatörmässiga….🙂

Nu börjar minnet komma tillbaka. Det vete 17 om inte det svenska bandet var The Fabulous Four…..?
Jag vågar dock inte skriva under på det…än…🙂

Carmarino
0

#11: Enligt dessa sidor var göteborgsbandet The Jackpots förband till The Searchers 1967. Kan det stämma?

https://www.svenskpophistoria.se/JACKPOTS/info.html
https://stentnecko.wordpress.com/2021/02/16/nar-popen-kom-till-landskrona/
https://www.oocities.org/tomberry992003/rockhistoria.html

Troggs var väl rätt amatörmässiga även på skiva har jag för mig - även om de hade en del bra låtar. 😊

THE JACKPOTS - Ett populärt popband på sextiotalet
Bo§e
1

#12: Det kan mycket väl ha varit Jackpots, så där måste jag vara ödmjuk…
FF har jag dock sett på den scenen, men kanske vid ett annat tillfälle.. (?)

Carmarino
0

#13: De kanske var tillräckligt stora för att inte vara förband utan huvudakt. 😊

Bo§e
1

#14: Nej, FF var inte huvudband. De var definitivt förband.
För att komma till Borlänge Folkets Park måste jag åka mer än 10 mil, vilket jag inte skulle ha gjort för enbart Fabulous Four eller någon annan svensk artist…..🙂
Och jag var bara där ett fåtal gånger.
Minnet är litet dimmigt på den punkten….jag kan ha sammanblandat FF med någon annan grupp…

• Redigerat 2024-09-01 19:23 av Bo§e
Carmarino
1

#15: Skulle du komma på vilket band det var så får du skriva det här så vi får veta. 😊

Bo§e
1

#16: Ja, det lovar jag, men just nu kommer jag inte till botten med det….
🙂

Carmarino
0

#17: Det dyker förmodligen upp när du minst anar det. 😁

beem
1

Vilken dröm att ha sett dem på 60-talet

Fornöga
1

#9 Jag har alltid tyckt att Searchers verkat vara en stillsam grupp, men just i Borlänge verkar de ha "fått ett spel" och fått publiken med sig. 😮

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

borlangetidning.se – De senaste nyheterna på borlangetidning.se - Lokala nyheter levererade av Bonnier News Local.
  • Redigerat 2024-09-02 12:59 av Fornöga
Bo§e
1

#20: Med tanke på tidsavståndet är minnet förvisso litet grumligt, men stämningen var definitivt uppsluppen.
Kan det ha varit samma tillfälle…?
🙂

Bo§e
1

#12, #18: Det kan mycket väl vara Jackpots som var förband.
Jag håller dörren öppen för det, även om minnet inte är kristallklart på den punkten.
🙂

Carmarino
0

#22: 😊👍

[TokJohan]
0

#23: nä den var buslett att läs för jag är dyslektiker

[TokJohan]
1

#0: har flera 12" vinyl med gruppen.
Dom blev osams om vem som ägde rätten att använda namnet.
Sedan blev det två Searchers.

GikMio
1

Jag vet inte vilka The Searches är. Men antar det är 50- och 60-tal där det var benämningen "the" före som det alltid var precis som The Beatles. Säg Beatles istället 😊

Bo§e
2

#26: De nådde nog sin höjdpunkt åren före 1965, med låtar som "Don't Throw Your Love Away" och "Needles And Pins", Goodbye My Love m.fl.

Mycket stämsång, och ibland tidstypisk 12-strängad gitarr.
Prydligt välklädda på scen, och inga "Beatlesfrisyrer", såvitt jag minns….

En annan liknande grupp var Hollies.

Bo§e
2

The Searchers tillhörde pionjärerna inom vad som benämndes "The Mersey Sound".

https://simple.wikipedia.org/wiki/Mersey_Beat

[TokJohan]
1

Synd att dom inte hade tillgång till "egna låtar".
För spela och sjnga kunde dom.

Bo§e
1

#29: Man får se det i den tidens ljus.
Under det tidiga 60-talet rådde inte samma tryck att skriva eget material, och covers var helt ok, så länge tolkningarna var bra.

Vändningen kom när Beatles började skriva allt sitt material själva, vilket triggade andra grupper att göra samma sak.
Trenden växte, och idag är egenskrivet material mer eller mindre norm bland skivproducerande grupper.
Det finns också en ekonomisk aspekt på detta…