Husmorsfilmer
”Den som gick på stan dagtid, kanske som shoppande mamma, kunde slinka in på gratis bio och se Husmors filmer. Produktreklam varvades med inslag om hur hushåll, familj och hälsa skulle skötas. De då mycket populära filmerna har nu blivit intressanta tidsdokument.”
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fyller på med ytterligare textmaterial och länkar.
"Husmorsfilm var en form av infomercials, reklamfilm blandade med underhållning, som visades på vardagseftermiddagarna på biograferna i Sverige från 1950-talets början till mitten av 1970-talet."---
Wikipedia
"Husmorsfilmer - ett fenomen på svenska biografer - gjordes mellan åren 1952-1976 och visades dagtid. En värd, oftast en folkkär person, presenterade inslagen som bestod av längre reklamavsnitt blandat med framträdanden av kända artister." ---
"De gjordes av i huvudsak av bolaget Husmors Filmer AB mellan åren 1952 och 1976. De visades dagtid gratis i biografer i ett hundratal städer runt om på i landet. Filmerna var mycket populära och hade en publik på mellan 300 000 och en halv miljon. Husmors Filmer AB samarbetade med Kooperativa Förbundet, Statens Institut för Folkhälsan, Hemmets Forskningsinstitut och många andra mer eller mindre officiella instanser som hade att göra med hus, hem och familjeliv."---
Pressmeddelande från Svenska Filminstitutet 2011
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2025-04-02 08:09 av Fornöga
Har sett några av dem. Rätt underhållande faktiskt. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Husmorsfilm från 1973. Receptklubben. Denna prenumerarade min mor på..
#4: Det gjorde jag också. 😁
Såvitt jag minns gav jag den till någon loppis för många år sedan.
Har för mig att jag även hade en annan variant med brun låda och tre sektioner. Den är också borta såvitt jag vet. Fast jag har inte full koll på vad som finns i källaren, så det är möjligt att den ligger där i någon låda eller kasse. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
- Redigerat 2025-04-04 15:49 av Carmarino