Charterturismens dåtid
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Idag är det sjuttio år sedan flyget bar iväg med de första svenska charterturisterna. Målet var Mallorca, men på den tiden var det inte raka spåret…
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2025-04-22 18:54 av Fornöga
Här är ett trevligt reportage ur tidskriften Vagabond för tio år sedan om den svenska charterturismens historia. 😎
- Redigerat 2025-04-22 18:52 av Fornöga
Lite tidstypisk musik från 1955 om Mallorca…Majorca- eller kanske Mallåkra?
😊
Och vad hände mer det året?
https://foretagskallan.se/1955-charter-blojor-och-avskaffandet-av-motboken/
- Redigerat 2025-04-22 19:00 av Fornöga
Redan året därefter upptäckte de första svenska charterresenärerna Kanarieöarna. Reklamfilmen ovan är dock av något senare datum, den firar sextioårsjubileum i år.
- Redigerat 2025-04-22 19:35 av Fornöga
#3 Ännu en gammal reklamfilm för charterresande, i detta fallet från 1966.
#0: Det var betydligt enklare att resa till Mallorca på 70-talet. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#0 Fast charterturismen började inte med flyget för sjuttio år sedan, påminner tidningen Land.
"I dag förknippas charter med flyg, men de första svenska charterresorna gick på landbacken. Till exempel arrangerade Brodin Touring bussresor till Spanien 1950 och Europa Resor tog svenska turister ända till Teneriffa med tåg och båt 1952. På den tiden sade man ”sällskapsresor”, och andra populära mål var Holland och Frankrike. Färdmedlen var buss, tåg och båt."---
#5 Ja, då var det inte längre några fyra mellanlandningar. 😁
- Redigerat 2025-04-23 08:40 av Fornöga
Apropå sällskapsresor är det ju svårt att förbigå Stig Helmer. . 😊
- Redigerat 2025-04-23 15:04 av Fornöga
"Finns det svenskt kaffe på grisfesten?”
"Grisfest" är ett begrepp som även vi som aldrig åkt charter känner till, inte minst tack vare Stig Helmer och Leif GW.
#8: Jodå, har varit på åtminstone en grisfest, och då skulle man bli fotograferad när de hällde sangria ner i munnen på en. Någonstans ska jag ha det fotot, men jag vet inte var. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#9 Låter som en bekräftelse på den nidbild man hört om grisfesterna.
Har du letat efter bilden under skämskudden? 😁
#10: Behövs inte. Den är insatt i en pappersram i ett dubbelvikt kort, så man ser inte bilden om man inte öppnar kortet. 😁
#11 Undanröjande av bevismaterial! 👮♂️
#12: Har för mig att det står en text på framsidan av kortet, så det framgår vad det innehåller. 😊
- Redigerat 2025-04-24 23:26 av Carmarino
#13 "Policía de pruebas, Las Palmas"? 👨⚖️
#14: Las Palmas ligger inte på Mallorca. 😉
#15 Nu nej. 😉
Lasse Åberg som skådespelare och regissör och hans producent Bosse Jonsson hade nog en del historier man hört talats från andra, och egna upplevda från charterresor att baka in i den deg som blev den kaka som blev en av svensk films största succer 1980.Jag har aldrig åkt charter . Men det är nostalgi..Är imponerad över att den filmen är så stor fortfarande. En citatfilm numera hos mig. Även hos många andra. Måtte djävulen ta alla fruntimmer! 😄
Matiné på onsdag på SVT:
"Svensk långfilm från 1957. En kriminalkomedi om Martin Wide som ärver en turistbuss av sin morfar. Martin bestämmer sig för att arrangera en bussresa till kontinenten men med på resan följer också diamanttjuvar, Interpol-agenter och en förklädd reporter. Förvecklingarna kan börja. Regi: Lars-Eric Kjellgren. I rollerna: Martin Ljung, Ann-Marie Gyllenspetz, Douglas Håge, Git Gay, Torsten Lilliecrona, Åke Lindström m.fl."
Kan ses på SVT Play till den 25 maj.
(Filmen får ingen översvallande recension i TV-bladet, men den kanske är värd att ses för tidsandan?)
#18: Det finns väl knappt några gamla filmer som får översvallande recensioner. De flesta får nog bara en eller två stjärnor.
#19 Ja, det är kanske lite en generationsfråga? Många recensenter är ju yngre och saknar minnen av skådespelare som är borta sedan länge, och bara där försvinner en dimension i upplevelsen. Och sedan var ju dialogen lite annorlunda då och låter möjligen lite uppstyltad för unga öron.
1978 åkte jag med min bästa kompis till Mallorca, vi bodde på (i?) Magaluf och hade 2 fantastiskt roliga veckor.
Det var första gången jag var utomlands, jag räknar inte in Danmark, och det var ett äventyr. Visst var vi med på en grisfest!
Mycket från ”Sällskspsresan” känns igen, definitivt.
- Redigerat 2025-04-29 07:41 av [Hayabusa-0001]
#21 Hayabusa=Ole Bramserud II? 😊
#22 En yngre upplaga 😉
Vi var unga, åkte iväg 2 veckor utan föräldrar eller någon annan vuxen.
Ingen kontakt, inte ett ljud på 2 veckor.
Inte en bild, inte ett vykort…
Det var varmt och skönt, allt som inte fanns hemma (eller var tillåtet) var tillgängligt. Det var fint..😊
#24 "Those were the days, my friend
We thought they'd never end
We'd sing and dance forever and a day"… 😉
- Redigerat 2025-04-29 12:25 av Fornöga
(#7 ff) #17 Mer om filmen Sällskapsresan berättades i en dokumentär i SR för tio år sedan:
"Åberg och Johnsson ville göra en bred folklig film som inte byggde på buskis och knasigheter som i filmerna Åsa Nisse och 47:an Löken. De valde charterresandet eftersom människor i flock kändes intressant.
– Någon tar direkt clownrollen, någon super ner sig hela tiden och så finns det ett par som är nyförälskat. Man polariserar sig rätt snabbt. Det var också kul att skildra krocken mellan det spanska vardagslivet och de svenska turisterna som kommer ner. Det var ett bra komediämne."---
"De första scenerna spelades in i Stockholm och på Arlanda i januari 1980. När det var gjort satte sig skådespelare och filmteam på planet för att resa ner till Gran Canaria. I filmen kallas resmålet för Nueva Estocolmo (nya Stockholm) men Sällskapsresan spelades in i San Agustin och Playa del Inglés.
Eva Örn arbetade på Vingresor och hade hjälpt till att boka hotell och valet föll på Monto Rojo i San Agustin.
– Det var upprorsstämning bland personalen på hotell Monte Rojo när vi skulle checka in. De skulle gå i strejk för att vi hade bokat in en person i varje bungalow. De var rädda att de skulle förlora pengar eftersom det brukade bo hela familjer i varje bungalow. Men när vi skulle åka hem så stod de och grät. De hade aldrig tjänat så mycket pengar i hela sitt liv."---
"Lottie Ejebrant minns speciellt Casa Antonio där grisfesten spelades in. Det var en riktig grisfest så skådesplare och statister blandade sig med övriga gäster. Scenen där Jon Skolmen dansar sattes på första tagningen.
– En spik! Det behövdes inte mer. Han är fenomenal, säger Lottie."---
- Redigerat 2025-05-04 11:38 av Fornöga
#26 Lasse Åberg berättade 2014 egna charterminnen för Allt om resor (Expressen):
"Min första charterresa är ett starkt minne. Det var 1958 och jag hade köpt en resa för 200 kronor med Ungdomens resebyrå. Av någon outgrundlig anledning åkte vi, två glada 18-åringar, till San Remo på Italienska rivieran. Jag köpte en souvenir till mamma, som inte fattade hur jag kunde slänga 200 kronor på en resa."---
#27 Blir man nyfiken på "Ungdomens resebyrå" så finns det att läsa om den här.
#14 "Rhodos. Benidorm. Costa del Sol.
På 1950- och 60-talen blev Medelhavet plötsligt möjligt för vanliga svenskar. Sol, sandstrand och köttbullar i trygg charterpaketering lockade tusentals – och med hem följde souvenirer, vykort och slitna resväskor.
Nu vill Arbetets museum i Norrköping samla in just dessa minnen till en stor utställning om svenskarnas första charterresor", skriver tidningen Land.
Inlägg flyttat från "Semesterminnen".
#29: Har nog inte några av resväskorna kvar. Kanske någon enstaka som jag har som förvaring i källaren.
Souvenirer köpte jag inte så många. Det var mest singlar med låtarna som var populära på diskoteken då.
Den enda souvenir jag kommer ihåg är en uppblåsbar plastfigur; "Pisolo", vilket betyder Trötter på italienska, och figuren var mycket riktigt Trötter från Askungen. Vet inte om jag har den kvar, men i så fall är den väldigt platt. Det gick nämligen hål på den efter några år. Den är dock inte från någon charterresa, utan från en bilsemester. Tror det finns en bild på den i någon tråd här på Nostalgi.
Nog har vi gjort resor och turer på olika sätt under åren och till olika platser, men en charter har vi aldrig varit på
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
#30: Här är Pisolo/Trötter - framför den härligt grönbruna 70-talstapeten och på den bruna soff-/sängklädseln. 😊
- Redigerat 2026-03-07 17:50 av Carmarino
#32 Pisolo gör skäl för namnet, men det är klart att om han har tappat luften så gör inte det saken bättre. 🥱😊
#33: Nej, han blev rätt platt till slut. 😊
Fotvänliga vandringsskodon, Fjällrävenoutfit och charterflyg- om sådana faciliteter hade förstås turismens pionjärer ingen aning om. En artikel om tiden före massturismen, då turisterna var ett slags upptäcktsresande.
En liten reflektion: idag kan den som vill bedriva skrivbordsturism, med hjälp av webkameror som sänder live dygnet runt, både inom och utom landet.
- Redigerat 2026-05-11 08:31 av Fornöga
Skärmdumpar från YouTube.
#36 Ett populärt resmål och i än högre grad vallfartsort är grottan i Lourdes där den 14-åriga pigan Bernadette uppgav sig ha haft 18 visioner av Jungfru Maria 1858. Nu kommer turister och troende dit för att bese grottan, men vi skrivbordsturister kan spara respengarna och se livesändning från grottan dygnet runt (ibland dock utbytt mot mässa i katedralen).
Skärmdumparna är färska, men Lourdes som besöksmål fanns redan innan organiserad turism uppstått.
- Redigerat 2026-05-11 23:36 av Fornöga
#36: Man kan turista på olika sätt. Om man använder "WebcamCollections " så får man på köpet en massa reklam (alternativt, klicka bort en massa blå rutor)
Om man vill kan man istället använda "Google Earth" då kan man, virtuellt, besöka varje plats på jorden, men endast se stillbilder.
Man kan även besöka Windy.com och koppla in deras webbkameror. På köpet får man vädret på varje plats på jorden. Man kan se när det regnar i Sahara.
I januari 2026 var det varmare på Grönland än i Stockholm.
#38 Ja, det finns många sätt till virtuellt resande. Vad gäller WebCam collections så var jag flitig besökare förr, och blev glad när jag såg att det finns kvar. (Med hjälp av adblockers förskonas jag från reklamen.)
Google Earth är likaså en gammal bekant, men den var roligast när den hade nyhetens behag, numera har jag ingen egen länk dit.
Hur som helst tycker jag att det är kul att man med datorhjälp kan göra en liveutflykt ut i världen men sedan äta middag vid sitt egna köksbord. 😊
Turism som diskussionsämne- och då inte enbart om charterresande- passar bra i nostalgisammanhang, och här tar man sats redan i antiken.
- Redigerat 2026-07-06 09:38 av Fornöga
Många reseaffischer från förr för såväl sällskaps- som enskilda resor skulle kunna göra sig som inramade väggkonstverk idag.
#41 De lockande affischerna avhandlas även i bokform.
Emilia Soppela var reseledare för nordiska charterturister bl.a. till Gran Canaria kring sekelskiftet. Hon berättar för YLE
Under sina tre år som guide och reseledare i slutet av 1990- och början av 2000-talet har Emilia Soppela vallat hundratals turister och stått bredvid sina kunder i alla tänkbara situationer.
Hon har mitt i natten blivit tillkallad av panikslagna resenärer för att jaga spindlar och råttor i hotellrum.
Hon har tröstat turister som blivit intagna på sjukhus och skött deras försäkringsärenden.
Soppela har också varit med om dödsfall bland resenärer och andra krissituationer som krävt både handlingskraft och improvisationsförmåga."---
"Ibland fick Soppela agera mer mamma och barnvakt åt berusade turister, än reseledare och guide.
– Ibland kunde turisterna vara så fulla att jag inte fick dem ur sängen när de skulle hem. Jag hjälpte dem att klä på sig i hotellrummet och packa deras saker, men de var så berusade att taxin sa nej och så missade de flyget. Som tack för det fick jag ta hand om dem en vecka till.---
#43 Det har hänt en del sedan den tiden, säger Soppela:
"Mycket har förändrats sedan charterturismens glansdagar, och sedan Emilia Soppela jobbade som turistguide under söderns sol kring millennieskiftet.
Idag sköts mycket digitalt och många resenärer bokar resor, logi och utflykter smidigt via nätet. Den personliga kontakten mellan reseledaren och resenären har minskat, menar Soppela.
– Idag kan man googla sig till en massa information, men det kunde man inte då. Turisterna var heller inte lika språkkunniga och resvana som idag. Många charterresenärer var väldigt tacksamma över vad vi gjorde och att vi fanns på plats.
- Redigerat 2026-07-26 16:18 av Fornöga