Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etiketter: godisglass
LĂ€st 171 ggr
Fornöga
2

Glass genom tiderna #2

InbÀddat innehÄll kan anvÀnda tredjepartscookies och spÄrningsskript.

Glassbilarnas melodifestival. đŸ˜±

Den föregÄende trÄden tog nÀstan elva Är att fylla, men nu börjar vi pÄ ny (glass)kula.

HÀr delar vi med oss om glass vi minns (och kanske glass vi vill glömma?) Köpeglass eller hemgjord glass spelar ingen roll, alla fÄr plats!

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

iFokus Àr ett nÀtverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2026-01-21 14:13 av Fornöga
Fornöga
1

Inledningsvis lite repetition om (den svenska) glassens historia, i Sörmland och lite varstans.

• Redigerat 2026-01-21 14:19 av Fornöga
Fornöga
1

HĂ€r varÂŽe glass i stora lass! 🍩

Minns du, Smuggler, Banana Joe, Bubbel Pop med Àtbar pinne eller Äret dÄ Daimstruten dök upp i glasskiosken? Vilka glassar kommer du ihÄg och vilka saknar du frÄn förr? HÀr Àr nÄgra nostalgidoftande glasskartor frÄn 80- och 90-talet - förbered dig pÄ en iskall tidsresa bland nya och gamla favoritglassar.
[Winternight]
1

GB Trumman den saknar jag men hittar inte nÄgon bild pÄ hur den sÄg ut nÀr jag Ät den. Förpackningen jag lÀnkar till Àr inte likt den som jag minns den.

https://nostalgimacken.blogspot.com/2012/11/gb-trumman.html

Den jag minns var lĂ€gre och mycket ljusare i fĂ€rg samt ett lock som man fick dra upp med en liten flik och tillhörande en glass slickepott eller vad jag ska kalla den för i trĂ€. Det hĂ€r var en riktigt god glass 🍹

En klassiker bland glassarna för vem har inte Àtit en sÄn, och den fanns fram till 1976 och den ersattes 1977 av Succé.
Fornöga
1

Som vi konstaterat i slutet av förra trÄden Àr den vÀlkÀnda Daimstruten petad ur GB-sortimentet men pÄ gÄng till Triumfglass, som nog ville försöka hÄlla pÄ nyheten nÄgra dagar men nu tycks konfirmera uppgiften.

KĂ€lla.

Daimglassen försvinner ur GB:s sortiment. Nu tar GB:s stora konkurrent Triumf över glassen. ”Daim Ă€r sjĂ€lvklart en av svenskarnas favoriter, och vi ser fram emot att kunna erbjuda Daimglass tillsammans med fler spĂ€nnande nyheter som lanseras imorgon”, skriver marknadschefen Moa Frisk i ett mejl till TV4 Nyheterna.
  • Redigerat 2026-01-21 16:39 av Fornöga
Carmarino
1

#3: Visste inte att den kallades Trumman, men det hÀnde nog att jag Ät den nÄgra gÄnger.

Annars var min favorit pÄ 60-talet Caravelle, som inte mÄnga andra verkar minnas. Hittade dock den hÀr sidan, dÀr det finns nÄgra som ocksÄ mindes den, Ätminstone 2024.
https://glassgubben.blogspot.com/2014/06/glassgubben-informerar.html

Tydligen tillverkades den av GeGe glass fram till 1966 dÄ GB köpte dem. Det var en vaniljglass med chokladöverdrag med hackade nötter i chokladen.
SÄ hÀr sÄg den ut:
https://nostalgimacken.blogspot.com/2024/07/gege-glass-caravelle.html

Numera Àr min favorit Nogger, och det har den varit sedan den lanserades vÄren 1978.

ÂĄÉčnʇɐuƃıs ÉŻos uǝp ɐɄ Ʉɔo uǝʇxǝʇ ÉčÀɄ uǝp ɐÉčǝıdoʞ ʇʇɐ ÉčĂ¶ÉŸ Éčɐlʞ Ă„sʞɔo uɐʇn ʇÉčɐɯs ɐÉčɐq ǝʇuı np ÉčĂ€ ÉčÀɄ ʇǝp ɐsĂ€1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Visste ni att..... Ja för sÄ hÀr Àr det, att förr i tiden fanns det en glassfabrikör som hette Malmö glass och glassen hette Ge GE glass ...
Fornöga
1

#5 Jag köper sÀllan styckglass, blir det nÄgot blir det strutar i kartong annars köper jag glass i burk eller paket. Men Nogger gillar jag, och för lÀnge sedan blev det en och annan Lakritspuck, vet inte om dessa finns kvar i sortimentet lÀngre.

Carmarino
1

#6: Tror den finns kvar. Den Äterlanserades 2019, men jag vet inte om de tagit bort den igen.

Köper oftast inte heller pinnglass, men Àr det extrapris pÄ Nogger storpack pÄ ICA brukar jag köpa en paket. Annars kör jag mest med burkar, och dÄ blir det Sia Choklad i halvlitersförpackning.

ÂĄÉčnʇɐuƃıs ÉŻos uǝp ɐɄ Ʉɔo uǝʇxǝʇ ÉčÀɄ uǝp ɐÉčǝıdoʞ ʇʇɐ ÉčĂ¶ÉŸ Éčɐlʞ Ă„sʞɔo uɐʇn ʇÉčɐɯs ɐÉčɐq ǝʇuı np ÉčĂ€ ÉčÀɄ ʇǝp ɐsĂ€1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Fornöga
1

Carlshamn- "het" glass och reklam pĂ„ sin tid. 😊

Maleficum
2

En glass jag saknar Àr magnum mandel/sandwich combon som fanns ett tag. TvÄ favoriter i en.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Fornöga
1

#4 Daimduellen rasar vidare. I förra trĂ„den avgav jag ett halvt löfte om att Ă„terkomma efter att ha testat Triumfskapelsen, men jag lĂ€mnar över jĂ€mförelsen till en sakkunnig panel istĂ€llet. 😉

Triumf Glass har tagit över försÀljningen av den klassiska Daimstruten frÄn GB. Men vilken Àr godast?
Carmarino
1

#10: Fast om inte GB tillverkar Daim lĂ€ngre sĂ„ borde Ă€ndĂ„ Triumf glass vara bĂ€ttre Ă€n ingenting. 😁

Fornöga
1

#11 Japp! 😊

Carmarino
1

#12: Daim var det vĂ€l? 😉

Fornöga
1

#13 😉

Fornöga
1

"Min stil Ă€r lite gammeldags", sjunger ju Povel Ramel i en visa- GB Glace har tydligen flera gammeldags stilar enligt de som röstat fram GB Gammaldags vanilj som "Årets matbluff 2025".

SĂ„ hĂ€r löd konsumentföreningen Åkta varas presentation av den vilseledande namngivningen:

"GB har lĂ€nge sĂ„lt glassen ”Gammaldags vanilj” i klassisk pappförpackning. Den har stuckit ut som den enda av företagets produkter med ett innehĂ„ll som har vissa likheter med hemgjord glass, bland annat att den innehĂ„ller grĂ€dde och Ă€ggula samt Ă€r fri frĂ„n tillsatser.

Förra Ă„ret lanserade GB en stor plastlĂ„da, med samma namn och nĂ€stan exakt samma design. ”En klassiker i nytt format” och ”nu Ă€ven i större förpackning” lĂ€t det i deras annonser och inlĂ€gg. Problemet Ă€r bara att innehĂ„llet Ă€r ett helt annat. En handfull tillsatser och industriella ingredienser har lagts till, medan den klassiska ingrediensen Ă€ggula har tagits bort. Det ger den en annan smak och konsistens Ă€n den förvĂ€ntade. Reklamombudsmannen fĂ€llde nyligen marknadsföringen av glassen eftersom pĂ„stĂ„endena i den var vilseledande.”

KĂ€lla.

GB:s Gammaldags vanilj har röstats fram som Årets matbluff 2025. Anledningen Ă€r att den klassiska glassen sĂ€ljs under samma namn i storpack men med ett annat innehĂ„ll. – Jag tror att mĂ„nga uppfattar det som vĂ€ldigt medvetet gjort av tillverkaren, sĂ€ger Äkta varas Björn Bernhardson. ”I det hĂ€r fallet har vi misslyckats”, skriver Julia Ekstam, presstalesperson GB Glace, i en kommentar till Expressen.
Carmarino
1

#15: Minns inte vilken bluffvara jag röstade pĂ„, men jag tror det kan ha varit glassen. 😊

Fornöga
1

Gamla glasskartor har vi flera i trÄden, men eftersom glassÀsongen Àr pÄ gÄng sÄ gör det kanske ingen med en liten repris?

Top Hat, Igloo och Skattkistan. Vissa har blivit tidlösa favoriter, medan andra försvann frÄn frysboxarna men lever kvar i vÄra hjÀrtan. HÀr Àr en tillbakablick pÄ glassarna vi minns och Àlskar. SÄ hÀr har GB:s glasskartor sett ut de senaste 60 Ären!
Fornöga
1

#17 Och hÀr Àr Ärets glassnyheter. Som vi redan konstaterat har Daimstruten nu övergÄtt till Triumfglass.

GlassĂ€songen Ă€r hĂ€r! Årets nyheter bjuder pĂ„ allt frĂ„n cookie dough och skogsbĂ€r till mango och passionsfrukt. HĂ€r Ă€r smakerna frĂ„n GB Glace, Hemglass, Triumfglass och Sia glass.
Carmarino
1

#18: Tror inte jag kommer att testa nÄgon av dem. Möjligen i sÄ fall Marabou-glassen.

Köpte tre förpackningar Nogger igĂ„r, eftersom det var extrapris pĂ„ ICA Maxi. Det Ă€r 18 glasspinnar, sĂ„ de bör rĂ€cka ett tag. 😊

Fornöga
2

HĂ€r varÂŽe glass i stora lass.

Var finns Sveriges absolut godaste glass? Det frĂ„gade vi Kökets lĂ€sare och fick svar frĂ„n hela landet. HĂ€r Ă€r hela listan med glassiga tips – frĂ„n norr till söder.
Carmarino
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#20: FÄr försöka komma ihÄg att testa glassen hos Kullabygdens Vanilj & Choklad i HöganÀs snart.

Fast det finns ett bra alternativ hÀr i stan (eller egentligen flera, men jag har inte testat dem). NÀr jag Àr i nÀrheten brukar jag köpa gelato hos Cucco. BÄde deras chokladglass och hasselnötsglass Àr otroligt god.

Fornöga
1

Glass med skinka? Nja, hĂ€r kĂ€nner jag en viss tveksamhet inför utvecklingen

#21 Kullabygdens V&C har synts till i flera sammanhang pÄ sistone, de verkar ha ett gott renommé.

Gelaterian Göteborg gör prisbelönt gelato och vann Glass-SM med en ovÀntad smak av choklad och lufttorkad skinka. LÀs om Maja Gustafsons hantverksglass, hemligheten bakom riktigt bra gelato och varför kön vÀxer pÄ Grönsakstorget.
Carmarino
1

#22: Jag ocksÄ, men prosciutto Àr ju inte julskinka direkt. Den Àr torkad och rÀtt salt. Den som anvÀnds till glassen Àr ju dessutom kanderad, sÄ det blir sött och salt pÄ samma gÄng. SÄ det kan förmodligen bli rÀtt gott.

Ja, Kullabygdens Vanilj & Choklad har vunnit priser för sin glass under mÄnga Är. De brukar oftast komma hem med antingen brons, silver eller guld - eller nÄgra av varje.

Carmarino
1

#23: Om jag skulle ta och anmĂ€la mig
 đŸ€”đŸ˜

Carmarino
1

#24: Kanske jag skulle ta denna istĂ€llet. 😁

Fornöga
1

#25 😼