Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettböcker
Läst 55 ggr
Fornöga
2

Rabén & Sjögren (barn- och ungdomsböcker)

Eftersom vi har en tråd för B. Wahlströms ungdomsböcker kanske det inte är mer än rätt att Rabén & Sjögrens förlag också får en egen tråd- bara det faktum att de var Astrid Lindgrens förläggare motiverar ju den saken.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

• Redigerat 2026-05-12 11:24 av Fornöga
Fornöga
1

#0 Astrid var f.ö. inte bunden till Rabén & Sjögren bara som författare, hon arbetade även som redaktör på förlaget.

Länk

Rabén
  • Redigerat 2026-05-11 15:05 av Fornöga
Fornöga
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Enid Blytons 1 Femböckerna 2 som utgavs i Sverige på Rabén & Sjögrens förlag mellan 1954 och 1964 låg "rätt i tiden" för mig, men jag var egentligen en "Tvillingdetektivernakille". Fast jag minns att när jag väl hittade vägen till Femböckerna så gillade jag dem rätt skarpt.

1/ Enid Blyton

2/ Femböckerna

• Redigerat 2026-05-11 15:25 av Carmarino
  • Redigerat 2026-05-11 15:11 av Fornöga
Carmarino
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

#2: Femböckerna läste jag. Alla gavs dock inte ut av Rabén & Sjögren. Hemliga Sjuan-böckerna till exempel gavs ut via B. Wahlströms ungdomsböcker. Här är de jag har kvar av hennes böcker.

Många av böckerna jag visar tror jag följde med i en låda med böcker som auktionerades ut när ett gammalt skolbibliotek i byn där jag bodde stängdes. De var mycket vällästa och skicket är därefter. Kommer så väl ihåg att min dåvarande lärare smusslade ner lite fler böcker i lådan, för han visste hur mycket jag tyckte om att läsa. 😊

Tomtenissens kafferep och andra sagor 1946
Fem på fotvandring 1957
Gyllene sagor I 1961
Hemliga Sjuan gör fyrverkeri 1961

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

• Redigerat 2026-05-11 16:13 av Carmarino
Fornöga
1

Böckerna om Hemliga sjuan borde jag ha kommit ihåg om jag läst dem, men där ringer ingen klocka. 🤔

Vi får ta Wikipedia i örat angående Femböckerna, det var hos dem (länk ovan) jag fann uppgiften att "de svenska översättningarna utgavs på förlaget Rabén & Sjögren mellan 1954 och 1964".

• Redigerat 2026-05-11 16:17 av Fornöga
Carmarino
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 9
Förhandsgranskning av bild 2 av 9
Förhandsgranskning av bild 3 av 9
Förhandsgranskning av bild 4 av 9
Förhandsgranskning av bild 5 av 9
Förhandsgranskning av bild 6 av 9
Förhandsgranskning av bild 7 av 9
Förhandsgranskning av bild 8 av 9
Förhandsgranskning av bild 9 av 9

De flesta Rabén & Sjögren-böcker jag har är av Astrid Lindgren.

Pippi Långstrump går ombord 1950
Nils Karlsson-Pyssling 1952
Mio min Mio 1954
Rasmus på luffen 1956
Mera om oss barn i Bullerbyn 1962
Pippi Långstrump 1962
Emil i Lönneberga 1963
Vi på Saltkråkan 1965
Pippi Långstrump i Söderhavet 1966

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Carmarino
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

De andra Rabén & Sjögren-böcker jag har är dessa.

Kalle Looping 1953
Patsy 1954
Farmorsresan 1963
Gumman som blev liten som en tesked 1967
Ture Sventon i Stockholm 1968

Carmarino
1

Baksidestexten på Kalle Looping låter spännande. 😊

"Mitt namn är Karl Gustav Looman, men i bekantskapskretsen är jag känd som Kalle Looping. Jag blev officersaspirant vid Flygvapnet vid arton års ålder. När jag gått igenom kadettskolan och utnämnts till fänrik, placerades jag som flyglärare på F 5 i Ljungbyhed. Att jag nu satt utan fallskärm i en stulen TU 2 över den sydkinesiska provinsen Yunnan med 30 mm kanonprojektiler från en Mig 15 vinande runt öronen, över terräng där en hygglig nödlandning praktiskt taget var omöjlig att göra, det berodde egentligen på att jag mot bättre vetande inte hade spräckt en flygelev vid namn Bergström åtskilliga år tidigare."

Två oförvägna flygare och oskiljaktiga vänner - det är Kalle Looping och Rollo. Följ dem på deras hissnande äventyr bland Burmas djungelberg!

Fornöga
1

#7 Det ligger Hamilton i lä! 😉 Scheutz verkar ha varit en intressant person, och uppenbarligen visste han vad han talade om vad gäller flyg.

Carmarino
1

#8: Ja, han har ett gediget CV. 👍