Manligt mode då och nu
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vi har inte så mycket herrmode i befintliga trådar, men när vi öppnar en tråd även för detta så tar vi ordentligt med en artikel som börjar redan 500 år tillbaka, för att därefter beta sig igenom epok efter epok av manligt mode fram till nutid.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Någon kanske har funderat över den lilla fickans funktion på jeansen? I så fall - här är svaret!
Senast man såg en golfbyxa var möjligen i Lasse Åbergs "Den ofrivillige golfaren". Mer om detta säregna plagg står att läsa i nedanstående pdf-artikel.
- Redigerat 2026-06-03 11:06 av Fornöga
Mer manligt mode, från 1950- och 1960-talen.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#3 Intressant och välgjort, även om producenten verkar blanda in lite AI-genererat material här och där i sina filmer. 😉
#2: Jag minns att jag vid ett tillfälle försågs med ett par golfbyxor. Tror att jag bar dem en eller två skoldagar, men sedan var den bekantskapen över.
Detta torde ha varit ca 1955-56, och då får man väl anse dessa byxor som tämligen daterade, och burna av få….
🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Brorsan brydde sig inte om vilka brallor han hade, bara han fick cykla…🙄
Bilden är från mitten av 50-talet.

#6: Golfbyxorna var väl närmast en fördel när man cyklade. Då riskerade man inte att fastna med byxbenen i cykelkedjan eller i hjulen. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#7 Jag och Wikipedia instämmer- det var en av fördelarna med plagget.
Här är den kanske ultimata informationen avseende äppelknyckarbyxenostalgin.
- Redigerat 2026-06-04 10:28 av Fornöga
"Beatles-boots" var starkt förbundna med modskulturen i dess mer stiltrogna och renodlade ursprungsform.
Under 60-talet nötte jag ut några par…🙂
Litet historia här.
- Redigerat 2026-06-06 20:40 av Bo§e
Modehistorikern Emma Severinsson skriver i Forskning och Framsteg om sextotalsmodet och hur det föryngrade modebranschen och påverkade samhällsutvecklingen, även inom herrmodet.
"Det var dock inte bara dammodet som förändrades under 1960-talet. En av de mest påtagliga förändringarna skedde inom herrmodet. Från att kostymen varit det självklara plagget för så väl äldre herrar som unga blev i stället jeans, kavajer i olika färger, blazers och koftor liksom mönstrade skjortor eftertraktade. Den nya stilen var informell, mer färgglad och kom av en vilja hos yngre män att distansera sig från föräldragenerationen, men planterade också en önskan hos äldre män att se ungdomliga ut.
Det traditionella modet med kostymer, slipsar och skjortor i diskreta färger utmanades av det som beskrivits som en ”peacock revolution”, en påfågelsrevolution. Men inte heller nu handlade det om en plötslig brytning utan kostymen fanns kvar i modebilden parallellt med de nya så kallade ”uddaplaggen”, där kavaj och byxor inte behövde vara i samma material eller färg."---
#10: Det intressanta är att Beatles endast hade dessa boots på scen, i övrigt hade dom vanliga skor. . . . . . . utom under tiden i Hamburg när dom var klädda i läder och hade läderstövlar.
Att den lilla fickan på höger sida på jeansen var avsedd just för fickur sk "ROVA" hörde jag faktiskt på radio eller TV för ett par månader sedan.
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
Under 60-talets mods-era, skedde här i Sverige en gradvis likriktning i modet, tills slutligen nästan "alla" bar en grön US Army-jacka.
För "konservativa" mods, som ville skilja ut sig från alla "tusenbröder" med den gröna jackan, var det, envist, fortfarande kavaj som gällde. (Ja, jag var en av dem…ägde aldrig någon US. Army-jacka🙂)
I vårt nordliga klimat, visade dock kavajen sina svaga punkter när höstrusket satte in (överrock var uteslutet…😬).
Räddningen kom, i form av skepparkavajen, som möjliggjorde en avsevärd förlängning av säsongen, med sitt tjocka tyg, samt en krage som uppfälld gjorde god nytta….
🙂
#14: Afghanpälsen icke att förglömma. 😊
https://propensionaren.se/du-kan-ha-modeskatter-i-garderoben/
"En gammal tweedkavaj med mockalappar på armbågarna, det är tidlöst"- något i den vägen lär designern Ralph Lauren ha uttryckt sig, så vi tar väl en titt på tyget och plagget i fråga.
#16: Tror aldrig jag har haft något plagg i tweed.
#16: Mockalappar på armbågarna; ja, absolut, och kanske rent av i ett par fall.
Tweed eller inte, är jag dock mer osäker på, men någon kavaj kan ha varit en sådan, även om jag nu glömt…..(?)
#18: eller förtränkt Bosse
hälsningar från västkusten
// Lena
När jag var ute en sväng på stan idag kunde jag inte undgå att märka gubbar i alla åldrar som gick i shorts och såg lediga ut. Då slog det mig att jag inte varit iklädd shorts utomhus vid ett enda tillfälle i sommar. Ett ålderstecken? 😏
#20: Har inte haft shorts på mig på flera år. Tror det senaste var 2018 när det var så varmt så länge. Men vad jag minns hade jag inte på mig dem utomhus. Vill ju inte skrämma folk och blända dem med mina kritvita ben. 😁
#21 Jag har uppfattningen att damer i allmänhet inte går iklädda shorts offentligt lika obekymrat som männen.
#22: Nej, det stämmer förmodligen. De använder nog mest capri-byxor, som ju är lite längre.
#20 ff Shorts på arbetsplatsen är en trätofråga åtminstone sedan Magdalena Ribbings tid. Minns hur en avdelningschef på ett jobb jag hade blev hemskickad av (den kvinnliga) regionchefen för att han bar shorts. Han såg ut som en kuvad småskolegrabb när han lommade iväg för att åka hem och byta byxor…😁
#24: Vi hade en kille på jobbet som bar shorts en gån. Till saken hör att han var väldigt lång och smal och hade shortsen upphissade väldigt högt i midjan. Vill minnas att han fick tillsägelse att inte använda shorts på jobbet i fortsättningen. 😁