Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etiketter: litteraturböcker
Läst 305 ggr
Fornöga
3

Nostalgiska bokhyllan

Jag har en känsla av att böcker med nostalgisk handling blivit lite styvmoderligt hanterat på sajten, så jag googlade frågan "rekommendationer på böcker med nostalgisk handling?" och fick följande svar. (Länkar har utelämnats, eftersom de går till kommersiella sidor).

S: Här är en samling rekommendationer på böcker med en nostalgisk ton eller handling, uppdelade efter vilken typ av nostalgi och tidsperiod du vill försvinna in i.

🇸🇪 Det svenska folkhemmet och uppväxtnostalgi

Dessa böcker blickar tillbaka på ett Sverige som var, med träffsäkra detaljer som väcker igenkänning för den som minns – eller skapar en längtan till decennierna som flytt.

• Gentlemen av Klas Östergren –En modern klassiker som osar av ett bohemiskt, murrigt Stockholm under sent 1970-tal. Genom bröderna Morgan skildras en svunnen era av jazz, cigarettrök, hemligheter och förlorad idealism.

• Livet går så fort. Och så långsamt. av Martina Haag –En träffsäker och djupt nostalgisk uppväxtskildring som utspelar sig under 1980-talet. Den bjuder på hög igenkänningsfaktor för alla som har navigerat genom högstadiets korridorer, fylld av tidstypiska tuggummin, musik och klädstilar.

• Simon och ekarna av Marianne Fredriksson – En stämningsfull berättelse om att växa upp på den svenska västkusten under andra världskriget. Boken har ett vackert, lite vemodigt skimmer över sig och utforskar identitet, klass och familjeband.

🏛️ Historisk och glamorös nostalgi

Om du söker en nostalgisk tidsresa fylld av svepande miljöer, historiska vingslag och karaktärer som blickar tillbaka på sina livs gyllene år.

• Den store Gatsby av F. Scott Fitzgerald –Den ultimata skildringen av det glada 1920-talet i New York. Det är en berättelse dränkt i nostalgi över förlorad kärlek, överdådiga fester och jakten på en svunnen tid.

• De sju makarna till Evelyn Hugo av Taylor Jenkins Reid – En fängslande roman där en åldrande Hollywoodikon ser tillbaka på sitt liv. Boken andas glamourös nostalgi och tar med läsaren bakom kulisserna i Hollywoods guldålder från 1950-talet och framåt.

• Ellens val: Förbjuden längtan av Moa Eriksson Sandberg– För dig som älskar tv-serier som Vår tid är nu. Berättelsen utspelar sig i brytningstiden kring 1917 och bjuder på klassisk historisk eskapism med fokus på kvinnlig frigörelse, kärlek och samhällsförändring.

🌍 Melankoli och personlig nostalgi

Böcker där karaktärerna reflekterar över tidens gång och där själva känslan av nostalgi är det centrala temat.

• Världen av i går av Stefan Zweig – En självbiografisk memoar där författaren blickar tillbaka på Europas kulturella guldålder i Wien före världskrigen. En djupt nostalgisk, vacker och tragisk skildring av en hel värld som gick förlorad.

• Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg –En av de mest ikoniska svenska kärleksromanerna. Den bär på en tung, nostalgisk ton kring ungdomens val, passionen som aldrig dör och vemodet över att livet inte blev som man tänkt sig."

Här finns plats för fler förslag!

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

• Redigerat 2026-09-29 12:35 av Fornöga
Fornöga
2

En egen tråd om antikvariat finns här
https://nostalgi.ifokus.se/discussion/1425744/antikvariatet.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

• Redigerat 2026-09-29 12:32 av Fornöga
Carmarino
0

#0: Har inte läst en enda av dem. 😳

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caeli
1

#0: Jag har läst Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg för många år sedan.

Har ett svagt minne av att jag tyckte den var bra men kommer inte ihåg varför…

Fornöga
1

Jag har läst och gillat Gentlemen. Har ett svagt minne att jag läst Den store Gatsby också, men i så fall kan den inte ha gjort något större intryck på mig.

Lite knepigt att definiera vad som är nostalgiska romaner, men mer polletter kanske trillar ner senare. 😉

Caeli
3

#4: Romanerna kan vara nostalgiska till innehållet men även tanken på själva läsupplevelsen kan ju väcka nostalgiska minnen.

Fornöga
2

En bok som platsar här bör vara "Jack", vars femtioårsjubileum vi nog nämnt i någon annan tråd tidigare.

#5 Ja, precis- här är bredspårigt! 😉

Karl Ove Knausgård, Lydia Sandgren, Stefan Löfven och Amanda Romare har alla inspirerats av Ulf Lundells debutroman Jack, som i år fyller 50.
Carmarino
2

#6: Den har jag däremot läst - och sett filmen också. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
1

Eyvind Johnsons romansvit om Olof har jag läst och gillat, liksom Harry Martinsson (speciellt "Vägen till Klockrike)", Ivar-LO:s stora epos och andra arbetarförfattare, men de böckerna handlar mer om erfarenheter från föräldragenerationen som närmast.

Fornöga
1

#8 Jolo, Jan Olof Olsson, uppehöll sig väl i ungefär tidsepok, även om han inte var arbetarförfattare. Många bra böcker blev det även från hans penna. Som många andra minns jag kanske mest "De tre från Haparanda" och "Någonstans i Sverige".

Fornöga
1

Pär Lagerkvists "Gäst hos verkligheten" är ytterligare en klassiker om föräldragenerationen, väl värd en plats på nostalgihyllan.

Carmarino
1

Per Anders Fogelströms Stadserien var en av min mors favoriter, men av någon anledning har det inte blivit av att jag har läst böckerna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stadserien

Fornöga
1

#11 Lika illa här- jag har hela sviten, men kom av någon anledning mig aldrig för att läsa den. Slött av mig…😏

Caeli
1

#11: Har börjat på någon av de böckerna men inte orkat igenom…

Carmarino
2

#6: Apropå att Marika Gedin fick läsa romanen Jack i manusform, så fick jag göra samma sak med manuset till Mammutjägarna av Jean M. Auel. Fast för min del var det inte för att ge ett omdöme om boken. Det var redan klart att den skulle ges ut.

Hade läst de båda första (Grottbjörnens folk och Hästarnas dal) och tyckte väldigt mycket om dem. När så Bokförlaget Bra Böcker skulle ge ut Mammutjägarna var min mor ansvarig för tryckningen.

Så hon lånade hem manuset (vet än idag inte om hon bett om lov eller inte) under påskhelgen. Hon förmanade mig väldigt noga att jag skulle vara aktsam om det och att jag måste läsa ut det under helgen.

Manuset var inte i A4-format, utan sidorna var minst en decimeter längre och låg som lösblad. Så det gällde verkligen att hålla reda på ordningen. De som sett böckerna vet att de tillhör tegelstensromanerna, och manuset var därefter - omfattande.

Som tur är läser jag snabbt, men ändå fanns det inte tid för mycket annat den helgen än att läsa. Tror jag gjorde uppehåll för en påskmiddag hos mor, men annars var det läsning som gällde. Tur att boken var bra. 😊

https://www.bokhandelniullared.se/mammutjagarna-p-2387.html

Bra b�cker, Mammutjägarna Jean M. Auel Kartonnage Bra böcker Cromagnonflickan Ayla lämnar sin dal tillsammans med Jondalar, den man hon älskat sedan hon hittat honom svårt sårad nära sin dal. De möter Mamutoifolket - Mammutjägarna, och Ayla närmar sig dem ...
Fornöga
1

Har någon läst "Osebol" av Marit Kapla? Den är jag nyfiken på, men kommer nog aldrig att ta mig an den.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Osebol_(bok)

#14 Vilket kul minne! (Jag läste de böckerna "på sin tid".)

• Redigerat 2026-09-30 09:44 av Fornöga
Carmarino
1

#15: Har aldrig ens hört talas om Osebol.

Ja, det är ett väldigt speciellt minne. Tror jag har alla böckerna i serien, men har inte läst alla. Har för mig att jag gav upp efter Stäppvandringen. Är inte ens säker på om jag orkade läsa ut den. Hon blev väldigt långrandig i de sista böckerna, och hade lätt kunnat minska ner texten med en tredjedel.

Fornöga
2

Romanserien "Hedebyborna" av Sven Delblanc var en härlig läsupplevelse inte minst för en nostalgiker. Den blev ju en klassisk TV-serie dessutom.

#16 Kan instämma om Auelböckerna. Sista delen var väl mest "tantsnusk" om jag inte minns fel. 😏

Fornöga
0

P.C. Jersilds "Babels hus" och "Barnens ö" ligger närmare i tid än de tidigare nämnda äldre svenska författarna (han är ju f.ö. dessutom aktuell i dagarna, som nittioårig, med en ny bok). Gillade de ovannämnda.

• Redigerat 2026-09-30 10:02 av Fornöga
Carmarino
1

#17: Ja, det blev litet tjatigt i de sista böckerna.

Har inte varken läst eller sett Hedebyborna faktiskt.

• Redigerat 2026-09-30 10:10 av Carmarino
Carmarino
1

#18: Har inte läst någon av de böckerna, men Babels hus såg jag på tv. Carl-Gustaf Lindstedt var lysande i huvudrollen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Babels_hus_(TV-serie)

Bo§e
2

En författare som på ett målande och humoristiskt sätt beskriver en svunnen epok, är P.G. Wodehouse.
I min hylla finns en ganska stor svit med hans berättelser, ärvd från mitt föräldrahem.
Under åren har jag greppat dessa böcker mer än en gång, och de kommer aldrig att kännas daterade.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Carmarino
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#21: Tror jag har någon bok om Jeeves, eller också har jag gett bort den. Vet i alla fall att jag har haft en. 😊

Brukade också titta på komediserien Jeeves and Wooster när den gick på tv.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jeeves_och_Wooster

Fornöga
2

#21 ff Min salig far, som annars var inbiten deckarkonsument, gillade Wodehouse högt och rent, och det fick mig att nyfiket läsa ett antal av dem och bli belåten.

Fornöga
2

#23 Apropå deckare så slukade jag Stieg Trenters böcker i unga år. Hans skildringar av delar av en nu svunnen huvudstad kan glädja även oss nostalgiker som inte känner till Stockholm så väl.

Länk.

Stieg Trenter skrev många deckare som utspelar sig i Stockholm. Huvudperson i romanerna är ofta Harry Friberg.
Bo§e
1

#24: Mer deckare:
Under 70-talet plöjde jag igenom Sjöwall-Wahlöö-romanerna med god behållning. Här beskrevs en svensk, gråtonad vardag, med en samtida igenkänningsfaktor.

En annan favorit var Jan Mårtensson.

Sedan får vi inte glömma den mystiske Bo Baldersson, med berättelserna kring "Statsrådet", och som indikerade en god insyn i Rosenbad-miljön…🙂
Vem som står bakom pseudonymen har, mig veterligt, aldrig blivit officiellt bekräftat.

Fornöga
2

#25 Sjöwall-Wahlöö - ett "obligatorium" för oss deckarälskare! Sedan vill jag dra en lans för H.K. Rönblom- jag samlade och läste allt jag kom över av honom. Får kanske plocka upp hans böcker ur källaren en vacker dag…😉

Mio74
2

Det är 1988 och har precis börjat snöa av Sigge Eklund (2005) kollade jag lite i för länge sedan. Intressant då Eklund och jag är jämnåriga med liknande minnen från 1980-talet.

Carmarino
2

#24: Läste en hel del deckare i tonåren, men det var mest Maria Lang och Agatha Christie. Tror att det även blev någon Sjöwall-Wahlöö också. Kanske även Trenter, men är inte helt säker. Sedan blev det förstås en del Kitty-böcker och Tvillingdeckarna. 😊

Bo§e
2

#28: Vet inte varför jag glömde att nämna Agatha Christie, som jag ju slukade med god aptit i ungdomen.
Tror att det överfördes från min mor, som var en stor Christie-fan, vid sidan av Baldersson och och de andra…

Caeli
4

Vilhelm Mobergs "Raskens" och "Utvandrar-serien" får också räknas hit, tycker jag. Även "Rid i natt" men då är vi väldigt långt tillbaka i tiden. 🙂

Bo§e
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

En bok som jag bläddrade i från tidig barndom, är "Kristens Resa" av John Bunyan, och med illustrationer av George, Frederick och Louis Rhead. 1947 års upplaga.
Denna bok, på ett kristet riddartema, och med gamla anor, fanns i min mormor och morfars hem.
Jag minns att jag upplevde de ruskiga illustrationerna som hårresande och väldigt spännande….😁
Exemplaret har överlevt tidens tand, och står i min hylla idag.

• Redigerat 2026-09-30 20:29 av Bo§e
OberonsMatte
3

#21: Jag upptäckte P.G. Wodehouse på 80-talet och som jag minns det är "Psmith ordnar saken" (Leave it to Psmith) fortfarande den roligaste boken jag läst. På den tiden brukade jag ofta läsa på T-banan, men den boken tog jag bara med en gång för det blev lite jobbigt att sitta där och fnissa bland främmande människor. 😅

Sajtvärd Katter iFokus

Bo§e
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sture Tingwall (1933-2021), var under många år redaktör för tidskriften "Modellflygnytt", där han allmänt var känd som "Den Gamle Redaktören".

På sin ålders höst äntrade han dock en ny oväntad bana och skrev två deckare:
"Tusculum" och "Gin & Tonic".

Förordet till Tusculum lyder:
Bara ett mord. Bara en märklig bilolycka. Bara ett leksakståg.

Av oklara anledningar (?), har jag ännu inte läst någon av dem, så det nöjet "har jag kvar", och kan därför inte recensera dem.

"Framtidens nostalgi"…? 🙂

• Redigerat 2026-09-30 23:10 av Bo§e
Bo§e
3

De utmärkta Illustrerade Klassikerna, var en effektiv inkörsport till skönlitteraturen.
Ganska snart gav jag mig i kast med originalverken av - inte minst - Jules Verne och H.G. Wells, men senare andra författare.

Efter att på senare år ha stött på nyutgåvor i "modernare" översättningar, måste jag säga att jag föredrar att läsa berättelserna i sina äldre versioner. Som om ett äldre språkbruk "hör hemma" här…
Subjektivt förstås, men så känns det i huvudet på en "boomer"…🙂

Fornöga
3

#34 Ja, de Illustrerade Klassikerna var verkligen klassiker! Minns f.ö. hur ett nummer räddade mig när jag höll föredrag i skolan om en bok, som jag inte hade läst i originalform, men väl i serietidningen…😉

Fornöga
2

#35 Apropå "komprimerade böcker" så är vi nog många som kom i kontakt med "Det Bästa" på sin tid. Där hade inte minst den nostalgiske läsaren en hel del att hämta.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Det_B%C3%A4sta_(tidskrift)

• Redigerat 2026-10-01 17:42 av Fornöga
Bo§e
2

#36: Javisst. Den förekom där hemma, om inte ständigt, så i omgångar, som jag minns…

Fornöga
1

#37 Jag köpte den i lösnummerformat då och då, men lånade den även i inbunden form av min bror, som hade gott om dem i bokhyllan.

• Redigerat 2026-10-01 17:48 av Fornöga
Carmarino
3

#34: Kan inte minnas att jag läste de Illustrerade Klassikerna, men jag har för mig att jag läste någon bok av Jules Verne. Minns dock inte vilken.

Tycker nog också att äldre böcker ska läsas som de skrevs då, och inte på modern svenska.

Carmarino
2

#36: Det Bästa prenumererade jag på under många år. Tror det var på 1980-talet. De var rätt lärorika.

Fornöga
2

#39 För mig har frågan om i vilken form man skall läsa böckerna blivit en akademisk fråga- jag har mer eller mindre slutat att läsa böcker, mer än strövis i fackböcker, fast jag märker nu att jag saknar det. På senare år blev det mest deckare av Peter Robinson.

https://bokordning.se/bokserie/alan-banks

• Redigerat 2026-10-01 17:59 av Fornöga
Carmarino
2

#41: Jag läser sällan böcker numera. När jag väl läser en bok vill jag gärna sträckläsa den, och även om jag läser snabbt så tar det ändå några timmar. Därför blir det inte av. Prenumererar dessutom på Readly, och där finns fler tidskrifter jag vill läsa än jag hinner med. 😁

Bo§e
2

#41, 42: Har också haft en svacka när det gäller skönlitteratur, men har åter börjat längta efter sådan läsning.
Internet och annat mediebrus har en del av skulden, men åldrande ögon är nog också en faktor att väga in…

Fornöga
2

#43 Ja, försämrad syn är en anledning till minskat läsande även för min del, men jag märker att avtagande koncentrationsförmåga också spelar in, eller om det i sin tur beror på att man läser mindre. Det blir några sidor, sedan tränger sig tankar på annat på. Nöjer mig med TV-serier istället, helst brittiska.

Mio74
3

#27 Min mor brukade läsa en annan Sigge när jag var barn. Sigge Stark, men i detta fall en kvinna (Signe Björnberg). Romanerna utspelades ofta på den forna svenska landsbygden, och handlade om romantik, herrgårdar, bönder och travhästar. Såldes i pocketformat och hade publicerats i diverse veckotidningar.

Carmarino
1

#45: Tror aldrig jag läste någon av hennes böcker.

Fornöga
4

#45 Signe Björnberg minns jag från barndomens besök på Färjestadstravet. Hon var en snäll gammal dam som hälsade vänligt på de som som satt i närheten på läktaren. Jag minns att hon hade två Grand Danois, lugna och fina.

Som Sigge Stark skrev hon även radiosuccén Hällebäcks gård som sändes i början på sextiotalet och även blev filmatiserad.

Fornöga
1

Idag utses årets Nobelpristagare i litteratur. En av favoriterna uppges vara Gerald Murnane (född 1939), som presenteras så här i en spalt: "australiensare som aldrig badat i havet eller använt en dator och skriver om sina minnen."

Om han får priset vet vi snart, men enbart det faktum att han skriver om sina minnen kan ju berättiga en plats i denna tråd. 😉

Fornöga
2

#48 Nej, litteraturpriset gick i år till Kanada och Ann Carson, född 1950. Lite nostalgibesläktat kan vi väl ändå stoppa in (ur "Glass, Irony and God"):

“You remember too much,
my mother said to me recently.
Why hold onto all that? And I said,
Where can I put it down?”*

"Det går bra här", säger vi väl då? 😉

• Redigerat 2026-10-08 13:34 av Fornöga
Carmarino
2

#49: Ja, här går alldeles utmärkt. 😊

Caeli
2

På tal om nobelpris så borde kanske Selma Lagerlöf vara med i hyllan?

Fornöga
2