Gamla redskap #2
Den gamla tråden fylldes snabbt, så vi fortsätter här.
Denna hink (spann på skånska) är av aluminium, Swiss made enligt stämpeln och den rymmer 0,5 liter. Som synes är den väl använd. Den användes bl.a. till att plocka bär i, och jag hade den i ett snöre om halsen för att få händerna fria att plocka bären. Har fortfarande kvar den, men det är länge sedan jag använde den.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2026-10-08 11:21 av Carmarino
Vilken fin spann!
#1: Tack. Den är ju lite bucklig, men den har sin charm. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Riktigt fin..!
På fotona ser den större ut än 0,5 liter…🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Kunde inte låta bli att söka på företagsnamnet och då slog det mig att jag hört namnet tidigare.
Vi hade en SIGG för T-sprit till triangla-köket.
Tänkte inte på att det var samma konstruktion som Jeep.
Företaget finns fortfarande och tillverkar bl.a. vattenflaskor och andra bra att ha grejjor.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#3: Ja, jag tänkte inte på att ha något att jämföra med på bilden. Tror den är kanske 15-20 cm hög.
#4: Kul. Fast några aluminiumhinkar verkar de inte tillverka längre. 😊
#6: Nej och jag tror att din hink är ursprungligen gjord som mjölkhink eller spann.
Har själv varit och hämtat mjölk på en närliggande gård i snarlik förpackning.
Idag är aluminium inte ett rekommenderat material för förvaring av mat så därför har säkert produktionen utgått.
Har sett att det numera finns mjölkhinkar i stål men det är väl antagligen inte så många som hämtar mjölk på samma sätt som förr så de är förmodligen mer producerade som nostalgi även om dessa hinkar är mycket praktiska oavsett material.
#7: Ja, det stämmer nog att den var till för att hämta mjölk, inte bara på närliggande gårdar utan även i mjölkaffären. Vet inte var min spann kommer ifrån, men misstänker att den är från antingen mor- eller farföräldrarna.
#9: Vi har nog en kvar 😊
#9: Intressant design. 😊
Diskmaskin har jag aldrig haft i någon av de lägenheter jag bott i, och jag har fortfarande ingen.
Har nästan alltid haft någon form av diskmaskin.
När jag bodde i en etta hade vi bänkdskmaskin och i huset fanns det sen tidigare en vanlig installerad. Här har vi diskmaskin som installerades efter branden.
Vi hade diskmaskin i ett tidigare boende, men därefter (under snart 40 år) har vi valt bort den, och saknar den inte. Skall tillägga att vi är ett litet hushåll.
#9 ff En titt i diskmaskinernas skapelseberättelse kanske kan passa nu när den fyller 140 ?
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2026-10-09 13:45 av Fornöga
Något från rymden, som landat…?
En sådan här apparat av fabrikat "BEJO", stod i källaren hos min mormor, och jag minns den från barndomen.
Då den inte roterar, kan den inte kallas centrifug, men den kramar vattnet ur tvätten på ett effektivt sätt, genom att utrymmet kring den inre gummibehållaren fylls med kranvatten, och "blåsan" med tvätt trycks ihop med vattenledningens hela tryck.
En ovanlig konstruktion, som fungerade utmärkt.🙂
Tyvärr finns maskinen inte kvar, så detta foto är hämtat från nätet.
- Redigerat 2026-10-09 14:09 av Bo§e