Ola Magnell
Ola Magnell är död. 🌺💔
Ändrat rubriken så det blir en tråd om Ola Magnell.
Stolt ägare till tre La permer
- Redigerat 2023-04-10 12:02 av Carmarino
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Låten han förmodligen är mest känd för - Påtalåten.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Sorgligt…😕
Min favorit är och förblir Vällingklockan, men den här är också fin, fast sällan hörd.
Härliga låtar, med texter att fundera över…
Sorgligt.😕
Jag har alltid gillat Ola Magnell och var och lyssnade på honom för några år sedan senast.
/Maria
Vem är Ola ? Jag har hört namnet någon gång.. Det enda som jag hört…Ingen jag har någon nostalgikänsla av..
#6 De låtar som är mest kända är Påtalåten och Kliff, men de är från 1970-talet, så det kanske är därför du inte minns honom? Hans röst är rätt speciell, så oftast kommer man åtminstone ihåg den om man hört honom sjunga.
Han gjorde en kul parodi på " D sista ljuva åren" å Dansband i TV, i "Lorry" tror jag d va på -90 talet kanske. Har sökt den på diverse kanaler men tji.
På P4 Plus kan man höra en ca 4,5 minuter lång intervju med Ola. Det var Kersti Adams-Ray som intervjuade honom 1976.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4951&artikel=7402583
På fredag den 14 april visar SVT2 programmet "Ola Magnell - den motvillige rockpoeten" (59 minuter). Det finns redan nu att se på SVT Play. Kan ses till onsdag 11 oktober 2023.
Artisten, låtskrivaren och gitarristen Ola Magnell - en legend inom rock och progg. Han var en stilbildare med språklig uppfinningsrikedom och sväng i låtarna som inspirerat samtida artister och låtskrivare. Men karriären var långt ifrån spikrak för Ola Magnell. Rockstjärnekostymen satt trångt på den oroliga rockpoeten och proggaren. Efter succédebuten i mitten av 70-talet valde Magnell en väg vid sidan om det skarpa rampljuset. En film av Martin Widman och Tell Aulin som försöker förstå en av de stora gåtorna i den svenska musikhistorien. Med Tomas Andersson Wij, Lisa Nilsson, Lars Winnerbäck, Marie Bergman med flera.
https://www.svtplay.se/video/eWVrgwr/ola-magnell-den-motvillige-rockpoeten
- Redigerat 2023-04-10 11:56 av Carmarino
På SVT Play finns också programmet "Alla går och håller masken" (20 minuter). Det kan ses tills vidare.
Ett program om Ola Magnell, ny svensk popmusikant. Ola Magnell har nyligen kommit ut med sin andra LP 'Nya Perspektiv'. I programmet intervjuas han av Märit Andersson om hur det är att plötsligt bli uppmärksammad med epitet som ”vår nya svenska pop-poet”, ”en strimma hopp i den nya musiken” o s v. ”Alla går och håller masken” är en vers i en av hans visor och just detta är centralt i hans texter, som ofta gisslar vår benägenhet att försöka visa oss annorlunda än vi är.
https://www.svtplay.se/video/KPvoBzw/alla-gar-och-haller-masken
Den här är fin, tycker jag: Malvina Utan Mörker - Ola Magnell
Ta det kallt ,det är allt - Ola Magnell. Originalet av Bob Dylan "Don't Think Twice, It's All Right"
"Varför ångra saker man inte gjort, när man kan göra dem i nutid?
Ångrar jag att jag aldrig hoppat fallskärm, luffat runt i världen eller simmat med hajar? Nej, jag ångrar ingenting. Jo, förresten, jag ångrar att jag inte såg Ola Magnell live fler gånger. Han dog, och så var det försent," erkänner Britta Svensson i Aftonbladet.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
Morsan var ett stort fan av Ola Magnell och det var hon som fick mig att gilla honom. Jag har gillat honom för hur han använde orden (han sas ju vara en ordens mästare) och dynamiken i hans texter och musik. Han kändes fräschare och mer intellektuell jämfört med andra trubadurer.